Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Idee voor in de volgende nrs.

Gestart door Metpetergaathetbeter, 19 augustus 2010, 20:29:15 PM

Metpetergaathetbeter

Rochevalien,
Ik vind zo'n poll organiseren niet echt nodig (het zou wel eens kunnen dat onze MSM bijzonder dun word). Het tegendeel zou ook kunnen.Persoonlijk heb ik ook al ervaren dat er nr.'s verschenen zijn die ik maar flauw vond.Bovendien als je artikels schrijft dan is het toch heel moeilijk iedereen te boeien.Je zou je kunnen afvragen of het wel nodig is zo uitgebreid te berichten over een bepaald onderwerp(computerprogramma's, blauwsteen, het bouwen van een ijsfabriek(een reeks die ik knap vind).Verder richtte ik mij al eens in artikel naar de fabrikanten( rubriek Bel. modellen). Hierover wil ik het volgende kwijt :ik was eigenlijk wel een beetje teleurgsteld in de weinige reacties en eigenlijk de weinige mensen die reageerden niettegenstaande dat ik vaak mensen hoor zeggen ze zouden beter een keer een ander nr. uitbrengen.Ik stel mij voor wanneer ik met een erts-, steenkool-of cokes trein rondrij liever met 22,23,24 verschillende wagons zou rijdendan met 24 keer hetzelfde wagonnetje.
Peter,
In MSM verschijnt nu een art.-reeks over het bouwen van een ijsfabriek; welnu die artikels over superen die zou je ook op dezelfde manier kunnen brengen.
Verder was het niet mijn idee om te beginnen debateren over de Nederlandse taal. Hierover wil ik nog een ding kwijt : de geschiedenis van de spoorweg startte in Engeland. En zo'n ding waarvan er vele achter een locomotief(uit het engels overgenomen)
hangen heet een a wagon. Daar het hier over een engelse uitvinding gaat werd het woord wagon in het nederlands en het frans overgenomen.
Tegenwoordig hebben we nog zo'n woorden die uit het engels over komen gevlogen : PC, chip, E-mail en zo kan ik nog uren doorgaan.
Dus klap op de vuurpijl wagon is een engels woord!
Ik zou zeggen mensen die zich geroepen voelen om iets te presenteren
dat ze eens iets laten horen en ons vertellen wat ze van plan zijn.
Misschien is het interessant met een eenvoudig wagon(Type E of piko cont-wag)te starten.Bovendien zijn deze nog voor een democratiche prijs te koop.Later zou men de moeilijkheidsgraad kunnen verhogen(evenals de prijs van de wagon) Ik heb persoonlijk zo'n kraanwagon van Kibri, waaraan veel moet veranderd worden om er een Belgische van te maken(kraan moet veranderd worden, een ander onderstel).
Misschien is dit de wagon waar Kees-Jan ons wel eens zou willen mee verrassen. Spijtig genoeg betreft hethier om een eerder dure wagon.
Maar onze Kees-Jan heeft al andere dingen tot een goed einde gebracht.Tot zover mijn uiteenzetting.
Groeten Peter[;)]

Rochevalien

Ik ga er hier geen halve bladzijde over volschrijven maar ik vind het een beetje goedkoop om te verwachten dat "ze" gaan beginnen schrijven aan artikels die hier werden voorgesteld.Zo werkt dat gewoon niet.
Wat w?l een feit is ,dat "ze" van de redaktie hier meelezen en dan denk ik dat een poll wel degelijk nuttige info kan geven over ??n bepaalde vraag of onderwerp.Dat is echter mijn persoonlijke mening.
Artikels schrijven is echter niet zo gemakkelijk en je steekt er bovendien v??l tijd in.Ik heb (lang geleden) ook al wat ingestuurd dus ik denk wel dat ik weet waarover ik spreek.Bovendien is het niveau alleen maar omhooggegaan dus gemakkelijker is het er zeker niet op geworden.

