Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

nieuw baanontwerp

Gestart door didier1990, 23 september 2010, 21:55:13 PM

didier1990

beste mensen

Ik ben aan het zoeken voor een nieuw baan ontwerp maar geraak er niet uit.
Ik heb een opperlvakte van 1.40M op 1.50M die ik kan gebruiken.
Maar ik heb langs de kant al een dubbel spoor liggen voor rijdent verkeer.
Maar verder weet ik niet wat ik er mee kan doen is redelijk klein.
Iemand een oplossing

Mijn baan die ik nu heb liggen moet gewoon worden afgebroken.
Ik heb namelijk voor alle electrice toestanden een kleur gebruikt.
En nu haal ik er niet meer uit wat wat is en niet alle sporen beschikken over stroom.


mvg
didier

Michiel

Welke schalen komen in aanmerking? Wat zijn voor jouw de kernpunten bij het bezig zijn met modelspoor? Is dat scenery bouwen, treinen laten rondjes rijden, het verzamelen, de technische uitdaging, iets tot in detail nabouwen, rangeeren...?

Op zo'n kleine oppervalkte zal je je moeten berperken tot de kern van waar jij je het liefst mee bezig houdt: diorama, rangeerpuzzelbaan, klein lokaal doorgaand- of kopstationnetje met mini schaduwstation, showbaan voor je verzameling loks... het hangt af van je persoonlijk voorkeur hoe je met modelspoorbouw omgaat. Maar je zal een keuze moeten maken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

TreinTeLaat

afhankelijk welk tijdperk en schaal je rijdt, kan je een kopstation maken, natuurlijk in tijdperk V met H0 als schaal is een kopstation niet mogelijk op die oppervalkte, in N gaat het wel.

Je kan een rangeerplaats maken, zeer leuk en je kan ermee 'spelen'.

Bouw ook wat scenery, dat maakt de baan altijd 'meer', dan kun je zelfs op een kleine baan een wow-effect creƫren.

didier1990

beste

De schaal waar ik in rij is piccolo N met fleischmann sporen

*aanpassing van oppervlakte ik heb 1.40M op 2.10M verkeerd opgegeven.

Hier wil ik natuurlijk mijn spiraal die ik heb liggen wel behouden.
Dit heeft natuurlijk wel als grote 1M op 1M.

En een thalys zou ik ook graag willen laten rijden.
Maar rangeren wil ik ook wel dus zal een keus moeten maken.
Dat ik graag de twee buitenste sporen graag zou houden voor de thalys
en dan binnen in het rangeren te doen.

zit met het probleem dat ik eigenlijk een stukje antwerpen noord wil
bouwen maar denk niet dat dit te doen is met zo een klein oppervlakte

En van tijdperk weet ik eigenlijk niets

mvg
didier

Michiel

Hallo Didier,

Als ik je desiderata lees, dan kom ik uit op onderstaand plan (van Sporenplan.nl). Het is een deel van het sporenplan rond Antwerpen-Noord, waarbij je een Thalys naar NL kan laten rijden en een rangeerbundel bij de Luchtbal hebt, met aftakking naar de haven. Je kan de essentie uit die sporenplan halen, en dit omzetten naar een plan aangepast aan de beschikbare plaats. Het zal wat wroeten worden, maar je hebt dan wel een heel mooi thema om op verder te bouwen, en je kan steeds ter plaatse gaan om er de leuke dingetjes te gaan opmeten en nabouwen. En kwa exploitatie kan je niet klagen: personenverkeer tussen Antwerpen en Roosendaal en goederenverkeer van en naar de haven, met een plaatselijk rangeerterrein. Wat wil je nog meer? [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

didier1990

beste

Dit is gewoon ideaal alleen een paar aanpassingen naar de maten van mijn plaats
En kan wel een mooie baan worden.
alleen zal ik eens goed moeten gaan zien he.
naar het landschap en zo hoe het er uit ziet.

hartelijk bedankt voor de afbeelding

mvg
didier

didier1990

beste

vandaag alles afgebroken en zo en heb nu een zitten proberen.
Maar helaas heb ik hier te weinig ruimte voor voor hier wat plaats te hebben.
Het materiaal heb ik allemaal maar nieg genoeg ruimte
dat ik mijn station heb en daar achter 4 wissel achter elkaar zet zit ik al ten einden[V]

mvg
didier

Michiel

Dit is het sporenplan al wat uitgekleed. De halte Ekeren wordt naast het rangeergebied geplaatst. Het rangeergebied is wat uitgedund. En de sporen naar de haven zijn herleid tot een gewoon dubbelspoor. De verdwijnpunten leiden naar het enkelvoudig schaduwstation.

Het wordt passen en meten, mogelijk nog wat snoeien, maar uiteindelijk zou het toch moeten lukken. Maar gemakkelijk zal het niet gaan.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

didier1990

beste ik krijg bijna niet er op dat is het grote probleem
Dat je op de tekening zie vanaf de tweede wissel links dat ik die heb gelegd zit ik op einde van mijn baan.
En dan heb ik nog niet zo heel veel gebruikt en kan mijn station er ook nog niet op. [V]
Voor het er op te krijgen moet ik nogal hard snoeien


mvg
didier

just4fun

citaat:
Geplaatst door didier1990

... moet ik nogal hard snoeien


Dat is dan ook wat je moet doen, zoals bij bonsai-boompjes.
't Ziet er echt uit, maar het is niet zo [;)].
Paul

vanmiegroet

probeer anders een dubbeldekker baan .
Je verdubbelt zo je ruimte
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Rochevalien

Staffe gast die dat sporenplan op de opgegeven oppervlakte voor mekaar krijgt[:0] zelfs in  schaal N.


Michiel

Je kan een aantal overwegingen maken om je nuttige oppervalkte te vergroten:

- is de baan misschien in meerdere segmenten te maken?
- is een afneembare/opklapbare uitbouw mogelijk, langs voor of langs zij?

Je kan een paar overwegingen maken om sporenplan te reduceren:
- geen rangeergebied
- geen halte Ekeren
- enkel de splitsing bouwen van hoofdlijn en havenspoor
- enkel het rangeergebied uitbeelden
- enkel station Noorderdokken

Je kan het beschikbare oppervlak volledig opnieuw in beschouwing nemen (helix niet meer in plan verwerken) en de beschikbare ruimte maximaal expoiteren.

Kortom, vele denkoefeningen, overwegingen en opties...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

didier1990

beste

bandankt voor de mogeljkheden.
Dit gaat in ieder geval niet makkelijk worden
Aangezien ik graag mijn thalys laat rijden en mijn rangeerder.
Maar goed we zullen zien.

mvg
didier

didier1990

beste

Ik heb een paar foto's gemaakt van het 'nieuwe station'
geef maar de reactie's

http://www.flickr.com/photos/54252965@N05/

mvg
didier