2 Kids die willen rijden met de treintjes

Gestart door Daniel61, 14 september 2010, 10:57:15 AM

Daniel61

Hallo allemaal.
Ik ben sinds enkele weken het forum aan het lezen en gisteren heb ik mij dan ook voorgesteld.
Nu zit ik een beetje met een probleem.
2 jongens 6 en 7 jaar die willen elk met een trein kunnen rijden samen en of alleen.
Dat wil dus zeggen dat zij op 1 grote ( nu ja groot 100cm x 350cm )plaats die beschikbaar is een baan willen
hebben met enkele tunnels en bruggen station en rangeer mogelijkheid. Ik heb al enkele meters(ca 50)
aan sporen liggen in enkele dozen en wel Marklin M, 3 transformators en wat oude stoomlocs en wagonnetje.
Rijden word analoog
gedaan vanwege de kostprijs.
Als er iemand zich geroepen voelt om eens een plan te maken zie ik het graag komen?.

Een afbeelding hiervan zal ik later plaatsen zodat er beter begrepen word wat ik bedoel.


Daniel61

#1
Hier een afbeelding van de ruimte die beschikbaar is.

Groen is de plaats van de baan.
elk vierkant is 50x50 cm

Daniel61

#2
Dit ontwerp had ik eerder gemaakt maar dan staat het volledig tegen de wand
.

Plan gemaakt met Anyrail 4.
Ondertussen ook een 2de plan gemaakt
nu echter op breedte van 100cm en 350cm lang

conducteur

#3
Heb je al je mail gelezen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Daniel61

#4
Rian, Ik heb je al antwoord gestuurd

Johan Poelmans

#5
Waarom werk je eigenlijk niet langs de wanden op? Dan kan je nog steeds aan alle uithoeken, maar krijg je meer lopende meter spoor.
 

Daniel61

#6
Natuurlijk is dat ook mogelijk maar teken eens een baan waar twee treinen kunnen rijden op apparte sporen, doe dat eens
in de hoogte met spiralen en lussen.
Op mijn plan staan dan wel enkelwissels waar zij op een baan kunnen komen doch als zij deze wissels
gaan verzetten dan spelen ze de trein kwijt aan de ander tot deze die terug wil sturen.
gejank gegarandeerd. Probeer dat dan maar eens te vermijden met spiralen en lussen.
oke digitaal is dat allemaal mogelijk op 1 spoor doch dat zie ik niet direct zitten, ik werk maar alleen en het
word zo al duur genoeg. Daarom dat ik ook begin met oude M rails.

Johan Poelmans

#7
citaat:
Geplaatst door Daniel61

Natuurlijk is dat ook mogelijk maar teken eens een baan waar twee treinen kunnen rijden op apparte sporen, doe dat eens in de hoogte met spiralen en lussen.
Op mijn plan staan dan wel enkelwissels waar zij op een baan kunnen komen doch als zij deze wissels gaan verzetten dan spelen ze de trein kwijt aan de ander tot deze die terug wil sturen.
gejank gegarandeerd. Probeer dat dan maar eens te vermijden met spiralen en lussen. oke digitaal is dat allemaal mogelijk op 1 spoor doch dat zie ik niet direct zitten, ik werk maar alleen en het word zo al duur genoeg. Daarom dat ik ook begin met oude M rails.


Aha!! nu begin ik je opzet te zien: je baanplan is volledig symmetrisch, zodat de broertjes elk hetzelfde hebben en niet kunnen vechten ;) Prachtig toch hoe de noden van een speelbaan zo in contrast staan met die van een modelbaan ;)

Veel succes alvast!
 

Daniel61

#8
Dat heb je inderdaad heel goed gezien Johan.
De ander zou maar eens een beetje verder kunnen rijden of een meter spoor meer hebben dan breekt er hier oorlog uit
en dat wil ik zeker vermijden.

Gerolf

#9
Leuk ontwerpje "voor het goede doel" [8D]
Ik zou voor het tweede plan gaan, en de zonen nog elk minstens 1 ondergronds inhaalspoor geven. Een schaduwstation dus, want dat tweede treintje voor elk komt er toch ooit [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Daniel61

#10
Bedankt voor de tip Gerolf.
Hierbij dan alweer een aanpassing.

1 het volledige plan.


Het bestand kan je van mij altijd bekomen want ik krijg het niet gepost met een juiste link.of wel ?
http://users.telenet.be/daniel61/Terasia3.any

Daniel61

#11
Hallo allemaal,
Via een andere weg heb ik een link gevonden naar oude banenplannen van Marklin waar ik een
goed plan vond dat ik heb aangepast.
zo ziet het er nu ongeveer uit.

reacties graag.
tussen de 2 gespiegelde banen komen isolators zodat zij elk hun baan hebben. indien zij de wissel
gebruiken naar de andere baan verliezen zij zelf de controle of het moet digitaal
worden maar de kostprijs daarvoor ligt mij nog wat te hoog.

patatje70

#12
dit is schitterend.....

mvg Wim

Johan Poelmans

#13
citaat:
Geplaatst door Daniel61

Hallo allemaal,
Via een andere weg heb ik een link gevonden naar oude banenplannen van Marklin waar ik een
goed plan vond dat ik heb aangepast.
zo ziet het er nu ongeveer uit.

reacties graag.
tussen de 2 gespiegelde banen komen isolators zodat zij elk hun baan hebben. indien zij de wissel
gebruiken naar de andere baan verliezen zij zelf de controle of het moet digitaal
worden maar de kostprijs daarvoor ligt mij nog wat te hoog.



Dan zou ik toch voor het eerdere baanplan gaan: daar kan je nog een mooi station van maken. Dat marklin baanplan heeft eigenlijk weinig functie...

Je kan misschien wel nog wat aanpassingen doen zodat je wat meer ruimte voor een stationsgebouwtje krijgt, en eventueel ook kan rangeren of omlopen zonder treinverkeer te hinderen.

Voor digitaal trouwens: misschien kan je nu al railasjes isoleren zodat de stopsecties voor koploper oid al ingebouwd zijn ;)

(Deze argumenten eigenlijk gewoon als doorgroeimogelijkheden bekeken)
 

conducteur

#14
Ik heb hem via PM een tweedehands 6021 en een control 80F en een transfo aanbevolen, dat moet toch betaalbaar zijn? Ik heb daarover niets meer gehoord???
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum