Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Mallen gieten.

Gestart door Stefan Appelmans, 20 februari 2010, 11:12:46 AM

Stefan Appelmans

Wel, morgen ga ik eens alles herlezen, want ik heb een betere volgorde gebruikt dan op de franstalige Forum. Maar heb misschien (waarschijlijk) belangrijke deeltjes verloren[:I]
Goede nacht![:)]
stefan.

janjozef

Euh goede morgen he [:D]
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Prachtig, Stefan.
Goed gedaan, prima beschreven [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Stefan Appelmans

Heb alles herlezen, enkele belangrijke bijvoegsels:

-De silicone is dik, maar uiterst vloeibaar! Als men de "bakjes" maakt, moeten die goed dicht gekleven worden, dat er geen gaatje overblijft, anders kan men een gedeelte van de silicone op de werkbank terugvinden, s'morgens [xx(].

De ontmal tijd hangt af van de "snelheid" van de resin.
De snelle resin (2/3min) wordt meestal gebruikt voor figurinen, in een keer gegoten. De resin is gemengd, in een keer gegoten in de mal, en onmiddelijk in de vacu?m klok geplaatst en ontlucht (enkele seconden).
De lucht van de armen, de vingers enz...wordt er uitgetrokken en gevuld met resin als de vacu?m stopt. Om een voldoende resin reserve te hebben is er op die mallen een reservoir. Het "blokje" dat je van zo een model moet afsnijen, dat is de reservoir.

Een tragere resin laat je de tijd om "te werken" (zonder vacu?m bvb)
maar neemt ook meer tijd om diep te harden, de ontmal-tijd staat algemeen op de bussen gedrukt, maar ik ga je toch spreken van de "half-gekookte aardappel"!!
Een rauwe aardappel kunt je met een vork prikken en opnemen. Eens dat de aardappel aan het koken is, en dat je er met een vork in prikt, is het nog hard, maar het breekt!
Dat gebeurt ook met gehard resin, maar nog niet diep gehard! Wees dan geduldig en wacht dat de "ontmallingtijd" over is, zelfs als het onderdeel er hard uit ziet!
Maar dat gaat je toch proberen...en verstaan[:(]

Eerst mengde ik de kleurmiddel met product B. Maar ik heb waargenomen dat product B na "een zekere tijd" begon te kristalliseren rond het deksel van de 100cc potjes. En ik had meerdere kleuren gereed. Op het einde moest ik een "GRIP" tang gebruiken om de potjes te openen....En de deksels kuisen is iets![:(]
Dus nu meng ik de kleurstof met product A.
Product A "neerslaat" en moet dus elke keer goed geschudden worden, in de grote fles eer het in de kleine te gieten, en de kleine elke keer voor het gebruik! Dus met de kleurstof in de A zal er maar een potje meer moeten geschud worden.[8D]
De B zal alleen in zijn potje blijven , dat tijdelijk vervangen zal worden!
In dezelfde idee, moet elke keer de spuit B en de spuit "gemengt resin" gekuist worden in het potje aceton. De spuit A mag zo blijven, zolang men niet van kleur wilt veranderen.
Dat zijn dingskes dat je tijd doen winnen!

En "time is money" zei Confucius...(Of zijn broer)[:D]

Excuseer me , de soep is daar...
stefan.

Stefan Appelmans

Iets speciaals: Een DIKKE mal:

Ik had dus een torpedo voor de thermos-wagon te mallen.
Hier hebt je tonnen plasticine nodig, zo heb ik anders gewerkt.
Na het dikte van de wand geschat te hebben, heb ik eerst de uiterste kanten van het "bakje" gesneden, met de as diameter geboord in het midden.
Daarna de wanden van het bak"je" gesneden, en op zij gezet.
Gehelpt met de wanden om de torpedo "recht", verticaal te hebben (het beste mogelijk...) Heb ik een van de as-kanten gekleefd met een druppelke secondenlijm.
Ik heb dan de stukken plasticard gesneden, groot genoeg, bevestigd op stukken dat de halve-hoogte bepaalden, om step(ke) by step(ke)de zijde-vorm  van de torpedo het dichtste bij te snijen...
Het is nog langer te doen dan het te zeggen[8D]

Op deze horizontale stukken, de merktekens half-diepte boren (niet goed zichtbaar)
Dat geeft dit:



Alles is dan gekleefd, een beetje plasticine om het dicht te maken met de boorden van de torpedo, de uiterste wanden van de BAK kleven, gieten, dekken.

De volgende morgen, de halve-hoogte plastieken verweideren, kijken als alles ok is, vaseline!!, en gieten-dekken van de andere kant.

Als alles verhard is, ontmallen!



Je ziet de merktekens goed, om zich niet te vergissen.

Oef!


stefan.

Stefan Appelmans

Daarna heb ik dit gemaakt. Vol resin zou de torpedo zwaar geweest zijn, en VEEL resin gebruikt!
Ik heb dan kernen gemaakt uit polyurethane schuim (piepschuim smelt met de resin) Eerst op dikte gesneden, dan 2 stukken op het miden as gekleefd (4x246mm)met Pattex, en dan "gedraait" om de binnenvorm te hebben, Torpedo min 3mm overal.



