Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Belading kolenwagons

Gestart door ERVIN, 28 april 2010, 21:36:11 PM

PeterC

citaat:
Geplaatst door marc goovaerts
Misschien beter niet die van de schoonmoeder ?[;)]



Wel om juist te zijn is het is die die ik van mijn schoonmoeder heb gekregen [:)][:)]  Ik kom heel goed overeen met mijn schoonmoeder! [;)]
Groetjes, Peter


janjozef

eerst de wagon zwart verweren en dan best opvullen met piepschuim zo fijn mogelijk afgewerkt aan de kanten, ongeveer een 5mm kolenstof in 6 a 7 hoopjes, zorg dat alle piepschuim bedekt is en zoals bij de sporen met verdunde houtlijm dichtgieten, goed in het oog houden dat de houtlijm die doorloopt de wielen niet vast lijmt. als alles opgedroogd is kun je nog wat bij verweren

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Kautenbach

wat ik doe, is de kieren tussen wagon en schuim met toilet papier dichtmaken, dat neemt gelijk het doorsijpelende water met lijm op zodat idd je wielen niet vast lopen, en voorkomt gelijk dat er allerlei gruis naar beneden in de wagon zakt

Alain

citaat:
Ervin, als detailfoto's van dit type wagons en de vormgeving van de lading je kunnen helpen moet je maar een seintje geven en dan stuur ik er enkele.



Ik heb wel interesse in een paar foto's van jouw verweerde kolenwagens.[;)] Wil je ze mij doorsturen aub?

Alain

ERVIN

citaat:
Geplaatst door Alain

citaat:
Ervin, als detailfoto's van dit type wagons en de vormgeving van de lading je kunnen helpen moet je maar een seintje geven en dan stuur ik er enkele.



Ik heb wel interesse in een paar foto's van jouw verweerde kolenwagens.[;)] Wil je ze mij doorsturen aub?

Alain



Idem OMC.[;)]

En aan de andere collega's , bedankt voor de vele tips.[:X]

Fan51

Beste Ervin,
Eigenlijk was ik wel benieuwd een foto te zien van de verweerde en geladen kolenwagens.
Momenteel staan die bij mij ook op het programma. Ze staan gevuld met kooltjes, afkomstig uit een
koolfilter, maar ze werden nog niet gefixeerd.
De kooltjes hebben een gepastte grootte aangezien ze bestemd zijn voor de hoogovens
van een staalfabriek. Na de afwerking zou ik ook wel eens een foto kunnen plaatsen. Het ?nige dat
me nog tegenhoudt is de verwering van de wagons zelf. Ik heb dat nog nooit uitgeprobeerd maar zal
het op een dag toch eens moeten wagen. Ik ben alvast benieuwd naar het resultaat van jouw
realisatie. Ik heb wel al (ook zonder verweren) open wagons uit Tp. III gevuld met kolen en gefixeerd.
Het oogt mooi en bij de eerste belading moeten die wagons er ook zo uitgezien hebben :
spiksplinternieuw met hun eerste lading kolen [;)] Dit geeft me alvast het ?excuus? om de wagons
(nog) niet te moeten verweren? [:I]
Beste groeten.
Geert
Modelspoor : bouwen of verzamelen, de passie is er niet minder om !!!
Schaal H0 - DC Analoog en DCC TRIX Mobile Station 2

ERVIN

Hoi Fan51 , momenteel wacht ik nog op mijn overige 18 wagons van Xpedys , ik heb er nu twee maar moet een sleep van 20 wagons gaan worden , die gaan er in ieder geval beter verweerd uitzien als mijn B-Cargo's , want die heb ik al meer dan 7 jaar geleden verweerd, en ondertussen leer je heel andere technieken dan toen.

Ik heb ook de Duitse Bruine Falls rijden , zonder belading , die zien er al heel wat beter uit.

