Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

de 5533 van Marklin

Gestart door LockyLuke, 12 maart 2010, 16:08:04 PM

mark7758

Het geluid van een blauwe en gele 55er is gelijk. Het enige verschil is dat bij de blauwe 55er een deel van het motorvermogen aan de electrische trein verwarming wordt gegeven. +/- 1/10 van het vermogen scheelt dat.
Dus een gele en blauwe 55er klinken exact gelijk als ze in een goederentrein rijden. Rijdt een blauwe 55er in een reizigers trein wordt 1/10 van het vermogen gebruikt voor de verwarming van de rijtuigen. Het is een nooit opgevallen dat men dan een andere geluid krijgt. Ze hebben de zelfde motor, dezelfde ventilatoren, etc.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Sicco

Dat zal het zijn, het klinkt een tikkeltje hoger doordat er verschil zit in effectief vermogen. Voor mij klinkt het alsof het toerental iets hoger ligt, maar daar kan ik me in vergissen.

Even voor de gein:
nen blauwe: http://www.youtube.com/watch?v=rt3EuylnhG0
nen gele: http://www.youtube.com/watch?v=txP_P-3Jlz4

D_Loc

Om voldoende electricteit te leveren draait een blauwe inderdaad hoger stationair.
In 1992 heb ik op station van Luxemburg het geluid van een startende blauwe 55 opgenomen (de eerste keer slaat hij trouwens af):
klik hier om te luisteren
Nadat hij even stationair heeft gedraaid gaat het toerental omhoog om de M4 rijtuigen van electriciteit te voorzien.
Dit geluid moet een aantal van jullie zeer bekend voorkomen want het is deze opname die is gebruikt voor de Biervliet en de ESU 55 sound voor het starten. Alleen heeft ESU een timestretch toegepast om het allemaal wat sneller te laten gaan (waardoor het onnatuurlijker klinkt).

Voor het stationair is ene andere opname gebruikt, namelijk deze: klik hier om te luisteren Opgenomen in 1989 vanuit het eerste M2 rijtuig achter de lokomotief (vertrek uit Maulusm?hle). Het sluiten van deuren zal ook een enkeling bekend voorkomen.
Intussen gebruik ik voor mijn eigen Loksounds een ander stationair geluid.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

citaat:
Geplaatst door PeterBrz
Ik ben enkele weken terug bij VBV geweest, ik kan jullie vertellen dat het geluid TOP zal zijn, ik meen me ook te herinneren dat je het geluid zou kunnen opdrijven als je dit wenst en het zou ook mogelijk zijn om op de afdaling het geluid uit te schakelen van de motor (dus zoals ik het echt ~ uitbollen). Ze hebben alvast met hun eigen apparatuur het geluid van de 55 opgenomen. Ik veronderstel dus dat het niet slecht gaat zijn!
Groeten, Peter


Ik hoop dat ze goede opnames hebben gemaakt van het geluid MET ventilatoren want alleen dan heb je de karakteristieke 55 sound die mijlen ver reikt. Een goede opname van een dynamische rem zou ik ook zeer op prijs stellen, mijn opname is bagger maar het is alles wat ik heb.

Het uitbollen moet met de huidige versie al mogelijk zijn door de regelaar een klein stukje terug te draaien. Tevens is er in de Lokprogrammer sofware ook de mogelijkheid om met functietoetsen op en terug te schakelen, hier heb ik echter nog niet mee ge?xperimenteerd maar misschien moet ik dat maar eens gaan doen[;)]
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

citaat:
Geplaatst door Sicco

Dat zal het zijn, het klinkt een tikkeltje hoger doordat er verschil zit in effectief vermogen. Voor mij klinkt het alsof het toerental iets hoger ligt, maar daar kan ik me in vergissen.

Even voor de gein:
nen blauwe: http://www.youtube.com/watch?v=rt3EuylnhG0
nen gele: http://www.youtube.com/watch?v=txP_P-3Jlz4


Hier hoor je dus wel een verschillend geluid omdat bij de blauwe 5505 de koel ventilatoren meedraaien en deze bij de 5537 uitgeschakeld zijn. Hierdoor klinkt de 5537 een stuk scheller dan de 5505 waar het geluid harmonisch is.
Dat is wat ik zo gaaf vind van het 55 geluid, alles klopt: het tikkende geluid van compressor loopt synchroon met de motor (ter vergelijking, bij Amerikaanse loks klinkt dit voor geen meter) als de ventilator erbij komt krijg je een prachtige harmonische sound.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

dgrr57

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Hoi Sicco , dat vraag ik mij dus ook al een hele tijd af , als mijn 55er hier een helling op rijdt , dan blijft hij zijn geluid behouden , het zou mooi zijn dat hij , op die helling, plots zijn vermogen lijkt op te drijven, zonder dat ik er zelf iets aan zou doen , het zijn momenteel nog dromen, maar wie weet , ooit....???


Ervin, is het ZOIETS dat jij graag zou hebben (alleen luisteren, niet kijken [:D]) [?]
Indien ja, is dit mogelijk met alle loksounds. Een andere demo is HIER hoorbaar.
Met een lokprogrammer kan dit gemakkelijk ingeschakeld worden in eender welk Diesel project.
En bij een Diesel loksound is het ook mogelijk om manual notching te gebruiken, in andere worden de 'snelheid' van de Diesel motor los te koppelen van de snelheid van de lok.

ERVIN

@dgrr57 , ja dat is het h? , snelheid blijft hetzelfde maar het toerental gaat omhoog , zo dat het lijkt of de loc echt aan het sleuren is , maar in de tegenovergestelde richting zou het ook prachtig zijn , loc vertrekt met oplopend toerental , gaat over een wisselstraat , toerental neemt af , je hoort hem nog alleen stationair draaien, loc is over de wisselstraat en toerental loopt terug op , waardoor  ook de snelheid omhoog gaat.

Dus dat is tegenwoordig dus mogelijk , maar ik heb geen lokprogrammer.[:(]

Dus als er iemand zich geroepen voelt om eens naar mij thuis te komen met zijn lokprogrammer dan kunnen we dat hier eens instellen en testen als de 55er de helling op gaat.[:p]

D_Loc

citaat:
Geplaatst door ERVIN

@dgrr57 , ja dat is het h? , snelheid blijft hetzelfde maar het toerental gaat omhoog , zo dat het lijkt of de loc echt aan het sleuren is , maar in de tegenovergestelde richting zou het ook prachtig zijn , loc vertrekt met oplopend toerental , gaat over een wisselstraat , toerental neemt af , je hoort hem nog alleen stationair draaien, loc is over de wisselstraat en toerental loopt terug op , waardoor  ook de snelheid omhoog gaat.

Dus dat is tegenwoordig dus mogelijk , maar ik heb geen lokprogrammer.[:(]

Dus als er iemand zich geroepen voelt om eens naar mij thuis te komen met zijn lokprogrammer dan kunnen we dat hier eens instellen en testen als de 55er de helling op gaat.[:p]


Ik heb het zojuist bij mijn 55 ingesteld en het werkt [:)]
Ik diende wel eerst een firmware update van de decoder uit te voeren.
Ik zal zo even een filmpje maken, wel weer de bekende cirkel. Je hebt mensen met een Lokprogrammer zonder baan... en mensen zonder Lokprogrammer met een baan...[8D]
[Edit]
Het terugschakelen gaat niet helemaal zo als verwacht. Hij gaat niet terug tot stationair maar tot de eerste stap na het wegrijden. Het opschakelen gaat daarentegen prima.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

ERVIN

Ik ben benieuwd D_Loc.[;)]

D_Loc

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Ik ben benieuwd D_Loc.[;)]


Hier is alvast de link maar op dit moment is ie nog bezig met verwerken (duurt wel erg lang dit keer): http://www.youtube.com/watch?v=9xWmy9A7zmg

Erwin, je kan die CV's ook met de hand instellen daar heb je niet perse een Lokprogrammer voor nodig. Als je aangeeft onder welke functie toets (er zijn 2 nodig) je ze wilt hebben dan kan ik de bijbehorende CV's en waarden wel doorgeven.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

PeterBrz

Waaw Dirk [:0]! Dat is goed gelukt! Ik krijg er rillingen van [^]

Groeten, Peter

ERVIN

Hoi D_Loc , dat is het dus h?, ik wist niet dat je dit ermee kon doen.

Dus je mag mij altijd die CV-waarden even doorsturen.[;)]

Bedankt collega.

conducteur

Dat wil ik ook wel eens proberen met mijn 77.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

13erke

Zalige sound, ik denk dat ik mijn 55 eens moet binnensteken, D-lok.[:D]

Alex

gloeiende gloeiende!
Wat is dit een geweldig geluid! Wordt toch eens tijd dat ik mijn 55 ers met sound ga uitvoeren.

Alex