MSM 91 - Van T3 naar 59 - ook in N ?

Gestart door swa, 15 maart 2010, 10:47:47 AM

swa

In het huidige nummer (MSM 91) staat het eerste deel van de ombouw van een T3 naar een belgische type 59. Het artikel is geschreven voor de schaal Ho. Echter, er zijn hier een aantal N-spoorders (waaronder ik) die eveneens zaten te wachten op soortgelijk artikel, wat trouwens al enkele maanden geleden was aangekondigd!
Is het daarom niet mogelijk om (in het tweede en/of derde deel van het artikel) eveneens wat gegevens mee op te nemen aangaande de ombouw van een n-model?  Bvb, welke loc (BR89/T3) zou voor ons n-ers de beste optie zijn om voor de ombouw te gebruiken? Het arnold-model BR89-DB  met art.nr.7122 is in dat verband al enkele keren vernoemd geweest als beste "donor". Welke "ingrepen" kunnen er op n-niveau
nog uitgevoerd worden om er een belgische type 59 van te maken...?
Je zou er ons, n-spoorders, een groot plezier mee doen als we paralel met de grote Ho-broers soortgelijke ombouw (in eenzelfde artikel) konden afronden! Wij kijken al uit naar MSM 92 (of wordt het MSM 93?).

Gerolf

MSM 92 zal wat snel zijn, die is al volop in voorbereiding.
Ik heb dit topic wat hernoemd en naar een meer geschikte rubriek gezet. Ik hoop dat Jean-luc dit leest en een antwoord kan geven.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Hoi Swa,

ik kan je verzoek alleen maar bijtreden, maar ik vrees dat als we dat artikel over de ombouw van een T3 naar Belgisch model voor schaal N in MSM willen lezen, dat we dat zelf moeten schrijven. [:o)]

Mijn paar bedenkingen:
- naar wat ik kan opmaken is een Arnold 7122 een goed vertrekpunt, en kunnen de voorbereidingen zoals beschreven in MSM91 ook toegepast worden, op een paar uitzonderingen na.
- In N kunnen we niet zo gemakkelijk vervangingsstukjes vinden zoals in H0 bij Pb-Messingmodelbouw. Die details laten we dan beter zitten, al zijn ze niet helemaal correct.
- Ik ben benieuwd naar het vervolg, om bepaalde (drastische) ingrepen beter te kunnen inschatten.

Jammer dat deze T3 maar pas na de Tweede Wereldoorlog in Belgi? is geraakt. Ik denk dat ik daar de geschidenis een beetje geweld ga aandoen, en dit fijne locomotiefje ook opnemen in mijn interbellum collectie. [:D]

groetjes,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

jean-luc

Vrienden,

Een artikel inzenden voor MSM, ook al heb je verschillende delen, betekent dat het object volledig "af" moet zijn want anders kun je geen openingsfoto nemen. Dus nog snel een bijdrage voor "N-spoorders" zal niet lukken.
Anderzijds in schaal N niet echt mijn ding ... zonder afbreuk te doen hoor maar ik zie ze liever rijden dan er zelf aan te werken.
Ik hoop aldus dat mijn bijdrage een leidraad kan zijn om, zoals Michiel reeds oppert, de werken in schaal N zelf aan te vatten en de lezers te laten meeproeven van jullie ombouw.

Dank voor de interesse, Jean-Luc

marc goovaerts

Jean-Luc,
Sinds ik bijna alle nummers van MSM heb kunnen bemachtigen, moet ik eerlijk zeggen dat naast de 'tips & tricks'-elementen het vooral deze ombouwingen en detailleringen zijn die me altijd geboeid hebben.

Met dan zo goed als altijd de wrange bijsmaak dat er altijd PB-messing & Co-elementen gebruikt worden die voor N gewoon niet beschikbaar zijn.

Toegegeven, ik ben voorlopig een theoreticus. Maar zou MSM ook openstaan voor artikels van mensen die al veel verder staan (zoals bv Michiel [;)]) in het verbelsen van materieel ?

Michiel

Swa en Marc,

in jullie berichten lees ik een hoop ontgoocheling. Ik zie het eerder als een opportuniteit. Zo'n Arnold 2222 (BR 89.7122) kost haast niets (ik heb de mijn 2de hands gekocht voor 25 euro). Het lijkt me net een uitdaging om in N te doen wat mogelijk is om een model te verBelgischen. Het zijn geen platgetreden paden die we bewandelen, maar met een hoop creativiteit, handigheid en inzicht maken we toch unieke modelletjes? Beschouw het een beetje alsof we pioneers zijn; het ombouwen wordt avontuurlijk en onvoorspelbaar. Als je dan eindelijk een modelletjes klaar hebt, kan je met recht en rede trots zijn op je creatie.

