Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Invoeren modeltreintjes - welke taksen ?

Gestart door Gottardo, 20 maart 2010, 14:45:30 PM

Gerolf

Marijn, lees het draadje eens volledig. Dan weet je waarom ik reageer, en misschien ook dat ik slechts beperkt tussenkom. [;)]
Niet duidelijk? PM graag.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gottardo

Oei, dat is de eerste keer dat ik een draadje lanceer dat aanleiding geeft tot onenigheid tussen de forumleden.  Voor wat mij betreft, zijn alle reacties even welkom (dus zowel de reactie met het halve wetboek (van Roderik - en vandaag nog bevestigd door Geert SBB 460), als de stelling dat er enkel harde cijfers tellen (van Ysbeer).  Nu ik het allemaal zo even nalees, zie ik ook dat mijn vorige reactie (met dat "pats" enz.) in dit kader een beetje raar overkomt net na de posting van Ysbeer.  Daar heb ik dus helemaal niet bij stilgestaan: ik bedoelde dus echt wel dat ik het forum een fantastisch medium vind waarin je dus van alle kanten antwoorden krijgt op je vraag.  Die "pats" was dus positief bedoeld [:)]

Back to the issue: ik heb nog wat bijkomende bemerkingen:

1) als je iets uit Duitsland (of eender welk ander EU-land) laat overkomen, betaal je -zoals Roderik al vermeldde- inderdaad enkel verzendingskosten (verzekerd pakket gewoonlijk 17 ?).  Als het dan ook nog een Euroland betreft, zijn er geen extra transactiekosten (middels IBAN- en BIC-kodes).  Dus geen douane- of BTW-kosten.

2) ook die tweede handelaar uit CH sprak vandaag van douane- en BTW-kosten.  Zelfde verhaal dus als bij de eerste handelaar.  Hij had er eerder niet over gesproken omdat hij dit vanzelfsprekend vond: "dit zijn nu eenmaal de nadelen waarmee rekening gehouden moet worden als je bestelt in Zwitserland", aldus zijn commentaar;

3) diezelfde handelaar is ook van mening dat de optie "geschenkpakket" niet werkt, omdat dit te goed gekend is bij de douane.  Bovendien komt verzending met een waarde-indicatie onder de werkelijke waarde ook niet in aanmerking, omdat in geval van verlies er dan natuurlijk ook minder gerecupereerd kan worden (= schadepost voor handelaar, die eigenaar blijft van het verzonden goed tot aankomst bij de geadresseerde).

Met vriendelijke groeten,

Gottardo

stoomloc

Hallo Gottardo,

Voor modeltreinen ingevoerd uit zwitserland of een ander land zijn er geen invoerrechten van kracht. De goederencode van dit artikel volgens de combineerde nomenclatuur 2010 : 9503 0030 Invoerrechten : vrij.

groeten,

Wim

janjozef

er moet inderdaad wel btw betaald worden, en je kan ze natuurlijk taksvrij kopen in zwitserland,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gottardo

Hallo allemaal,

stoomloc, dat van de gecombineerde nomenclatuur bij invoerrechten is een compleet nieuw gegeven dat je daar aanbrengt.  En dus voor de categorie "modeltreintjes" zouden er geen invoerrechten betaald moeten worden.

Janjozef, inderdaad kan de BTW in CH afgetrokken worden (intussen heb ik vernomen dat dat op 7,6% neerkomt), en moet de Belgische BTW "in ruil" toegevoegd worden.

Dus: kostprijs : X - 7,6 % (taxvrij in CH) + 0% (invoerrechten/douandetaksen) + 21% (Belgische BTW).  Dus 13,4% duurder dan aankoop in CH.

Met dank allemaal aan de geleverde info,

Gottardo

marc goovaerts

Kortelings een Zwitserse e-bay verkoper tegengekomen die de problemen onderkent en pareert. Voor 2 N-personenwagens rekende hij 12,00 verzendkosten. Met als bijkomend argument dat ze daarvoor zelf eerst de grens overtrekken naar een EU-land om het van daaruit te verzenden...

itchy

Citaat van: Gottardo op 23 maart 2010, 22:31:32 PM
Hallo allemaal,

stoomloc, dat van de gecombineerde nomenclatuur bij invoerrechten is een compleet nieuw gegeven dat je daar aanbrengt.  En dus voor de categorie "modeltreintjes" zouden er geen invoerrechten betaald moeten worden.

Janjozef, inderdaad kan de BTW in CH afgetrokken worden (intussen heb ik vernomen dat dat op 7,6% neerkomt), en moet de Belgische BTW "in ruil" toegevoegd worden.

Dus: kostprijs : X - 7,6 % (taxvrij in CH) + 0% (invoerrechten/douandetaksen) + 21% (Belgische BTW).  Dus 13,4% duurder dan aankoop in CH.

Met dank allemaal aan de geleverde info,

Gottardo
Hallo, ik overweeg om deze Ambrogio wagens van A.C.M.E. (90056, 90057, 90058) te bestellen in Zwitserland (want deze modellen komen enkel uit bij handelaars in Zwitserland  :(  hoewel de 1:1 wagens heel Europa doorkruisen)...

Nu vroeg ik me af of iemand kan bevestigen dat bovenstaande info (uit 2010 ondertussen al...) nog correct is. Ik geraak niet wijs uit de Tarbel website (http://tarweb.minfin.fgov.be/start_page.htm). Wat een gedoe eigenlijk, als E.U. inwoner ben je dit echt niet meer gewend.
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

ERVIN

Mooie wagons itchy , kan/wil je die voor mij ook bestellen , indien moeilijk , geen probleem hoor , dan probeer ik het zelf wel even. ;)

janieburton

Ik heb zowel goede als slechte ervaringen met zendingen uit het buitenland(buiten EU).

