Het is soms een tijdje stil (update UCS)

Gestart door Baureihe 103, 23 juli 2010, 21:53:24 PM

Baureihe 103

Beste Treinenvrienden,

Het is inmiddels al weer een tijdje erg stil in het board weatheren en daar gaan we maar weer eens verandering in proberen te brengen want ik vind nog steeds dat het een leuk onderdeel is van onze hobby.
Velen walgen ervan, want die willen het model smetteloos schoonhouden (waar ik alle begrip voor heb) maar even zoveel treinen liefhebbers vinden het mooi om te zien, maar durven niet of hebben een andere legitieme reden om niet te gaan weatheren.

En wees nu eens eerlijk, we doen er wel alles aan om onze baan zo realistisch mogelijk te maken maar laten onze glimmende treinen zonder schroom door het fantastische landschap stomen. Aan scenery wordt heel veel tijd besteed, kosten nog moeite worden gespaard om het zo echt mogelijk te laten lijken, ons lijfblad staat vol met voorbeelden en methodes om een tot in detail perfecte baan te maken.
En toch heb ik het idee dat maar weinig modelspoorders zich er niets van aantrekken dat er iets niet klopt met zijn of haar modelspoorbaan , terwijl wij gelijktijdig OH en AH roepen als we weer zo?n fantastische baan zien van Jozef Brandel. En dan vragen we ons niet af hoe dat komt het antwoordt is heel simpel alles past is met elkaar in een perfecte harmonie.
De illusie wordt niet verstoord door plastic rollend materiaal dat niet bij het landschap past.

Ook als je kijkt wat er voor een geweatherde wagon op Ebay wordt geboden
dan krijg je de indruk dat de waarde van het weatheren gewaardeerd wordt.
Ook hoef je niet zo denk ik niet zo bang te zijn voor waarde vermindering want soms is een goed geweatherd model duurder dan een model in bespeelde staat (MSM heeft daar een tijd geleden ook al ruim aandacht aan besteed.

Met dit draadje ga ik nog eens proberen een aantal twijfelaars over de streep te trekken, door al de eerder behandelde en weer nieuwe techniekjes hier onder te brengen zodat het een duidelijk en overzichtelijke lijdraad wordt.
Ook zal ik regelmatig een aantal voorbeelden plaatsen het oog wil ook wat.
Schroom niet en geef uw commentaar als u denkt dat kan anders of beter dan kunnen we er allemaal wat van leren.

Groetjes Bert

Bestaat er een andere hobby.

ToThePoint

#1
Super dat u zo'n initiatief neemt.
Ik ben alvst overtuigd ware het niet dat ik soms het bos niet zie door de bomen in de topic wheateren.
Als autodidact leer ik door te kijken wat andere doen.
Het typische "kunst afkijken".
Ik ben meer gebaat bij een demo, workshop ivm wheatheren.
Misschien een idee als er meerdere geintresseerden zijn.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Peter

#2
Bert haalt hier iets aan dat eigenlijk de kern van de zaak is, namelijk "harmonie"
Grootmeesters zoals Josef Brandl, Wolfgang Langmesser, de helaas veel te jong overleden Rolf Knipper, en nog anderen weten die harmonie tot in detail te tonen.
Dit betekend dat dan wel alles op elkaar afgestemd moet zijn, landschap, rijdend materiaal en zeker geen overladen modelbaan.

Bert, waarom geef je eens geen reeks met voorbeelden en tips in het MSM magazine, zoals bij Jos Geurts (Grove den) met zijn uitstekende reeks over bomen heeft gedaan?
Met vriendelijke groeten
Peter

prulleman

#3
Het staat me tco voor dat er al heel wat aandacht aan weatheren besteed is in msm. Op verschillende technieken dan nog wel. Er was iets over een type 51 met olieverf, en dan nog wat over M2 met olieverf. En dan nog enkele met poeders. Iedereen heeft uiteindelijk zijn eigen techniek, en alles kan beter. Het geheim van goed weatheren is juist het ontbreken van perfectie op een harmonische manier. Pfff, zo  een moeilijke woorden achter ne leffe of twee[:o)]

Baureihe 103

#4
Klaar maar toch weer niet.