Jean-Luc, enorm bedankt voor je artikel. Ik kan haast niet wacht op het vervolg. En... gooi mij ook maar in de groep van de theortici, want het laatse model dat ik verBelgischt heb, was 25 jaar geleden... in schaal H0 [;)]

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

MSM staat uiteraard open voor artikels van mensen die iets boeiends te tonen hebben. Wat vooral belangrijk is, is de kwaliteit van wat er gemaakt/getoond wordt en de kwaliteit van de foto's.
De tekst die wordt door ons bijgeschaafd, indien nodig.

Laat maar komen! [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

Dag Luc,

de kwaliteit van de foto's is bij mij de boosdoener. Ik heb al sinds vorig jaar een artikel klaar met de alle Belgische modellen in schaal N, maar de foto's krijg ik maar niet in orde. Ten eerste, ik beschik niet over veel Belgische modellen, en ten tweede zijn mijn camera en ik niet echt bedreven in de materie fotograferen. Dat is dus voor mij nog echt een probleem waar ik nog geen oplossing voor vind.

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

't Is nogal off-topic, maar ik dacht dat er over de fotografie van modellen al eens ergens een artikeltje verschenen was (of was het een editoriaal in MSM?)
De essentie van het verhaal: witte achtergrond, statiefje, en veel licht gebruiken.
Zelf heb ik een schab in een kast "omgebouwd". De wanden en randen zijn ge?ffend en witgeschiderd, en er hangt een halogeen van 150W in.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Hallo Gerolf,

Men vroeg mijn om de modellen in hun natuurlijk habitat te fotograferen; op een mooi stukje modelbaan dus. Zo'n modelbaan heb ik niet. De modellen ter illustratie heb ik ook niet, dus maakt het er ook al niet gemakkelijker op. En dan heb ik een zeer bescheiden fototoestel dat kwa lens, kleur en korrel niet al te best presteert (niet veel beter dan de huidige GSM). Ik kan een wit doosje bouwen met veel licht in, maar daar kom ik niet erg ver mee. [;)]

Als iemand zich geroepen voelt om een foto-reportage te maken van Belgische schaal-N modelletjes, dan kunnen we misschien de handen in elkaar slaan?

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Tja, zo'n reportage wordt dus groepswerk. Zelf kan ik er niet aan helpen (geen N-baan of materieel, en zo fantastisch is mijn kodakske ook niet)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

swa

@ Saraan:  Tja, zware ontgoocheling is misschien wat overdreven, al was ik echt wel aan het uitkijken naar dat artikel, met de bedoeling van mijn 59 ook even "naar de werkplaats" te brengen...
Ik versta anderzijds Jean-Luc wel, dat je niet zo in 1, 2, 3, een n-annex klaarstoomt (leuke woordspeling!), zeker wanneer je zelf geen n-ofiel bent, maar ik vond het de moeite om te proberen.
We zullen dus aan de hand van de Ho reeks ons ding moeten doen!
En dat heeft inderdaad ook wel iets, wanneer je alles zelf moet bij elkaar zoeken, en met de weinige n-middelen trachten iets uit de hoge hoed te toveren waarvan het resultaat toch mag "gezien worden".
De perfectie wordt dan wel v??l minder benaderd dan bij Ho, maar de tevredenheid over het resultaat is misschien des te groter.
Wat betreft dan die fotoreportage van de belgische n-schaal modellen, wil ik best wel mijn nek uitsteken om u een handje te
helpen. Ik heb een mini-baantje ("natuurlijke habitat") en ook verschillende belgische (en verbelgischte) loc's.
Diesel: V260(ex BR361) - 59 - 201(ex 5916) - 204
Stomers: EB3649 (S3/6) - 59(ex BR89) - 64(ex NS3800) - 81 - 93 - 96(exBR74).  Die zijn misschien niet allemaal even "juist", maar het ontbreekt mij soms aan goed foto-materiaal (bvb Max Delie) om beter te doen! Heb jij soms de boeken van Delie of andere stomer-fotomateriaal? Mogelijk kan er hier of daar nog wat bijgewerkt worden...  Vermits er toch ook nog wat praktische obstakels zijn
(gezondheid) is het misschien beter om alles verder te bespreken via (priv?) mail, kun jij anders eerstdaags eens contact opnemen Michiel?  

Michiel

Hallo Swa,

We gaan er 's een lap op geven. Ik stuur je vanavond een mailtje... [;)]

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jean-luc


Succes met de ombouw gasten!!!  [:D]

Graag jullie acties op het forum, zodat iedereen kan volgen [;)]

Ook even Off topic: ik heb al jaren een fototoestel van de Aldi (nu staat er weer een soortgelijke in de aanbieding) en mijn beelden worden gemaakt op de werktafel. Daarboven staat zo'n daglichtlamp op een flexibele arm zodat ik ook de zijkanten kan belichten. De kwaliteit van de foto's is niet altijd perfect, maar ze zijn wel bruikbaar voor publicatie. Zo zie je dat het niet steeds een duur toestel en speciale infrastru...structuur hoeft te zijn om resultaat te behalen.

Groeten, Jean-Luc