Flexrail

Gestart door Stefke, 16 september 2010, 11:03:01 AM

Klaas Zondervan

Volgens berichten die ik zag op een fotoforum wordt Agepon niet meer gemaakt.

Metpetergaathetbeter

Peter,
Als je Agepon gebruikt, krijg je dan verkleuring van de balast.
Ik vind het een vervelend gegeven dat wanneer je ballast lijmt dat altijd een verkleuring tot gevolg heeft.
Groeten Peter[;)]

Peter

Je zal altijd wel een minieme verkleuring hebben. Daarom een goede raad neem als ballast altijd een lichtere int. Het is nadien gemakkelijker om die te verdonkeren dan om te verlichten.
Met vriendelijke groeten
Peter

Metpetergaathetbeter

citaat:
Geplaatst door Peter

Je zal altijd wel een minieme verkleuring hebben. Daarom een goede raad neem als ballast altijd een lichtere int. Het is nadien gemakkelijker om die te verdonkeren dan om te verlichten.


waarvoor dank
groeten Peter[;)]

Stefke

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Volgens berichten die ik zag op een fotoforum wordt Agepon niet meer gemaakt.



ook gelezen. Dus wordt dat afwasmiddel...
 

Peter

In de plaats van Agepon kan je natuurlijk ook vetalcohol, dat is een alifatische alcohol.
Scheikundigen onder ons kunnen hier mischien meer uitleg over geven en waar het te verkrijgrijgen is. (ik weet alleen dat het bestaat en dat het een oppervlaktespanning verlagende werking heeft)
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Ik gebruik meestal een tikje alcohol (isopropanol of zo) om de oppervlaktespanning te verlagen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

Even over flexrail in bochten: laat net zoals in 1/1 de lassen in de sporen verspringen. Je moet dan wel van enkele dwarsliggers de kleinijzers verwijderen voor het plaatsen van de raillas, maar doordat 1 rail doorloopt krijgt je bocht een veel vloeiender verloop zonder knikken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door SuSke

...laat net zoals in 1/1 de lassen in de sporen verspringen.
Je suggereert hiermee dat dit de standaard praktijk is. Maar versprongen leggen van raillassen is eerder uitzondering dan regel.

SuSke

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door SuSke

...laat net zoals in 1/1 de lassen in de sporen verspringen.
Je suggereert hiermee dat dit de standaard praktijk is. Maar versprongen leggen van raillassen is eerder uitzondering dan regel.


Heb anders net zo'n 3km gelegd in korte rails (max28m) en er staan nog zo'n 2km te wachten.
Voor de langgelaste rails is dat niet het geval, maar dan spreek je ook over andere stralen.
Alsje op je modelbaan stralen gaat plaatsen van 1?2m is het ook niet nodig, maar wie heeft die liggen????
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.