Gerrit

Metpetergaathetbeter

Gerrit(Rochevalien),
Als wij nooit iets van ons laten horen, dan zal er nooit wat veranderen.Vanzelfsprekend is het niet zo simpel om zo'n artikels te schrijven en gepubliceerd te krijgen. En natuurlijk lezen ze van de redactie(en de invoerders)mee.Ik wou op deze manier de wagon aan het rollen krijgen. Eigenlijk zouden ze in de redactie een beetje naief zijn mochten ze het forum niet volgen.De schrijvende pers(MSM) zou bv. de invoerders kunnen vragen of ze niet in zo'n project geinteresseerd zijn.Als fabrikant, invoerder,winkelier die zelf wat op de markt brengt moet het toch interessant zijn om in de picture te staan met een extra artikel.Bovendien is het voor de redactie wel gemakkelijk en goedkoper om een bestand artikel uit de buitenlandse pers in ons MSM te publiceren.Althans die indruk heb ik toch als ik op buitenlandse sites surf dat ik veel dingen tegenkom die ook in MSM gepubliceerd (bv ijsfabriek die momenteel loopt in MSM)werden.Dit kan ook om MSM betaalbaar te houden.Die poll (vergeef mij!)dat was mijn idee erover en die hoeft niet altijd dezelfde te zijn als de jouwe.Ik hoop dat je kunt leven(die indruk heb ik toch)
met mijn idee hierover.
Groeten Peter[;)]

Gerolf

Het is inderdaad jammer dat onze forumsoftware geen poll-functie heeft. Het zou een extra dimensie kunnen geven, en ook rechtstreeks voor MSM nuttig kunnen zijn.

Artikels schrijven: Denk er aan dat dit vooral vrijwilligerswerk is. Er hangt weliswaar een vergoeding aan vast, maar die dekt nooit de tijd die je nodig hebt om het artikel effectief te schrijven. Het is dan ook hobby-tijd, en die is onbetaalbaar [:o)] [;)]
Meewerken aan MSM doe je deels voor anderen, deels voor "de eer". Het is gewoon leuk om je bijdragen afgedrukt te zien in een kwaliteitsblad. Nu ja, dat is mijn idee [^]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kees-Jan

Gerolf,

Hier sluit ik me geheel bij aan.

Kees-Jan

Baureihe 103

citaat:
Geplaatst door Metpetergaathetbeter

Bert,
Zojuist heb je mij in de sprint geklopt om een berichtje op forum te krijgen!Mijn steun heb je alvast! Misschien kun je ons vertellen wat je van plan bent?Wat je van plan bent te superen? Je hoefde helemaal niet te bellen want de deur was open!
Groeten Peter[;)]



Beste Peter,
Wat ik voor ogen heb is om eenvoudig te beginnen zodat het voor iedereen is te doen zoals , sluitseinen, decals,weatheren, verende buffers,aanbrengen van de gebruikelijke garnituren op wagons die nu altijd ontbreken zoals remleidingen trek en stootwerk, aanbrengen van trapjes in filigraan uitvoering  e.d. Ook natuurlijk weatheren en aanbrengen van gebruikssporen enzovoort. Uiteraard doorspekt met foto's van het grote voorbeeld om alles nogmaals nog beter te verduidelijken.
Sponsering geheel niet nodig een hobby mag geld kosten en ik vind het waanzinnig leuk om te doen

Groetjes Bert[:)]

d.d. 27 november 2010 geef ik weer een workshop bij het 3 rail forum
ook gratis [:D]( op een natje na )maar wel erg gezellig
Zal daarna wel wat foto's plaatsen dan begrijp je wat ik bedoel wat je allemaal met de hobby kan doen.
Bestaat er een andere hobby.

Metpetergaathetbeter

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Het is inderdaad jammer dat onze forumsoftware geen poll-functie heeft. Het zou een extra dimensie kunnen geven, en ook rechtstreeks voor MSM nuttig kunnen zijn.