Maar voorlopig is het dus wachten op de Xpedys , en zal je het hier even mee moeten doen.[:I]







Maar hou je vooral niet in om ons je bereikte resultaat te laten zien h?.[;)]

Fan51

Bedank Erwin voor het plaatsen van de mooie foto?s (netjes verzorgd trouwens).
Geduld heb ik genoeg hoor, dus ik wacht wel maar zit ondertussen ook niet stil. Van zodra ik een
bevredigend resultaat bereikt heb bij het afwerken van de geladen wagons (eveneens B-Cargo?s)
plaats ik wel enkele foto?s.
Ik ben hier wel niet zo actief op het forum maar dat neemt niet weg dat ik hier dagelijks snuister naar
nieuwe en interessante onderwerpen, die ik dan steeds opvolg. En er zijn er enkele h??l interessante bij,
maar dat weet u ook wel?
Ik heb in de afgelopen jaren steeds de nadruk gelegd op het verzamelen van modeltreinen
maar stillekesaan begint die verzameling een vorm te krijgen die ik ook wel eens wil opstellen
op het spoor en ook zien rijden natuurlijk, daar bij betrachtend dat de originaliteit zo weinig mogelijk
geweld wordt aangedaan. En zo bekruipt me stilaan meer en meer het gevoel en de zin om ook eens
aan het (model)bouwen te gaan.  ?t Is en blijft een microbe, nietwaar.
Groetjes en tot later.
Geert
Modelspoor : bouwen of verzamelen, de passie is er niet minder om !!!
Schaal H0 - DC Analoog en DCC TRIX Mobile Station 2

Break302

Misschien kan dit helpen.
Dit is wel een laading Kokes.



Of de link naar nog meer foto's

http://jos.treinspottingclubbelgium.be/#47.0

Jos

Fan51

Mooie sfeerfoto, Jos. Bedankt ervoor. Het geeft ook weer dat er in de vorm van de bovenlading eigenlijk
geen constante zit, nu eens bijna ?effengestreken?, dan weer eens met hoopjes, m?t en zonder stoflaag, ?
Eigenlijk kan men hiermee veel kanten op, nietwaar, en kunnen we in de afwerking van de belading
van de kolenwagons onze persoonlijke voorkeur laten gelden.
De verwering is dan weer een ander paar mouwen? maar we gaan niet lopen voor dat we kunnen stappen.[;)]
Groetjes
Geert
Modelspoor : bouwen of verzamelen, de passie is er niet minder om !!!
Schaal H0 - DC Analoog en DCC TRIX Mobile Station 2

Arbeco

Heren,

Is het ook niet zo dat vlak na de belading de lading op "hoopjes" ligt, maar des te meer kilometers een wagen met zijn lading rijdt, dit dan steeds vlakker komt te liggen door trillingen en dergelijke? Zeker met kolen, erts, cokes e.d. lijkt me dit toch wel mogelijk....

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

Gerolf

Plausibel, Len [;)]
Mijn idee: zo'n monsterafstanden worden er nu ook weer niet afgelegd, en zo slecht liggen de Europese rails er ook niet bij.
Ik zou denken (maar kan me uiteraard vergissen) dat aan de "bestemming" er nog wel hoopjes zichtbaar zijn.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Baureihe 103

Zo heb ik het gedaan,



Groetjes bert[:)]
Bestaat er een andere hobby.

mahtoska1

Hallo Allemaal,

Om mijn wagens in spoor Z te voorzien van kolen heb ik ook echte kolen gebruikt. Ik heb 1 kool antraciet (dat was ruim genoeg voor 10 wagens) in een washandje gedaan en er dan lustig op los geklopt met een zware hamer. (ik heb dit wel buiten gedaan). Daarna heb ik gepaste stukjes kolen uitgefilterd.
In de wagens zelf heb ik een stukje plasticard gekleefd.

Wat ik snel door had, was dat ik dit stukje plastiek best zwart schilderde, want het gevaar was dat je door de kolen laag het wit nog zag. (ik kon uiteraard maar een dun laagje leggen).

Daarna alles nog fixeren met verdunde houtlijm.

De wagens zelf had ik op voorhand "vervuild".

Dit is het resultaat:


Beste Z groeten,
Pieter

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door mahtoska1

Ik heb 1 kool antraciet (dat was ruim genoeg voor 10 wagens) in een washandje gedaan en er dan lustig op los geklopt met een zware hamer.
Daarna heb je dat washandje toch wel weer teruggelegd in de badkamer?[:D]