Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

type 53

Gestart door stevend, 27 februari 2010, 18:44:39 PM

stevend

Jawel, de nieuwste loc dat treinschop olaerts aankondigd is wel degelijk het type 53.
Dit staat al aangekondigt op hun website!

Gerolf

Fantastisch nieuws [8D] [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dieselfreak

De 53 is altijd al ??n van mijn favoriete stoomlocs geweest. Ik heb hem zo'n 10 jaar geleden besteld bij Jocadis. Nooit meer iets van gehoord dus deze aankondiging klinkt mij als muziek in de oren!
MC

janjozef

Prachtig, een voor mij,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

dieselfreak

Op ons Franstalig zusterforum staat wat meer info over de jongste telg van Treinshop Olaerts, stoomloc type 53. Allereerst en voor velen niet onbelangrijk: de prijs:

DC = 279,00 euro

AC = 299,00 euro

Het model zou ook van sound en rookgenerator kunnen voorzien worden, maar dan ligt het prijskaartje wel wat hoger. Hoeveel hoger is voorlopig een vraagteken. De uitleveringsdatum zal wellicht november 2010 worden.

MC

Michiel

Het type 53 is ooit al eens gemaakt geweest, door DJH of Jocadis als kit. In mijn vorig leven heb ik dat model nog met veel liefde in elkaar geknuffeld. Machtig mooi model, maar reed vrij beroerd. Dit is weer een model in de roos. Jammer dat het "weeral" in H0 is. [:D]

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

janjozef

Voor 279? is dat een koopje, dat is niet veel meer dan de bouwkit van jocadis, en een stuk mminder dan het model af,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

b-shunting

ik heb het bouwverslag op tmm forum
gevolgd en ik ben dus zeer benieuwd naar het nieuwe model
minibaantje tp 4,diesel

argilla

en wanneer kunnen we voorinschrijven ???

enne heu.....verende buffers ( zoals bij Brawa) misschien ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

stevend

Kan er iemand meer vertellen over het groot voorbeeld?
Ik denk aan de stelplaatsen, wanneer ze geschrapt zijn , of hebben ze
nog het laatste van het stoomtijdperk meegemaakt?
Waren ze dan nadien ook als "voorverwarmers" gebruikt; en zo ja, in welke stelplaats?
Kortom elke informatie is welkom. Want ik vind er weinig info van![V]
Zeker wat regio Brugge-kortrijk betreft.

Michiel

Een kort overzicht van het type 53?

Het type 53 zag het levenslicht in 1904 als type 23 onder beheer van de toen nog Belgische Staatsspoorwegen. Er werden er 437 van gebouwd, en bleken uiterst geschikt voor hun rangeertaak: nerveus, krachtig en betrouwbaar. Ze werd ook ingezet als duwlocomotief op de helling van Luik, op de hellingrijke lijntjes in de Ardennen voor personen en goederenvercoer, op de rangeerbundels van de Haven van Antwerpen, als personenloc in het Henegouwse, en als depotloc. Ze was tot in de verre uithoeken van Belgi? te zien. Ze deed dienst tot het einde van het stoomtijdperk. De laatste werd geschrapt 29 september 1966 tijdens een afscheidsceremonie in het depot van Monceau.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dieselfreak

Intussen staat er bijkomende informatie op de website van Treinshop Olaerts. Er zou een bruine versie komen (TP 2) en twee groene versies (TP3). Ook kan men kiezen uit meerdere stelplaatsen of (als extra optie)een eigen stelplaats opgeven. De prijs van het basismodel zou zoals eerder al gezegd 279 eur bedragen voor de DC versie en 299 voor AC.
MC

factageklerk

Kan iemand mij vertellen of er van deze loc's aarschot hadden als depot,en welke nummer konden dat dan geweest zijn ?

niemand ? [:(]
 

Michiel

Ik heb alle documentatie dat ik hier thuis heb doorgenomen, maar ik vind geen enkele explicite vermelding of het type 53 wel of niet te Aarschot (of regio Brugge-Kortijk) gesteld waren. Bestaat er geen boek specifiek over deze locomotief? Er staat me iets van bij...

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dieselfreak

citaat:
Geplaatst door factageklerk

Kan iemand mij vertellen of er van deze loc's aarschot hadden als depot,en welke nummer konden dat dan geweest zijn ?

niemand ? [:(]



Ik zou het ook niet direct weten. Misschien kan je je vraag richten aan de archiefdienst van de NMBS?

@Saraan: er is ooit een boek verschenen van Hugo de Bot over stoomloc 51, over loc 53 (nog) niet.
MC