Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Freelance frans smalspoorbaantje in Oe

Gestart door Tssd43, 01 augustus 2010, 13:51:46 PM

Tssd43

Ik wil jullie vandaag een paar Oe modellen laten zien die een goede vriend voor me gebouwd heeft in styreen (of Evergreen plaat als je dat liever hebt).

Als eerste een Franse motorwagen, een Billard A80D. Deze is voorzien van draaistellen die ik op maat heb laten maken bij Hollywood Foundry, de zogenaamde Bull-Ants. Schilderen met een kwast was geen succes, dus de wagen zal een nieuwe beurt krijgen met de verfspuit....

IMGhttp://i249.photobucket.com/albums/gg225/tssd43/0e%20-%20Billard%20A80D/P1020491.jpg/IMG

Als tweede een motorwagen op 60 cm. sppor een Crochat A1 zoals die reed bij de Tramway Pithiviers - Toury. Ook deze is op een onderstel van Hollywood Foundry gebouwd, als je een Bull-Ant met een lange wielbasis besteld kun je deze gebruiken voor een 2 assige motorwagen ;)
Een verfbeurt moet deze nog hebben, maar ik denk aan een grijze kleurstelling met zwart afgezet zoals de museumwagen.

IMGhttp://i249.photobucket.com/albums/gg225/tssd43/0e%20-%20autorail%20Crochat/P1020489.jpg/IMG

Als voorlopig laatste model een diesellok op meterspoor die nu bij een franse museumsbaan rijdt (TSVS), de LT1 van de Tramways de S?vres. Gebouwd op een onderstel van een Bachmann BR08 (deze had exact de juiste asstand en wieldiameter!) en voorzien van een extra as voor de blindas. Omdat dit gelukt is, wordt er nu gekeken of het ook kan voor een duitse HF130C....

IMGhttp://i249.photobucket.com/albums/gg225/tssd43/0e%20-%20Brissonneau%20et%20Lotz%20LT%201/9-5-2010017.jpg/IMG

De bedoeling is een frans free-lance modulebaantje te bouwen op 2 genormde bakken van 120x60, die samen een klein kopstationnetje vormen. Hierop kan dan afwisselend met materieel voor 1000 en 600 mm. gereden worden, niet door elkaar....
Diverse Magic Train modellen zijn hiervoor al wat verbouwd, en de Deutz diesel kan voor beide spoorbreedten gebruit worden. Het wachten is nu op de kit van een 130T van LaMeuse die door Victors Models zou worden uitgebracht. Hiermee is dan ook een 60cm stoomlok aanwezig.
Zo zou het er een beetje moeten gaan uitzien:

IMGhttp://i249.photobucket.com/albums/gg225/tssd43/0e%20-%20french%20layout%20St%20Lucien%20les%20Mines/StLucien-les-Mines-1.jpg/IMG

Het laadperron linksboven wordt bediend door een treintje op O-9, Roco mijnlorries in H0e doen het geweldig in O-9, en een lokje rommel ik nog op een oud Fleischmann Anna onderstel in N. Geheel schaamteloos noem ik het baantje dan ook maar naar mezelf, St. Lucien-les-Mines.

Zo, hopelijk wordt nu het smalspoordraadje weer wat leven ingeblazen.
(opbouwende) kritieken zijn welkom!
Lucien


Rochevalien

Lucien,ik snap je materieelkeuze niet zo goed: de billard is meterspoor ,de Crochat is "voie de soisante" of 60 cm spoor en de stapel Magic Train modellen op de achtergrond is voor 76cm spoor.
Dat moet allemaal op ??n baan gaan rijden maar niet tegelijk?
Ik kan wel begrijpen dat je als smalspoorliefhebber voor een moeilijke keuze staat ,maar waarom bouw je dan geen baantje extra?
Ik vind het w?l jammer van die mislukte schilderbeurt op de Billard,maar dat is nog wel te redden. Mooi model trouwens,net zoals de Chrochat[:p][:p] Die staat trouwens nog op mijn "to doo" lijstje.....

Gerrit

Tssd43

Het is allemaal niet zo moeilijk hoor, ik hoor gewoon niet bij de puristen die aparte baantjes op 14 en 22,2 mm. gaan bouwen. De rails is nog te doen, maar ik ga geen onderstellen voor die spoorbreedten bouwen, daarvoor is mijn werkwijze te nonchalant.
Er is een heel scala aan HO onderstellen die goed te gebruiken zijn voor diverse modellen, dus gebruik ik voor alles 16,5 mm. Ja, dat is omgerekend 750 mm. maar daar merk je niets van als je met de modellen rijdt. Alleen zullen de Crochat en Billard nooit naast elkaar staan op de baan, er wordt wel een scheiding gemaakt tussen 1000 en 600 mm voorbeelden als er gereden wordt.
Wat beteft de berg MT op de achtergrond: ik heb 2 open en 2 gesloten franse wagentjes gebouwd naar tekeningen (volgens mij 1000 mm.), en die waren qua breedte en hoogte exact gelijk aan de Fleischmanns, alleen zijn ze ca. 1 cm korter. dus zijn MT wagens prima geschikt voor dit baantje. Voor het 600 mm. spul heb ik intussen een serie tekeningen klaar liggen van franse en britse brigadewagens.
De Billard heeft gisteren een schuur en grondeerbeurt gekregen en is weer klaar voor een nieuwe laklaag. Deze keer spuiten in plaats van kwasten.
Wat betreft het extra baantje, dat is er ook, alleen voor de engelse modellen, met een brits landschap. Ook nog in aanbouw maar in ieder geval technisch gereed, de aankleding moet nog volgen.
Lucien