Adres van een digitale loc op belgische baan

Gestart door conducteur, 06 juni 2010, 13:05:12 PM

conducteur

Ook al eens in volgende situatie gezeten:
Die rangeerlocomotief reeks 77 welk adres heeft die? Je weet het echt niet meer. Dan heb je twee mogelijkheden:
- een zeer omslachtige methode is alle adressen aflopen en elke keer proberen of er iets beweegt.
-Een betere methode is om je locomotieven te nummeren volgens hun laatste twee cijfers, de voorste twee is een niet erg goed idee: je kunt bv 2 mehano 77 hebben en dan zit je met een probleem, echter vermoed ik dat je twee verschillende versies gekocht hebt en die dus een verschillend nummer als twee laatste cijfers hebben.

Mijn 2005 heeft dus adres 5
Mijn 6218 heeft dus adres 18
Mijn 2103 heeft dus adres 3
....
zo kan ik het nummer direct aflezen op de loc zelf.
Ik hoop dat iemand dit nuttig kan gebruiken?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Jurgen

Een beetje nutteloze informatie eigenlijk omdat je tegenwoordig al je locs een naam kan geven. Zo hoef je geen adressen meer te onthouden.

Dit is alleen maar handig voor de oude centrales waar je slechts met 2 cijfers kan werken.

Ik denk dat het zelfs makkelijker is om voor jezelf een lijstje te maken met locnummers en hun digitale adressen. Heb ik vroeger ook gedaan en dat werkte perfect.
Ook al heb ik nu een centrale met namen voor iedere loc, mijn lijstje met locnummers en hun adressen krijgt bij iedere nieuwe loc nog steeds een update.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Klaas Zondervan

De twee laatste cijfer gebruiken is wel een aardig idee, maar wat doe je dan als je een 2005 en een 2105 hebt?
Gewoon alles op een papieren briefje schrijven lijkt mij de makkelijkste oplossing.
En als je het helemaal niet meer weet kan je een loc altijd nog een nieuw adres geven. Maar dat moet je dan wel meteen op dat papieren briefje schrijven, anders weet je het morgen weer niet.

Paulogic

Gewoon met viltstift boven op de loc [:D][}:)][}:)]
mvg,
Paul(ogic)

SuSke

Waarom niet gelijk zijn 4-cijferig nummer invoeren en je systeem instellen op verlengde nummers. Dat lukt prima met de Lenz centrales.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ERVIN

Klopt Suske, ik geef in mijn TC altijd het loc-nummer in ( bvb. 5102)de zogenaamde " virtuele adressen" , nog nooit geen problemen gehad met vergeten adressen.[;)]

patatje70

citaat:
Geplaatst door Paulogic

Gewoon met viltstift boven op de loc [:D][}:)][}:)]


werk jij niet met kleurtjes nu paul??? LOL

Driesel


Zoals Erwin: vier-cijferige adressen gebruiken, en het adres is dan het locnummer (voor locs met een viercijferig nummer weliswaar, zoals bij de NMBS).

Ik werk ook met een TC en Viessmann/K?hn-decoders en dat werkt perfect.

Paulogic

@patatje

Jawel met een kleurenscherm maar de modellen die ik heb zitten
niet in de fotodatabase van de Ecos. Ik kan ze wel zelf toevoegen
maar zal dan eerst wat fotokes moeten nemen of course.

Qua adrestips : ik gebruik gewoon een indeling die het
makkelijker maakt :

voorbeeld :

1 - 9    stomers
10 - 19  diesels
20 - 29  electrische
30 - 39  treinstellen
80 - 90  wagons met verlichting
enz enz.

De nummerreeks kan je ook grote nemen maar dan is het makkelijker
tellen. vb 4 diesels al in uw bezit dan wordt diesel nr 5
met adres 14 gestuurd.
[8]
mvg,
Paul(ogic)

Johan Poelmans

Ik hou het bij de nummer van de loc (bijv 1352). Alleen kom je dan in de problemen met de types... Nu ben ik zelf een tijdperk V liefhebber, dus geen probleem voor mij. Alleen dat klassiekje dat ik laatst gekocht heb heeft ook 3 cijfers. Ik heb dat getal maar toegepast als decoderadres, maar is dat dan nog uniek?
 

erik de noorman

Ik lees de adressen gewoon uit als ik ze werkelijk niet meer weet.
Ik geef mijn locs  het nr van de serie of type + een volgnr.

Erik

TreinTeLaat

ik heb 2 manieren die ik tegelijk toepas:

de laatste 2 cijfers van de loc:

bvb. HLE 1304 -> adres 4
    HLE 1355 -> adres 55

als het adres op deze manier al in gebruik is,
Of de laatste 2 cijfers zijn groter dan 80,
dan worden de eerste 2 cijfers genomen :

bvb. HLE 1190 -> adres 11


Ik houd de adressen bij op een lijstje, op zich zijn het nog maar weinig locs die ik heb (Mfx hoef je niet op te schrijven, maar heb maar 1 Mfx-loc),
maar gegarandeerd zal ik over tientallen jaren ook wel hopen locs hebben zoals zovele modelbouwers die al jaren bezig zijn...

cyberbeast

Ik gebruik gewoon het reeks-nr, momenteel stelt dat geen problemen. Ik ga nooit (denk ik :p ) twee keer dezelfde lok kopen, dus stelt dat niet meteen een probleem. Overigens heb ik alles gewoon in een datebase staan.