Modules in schaal N

Gestart door dwizeno, 21 november 2004, 16:46:46 PM

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Michiel
Is er in Mechelen dan vergaderplaats? Mijn voorkeur gaat naar Zondag voormiddag.
Dat denk ik niet. Tracht een tafeltje te "reserveren" in de buurt van de bar [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Driesel


Ik zie dat de mannen van N160 met de baan Balegem aanwezig zullen zijn. Daar kunnen we misschien afspreken op zondagmorgen?


railrunner

Dries,

Yep, goed gevonden.  Wij zullen inderdaad aanwezig zijn in Mechelen.  Heb ondertussen de normen gelezen van die club in M?nchen.  Das ne hele boterham! En wij kunnen dat ook denk ik.  Het is misschien een goede bindmiddel zijn voor alle N-geinteresseerden.  Dus deal, we spreken erover zondag in Mechelen.

Michiel

Ik zou graag eens de normen van Mobov, RMM, N160 en die duitse NFM en eventueel N-trak eens willen doornemen als inspiratie en als onderhandelingsmaterie. Wie heeft hiervan de pdf-bestanden of zo, en zou ze me willen doorsturen? Ik kan ze maar niet vinden op internet, of ik kijk er goed over. [:I]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Mijn verontschuldigingen voor het aandringen, maar ik krijg maar geen Nspoor-modulebeschrijvingen gedownload. Ik zou toch graag een beetje voorbereid naar Mechelen willen komen. Dus, wie kan me een paar pdf-jes doorsturen, aub? [:I]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

railrunner

Michiel,

Wij werken momenteel aan een website.  Misschien komt er een topic met de normen die wij hanteren.  Even geduld aub, heb heel wat werk.  Zondagmorgen kom ik alvast.  Moet wel even zondagmorgend tussendoor de jongste spruit naar het speelgoedmuseum brengen.

Grtz, Jim.

Michiel

Volgens welke norm werden de N-modules van RMM, MOBOV en N160 gebouwd? Is er ergens een beschrijving van te vinden? Op de respectievelijke websites heb ik niets kunnen vinden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

railrunner

Michiel,

Ik dacht dat RMM de franse AFAN-normen volgt (www.AFAN.fr).  De baan van MOBOV heeft geen norm, het is een mengelmoes van verschillende afmetingen.  Dat gaf zo veel problemen en roofde enorm veel tijd bij het opbouwen voor een tentoonstelling.  De normen die MOBOV en later dus N160 hanteert zijn ontstaan sinds de laatst gebouwde modules van de MOBOV-baan (station van Hemiksem).  Van de laatste trambochtmodule van de MOBOV-baan werd toen de afmetingen gemeten.  Die afmetingen zijn de basis geworden voor alle modules die door MOBOV later gebouwd werden.  Met het ontwikkelen van de modules voor N160 zijn we op dat elan doorgegaan en zijn we met enkel  twee soorten modules gaan verder werken, namelijk een rechte module van 90cm X 50cm (13,2mm hoog = onderkant module en bovenkant spoor en as van dubbelspoor juist in het midden 25cm/25cm) en een bochtmodule van 30?, 50 cm breed en waarop juist ??n spoor van peco past in de langst mogelijke straal. Het enige verschil is dat de assen van het dubbelspoor op de MOBOV-baan 30 mm uit elkaar liggen, en die van N160 27mm. (In N-schaal komt 30mm overeen met snelspoor -TGV, Eurostar, ICE-, 27mm met normale trajacten).  En het moet gezegd, sinds dat N160 met enkel 2 soorten modules werkt, is de tijd om een modulebaan in elkaar te zetten ?n uit elkaar te halen aanzienlijk verminderd! Uiteraard zullen alle modules die nu vervaardigd worden vertrekken van die basis.

Michiel

Hallo Jim,

bedankt voor de beknopte uitleg betreffende de gebruikte normen. Ik ga dit allemaal nog een aandacht doorlezen, en vergelijken met de informatie dat ik zo beetje bij beetje elkaar heb vergaart.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Om het even samen te vatten: Zondag ochtend afspraak aan de stand van N160 Balegem (Is dat standnummer B30?) door ge?nteresserden om een soort kick-off meeting te houden voor het bepalen van een Belgische schaal-N module-norm.

Nu, ik denk niet dat we daar meteen alles technische details gaan vastleggen, maar eerder eens de grote lijnen uitzetten, en een basis leggen voor verdere uitwerking van de norm.

Dus, ik denk dat deze eerste samenkomst vooral interessant is om mekaar eens te leren kennen, om een lekker te kunnen brain-stormen over wat we graag zouden bereiken met deze modulenorm, hoe we het zover gaan kunnen krijgen, en waar we in de toekomst naartoe willen met die norm.

Maar wat mij belangrijk lijkt bij deze kick-off meeting, is dat dit initatief niet meteen dood bloedt, maar dat we op dit eerste initiatief verder bouwen. Dus, lijkt het me belangrijk om er een gezamelijk communicatiekanaal te bepalen waarlangs alle informatie wordt uitgewisseld, de bepaling van hoe alles gemodereerd zal worden, en wat de krijtlijnen zijn van dit project en de werkgroep. Het vastleggen van alle technische beslissingen kunnen dan verder via dit medium gebeuren.

Bon, dat is een beetje mijn idee hoe de agenda voor zondag er uit zou kunnen zien. Maar elk ander voorstel is natuurlijk even welkom. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

railrunner

Michiel,

Ben er uiteraard bij. Stand B30, dat klopt!

Jim.

Driesel

Ok, zondag zal ik er ook zijn;
Rond 11u?

Dries

Michiel

Voor mij is dat prima, 11 uur aan stand B30.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

citaat:
Geplaatst door railrunner
Michiel,
Ben er uiteraard bij. Stand B30, dat klopt!
citaat:
Ok, zondag zal ik er ook zijn;
Rond 11u?
citaat:
Voor mij is dat prima, 11 uur aan stand B30
Is zoiets niet meer geschikt voor pm ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Is zoiets niet meer geschikt voor pm ?

Het probleem voor het moment is dat we niet precies weten wie er allemaal ge?nteresserd is om mee te werken om een Belgische N-schaal modulenorm op te stellen. [:I] Dit is bij wijze van spreken een publieke afspraak voor ieder dat constructief zou willen meewerken. Eenmaal we weten wie, kunnen we eventueel overgaan op PM.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)