Beloofd is beloofd hier al vast wat foto?s van wat geweatherde wagons.
Nu is het zo dat ik van deze wagons al eerder wat foto?s had geplaatst maar geheel tevreden was ik nog niet. Je ziet zo nu en dan werk van anderen waarna je dan denkt het is het nog niet helemaal.
Gelukkig is het zo dat je, wel is waar niet eindeloos, steeds nog wat verbeteringen en of aanpassingen kan doen op je rollend materiaal.
De onderstaande foto?s geven denk ik voldoende ruimte voor opmerkingen en vragen.





































































Tot de volgende ronde waarbij weer wat nieuwe modellen gaan weatheren waarbij ik dan extra aandacht zal gaan schenken aan de te gebruiken materialen, gereedschappen en techniekjes. Zoals ik al eens eerder heb geschreven is het is natuurlijk zo dat iedereen zijn eigen werkwijze zal ontwikkelen. De eerder door mij omschreven methodes zijn dus zeker niet zaligmakend.

Groetjes Bert
Bestaat er een andere hobby.

Baureihe 103

#5
citaat:
Geplaatst door ToThePoint

Super dat u zo'n initiatief neemt.
Ik ben alvst overtuigd ware het niet dat ik soms het bos niet zie door de bomen in de topic wheateren.
Als autodidact leer ik door te kijken wat andere doen.
Het typische "kunst afkijken".
Ik ben meer gebaat bij een demo, workshop ivm wheatheren.
Misschien een idee als er meerdere geintresseerden zijn.



Workshop als het aan te rijden is graag[:)]
Bestaat er een andere hobby.

Metpetergaathetbeter

#6
Bert,

Ik zou zeggen ga zo door ! Het is door mensen zoals U (en wat er langs Belg.spoorwegen rijdt) dat anderen inspiratie opdoen om er ook eens aan het weatheren te beginnen.

Groeten
Peter

Paulogic

#7
ik vind ze allen prachtig... foto's zijn bewaard voor latere
studie !! thanks man !
mvg,
Paul(ogic)

ERVIN

#8
Ik heb net een sleep staalwagons gekocht , maar die zien er , zo uit de doos , niet uit!![xx(]

Dus ook ik heb deze pagina opgeslagen om h??l binnenkort te gaan raadplegen , bedankt Baureihe 103.[;)]

Baureihe 103

#9
Roco bagagewagen tijdperk 111

Roco heeft met dit model wel erg mooi model gemaakt voor de rijders van tijdperk 111.
De combinatie met een 01 of een 03 stoomlok is heel erg passend.
Als je een film met originele beelden hebt met  sneltreinen uit het stoomtijdperk dan zie dit soort wagons veelal direct achter de lok hangen. Het model is ook volledig op schaal en rijkelijk gedetailleerd. De wagon was echter nog niet passend geweatherd, dus voorafgaande de werkzaamheden eerst nog eens een film met oude opnamen bekijken.
Nu is het wel dat de meeste originele films ingekleurd zijn dus het is en blijft inschatten hoe ze er in bedrijfstoestand uit hebben gezien.

Allereerst de werkplek inrichten. Zoals jullie inmiddels weten weather ik zonder problemen in de huiskamer. Doordat ik uitsluitend met acryl werk heb je zo wie zo geen last van een vervelende geur van oplosmiddelen.
Achter het model zet ik altijd een doos op zijn kant met de opening naar voren dit om de eventuele vernevelde verf van de airbrush op te vangen.
Ook leg ik altijd een plastickleed over de tafel heel handig om een ongelukje op te vangen maar belangrijker is dat dit kleed statisch wordt gemaakt met een wollen doek.
Doordat het kleed statisch is slaat de verf die niet op het model komt neer op het kleed.
Nadeel is wel dat het niet zo erg fotogeniek is maar dat neem ik dan maar weer op de koop toe. Aan de vlekken te zien is het al aardig wat keren gebruikt.



Als je de eerste foto?s goed bekijkt zie je gelijk een aantal attributen die ik gebruik tijdens het weatheren zoals:

-airbrush met toebehoren waaronder verfbekers
-vergrootglazen (opzet past zelfs over je bril)
-acryl reiniger
-keukenrol / oude kranten
-penselen
-verf
-compressor
-maskingtape
-glas water en een schotel om verf te mengen / verdunnen
-pigmentpoeders.

Voordat we het model gaan weatheren eerst nog even de losse door Roco bijgevoegde onderdelen met superlijm op het model aanbrengen. En wat is de wagen nog mooi schoon.
Tegenstanders van weatheren geniet er nog maar even van want hier gaat verandering in komen.



