Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Anti-slipbandjes

Gestart door ERVIN, 17 september 2010, 19:09:56 PM

ERVIN

Ik denk eraan om mijn anti-slipbandjes van mijn reeks 77/78 te vervangen door " gewone" wielen , maar hoe zit het dan met de trekkracht van de locs , ik moet er wel bij vertellen dat ik meestal in treinschakeling rij met deze locs.

Sommigen zweren bij anti-slipbandjes, andere gooien ze er direct af , wat is jullie bevinding over deze materie.

Omdat het erg moeilijk is om het onderstel van een reeks 77/78 te verwijderen wil ik hier even over brainstormen met jullie.;)

Johan Poelmans

Bwa, dat hangt er een beetje vanaf. Toen ik nog enkel mijn 7747 en mijn timesavertje had was ik er aan aan het denken om de antislipbanden eraf te halen: vermits je op een timesaver behoorlijk traag rijd is stroomafname cruciaal.

Maar nu ben ik een grote baan aan het bouwen met een aantal hellingen (waaronder 2 klimspiralen tegen de 3%), en ik denk dat het hier toch beter is om de antislip te laten zitten....
 

Greg

Mijn ervaring is dat ik het meestal toch merk als een loc zijn antislipbandjes kwijt is.

Zeker op een lichte loc maakt het wel wat verschil als je met een redelijke sleep onderweg bent. Vaak worden zelfs korte bochten of hellingen een probleem.
Je kan het natuurlijk altijd proberen, maar ik vrees dat bij lichte locs het effect negatief zal zijn.
In mijn geval gaat het dan om de marklin V160 die niet veel weegt en snel grip kwijt raakt, bij de 77/78 is dit niet anders als ik het mij goed kan herinneren kwam die ook al veel sneller in de problemen dan andere locs.[;)]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

PeterBrz

Waarom zou je je slipbandjes eraf doen? Is er een bepaalde reden?

Groeten, Peter

Klaas Zondervan

Antislipbandjes verminderen de stroomafname. Elk wiel met zo'n rubberbandje kan je voor de stroomafname niet meer meetellen.
En die bandjes zijn een belangrijke bron van vervuiling van de baan. Dat zijn voor mij de redenen om ze te vervangen door gladde wielen, waar mogelijk.
Je verliest wel aanzienlijk aan trekkracht. Ik heb metingen gedaan waaruit blijkt dat een wiel met bandjes ongeveer 5 keer zoveel wrijving heeft als een glad wiel.

OMC

Ik heb die anti-slipbandjes uiteindelijk ook van mijn 77 afgehaald, het leek of hij wheelslip had maar uiteindelijk bleek het doodeenvoudig te gaan om een acuut stroomtekort + de bandjes die nauwelijks nog grip gaven. Een 77 is op zich al een vrij zware loc en dat gebruik ik nu optimaal (als de machientjes al eens rijden ...)
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

ERVIN

@Peterbrz , de reden is zoals Klaas aangeeft , stroomafname en vuil beperken , die locs rijden hier dagelijks h??l wat rondjes , maar bedankt voor de nuttige antwoorden hier collega's , we zullen het eens gaan testen.

trainfreak

Bij mij wou de 77 niet rijden zonder anti-slipbandjes...
Spoorse groeten
Dimitri

ERVIN

Momenteel verlopen de testen hier uitstekend , de 7804 is nu zijn rondjes aan het rijden zonder anti-slipbandjes en met 14 beladen containerwagons aan de haak , op de hellingen geen enkel probleem , ook vertrekken vanop een helling is geen enkel probleem , en wat blijkt , op de wisselstraten , met de laagste snelheid , kruipt hij heerlijk verder over alle meest ingewikkelde kruisingen zonder dat zijn lichten ook maar ??nmaal flikkeren!!!

Ik denk dat ik hier alle locs ga ontdoen van slipbandjes , alleen nog geschikte wielen vinden zonder slipbandjes.[:I]

Dus test is geslaagd!![:p]

Metpetergaathetbeter

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Momenteel verlopen de testen hier uitstekend , de 7804 is nu zijn rondjes aan het rijden zonder anti-slipbandjes en met 14 beladen containerwagons aan de haak , op de hellingen geen enkel probleem , ook vertrekken vanop een helling is geen enkel probleem , en wat blijkt , op de wisselstraten , met de laagste snelheid , kruipt hij heerlijk verder over alle meest ingewikkelde kruisingen zonder dat zijn lichten ook maar ??nmaal flikkeren!!!

Ik denk dat ik hier alle locs ga ontdoen van slipbandjes , alleen nog geschikte wielen vinden zonder slipbandjes.[:I]

Dus test is geslaagd!![:p]



Gaat dat blijven duren ? [:0]
Forceer jij je machines op de lange duur niet [:(!]
Toch nog eens over nadenken![?]
Misschien plaats je de volgende keer : hoe komt het dat mijn 77ers aan kracht moeten inboeten ? Hoe komt dat ?[V]
Toch nog een een nachtje over slapen !
Groeten Peter[;)]

ysbeer

Het lijkt mij dat er geen problemen met de lok zijn te verwachten.
Waarom zou het ook,als de lok niet doorslipt is er geen verschil voor zonder en met.
Vraag blijft of het echt een enorme verbetering is voor de stroomafname.
De meeste loks hebben ook veertjes op de wielen met bandje,en juist bij een wissel lopen de meeste loks in het puntstuk op de flens.
En in bochten raak de flens ook de rails.
Maar ik weet het niet,het kan maar het hoeft niet zo te zijn
wim

Gerolf

Rijden zonder antislipbandjes heeft ongetwijfeld voordelen:
- beter elektrisch contact (meer stroomafname-punten)
- minder vervuiling van je rails (rubber laat sporen na)
- oogt mooier (tenminste: als de bandjes zichtbaar zijn)
Nadeel: minder wrijving, dus kans op doorslippen, dus verlies aan trekkracht.
-> Indien je locs voldoende adhesie (gewicht) hebben en je hellingen niet te steil zijn en je slepen niet te lang ?n vlot bollen: niks aan de hand [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

evan

Ik rijdt met Amerikaanse/ Canadese modellen en die zijn te vergelijken met Mehano en Roco locs qua techniek en gewicht en die modellen hebben standaard geen antislipbandjes.  Werkt prima zonder enig probleem met een trein van 4m.

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Klaas Zondervan

Inderdaad, antislipbandjes zijn een typeisch Europees verschijsel. Amerikaanse modellen zul je zelden aantreffen met rubbertjes.

Bert Ossevoort

Erwin,mooi te lezen dat de 77ers ook een goede trekkracht hebben zonder ,kan melden dat de roco 62ers het ook prima doen zonder [bij mij al enige tijd zo rijdend]
Heb ook enkele e-lokken geprobeerd ,trekkracht werd minder heb ik het aantal slipbandjes terug gebracht naar 1 ,en dat werkt ook prima.
Wat de amerikanen betreft die rijden toch zelden met 1 lok er voor als de sleep 4m is,of een vlakke baan ??!!
En dubbeltractie gaat nu ook beter ,was voor mij een reden om de diesels geen slip banden te geven daar ik vaak in dubbeltractie rij ,en als er iets snelheidsverschil is,is er minder wrijving.
Alleen waar halen we nog mehano wielen vandaan?voor evt de 51ers..
Bert.