Artikels schrijven: Denk er aan dat dit vooral vrijwilligerswerk is. Er hangt weliswaar een vergoeding aan vast, maar die dekt nooit de tijd die je nodig hebt om het artikel effectief te schrijven. Het is dan ook hobby-tijd, en die is onbetaalbaar [:o)] [;)]
Meewerken aan MSM doe je deels voor anderen, deels voor "de eer". Het is gewoon leuk om je bijdragen afgedrukt te zien in een kwaliteitsblad. Nu ja, dat is mijn idee [^]


Gerolf,
Natuurlijk weet ik dat(en dat zou er een heleboel mensen zich moeten realiseren)dat je met je hobby niet rijk kunt worden In diverse clubs zijn mensen in de commerce gestapt en voor de meesten is het op een sisser afgelopen(veelal met ruzie tot gevolg).Ik denk(dat ben ik zeker)als je in 2011 met je kermis in Mechelen staat(laat ons hopen)er een heleboel mensen zich zullen vergapen aan uw meesterwerk.
Ik denk dat een heleboel voldoening zal geven zelfs al word je er niet rijk van. Ik denk op die manier dat jij(en anderen) met zulke creaties mensen aanzet tot ook iets te presteren.Dit laatste kan op zichzelf al een voldoening zijn als je de mensen aan de slag krijgt.
Wanneer die mensen dan met hun werken presenteren zou het kunnen gebeuren dat wij een keer de jongere generaties meekrijgen.Want wees eens eerlijk wanneer je met treintjes bezig bent word je vaak op zijn zachts gezegd met een scheef oog bekeken door de leken.Dit is vaak ook de reden dat veel mensen liever wat anoniem(met hun hobby, met hun levenswerk) wensen te blijven (al geldt dat niet voor iedereen!).Trouwens met dat superen dat hoeft niet onmiddellijk Belgisch te zijn.Ik denk ne keer dat we de wagon opgang kunnen trekken dat Belg. wagons zullen volgen.Bovendien hoeft zo'n artikel niet altijd door dezelfde auteur geschreven te zijn,misschien moet MSM eens een artikeltje schrijven met de hoofding : heb je iets bijzonder ? Laat het ons weten![;)]
Bert,
Tot nu toe ben jij de eerste die met iets concreet afkomt!(laat ons hopen dat er anderen volgen;hoe meer zielen hoe meer vreugd,dat hoop ik toch!).Een ding zul je moeten in het achterhoofd houden dat je versch. tijdperken aan bod laat komen, anders zullen velen niet geinteresseerd zijn.[;)]
Groeten Peter

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Metpetergaathetbeter
misschien moet MSM eens een artikeltje schrijven met de hoofding : heb je iets bijzonder ? Laat het ons weten![;)]
Zoiets bestaat al, dacht ik. Het heet "de lezer aan het woord" [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Bert Ossevoort

Het is allemaal leuk wat hier geschreven wordt,maar voor een artikeltje,moet er taalkundig ook het een en ander kloppen toch...
Heb jaren geleden ,nog eenpoging gewaagd eerst via Ger Moes ,spoorweg journaal met wat belgische invulling op modelspoorgebied,maar er was te veel correctie werk ,schreef te veel in telegram stijl.
Later bij MSM het opnieuw geprobeert ,correctie werk was minder een probleem.
Div artikelen gemaak ideeen aan gedragen ,maar als er niets mee gedaan wordt of op gereageerd ,dan gaat bij mij de hobby voor .
en ga ik geen tijd steken in zaken die verdwijnen.
Ideeen genoeg ,maar wat wil het blad ..of is die vraag er niet meer ,het thema belgie wordt ook al steed meer losgelaten.
voor mij teveel vraagtekens dus .
hobby ik lekker verder op mij  fantasie eiland Valkoss ,heb ik geen problemen over realiteit wat wel en niet kan.
Bert.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Bert Ossevoort
...Ideeen genoeg ,maar wat wil het blad ..
Ik denk dat Luc, Dirk of de Guy's daar beter op kunnen antwoorden, maar ik doe een poging:
- Elke keer opnieuw een blad aanbrengen voor een breed publiek, of "voor elk wat wils" (dus zowel voor kopers als bouwers, verhalen met een lage drempel maar ook voor mensen die een nieuwe uitdaging willen)
- Gericht op Belgisch modelspoor, maar zonder benauwd te zijn om over het muurtje te kijken (andere landen, andere modelbouw)
- Goed geschreven en goed gedocumenteerde artikels

