Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Type (reeks) BR 111 (update 10-5)

Gestart door Baureihe 103, 06 mei 2010, 21:11:23 PM

Baureihe 103

Beste modelspoor vrienden,

Zoals jullie wellicht al weten heb ik al aardig wat loco-motiefjes en rollendmaterieel geprobeerd te weatheren.
In het begin gaat dat nog niet allemaal als vanzelf sprekend maar al doende leer je (en nog steeds). Deze locomotief had ik in 2008 geweatherd echter en op dat moment zeer tevreden (als je dat zelf mag zeggen. Een compressor had ik toen nog niet een fles lucht daar moest ik het mee doen, pigment ik dacht dat ze dat in de verf deden:)
Nu ca 2 jaar later moet ik die mening wat herzien en concluderen dat het toch nog niet zo was als het zou moeten zijn.
Dit draadje bestaat dus uit een oud deel uit 2008 en het heden.
Techniekjes die voor  mij nog niet algemeen waren ontbraken.
Nu kunnen jullie zien dat een model later alsnog wat opgeleukt kan worden.

Deel 1 uit de oude doos

Weatheren update 14-6 in voorbereiding
Beste forumleden,

Tijd ontbrak afgelopen week om meer te doen dan wat ik nu kan laten zien. Eerst bleek gelukkig dat mijn beide zoons geslaagd waren voor hun opleidingen en zich nu aan te ori?nteren zijn op hun verdere studie, af en toe wat feest gedruis, uithangen en binnenhalen van de vlag, verjaardag van mijn jongste zoon op zaterdag, zo af en toe op het forum, o en niet te vergeten Vaderdag. Ik weet het allemaal geen legitiem excuus maar veel tijd bleef er van de week niet over omveel te doen aan de hobby. Ik heb wel wat tijd gehad om een en ander voor te bereiden en het kopen van een extra grote bus drijfgas. Wel heb ik even zitten dubben wat te doen, ga ik verder met vervuilen en accepteer de mogelijke waarde vermindering van het materiaal, wordt het niet te saai om steeds weer het vervuilen van wagons op het forum te plaatsen, of ga ik verder omdat ik meer realistische wagons en locomotieven op mij baan wil laten rijden. Het besluit is na een aantal dagen overdenken dat ik er mee doorga mede omdat het veel te leuk is om te doen.
Nu dan maar weer snel over naar het echte werk onze passie het vervuilen van het rijdend materiaal.

Tot nu toe hebben wij het redelijk eenvoudige deel van het weatheren besproken.
Hierbij waren niet veel verschillende hulpmiddelen noodzakelijk, het leuke hiervan is dat het vrijwel voor iedereen te doen is. Echter er zijn altijd wagon typen en ook locomotieven waarbij met alleen drybrusch, was met verdunde verf en of pigment poeders niet de allerbeste resultaat gehaald kan worden. Neem bijvoorbeeld een ketelwagen die is meestal rond en er zijn door de fabrikant met name aan de kop, en onderzijde veel losse gemonteerde onderdelen zoals kranen, hekjes enz gemonteerd. Om met drybruschen een realistisch resultaat te krijgen mag je niet al te veel aanzetten van de kwast zien, ook moet alles redelijk tot zeer goed bereikbaar zijn, niets is zo storend als er delen zijn die je niet hebt kunnen behandelen domweg omdat je er niet goed bij kan. Toch alles proberen met een kwastje te doen geeft dan vaak een niet bevredigend resultaat. Ook de bollenwagen en de kantelwagen zit vol met los gemonteerde onderdelen, ook is er bij dit type wagens een redelijke diep zichtbare detailering, die moeilijk met een kwastje bereikbaar zijn. Het zou zonde zijn om de wagens goed bedoeld te gaan mishandelen met minder resultaat. Daarom  gaan we nu als extra het airbruschen toepassen. Voordeel van airbruschen is dat de verf zeer fijn verdeeld wordt, waarbij je de mate van vervuiling op eenvoudige manier kan doseren zonder aanzetten te gaan zien.
Meer daarover als we daadwerkelijk de spuit ter hand gaan nemen.

Het eerste nogmaals een Eloc namelijk een Duitse BR111 voldetails op de draaistellen, zijwanden en de dak partij. Als eerste de ramen voorzien van wat tape, zodat in later stadium duidelijk het werk van de ruitenwissers zichtbaar wordt. Dit is best wel even een inspannend werkje om de tape een beetje in de goede vorm te krijgen. Maar na een aantal depressies doorlopen te hebben is het toch gelukt en zijn we bijna klaar om te gaan airbruschen.

