Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

eigen bouw

Gestart door argilla, 26 mei 2010, 14:07:39 PM

argilla

wat vinden jullie hiervan. Alles zelfbouw plasticard van verschillende diktes . Motorisatie Teshendo spud. Ander wielen van NWSL. De veerpotten zijn afgietsels van H0 onderdelen gegoten met 2 componetenlijm ( je weet wel die 2 tubes aan elkaar gemaakt van bij de Gamma. Heel goed voor zulke onderdelen.) De rest komt uit de overbekende rommeldoos.
Het wagonnetje moet nof gespoten worden in het groen van de loc en dan veroudering ondergaan , roest.

imgIMGhttp://i20.photobucket.com/albums/b236/argilla01/0n30/lokmetwagonnetje.jpg/IMG/img

nog vragen ?

heb nog wel een probleem en dat is de koppeling . Ik dacht aan pin link met een paperclip. Of zijn er andere sugesties ?
In de groep van Gn15 is dit de schaal 1/24, rijdend op 16.5 mm rails
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Peter

#1
Mooi, mooi Argilla. Ik heb toch al een "soft-spot" voor wat ze in het Duits Feldbahnen noemen.
Vorig weekend was er op de Duitse tv trouwens nog een doku over het eiland Nordeney en de noord-Duitse kust, met prachtige beelden van een nog altijd in gebruik zijnde "Torf-bahn" dus voor het ontginnen van turf. Een woord PRACHTIG. Spijtig dat die kleine feldbahnen bijna allemaal verdwenen zijn.
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

#2
Mooi sfeertje, Argilla.
De luiken aan het motordeel vind ik wat minder, of is die scheve "deurkruk" de bedoeling? Ook de scharnieren lijken me wat oversized. Voor de rest oogt het erg mooi. Ook het karretje belooft mooi te worden.
Een foto van je voorbeeldlocje ter vergelijking zou leuk zijn.

De koppeling: al gedacht aan die zelfbouwkoppelingen die een tijdje geleden in MSM beschreven zijn?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

#3
Dank U Gerolf en Peter.
Dat is zo bedoeld Gerolf. Eigenlijk zijn nog te mooi. Ik hoop het enigzins recht te krijgen door een grondige vervuiling ( lees roest ) aan te brengen.
Die schanieren tja had er geen betere oplossing voor.
Er is geen "groot" voorbeeld van . Het is gewoon fantasie ontstaan uit verschillende "groot"voorbeelden afledingen, veranderingen,aanpassingingen, hertekenen ( heel belangrijk is het ontwerp op papier zetten).
Dus gewoon een samenraapsel van loc's. De firma heeft dus als het ware een loc van scrap opgebouwd en maar verandert en verbouwd bijgebouwd enz.... naargelang het inzicht van de maker.
De direkteur van de zilvermijn ( SilverPappyr ) was wel heeeeeel tevreden met de nieuwe aanwinst. De maker/bouwer  zit op het locje !
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

janjozef

#4
inderdaad wat verroesten en dan mischien een stukje van de deurklinkjes afsnijden, volgen de groote van de handen van de bestuurder, voor de rest prachtig veel te prachtig, vervuilen die dingen [:D],

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

T03

#5
Mooi gedaan, en de bestuurder met zijn originele pet, zeker een pluspunt.

SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"

Rochevalien

#6
Als je bouwsels zoals dit laat zien op een smalspoorforum krijg je dikwijls dezelfde opmerking,het is bijna een clich?.
"Als je iets bouwt vanaf nul waarom bouw je dan niets dat echt bestaat?"
Dat is wat meer zoek en puzzelwerk om een geschikt onderstel te vinden maar dat is ook best leuk.Het hoeft ook niet duur te zijn.
Maar ja ,ieder zijn ding.
Over dit lokje dan : wat weinig details,dit is toch 1/22.5 niet? is dat nu niet juist de reden waarom men voor deze schaal kiest? om m??r details te kunnen hebben (en gemakkelijker te maken)

de scharnieren van die deurtjes zijn idd oversize en (volgens mij) de bladveren undersize tov de assen.

de koppelingen en de bufferbalk ontbreken ,die is trouwens echt nodig want met dit materieel word niet zachtjes gerangeerd.

de kipkar :is nog niet af blijkbaar maar daar mag bv ook nog het vergrendelingsmechanisme  en de koppelingen opkomen.