... wat ben ik nog vergeten [?] [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

Toch een kleine opmerking, om de drempelvrees te verlagen: taalkundig is er geen enkel probleem. De artikels worden door de redactie bewerkt en nadien nog eens nagzien door de eindredacteur. [^] [:I]

Indien het onderwerp interessant is en de foto's van goede kwaliteit is er veel kans dat jouw artikel in het blad geraakt.
En dat geeft een kick, vooral die eerste keer. Zeker weten. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

marc goovaerts

Berichtje voor de eindredacteur:

Ik heb bijna de hele collectie en ik moet zeggen dat er vroeger wel beschamend veel zetfouten in stonden (NL-versie). Maar in de laatste uitgave zijn er weer een viertal geslopen.

Toegegeven, het lijkt op het fameuze 'klinknageltellen', maar als (werkloos) vroegere drukwerkverantwoordelijke wordt het nu eenmaal een tweede natuur [;)]

doomslu

citaat:
Geplaatst door marc goovaerts

Berichtje voor de eindredacteur:

Ik heb bijna de hele collectie en ik moet zeggen dat er vroeger wel beschamend veel zetfouten in stonden (NL-versie). Maar in de laatste uitgave zijn er weer een viertal geslopen.

Toegegeven, het lijkt op het fameuze 'klinknageltellen', maar als (werkloos) vroegere drukwerkverantwoordelijke wordt het nu eenmaal een tweede natuur [;)]

Daarom hebben we sedert een drietal jaren een eindredacteur die alles meermaals nakijkt. Maar helaas, 't is ook maar een mens, die soms onder tijdsdruk moet werken...
Stuur me maar een mailtje met de vier foutjes. We gaan dat niet openbaar maken h?. [:I] [:D] [:D]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

stevend

Nu totaal iets anders. Naar aanleiding van de komende uitleveringen van het L-rijtuig, kan er misschien een artikel aan gewijd worden?
Zeker als je leest dat een bepaald merk er een 70 tal verschillende versies van uitbrengt.
Ook als je weet dat ze vlug de deur uit zullen zijn, dan is het handig om degelijke info te hebben om de juiste keuze te maken en niet thuis te komen met een "kater".
Allez 't is te zeggen rijtuigen met foute nummers of verkeerde
draaistellen ( niet van het nuttigen van vocht inname[:D] ) die helemaal niet passen bij je vooropgestelde tijdsuitbeelding.
Mvg Steven

doomslu

citaat:
Geplaatst door stevend

Nu totaal iets anders. Naar aanleiding van de komende uitleveringen van het L-rijtuig, kan er misschien een artikel aan gewijd worden?
Zeker als je leest dat een bepaald merk er een 70 tal verschillende versies van uitbrengt.
Ook als je weet dat ze vlug de deur uit zullen zijn, dan is het handig om degelijke info te hebben om de juiste keuze te maken en niet thuis te komen met een "kater".
Allez 't is te zeggen rijtuigen met foute nummers of verkeerde
draaistellen ( niet van het nuttigen van vocht inname[:D] ) die helemaal niet passen bij je vooropgestelde tijdsuitbeelding.
Mvg Steven


Dat komt er zeker, maar eerst moeten de modellen beschikbaar zijn h?. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *