Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Op zoek naar juiste centrale

Gestart door Doornroosje, 01 oktober 2010, 09:52:42 AM

Doornroosje

Heren, zoals de topic titel al aangeeft, ben ik van plan over te gaan van analoog naar digitaal op een volgende baan. Even mijn situatie schetsen: ik rij H0, voornamelijk Fleischmann, tijdperk II, DRG, beschik over 15 mooie stomers en bijhorend materiaal.

Nu was ik van plan om met Koploper mijn treinen automatisch te laten sturen. Hiervoor heb ik dus stroomdetectie nodig, S88 terugmelders als ik mij niet vergis? En uiteindelijk buiten de PC voor Koploper ook wel een digitale centrale die de commando's kan omzetten en decoders.

Tegenwoordig is er kennelijk een hoop meer centrales dan vroeger, toen ik mijn (volledig verouderde) FMZ centrale tweedehands op de kop kon tikken. Deze is zelfs nog nooit gebruikt geweest. Buiten centrale zelf heb ik geen ander materiaal in die strekking.

Om een miskoop te vermijden roep ik jullie hulp in: welke centrale zou mij best uitkomen? Lenz lijkt me wel strak, ook die decoders spreken mij aan. Extra functies zoals geluid en echte stoom gebruik ik niet. Het is de bedoeling om met Koploper aan te sturen, dus veel toeters en bellen heeft de centrale niet nodig.

Mijn leverancier raadde mij de ECoS aan, iemand anders MRDirect, ik weet het niet meer... Misschien iemand met ervaring die de pro's en con's van elke centrale op een lijstje kan zetten?

Alvast bedankt!

Michiel

Lenz is zowat de enige centrale die net geen S88 gebruikt, maar hun eigen RS feedback systeem. Ik gebruik zelf Lenz, het is kwalitatief goed, robuust, betrouwbaar maar vrij spartaans en cryptisch vergeleken met de meeste andere centrales. Voor waarvoor ik het gebruik (koppeling tussen PC en baan) ben ik 100% tevreden met mijn Lenz.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

INFO

Hi onbekende,

Een Lenz Centrale is een uitstekende keus. Wat ook een mogelijkheid is, de Multi-Maus met een s88XPressnetLI setje. Voor de koppeling naar de computer en voor het gebruik van d s88SD16-n s88 modules met stroomdetectie dus.
Dat is een hardware oplossing.

Een software oplossing is MrDirect of DDW, dan installeer je die op een PC en sluit je op je RS232 aansluiting een booster aan, en maak je dus op die manier van je PC een Centrale. Gaat dat te ver, dan is een eenvoudige centrale dus voldoende, bijvoorbeeld die Multi-Maus.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

bellejt

Ikzelf ben uitermate tevreden van de ecos2.Deze kan nagenoeg alles aan.Ik rijdt wel 3-rail.Kijk mss eens op http://forum.3rail.nl/.Zoekfunktie gebruiken en je zal alles terugvinden.

Paulogic

ESU Ecos centrales zijn goed en bieden ook zonder pc al heel
wat mogelijkheden. Voordeel mijns inziens is de compatibiliteit met
veel systemen en accessoires van andere merken,inclusief hand-
bedieningen. Wel een pak prijziger maar ik ben tevreden.
De tests met verschillende software pakketten zijn ook heel
goed meegevallen. Koploper heb ik wel nog niet getest... tijdsgebrek.

Succes met uw zoektocht,

ps : let wel ik ben een 3railer he...
mvg,
Paul(ogic)

bellejt

Ecos2 draait hier perfekt met koploper.

quf

Ik kan alleen maar Michiel en Info bijtreden. Lenz is degelijk en robuust, met of zonder pc. Ik kan niet vergelijken  met andere merken, maar ik gebruik Lenz sinds 1994 en heb ermee zowat alle stadia van update's mee doorlopen. Er blijken nu wel problemen te zijn met de Belgische invoerder, want ik wacht al meer dan 8 maanden op een bestelling , en volgens mijn winkelier ligt het aan de invoerder...? In november ga ik naar de beurs in Keulen, dan zal ik eens een praatje maken met de mensen van Lenz, wie weet wat komt er uit de bus...

Groeten

Frank

INFO

citaat:
Geplaatst door bellejt

Ecos2 draait hier perfekt met koploper.



Alleen is dan de ECoS2 een beetje zonde van je geld, Koploper gebruikt de Centrale alleen maar als doorgeef luik, al die knopjes ed zitten er dus eigenlijk voor niets op, ook dat mooie kleurenscherm. [;)]

Als je MRdirect of DDW gebruikt heb je ook een mooi kleurenscherm en heel veel knopjes. Zal het nog maar eens zeggen, zodra je een computer en een computerprogramma gebruikt voor het besturen van de baan, zijn alle toeters en bellen van de centrale overbodig en dus eigenlijk zonde van het geld. Dat doet verder niets af aan de eventuele kwaliteiten van de diverse centrales.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

bellejt

dan moet je eens proberen een loc te herprogrammeren op CV's en dergelijke.Is een fluitje van een cent met een Ecos.Heb het nooit zo makkelijk geweten met geen enkele andere centrale.MAAR daar betaal je dan ook voor.Ik vind dat op zulk een kostelijke hobby men op een basisstuk niet mag besparen.Wat maakt 200 euro verschil op een bedrag van 10 a 20.000 euro ? Als je alle dagen op de baan moet koop je ook geen 2 CVtje.

INFO

Johnny, vergeet er dan niet bij te vertellen dat het instellen van CV's alleen voor ESU decoders werkt.
Wil je universeel een decoder instellen met een andere centrale zonder merk gebonden te zijn, zijn er gratis alternatieven. Zoals DecoderPro. Stukje software die ook zeer gebruiksvriendelijk is.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

bellejt

dan begrijp ik niet waarom ik ALLE mogelijke decoders kan instellen en aansturen via mijn Ecos (zonder computer).Ik heb Marklin motorola,esu motorola/dcc enzovoort hier.Kan deze allemaal simpel programmeren via het ecos menu.CV per CV.De Marklin decoders hebben wel een beperkt aantal programmeerbare CV's.Kan ze alle zelfs automatisch uitlezen ook.Je moet echt de Ecos hebben zien werken om het te geloven.Op het werk hebben er een tiental collega modelspoorders hun oude centrales verkocht en de ecos aangeschaft.We betalen 575 euro hier in Belgie voor de Ecos2 kleurenversie.Al je oude materiaal kan er zelfs op werken.PS: mijn Esu decoders stuur ik zelfs aan in DCC gemengt met motorola voor de Marklins.Ik rijd ook via koploper.

INFO

Johnny prima toch, kun je ook digitrax, oude lenz decoders instellen, Tams decoders instellen? Dus andere merken dan Marklin of ESU?

En BTW hoe vaak zul je een decoder in moeten stellen. Doe je dat dagelijks of elk uur, of zomaar eens eenmalig nadat de decoder is ingebouwd, of nieuw is op de baan. Om op die manier de prijs te rechtvaardigen vind ik persoonlijk nogal ver gaan.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

bellejt

wordt een eindeloze discussie.Als je naar een goedkoopste prijs voor je belangrijkste deel van de baan moet kijken ben je in de modelspoorhobby volgens mij verkeerd bezig.Geld eigenlijk bij alles:goedkoop is meestal miskoop.Om de beste gegevens te geven ga gewoon naar het linkje en daar staat een vergelijk :http://media.3rail.nl/techniek/specs/vergelijking-centrales.html.Of naar dit topic : http://forum.3rail.nl/index.php?topic=23827.0.Gaat wel over 3rail maar de basis is dezelfde als je digitaal gaat.Enkel de terugmelding is eigenlijk anders.

eric

@ Wim Info.

Ja, je kan andere decoders uitlezen en instellen dan enkel ESU, M?rklin, Roco, Bachmann en ik vergeet er misschien nog die uit het ESU handje komen en of kwamen.
Lenz (oud en nieuw), Uhlenbrock, Tams is hier al gepasseerd op de  ECoS en dat lukte allemaal.




Stefke