Onderstaand een aantal foto?s van het resultaat. Maar wat is dat lastig om de goede kleuren op het beeldscherm te toveren. Afhankelijk van de hoek van het beeldscherm van je laptop is de kleur meer of minder intens dan die van het origineel.
Fotograferen is en blijft voor mij een lastig punt misschien moet ik maar eens een cursus gaan volgen. Maar eerst het model maar eens weatheren anders snapt geen mens wat ik met bovenstaande bedoel.

Het aantal verf kleuren  is ook dit maal zeer beperkt:
-earth (vuilkleur)
-rost
-teerzwart
-matte blanke lak.

Uit het assortiment pigment poeders heb ik voor dit model de volgende kleuren uitgezocht:
-koolzwart
-roest (donker bruinrood)
-roest ( lichte kleur oranje met een zweembruin)
Op de eerste foto kan je potje op de tafel zien staan.

Als eerste heb ik de onderzijde van het model met de vuilkleur bespoten. Dit kan je wel of niet doen maar ik zelf vind het wel zo netjes als het model aan de onderzijde is vervuild.
Als je het oppakt en aan alle kanten bekijkt ziet het er net wat netter uit dan dat je het vervuilen van het onderstel achterwege laat.

Volgende is om de zijkanten en de draaistellen te voorzien van een laagje vuil.
Heel voorzichtig want ik wil de zijkanten niet volledig onderspuiten wel nog wat kleur op de zijkanten aan brengen maar niet teveel. De draaistellen en de onderkant van de wagon moet nog wel wat vuiler, dus de zijkanten met maskingtape wat afgeplakt waarna er geen belemmeringen meer zijn om de onderzijde verder van een vuil laag te voorzien.

(gebruik altijd een maskingtape die bij het verwijderen geen lijmresten nalaat op het model)

Volgende handeling was het dak. Op het dak wilde ik een gerepareerde plek hebben en dat heb ik als volgt gedaan.
Klein stukje maskingtape aanbrengen en waarna het dak is bespoten met de kleur teerzwart.
Ook dit weer met beleid want de kleur mag niet dekkend worden opgezet. De originele zilverachtige kleur moet een beetje door blijven schijnen.
Volgende is voorzichtig het stukje tape verwijderen en nogmaals een lichte spray over het dak vernevelen met wederom de kleur teerzwart. Dit omdat ik persoonlijk vindt dat het contrast dan te groot is tussen het behandelde en onbehandelde stukje van het dak.

Het stukje tape kan weer op zijn plaats want nu is het tijd om de gehele wagon te voorzien van een eerste laag blanke matte lak.  Dit doe ik altijd als tussenfase voordat ik ga werken met de pigment poeders. De matte lak heeft een vrij grove structuur waar de pigmentpoeders uitermate goed op blijven zitten.

Als eerste het dak en dat is als volgt gedaan. Met name aan de randen de droge pigmentpoeders met een fijn penseeltje los opzetten. Doe dit onregelmatig om te zorgen dat het er natuurlijk uit ziet. Ook nog niet teveel druk op het penseeltje uitoefenen want anders zit het gelijk vast en kan je geen correcties meer aanbrengen. Hierna met een platte kwast het poeder aandrukken of tamponneren (wegstrijken naar de zijkant van de wagon net als aflopend water)

Het is dus de bedoeling dat je de kwast in de breedte richting beweegt en niet in de lengte richting van de wagon. Probeer maar eens op een oud wagonnetje en je ziet gelijk het verschil
tussen in de lengte en breedte richting aangebrachte poeders.
Ook handig om te weten is dat pigmentpoeders wat donkerder opkleuren als je het gaat fixeren met blanke lak.

(Ook hier is het dus handig om eerst ??n en ander uit te proberen op een proef wagon).

De draaistellen krijgen hierna een andere behandeling. Als eerste met teerzwart (zwaar verdund ?wetwash?) de verf met een klein penseeltje aanbrengen op en rond de aspotten.
Dit om de uitloop van vet waar vuil extra op neerslaat te imiteren. Vergeet niet de veren bij de wielen ook te voorzien van een wetwash met zwarte verf. Je zal zien dat de veren hierdoor veel meer detail krijgen dan het model van zichzelf al heeft.
Nu we toch met de kleur zwart bezig zijn kan je gelijk de buffers voorzien van een klein beetje verf , en dit nu eens niet verdunnen maar lekker dik opzetten ook hier weer om vet te imiteren.