Mijn ervaring is dat het een loterij is bij de douane.

Soms moet ik betalen op een boek + verzendkosten(ja de douane int ook op de verzendkosten, ooit met hen dikke discussie gehad hierover) en soms moet ik hellemaal niets betalen en de waarde is een veelvoud van de vrijstelling.

mbt een herstelling: men moet kunnen aantonen dat men het product naar de fabrikant heeft opgestuurd vanuit België ttz men moet naar de douane gaan daar documenten invullen, men voert uit. Anders wordt door de douane een pakket verzonden als herstelling niet aanvaard
 

ceuleer


CiteerHallo, ik overweeg om deze Ambrogio wagens van A.C.M.E. (90056, 90057, 90058) te bestellen in Zwitserland (want deze modellen komen enkel uit bij handelaars in Zwitserland  :(  hoewel de 1:1 wagens heel Europa doorkruisen)...


Op de aankopen uit Zwitserland die ik via Ebay aangekocht heb, heb ik nooit meer betaald dan het aankoopbedrag + de verzendingskosten.
Zwitserland heeft met de EU handelsakkoorden afgesloten en is toegetreden tot de Schengenzone.
In het volgende citaat afkomstig van Wiki staat dat douanecontrole blijft bestaan, maar dat is misschien alleen voor grote zendingen.

CiteerNadat de EU en Zwitserland op 26 oktober 2004 een overeenkomst tekenden betreffende de toetreding van Zwitserland tot de Schengenzone, volgde op 5 juni 2005 nog een referendum in Zwitserland. De Zwitserse bevolking stemde in met toetreding (54,6% voor, 45,4% tegen). Het verdrag trad voor Zwitserland echter pas op 15 december 2008 in werking als gevolg van een aantal noodzakelijke wetswijzigingen en aanpassingen die doorgevoerd moesten worden op de vliegvelden. Omdat Zwitserland geen deel uitmaakt van de Europese Economische Ruimte blijft douanecontrole op goederen echter bestaan.

grz,
Gunter

janieburton

Citaat van: ceuleer op 08 maart 2014, 13:19:37 PM

CiteerHallo, ik overweeg om deze Ambrogio wagens van A.C.M.E. (90056, 90057, 90058) te bestellen in Zwitserland (want deze modellen komen enkel uit bij handelaars in Zwitserland  :(  hoewel de 1:1 wagens heel Europa doorkruisen)...


Op de aankopen uit Zwitserland die ik via Ebay aangekocht heb, heb ik nooit meer betaald dan het aankoopbedrag + de verzendingskosten.
Zwitserland heeft met de EU handelsakkoorden afgesloten en is toegetreden tot de Schengenzone.
In het volgende citaat afkomstig van Wiki staat dat douanecontrole blijft bestaan, maar dat is misschien alleen voor grote zendingen.

CiteerNadat de EU en Zwitserland op 26 oktober 2004 een overeenkomst tekenden betreffende de toetreding van Zwitserland tot de Schengenzone, volgde op 5 juni 2005 nog een referendum in Zwitserland. De Zwitserse bevolking stemde in met toetreding (54,6% voor, 45,4% tegen). Het verdrag trad voor Zwitserland echter pas op 15 december 2008 in werking als gevolg van een aantal noodzakelijke wetswijzigingen en aanpassingen die doorgevoerd moesten worden op de vliegvelden. Omdat Zwitserland geen deel uitmaakt van de Europese Economische Ruimte blijft douanecontrole op goederen echter bestaan.

grz,
Gunter

Zwitserland is niet 100% en Schengenland, alleen vrij verkeer van Schengen burgers en reizigers met een Schengen visa; daartegenover staat dat ze geen vrij verkeer van goederen garanderen.

Dit houd in als je pech hebt dan zal de Belgische douane het pakketje met btw & taksen belasten, juist hetzelfde alsof je pakje uit de UK zou komen of uit de VS.
   
 

weerstandje

Hallo gottardo, ik zou zeggen gewoon afwachten.
Ik heb 5 pakjes gehad uit de USA, 3 pakjes kwamen er zo door zonder controle, op 2 pakjes heb ik aan de postbode 10euro moeten betalen. Vraag me niet waar die 10euro vandaan komt.
Ik heb uit china 2 pakjes ontvangen , alle 2 zo erdoor , zonder toeslag.
Alle pakjes hadden een waarde van ongeveer 60euro en de waarde was juist aangegeven op de pakjes. Niet staal zonder waarde of geschenk ofzoiets , ik denk dat je daar zelfs een boete voor kan krijgen.
Ik heb al veel gekocht in buitenland en nooit enig probleem gehad , ik heb wel een rekening bij PayPall.
Dus proberen maar :)

janieburton

 

ratje

Inderdaad gewoon bestellen en afwachten. Soms moet je niets betalen, tussendoor kan je al eens "pech" hebben dat je douanekosten moet betalen. Deze liggen meestal lager dan de btw die je hier in de winkel betaald.
trial and error, learning and fun
http://users.skynet.be/mijnmodelspoor

loco

Vandaag interessant artikel gelezen over douanekosten. Ik zet het hier in dit draadje dat bijna versleten dreigde te geraken. Nu is het weer actueel.

Je kunt het hier lezen: http://www.techpulse.be/achtergrond/210693/douanekosten-bij-online-bestellen