Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Signalen voor de wissels 1907

Gestart door ToThePoint, 16 september 2010, 11:11:30 AM

ToThePoint

Vandaag ontvangen.
De info voor de wisselseinen van de Belgische staatsspoorwegen.
Staat veel in en is een dik boekske.
Is wel een reproductie, maar dat geeft niet. Het is de inhoud dat telt.
Vele vragen gaan beantwoord worden.

image http://www.all-that-is.eu/wisselseinen-1907.jpg /image
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

#1
Hallo Jean-Paul,

dat is een erg mooie vangst. Ben ik toch plots curieus of er v??r 1930 wissellantaarns of andere wisselstandindicatoren werden gebruikt! Waarschijnlijk wel want anders zou het een dun boeksken zijn geweest. En dat verbaast me een beetje, want ik had ergens anders gelezen dat te Brussel-Noord (en daar waren ze vrij snel met introductie van nieuwe generatie van toestellen) ze maar vanaf 1930 werden toegepast. Een tip van de sluier????
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

#2
citaat:
Geplaatst door Michiel

Hallo Jean-Paul,

dat is een erg mooie vangst. Ben ik toch plots curieus of er v??r 1930 wissellantaarns of andere wisselstandindicatoren werden gebruikt! Waarschijnlijk wel want anders zou het een dun boeksken zijn geweest. En dat verbaast me een beetje, want ik had ergens anders gelezen dat te Brussel-Noord (en daar waren ze vrij snel met introductie van nieuwe generatie van toestellen) ze maar vanaf 1930 werden toegepast. Een tip van de sluier????



Michiel, van in het begin der spoorwegen waren er wisselstand aanduiders. Zodat de machinist van ver kon zien wat de stand was van de aankomende wissel. Die moest toen nog handbedient worden vermoed ik want een electrische bestond nog niet.
Reeds in 1840 waren er wisselstand aanduid seinen waarvan een der eerste versie's ik een vraag gesteld heb vorige week of 2 weken geleden.
Heb hier een berg van dergelijke info liggen.
Heb vorige week nog iets ivm brussel tegengekomen en moest aan uw project denken.
Had ik geweten dat u die info kon gebruiken had ik u iets laten weten.
Ik zal eens een poging doen of ik die info van de stations schema's terug vind.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI