Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Beschermen van de opschriften

Gestart door Baureihe 103, 12 mei 2010, 21:58:09 PM

Baureihe 103

Opschriften op je wagons

Nog eens een wat algemener stukje in het kader van het onderwerp weatheren.
In ??n van mijn draadjes gaf ik aan dat de fabrikanten de opschriften op de wagons en locomotieven loepzuiver aanbrengen.
Echter tijdens het weatheren vervagen en of worden de opschriften minder goed tot totaal onleesbaar.
Bij het grootspoor zal je zien dat de belangrijke informatie op de wagons toch goed leesbaar blijven doordat ze in meer of mindere mate worden gereinigd.
Hoe kan je dat op je model ook realiseren zonder direct de boel af te plakken waardoor het er net weer niet uit ziet.

Dit idee om als onderwerp te behandelen kwam heel spontaan vanavond bij mij opzetten, vandaar dat ik het alvast plaats helaas nog zonder foto's met verduidelijking.
Echter ik zal hier heel snel en ik hoop met jullie hulp een nuttig stukje informatie van gaan maken waar iedereen weer wat aan kan hebben.

Met de vriendelijke modelspoor groetjes Bert:)

imghttp://img179.imageshack.us/img179/6382/dsc06240x.jpg/img
Bestaat er een andere hobby.

Gerolf

#1
We zijn benieuwd [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

#2
Ik zou mij eerst uitleven op een afgeplakt model, en daarna zeer voorzichtig de beschrifting wat vuiler maken.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

rixke rail

#3
Weatheren met plakkaatverf, gemengd met zeeppoeder ?
Eerst lekker kliederen en dan met een vod afvegen, wat je meer "proper" wil hebben.
Onderstaande eaos-containerwagens zijn allemaal zo gedaan.
Zoals je merkt zijn de beschriftingen gepoetst !







Na droging vernissen en de boel zit safe !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Edit : foutje verbeterd ![:o)]
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Baureihe 103

#4
Hoi Eric,

U maakt mij toch wel wat nieuwsgierig hoor, het recept van
plakkaatverf met zeeppoeder.
Hoe wat waar en waarom is er gekozen voor deze mix en niet minder belangrijk wat zijn de voor en eventueel nadelen.

Groet Bert[?]
Bestaat er een andere hobby.

rixke rail

#5
Wel Bert,
het flatteert mij dat een Meester als U dit niet kent.
Het is het allereerste verweertruukje dat ik geleerd heb.
Plakkaatverf op zich plakt niet zo goed op plastic-onderdelen namelijk, vandaar het bijvoegen van zeep in poedervorm ? Ik gebruik liefst Sunlight-zeep (hebben jullie die ook ?), die plakt namelijk het best.
Gewoon raspen met een rasp of een cuttermes en bijvoegen tijdens het schilderen, met penseel ?
Voordeel : als het niet goed is, een vochtige doek en ?t is er zo weer af ?
Nadeel : je hebt soms strepen bij het vegen, alhoewel dat in de realiteit ook wel zo is.
Locs en rijtuigen vertonen namelijk echt wel (verticale of schuine) strepen als verwering, vooral na regenperiodes.
Modelspoorse groeten,
Eric.
Edit : bij deze wagons slechts twee tinten : "Sepia" en "Omber Gebrand" van Talens resp. 416 en 409.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Baureihe 103

#6
Hoi Eric,

Bedankt voor je duidelijke uitleg. Euh mijn vrouw kent Sunlight ze zegt dat heb je in een pot (dik vloeibaar) en als stukje zeep.
Ik snap nu ook waar je het voor doet het heeft te maken met het feit dat verf op waterbasis niet goed plakt op de gladde ondergrond.
Ik gebruik meestal ontspannen water (dat koop je bij de verf handel)
om de verf voor de airbrush te verdunnen.
Ga zeker je methode een keertje toepassen al is het maar voor het lekkere luchtje[:)]

Groetjes Bert[:)]
Bestaat er een andere hobby.

rixke rail

#7
Ik was nog wat vergeten ! [:o)]
Het is vooral de bedoeling te dry-brushen met voornoemd mengsel, water all??n te gebruiken om eventueel terug zuiver te maken ...
Ook het achteraf afvegen moet gebeuren met een nauwelijks vochtige vod.
Ook het onderstel en draaistellen kunnen zo behandeld worden : sepia voor (oud) stof en omber gebrand voor donkere, oude roest. "Verse" roest doe ik met # 402 donkerbruin.
Zoals bij onderstaande rijtuigen ...





Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Gerolf

#8
De foto's zijn niet zichtbaar. Ik denk dat je de naam van de map "project 2" moet wijzigen in "project2", Eric [;)]
De forumsoftware kan niet goed om met leestekens, een spatie wordt dan %20, met als gevolg in je url .../project%202/...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

rixke rail

#9
Het lag aan Photobucket, de site laadde niet goed op vanmorgen ! [:(!]
Nu zouden de foto's er moeten opstaan, bij mijzelf toch ...
Nog een paar andere voorbeelden :




en ook nog :







Deze containers hebben dezelfde behandeling ondergaan :





Modelspoorse groeten,
Eric.
Edit : foto's bijgevoegd ...
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

rixke rail

#10
De impact van regenwater zorgt bij de moderne locs voor strepen op de kast, daar waar de goten eindigen of er gleuven zijn in de kast. Die kunnen ge?miteerd worden met een kleurpotlood, aldus :





Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN