Nieuw huis, nieuw sporenplan...

Gestart door Arnold-Layne, 01 oktober 2010, 09:17:13 AM

Gerolf

De omtrek van je klimspiralen moet echt groter. Tenzij je alleen met korte treintjes gaat rijden wordt de helling anders te steil.
Als ik het goed zie, heb je met dit plan geen schaduwstation waar je "kop" kan maken. Een trein die aan ??n kant inrijdt en er langs die kant terug uit moet komen, kan niet ingehaald worden door een andere.
Ik zou toch mijn schetsje eens opnieuw bekijken. Volgens mij krijg je het wel passend in je ruimte.
Je hebt bovendien meer rijlengte in je klimspiralen, en elke trein kan via een schaduwstation geparkeerd worden, doorrijden of keren.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Arnold-Layne

Ha Gerolf,
Waarom moet de omtrek van de spiralen groter zijn? Is R1 en R2 niet genoeg?(Op m'n vorige baantje konden lange 1:87 wagons gewoon in beide richtingen langs elkaar heen op R1 en R2) Ik heb trouwens niet getekend hoeveel "gangen" de spiralen hebben. Maar het is dus niet de bedoeling dat de bovenbaan meteen aansluit op niveau -1 en niveau -1 op -2, maar er zouden nog gangen tussen zitten.

Wat bedoel je precies met "kop maken"?

En alle treinen kunnen nu toch van en naar het schaduwstation aan beide kanten en kunnen op twee plaatsen keren of doorrijden? Of zie ik het nu verkeerd? [:I]

SuSke

Koen, ik ben niet mee met je plannen. Geef even aan van waar je naar waar rijdt. Komje van de bovenbaan eerst in je schaduwstation en dan naar je keerlussensysteem of is het net andersom?

Je onderste spiraal ligt nog steeds met het stijgend spoor aan de binnenzijde en krijgt dan ook het grootste stijgpercentage.

Over de lengte van je spiralen moet je gewoon even rekenen:
een helling van 3% (3cm hoogteverschil per 1m spoorlengte) heeft om een hoogteverschil van 9cm (absolute minimum bovenkant spoor naar bovenkant spoor) een lengte nodig van 3m [9cm / 3cm/m].
De straal van je bogen moet dan minimaal 0,477m zijn [3m /(2xPI)].
Ik twijfel of een bocht R1 zo ruim is.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Arnold-Layne

uhm...wie is Koen? [?]

Maar goed...'t gaat inderdaad van bovenbaan naar keerlus niveau en dan naar schaduwstation.

Over de onderste spiraal en stijgend spoor aan de binnenbocht. Hoe zou ik dit anders kunnen doen, aangezien de sporen op de bovenbaan wel weer juist uit moeten komen?

Hmm...de spiralen zouden dus beter iets wijder kunnen zijn. R2 en R3 dan beter?

SuSke

Oeps, was een misser. Moest natuurlijk Arnold zijn.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

SuSke

Arnold,
Ik even een poging gedaan om je plan een beetje aan te passen.
Je liep steeds vast in je keerlussen. Dat heb ik even aangepast en je spiraal gelijk omgekeerd. Kijk maar wat jeer mee kan doen.
Succes ermee.




Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

TreinTeLaat

Hallo

Waar je sowieso op moet letten is dat je de afstand van wissels respecteert...,
om duidelijker te zijn:
ik denk dat je precies Märklin c-gleis hebt...
Je ziet dat de Engelse wissels niet perfect in het plaatje passen, het scheelt maar 1.5 cm , niet veel , maar let op:
je gebruik er bochten, en nog wel kleine bochten,
die 1.5cm maakt dat je bochten zodanig bij elkaar gaan lichen dat je gegarandeerd wel een  botsing hebt...
Ook is het niet direct goed om een wissel vlak na een bocht te leggen...
je kan dus beter bij de kruisingen met de Engelse wissels eens gebruik maken van de sporen 24077 en 24094, je zult zien dat dat probleem zo is opgelost (ik ken die spoornummers en hun 'inzetbaarheid' als geen ander, ik heb veel spoorplannen gemaakt en mijn baan 200 keer aangepast... :-) )

De aanpassingen die Suske maakte zijn wel goed, maar ik zou er toch mee opletten...
Je gaat een veel grotere kans hebben op botsingen..., vooral dan op het eerste tussenverdiep (waar de grootste aanpassing is),
trouwens door Suskes aanpassingen zijn de kruisingen met de Engelse wissels overbodig... omdat zijn 'aanpassingsgedeelte' al zorgt voor de doorrijmogelijkheid...

De bochten zou ik idd wel R2 -R3 maken, dat geeft sowieso beter resultaat en minder kans op ontsporingen...
Ook de 3 % -regel zou ik hanteren, om niet te stijl omhoog te gaan, je hebt de plaats ervoor dus op zich geen probleem

Nog een vraagje: je schaduwstation telt 8 plaatsen om te staan, heb je soms maar 8 treinen (stammen)..?
Indien je er meer hebt, is het beter om meer plaats in het schaduwstation te voorzien en eventueel afstelsporen te voorzien voor stammen die je buiten gebruik zet...

Arnold-Layne

@ Suske: Bedankt voor de aanpassingen! Als ik 't dan zo zie is het echt zo'n "oh ja! moment" [:)] Ik ga hiermee verder.


@ TTL: Het gaat om Fleischmann Profi rail [;)]
Hier en daar klopt het inderdaad niet helemaal lekker, wat ook komt door minieme verschillen tussen bijvoorbeeld rechte sporen van hetzelfde type. Het programma was bij deze versie denk ik gewoon nog niet accuraat genoeg. Jammer.

Je tips over de wissels na bochten...ik heb daar wel al over gedacht en weet dat het voot problemen kan zorgen, maar zag niet echt een mogelijkheid het te voorkomen. Je verliest een berg ruimte als je eerst een stuk recht spoor legt, zeker bij het station.

De 3% regel heb ik wel aan gedacht. Heb alleen niet genoeg "gangen" in de spiralen getekend, aangezien die over alle gangen hetzelfde zijn...maar inderdaad. De spiralen worden niet te stijl. Dat wil ik met de uiteindelijke bouw wel goed doen. Wel bedankt voor de tip [;)]

Over het aantal sporen in het SS. Ik heb nu inderdaad niet al te veel treinen en/of stammen, maar wil in de toekomst wel wat meer hebben. Ik loop op de ??n of andere manier alleen steeds vast in het SS. De sporen worden te kort of de bochten naar de spiralen kloppen niet meer...etc.[:I]
Er kunnen natuurlijk wel her en der (opstel)sporen tussen.

Al met al...dank voor de tips! Altijd welkom en ik ga wel proberen er iets mee te doen [;)]