Tot de volgende ronde Bert

Onderstaand een paar foto?s van de modellen die de komende tijd worden aangepakt.
Hoe het zal gaan worden weet ik nog niet precies maar daar komen we snel genoeg achter.

Het snijden van de stukjes tape
imghttp://img120.imageshack.us/img120/986/dsc03646je2.jpg/img

Stukjes tape op de ramen nu nog spuiten
imghttp://img185.imageshack.us/img185/4742/dsc03647kw6.jpg/img

imghttp://img185.imageshack.us/img185/4917/dsc03648cm7.jpg/img
Bestaat er een andere hobby.

Baureihe 103

#1
Deel 2 uit de oude doos.

Het was even zoeken, het is ook al zo lang geleden

Update weatheren 16-6 start met de BR 111

Vandaag was het lekker windstil dus gelijk maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om de loc en de wagons in de frisse buitenlucht met de airbrusch te behandelen.
Omdat je het spuitsetje nagebruik heel goed moet reinigen, de wagons waarvan ik gisteren een aantal foto?s van heb geplaatst gelijk ook maar gedaan, maar hierover later meer.
Het onderstel en dak als eerste gespoten met een stof kleur, daarna het dak nog een lichtjes met een donkere kleur nabehandeld. Tijdens het spuiten goed opletten dat de zijkanten ook niet te veel in de donkere kleur mee gespoten worden.

Uitgebreid verslag met meer foto?s volgen later in de week het weatheren met de  airbrusch dit is pas de start. Dus niet allemaal gelijk gaan klagen dat ik mij er het deze keer weer te makkelijk van af maak er komt meer.









Tot snel groetjes Bert
Bestaat er een andere hobby.

Baureihe 103

#2
Update weatheren de BR111 in vol ornaat

Kijk eens goed in het rond als eens een keertje met de trein reist. Je ziet dat de meeste goederenwagons en bijpassende locs er meestal nogal vies en opgelapt uit zien. Zeker nu dat de locs om geld te besparen steeds mindervaak worden voorzien van een nieuwe laklaag.
Als u dat dan heeft gezien denk dan eens aan je eigen baan, en u zal er dan van overtuigd zijn dat uw wagons op de detaillering weinig met het grote voorbeeld op hebben.
Nu heb ik in dit draadje al een aantal middelen behandeld die voor een ieder tot zijn/haar beschikking staan om het beeld te verbeteren. Het staat natuurlijk veel mooier als het materiaal vol zit met gebruikssporen, remstof, vuil en vervuiling door andere weersinvloeden.
De tankwagen en de kalkwagen die later in dit draadje nog aan bod gaan komen daar kan uw fantasie volledig op los gelaten worden, maar daarover later meer.
In de eerste stukjes die ik mocht plaatsen ben ik hoofdzakelijk met een penseel bezig geweest, dit gaat voor een groot deel goed, maar een airbrusch is echt een onmisbaar attribuut om te weahteren. Je kan met een penseel veel doen maar de finesses bereik je met de airbrusch.
Het weatheren met een penseel daarmee behaal je hele goede resultaten zeker als je de verf voldoende verdunt met het aanbrengen van doorzichtige plekken, of juist nagenoeg droog als we over drybruschen spreken. Ook is het fijn dat je met de airbrusch zeker als je met enemal
verven spuit de volgende behandeling snel plaats kan vinden de verf droogt immers veel sneller. Nu heb ik daar met de acryl verven al geen last meer van maar toch. Bijkomend nadeel van de airbrusch is wel dat je met name met enemal verven goed moet ventileren, ook zorgen dat de verf niet overal op terecht komt behalve op het te behandelen object.
Moeders de vrouw vind het vast niet goed als het tapijt op een onverklaarbare manier ineens een op zich mooie roestkleur heeft gekregen. Zelf heb ik goede resultaten als ik in huis spuit met de volgende hulpmiddelen. Een doos aan ??n zijde open waar het te spuiten object in geplaatst kan worden. De binnen zijde van de doos voorzien van een vuilniszak (grijze) die namelijk super statisch en trekt de verf die niet neerslaat op het object als een magneet aan.
Als op deze manier gaat spuiten vinden de meeste vrouwen en moeders niet te vergeten het wel ok?. Bij het spuiten gebruik ik meestal een bus perslucht domweg omdat ik een goede compressor te duur vind. Als deze bus wat leeg begint te raken wordt de druk wat minder gelijkmatig en moet je te veel bijregelen met de stelknop. Ik zet dus de bus dan in een bak met lauwwarm water waardoor de druk vrij lang constant blijft. Gebruik ook nooit de verf onverdund met het spuiten, de verf moet verdund worden zodanig dat het mengsel ongeveer zo is als melk, even proberen dus. Ook altijd na het spuiten de airbrusch volledig uit elkaar halen en goed reinigen. Ja en daar komt dan weer het voordeel van de acryl verf om de hoek kijken simpelweg af en uitspoelen is natuurlijk ook veel beter voor het milieu.

Nu gaan we maar weer verder met waar het omgaat het model. Zorg zo goed als mogelijk dat het vetvrij is want dan hecht de verf velen malen beter. Als we dan gaan spuiten doe het met beleid stel de spuitkop van de airbrusch zo in dat er niet te veel verf wordt verneveld. Beter is het om het model 2 of 3 keer te bespuiten dan dat u het in 1 keer wilt doen. Net als  bij schilderen met een kwast gaat de verf dan druipen. Dit is dan haast niet meer goed te corrigeren, kleine foutjes zijn door het model voorzichtig nogmaals te benevelen met verf wel weg te werken, maar heel veel druipsporen niet. Probeer de airbrusch dus altijd voordat u weer gaat spuiten een keertje uit op een krant of zo.
Het model van de BR111 daarvan heb ik op internet en in diversen vakbladen eens goed bekeken. Wat dan gelijk weer opvalt dat geen loc er het zelfde uitziet. Wat ze wel allemaal gemeen hebben is dat het dak donker vervuild is door slijpsel en stof, dat de voorzijde als ook de onderzijde van de loc het meest zijn aangeslagen door het vuil. Groot voordeel van de airbrusch is gelijk dat je het gelijkmatig vervuilen van de zijkant zonder streperig resultaat kan bereiken. Als eerste heb ik met de u bekende wetwasch en drybrusch methode een aantal onderdelen geaccentueerd zoals kleine roestplekjes de veren in de draaistellen remleidingen en dergelijke.
Daarna de loc aan de rondom met de airbrusch gespoten met een stofkleur. Het dak daarna nogmaals met een antracietkleur en dit dan wel zeer fijn verneveld. Een aantal drybrusch behandelingen kunt u naar smaak na het spuiten nog een keertje herhalen, maar bedenk wel overdaad schaad.
Misschien is de loc nu nog niet geheel klaar maar ik ben er dik tevreden mee, als ik weer wat meer heb geleerd kan ik dat op de eerder behandelde modellen nogmaals toepassen.
Ik krijg alleen met het fototoestel het niet zo goed in beeld als dat de loc er in het echt uit ziet.

Gr. Bert en tot het volgende project de kalkwagen. :)

Foto 1


Foto 2


Foto 3


Foto 4


Foto 5


Foto 6


Foto 7


Foto 8



Groet Bert[:)]
Bestaat er een andere hobby.

Baureihe 103

#3
De BR111 de finale

Onderstaand nog een aantal foto's van de laatste bewerkingen aan de br 111 van afgelopen weekend.









Groet Bert[:)]

Voorlopig even de laatste update in de reeks weatheren die is geplaatst.
Eerst nu op mijn gemak eens uit zoeken wat ze in Belgi? leuk vinden qua weatheren of iemand van het forum zou een idee moeten hebben.[8D]

Bestaat er een andere hobby.

b-shunting

#4
fantastisch
ik zou dit ik willen toepassen maar ik heb teveel schrik het te
verknoeien
minibaantje tp 4,diesel

Michiel

#5
Heeft Lima geen modellen die voor 20 euro of zo 2de-hands te koop zijn. Daar zou je je broek toch niet aan kunnen scheuren. (Zo leef ik me uit op een ex-T3 lokje)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Thommy

#6
citaat:
Geplaatst door Michiel

Heeft Lima geen modellen die voor 20 euro of zo 2de-hands te koop zijn. Daar zou je je broek toch niet aan kunnen scheuren. (Zo leef ik me uit op een ex-T3 lokje)



klopt...heb hier nog enkele liggen van toen ik klein was...ne blauwe en ne groene denk ik [:D]
Greetz

Thommy

Baureihe 103

#7
Bedankt voor de reacties maar ik zal
toch zelf opzoek moet naar wat ideen en of oud materiaal.
Helaas duurt het een poos voordat er weer beurzen zijn.

Groet Bert.[:)]

PS we doen het gewoon anders we gaan over tot wat restauratie van wat minder geslaagde modellen.

Toch bedankt Bert[:D]
Bestaat er een andere hobby.