ik zou de uitlaat ook een stuk hoger maken , de bestuurder zal je dankbaar zijn[;)]

wat ik ook niet snap:waarom zet je andere wielen op die spud? je ZIET
ze gewoon niet op dit model.

ps:  dit zijn gewoon wat vaststellingen ivm deze foto,ik heb daar verder geen bijbedoelingen mee.

argilla

#7
Roche,
dank je voor de opmerkingen.
Het is een eerste bouwsel. Daarom ook ben ik blij met al die opmerkingen.
Maar het is en blijft een fantasie locje. Zoals je wel weet zijn veel van die locjes verkocht herbouwd terug verkocht terug herbouwd enz...enz...
Zulke ( kleine zilver mijnen met max.2,3,4 personeelsleden )mijnen hadden nu eenmaal geen grootte kapitalen om nieuwe dingen te kopen.
En ook de uitdaging om van "nul" iets te maken zonder een voorbeeld is ook een takje aan het smalspoorboompje.
Je moet niet altijd naar een groot voorbeeld bouwen toch ?
Dat de kipkar nog niet gespoten is ligt aan mijn compressor, die is terug naar de handelaar voor reparatie  (al 3 weken).
Daarom dat de loc ook niet vervuild is.

Ik heb die spud niet aangepast omdat dit niet nodig is. Waarom moet je altijd wielen zien?
Die spud komt trouwens van Engeland ( speciale winkel die veldspoor, smalspoor e.a onderdelen hiervoor) vervaardigd en verkoopt. En Engeland staat toch wat verder met smalspoor dan wij toch ? Meer zelfbouw.

Buffers neen . Gewoon een pin en link. Zulke locjes en wagons zijn niet altijd uitgerust met buffers. Dat heb ik wel opgezocht Roche( overigens terechte opmerking) Omdat de bouw simpel moest blijven. Kijk je kan in die dingen heel ver gaan Waarom ze ook niet vereld maken enz..... Neen KIS houden. Toch zeker voor het eerste locje.

De veerpotten is zoals de klinken. Je hebt in die dingen vlug " overside" zo maak het kleiner en das beter.

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Rochevalien

#8
Argilla ,je zegt zelf :"Motorisatie Teshendo spud. Ander wielen van NWSL" ik maak daaruit op dat je andere wielen op die spud gezet hebt,terwijl je gewoon geen wielen  kan zien
. Vandaar mijn verbazing.

Als iemand liever free-lance dingen bouwt dan modellen die echt bestaan ,is dat natuurlijk zijn goed recht(en dus ook het jouwe)
Ik zou dit echter zelf nooit doen.

Over die bufferbalk dan, die hoort er wel degelijk op. Je kan daar een stukje profiel of zelfs een houten balkje voor nemen.Dat dient toch alleen maar om de schok op te vangen bij het rangeren.Anders gaat je modelmotor niet lang meegaan,vrees ik.
Laat nog eens een foto zien als dit afgewerkt is.

T03

#9
Argilla,

alle begin is moeilijk[;)]
Mooi gedaan voor een zelfbouw uit de rommeldoos.

SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"

Peter

#10
Even een link naar een nog in gebruik zijnde "veldspoor" bij de ontginning van turf.
De beelden die daarover op TV waren waren zeker de moeite waard. Het berdijf is volop alternatieven aan het zoeken voor het aanmaken van turf, anders is het binnen ten laatste 20 jaar gedaan.

http://home.arcor.de/bahnhobbyseiten2/Torfbahn.htm
Met vriendelijke groeten
Peter

argilla

#11
citaat:
Geplaatst door T03

Mooi gedaan, en de bestuurder met zijn originele pet, zeker een pluspunt.

SpGr
Marc





Dank U TO [;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

#12
citaat:
Geplaatst door T03

Argilla,

alle begin is moeilijk[;)]
Mooi gedaan voor een zelfbouw uit de rommeldoos.

SpGr
Marc




Volledig met je eens . Volgende keer een stapje beter. Rome is ook niet op 1 dag gebouwd [;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

1op32

#13
Mooi werk !
Ik ben aan een gelijkaardig project begonnen (staat bij Spoor 1 onder de rubriek Veldspoor op 1/32).
Ik overweeg een baantje te maken voor het veldspoor lijkt me een dankbaar onderwerp met veel rangeerplezier op een kleine oppervlakte.
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is