(wetwash is de verf zwaar verdunnen met oplosmiddel waardoor de verf alleen gaat zitten in de diepere delen. Hierdoor krijg je meer diepte werking op het model)

Ook het hier en daar aanbrengen van roestkleuren op het model is aan aardige bezigheid.
Dit doe ik ook weer met pigment poeders omdat de anders dan met verf de intensiteit van de kleur makkelijk kan vari?ren.
Met name de roestkleur op de draaistellen mag wat zeker op en rond de veren wat intensiever van kleur zijn. Dit omdat dit mechanisch werkende delen zijn waar continu nieuwe roest wordt gevormd. Overige delen van de draaistellen voorzien van een wat donkerdere roestkleur

(Zoals velen wel zullen weten is verse roest geel/oranje van kleur en oude roest aanslag kan vari?ren van rood tot donkerbruin tot zelfs nagenoeg zwart)

Nu nog de zijkanten van de wagon verder afwerken met pigmentpoeder.
Het stalenframe kan ook je nog wat beter uit laten komen door met name de liggende delen waar vuil op kan blijven zitten te voorzien van een laagje pigment in dit geval koolzwart. Ook hier weer met een klein kwastje voorzichtig aanbrengen onder al te veel druk dat doen we weer met de platte kwast als het teveel aan pigment poeders wordt weggeveegd.
De intensiteit van de kleur kan je goed be?nvloeden door meer of minder met de platte kwast langs het model te strijken. Niet teveel maar zo hier en daar nog wat roest op het staal en rond de deuren aanbrengen ook weer met pigment.

Pigment kan je zowel droog als nat aanbrengen. Als je het pigment wat vermengt met water
Kan je kleine en subtiele plekjes op het model maken. Wat dan nog even rest is laten drogen en wederom  het teveel met de platte kwast verwijderen.

Het is zeker handig om wederom op een proef wagon het verschil te zien tussen droog en nat aangebrachte pigment poeders.

Nu eerst het model weer voorzien van een laag matte lak. Niet teveel want anders kan je een witte uitslag krijgen. Op het dak nu wel het stukje tape verwijderen want dan kan je op de gerepareerde plek een ietsje pigment aanbrengen, ook hier weer na het aanbrengen een laagje matte lak.

Is het model nu klaar neen de remhandels dienen nog een kleurtje te krijgen.
De platen dekkend wit schilderen waarna de hendels voorzichtig met een superfijn kwastje
(4x 0) met roos worden aangetipt. Hier bij is het vergrootglas (opzetbril) een reuze handig hulpmiddeltje om het werk wat te vergemakkelijken.

Echt als laatste zijn de rubberen afdichtingsprofielen op de fronten hier heb ik de verf weer voorzichtig met een wattestaafje wat verwijderd, dit omdat indien de wagens gekoppeld reden het vuil weer wat wegslijt door de onderlinge wrijving van het rubber.

Wat nu nog rest zijn een aantal foto?s, graag jullie opmerkingen en commentaar dan kan ik indien er nog wat is vergeten aanpassen.



































Bij deze macro opnam is het net of de roest los op het model ligt terwijl
Het toch is gefixeerd met blanke lak. Dit effect is met verf nagenoeg niet na te doen.


En ja deze foto is van een andere wagon ik weet het.







Groetjes Bert en tot de volgende ronde
Bestaat er een andere hobby.

Baureihe 103

#10
citaat:
Geplaatst door prulleman
Het geheim van goed weatheren is juist het ontbreken van perfectie op een harmonische manier. Pfff, zo  een moeilijke woorden achter ne leffe of twee[:o)]



Graag wat uitleg aub [:D]
Bestaat er een andere hobby.

Baureihe 103

#11
citaat:
Geplaatst door Paulogic

ik vind ze allen prachtig... foto's zijn bewaard voor latere
studie !! thanks man !



citaat:
Geplaatst door ERVIN

Ik heb net een sleep staalwagons gekocht , maar die zien er , zo uit de doos , niet uit!![xx(]

Dus ook ik heb deze pagina opgeslagen om h??l binnenkort te gaan raadplegen , bedankt Baureihe 103.[;)]



Graag gedaan er komt nog meer[:)]

Bert
Bestaat er een andere hobby.

Baureihe 103

#12
Stil maar toch ook weer niet soms zijn er andere zaken die wat aandacht vragen.



Wat zou dit nu weer zijn?

Groetjes Bert[:)]
Bestaat er een andere hobby.

ems

#13
Geen idee, maar het ziet er zeer realistisch uit! (ben wel benieuwd naar de rest van de wagen/rijtuig).
Groet, Edwin

modeltreinbart

#14
Een remblok goed roest. Echt proper gedaan.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)