Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Lettertype Univers

Gestart door chef garde, 15 maart 2010, 12:58:01 PM

chef garde

Mijn pc (en van vele anderen waarschijnlijk) bevat het lettertype Univers niet.  Iemand ergens een link waar ik dat lettertype kan downloaden???  

Al behoorlijk gegoogeld ernaar, maar telkens varianten te vinden die met een U beginnen (Universal, Uss, ...), het "echte" Univers-lettertype vind ik niet.

marc goovaerts

'Het' echte Univers bestaat niet. Univers is een ongelofelijk grote familie binnen ??n font. Normaal worden ze aangeduid met een cijfer, bv 'Univers 160'.Je zal dus eerst moeten uitmaken welke variante je wilt gebruiken uit de bijna oneindige keuze.
Elke variante kan je downloaden vanaf de site van de eigenaar: www.linotype.com. Maar of je ook akkoord zult gaan om zo'n tachtig euro per soort (of 'gewicht') te betalen ?

Waarvoor wou je ze eigenlijk gebruiken ?

chef garde

Om decals te maken waarmee ik loks kan vernummeren, alsook klasse aanduidingen op rijtuigen aan te brengen, die ik aan het omspuiten ben.

marc goovaerts

Misschien weet de PR-dienst vd NMBS welk nummer(s)/varianten van Univers je nodig hebt ?
Het antwoord zal waarschijnlijk wel meerdere mensen op dit forum interesseren...

itchy

Welke serie juist? Er zit nogal wat verschil op, men heeft al diverse 'gewichten' van de Univers gebruikt in de loop der tijd. Het loknummer van de originele reeks 21 bijvoorbeeld is breder en lichter dan dat van de huidige reeks 20 die smaller maar zwaarder is. De 6242 van Infrabel (Roco versie) is dan weer nog iets anders... kan je een foto posten van de lok die je als voorbeeld wil nemen?
citaat:
Geplaatst door chef garde

Om decals te maken waarmee ik loks kan vernummeren, alsook klasse aanduidingen op rijtuigen aan te brengen, die ik aan het omspuiten ben.

Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

itchy

Voor de typ-o-fielen onder ons: dit is een nuttige link [;)]
http://typophile.com/node/32569
Ter illustratie: de Univers wordt gedefini?erd met twee cijfers:
- het eerste cijfer geeft het gewicht aan (dik of dun zeg maar)
- het tweede cijfer geeft de letterbreedte aan (breed of smal dus)
Zo:

Da's nog maar het topje van de ijsberg, want sinds het ontstaan van de Univers in de jaren '50 van vorige eeuw zijn er regelmatig varianten bijgekomen...
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

chef garde

citaat:
Geplaatst door itchy

Welke serie juist? Er zit nogal wat verschil op, men heeft al diverse 'gewichten' van de Univers gebruikt in de loop der tijd. Het loknummer van de originele reeks 21 bijvoorbeeld is breder en lichter dan dat van de huidige reeks 20 die smaller maar zwaarder is. De 6242 van Infrabel (Roco versie) is dan weer nog iets anders... kan je een foto posten van de lok die je als voorbeeld wil nemen?
citaat:
Geplaatst door chef garde

Om decals te maken waarmee ik loks kan vernummeren, alsook klasse aanduidingen op rijtuigen aan te brengen, die ik aan het omspuiten ben.

Heb verschillende projectjes lopen.  Momenteel een AM800 bezig, voorbereidingen gedaan voor M4m, verder nog een 20 die moet veranderen, alsook een 62 ...
Heb mij laatst in een winkel in Gent twee decalvellen gekocht, ??ntje witte achtergrond, ??ntje doorschijnend, wil daar nu eens de nodige experimenten mee doen.


marc goovaerts

Awel,
ook eens aan het googelen geweest. En gevonden ! Op een Canadese site voor Mac-gebruikers (de slimmeren onder ons [;)]) zit er eenzelfde discussie. Met de opmerking dat Arial/Helvetica er heel dicht bij kan liggen.

Maar ook een downloadlink naar Univers. In ttf-formaat. Verwijst blijkbaar naar een Oostblok/Russisch exmplaar, waar ze van piraterij een hobby of zakenmodel maken. Je vind de link in het vierde blokje. En daarbij krijg je 16 fonts die wel heel hard lijken op Univers.

Probeer het eens: http://www.ehmac.ca/anything-mac/3782-free-univers-font.html

Bert Ossevoort

Volgens een uitgave van Rail Reveu uit 1987 artikel over de reeks 23 wordt er geschreven over univers bold 67 [oude type] en het latere univers bold 65 .hoogte op zijwand 400mm en kopvlakken 250mm
indien gewenst kan ik wel een scan maken van de cijfers uit een catalocus van mecanorma de wrijfletter fabrikant ,maar weet niet of dat bruikbaar is voor omzetten in iets bruikbaars.

Bert.

itchy

@ Marc: Dat is eerder een Helvetica/Arial cloon. Er is nogal wat verschil hoor.

@Chef Garde: ik kan wel aan de Univers geraken, maar moet weten welke versie je nodig hebt!
- voor de 20, mag ik de recente Roco uitgave (nrs 2005/2006) als voorbeeld nemen?
- voor de 62: zoals voorbeeld Infrabel lok van Roco?
- M4m en AM800: zoals op de Oskar M4Adk bijvoorbeeld?

citaat:
Geplaatst door marc goovaerts

Awel,
ook eens aan het googelen geweest. En gevonden ! Op een Canadese site voor Mac-gebruikers (de slimmeren onder ons [;)]) zit er eenzelfde discussie. Met de opmerking dat Arial/Helvetica er heel dicht bij kan liggen.

Maar ook een downloadlink naar Univers. In ttf-formaat. Verwijst blijkbaar naar een Oostblok/Russisch exmplaar, waar ze van piraterij een hobby of zakenmodel maken. Je vind de link in het vierde blokje. En daarbij krijg je 16 fonts die wel heel hard lijken op Univers.

Probeer het eens: http://www.ehmac.ca/anything-mac/3782-free-univers-font.html

Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Kris

Hallo,
Bij het zoeken op het internet voor het juiste lettertype om decals te maken voor mijn Type 72 rangeerloc kwam ik volgende site tegen
http://www.fontyukle.com/en/Alte+DIN+1451+Mittelschrift+gepraegt.ttf
dit fronttype is nagenoeg het correcte type voor de locnummers , er staan nog meer dan 1000 gratis down te loaden fronts op deze site
groetjes
Kris