Twee stukken dia 4/5mm en 17mm lang zijn dan op de einden bijgevoegd.
Een beetje lood (geen fotos...) in het onderste gedeelte geleefd, zo zal het gewicht centrum lager zijn.

De onderste mal is nu op het stuk melamine geplaatst, en gedeeltelijk met resin gevult, 20 cc. Een beeje resin op de as-stukken in de mal.

Il leg nu de kern in de halve-mal, laat het een beetje heen en weer glijden om het gewicht goed van zichzelf naar onder te leggen.
Ik voeg dan resin toe om tot de boord vn de halve mal te komen.

Nu moet men wachten dat de eeste helft bijna verhard is, nog slap maar niet meer vloeibaar. Als het te vloeibaar blijft, en de resin dus tussen de twee halve mallen geprest wordt, gebeurt er iets dat ze naderhand soms maanden doet "zweten" op de grens tussen de twee helften, waar het dan uiterst moeilijk is te verven. waarom? ??! Zo is dat.
Nu resin gereed maken voor de tweede helft, tot 2mm van de boord  (genoeg!) en de eerste helft zachtjes, voorzichtig er op plaatsen, dat het teveel van alle kanten uitloopt.
Daar is het ding:



De midden-joint zal moeten gesneden worden en geschuurd met 320/water.

Nog een beetje overlaten voor morgen!

Maar stel vragen! Voor mij is dat alles gewoon, ik denk niet meer aan alles, en elk te mallen stuk is ??n in zichzelf!
stefan.

janjozef

Bij het lezen van de tekst dacht ik onmiddelijk dat de mal te zwaar ging worden, zou er zelf niet direct aan gedacht hebben om er een schuim als vulmiddel in te gebruiken, knappe tip

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Stefan Appelmans

Ja, Janjosef, men moet aan alles denken! Eerst had ik gedacht een holle binnenvorm te maken met plastcard, maar dat zou heel wat werk geweest zijn! Het PU shuim had ik in een hoek staan, overschot van mijn zoon als hij naar school ging....Niets wegsmijten...en er was nog voldoende om alle kernen (90...) te maken.

Nog enkele interessante dingskes.

De cutter om de vellen te verwijderen (deze plakken electrostatisch op de mal, uw handen....[xx(])
Een oude cutter nemen waar er toch nog een zekere lengte mes overblijft. De "snee" van het mes (de punt ook) platschuren met het plat van een snijdiscus op uw boormachieneke.
Zo snijdt het mes niet meer maar blijft plat genoeg om de "vellen" op te heffen en mee te nemen.
Als het echt fijne vellekes zijn, is het soms gemakkelijker "het grootste" met de stofzuiger te kuisen.




Zittende figurines mallen: Daar hebben we een groot aantal van nodig om in onze talrijke wagens en motorstellen te zetten.
Ik heb wel de gemakkelijkste genomen: zonder benen. Dat zijn dus "blokjes" en zijn gemakkelijk te mallen.
De figuurtjes op een lang stuk plasticard kleven, 3mm den eene van de andere, met de hoofden goed "in lijn".
Er is er toch t'een of t'ander dat "goedendag" zegt met de arm omhoog [:(!] en het is dan beter een fijn stukje (juist gesneden) papier te plaatsen tussen de arm en het lichaam (zichtbaar op de foto), anders blijft de arm liever in de mal!



Het bakje is er al rond gekleefd.
Dus de silicone gieten, dekken , een gewichtje er op.

Wanneer de silicone vehard is, ontmallen.
Er wordt onmiddelijk waargenomen dat het virtueel onmogelijk is van de gaatjes deftig met resin te vullen, voral de hoofden! Met een vacu?m klok zou het gaan, maar ik heb er geen!
Wat doen? Simpel met een fris scalpel mes alles opensnijen (behalve de twee uiterste boorden natuurlijk), de lijn van de koppen volgende, een 1/2mm dieper dan de koppen. Je hebt dan een sandwich-mal,  gemakkelijk te vullen.



Foto is niet buitengewoon maar men ziet toch dat alles open is.

Dan mag men , de mal open houdent, de resin er in gieten. Ik dek hier met een streepje papier, om alle mensjes tezamen te houden.
Dat geeft dit:



Nu verven, dat moet wel een per een gedaan worden! Maar allee: Al het zwart, al het blond, al het bruin, het rood enz, en dat gaat nog[:o)]

Nu nog een klein voorbeeldje van een paal, waar er bovenaan een lampje moet komen. Het midden is met messingbuis, dat houdt de paal recht en de stroom komt er door tot boven!
Dat had ik in Mechelen en er zijn er onder u die dat gezien hebben.



Ik zou nog van veel andere dingen kunnen praten, want elke mal is verschillend van de andere...Maar stel dan vragen, eventueel over iets precies dat je wilt mallen, en we zullen dat dan bespreken!
OK, Jongens? (En Meisjes! )






stefan.

Gerolf

Metaal gieten ? [:p] [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Stefan Appelmans

Ah ja! [:D]
Dat heb ik ook al gedaan, maar simpele dingen: Blokken om in bepaalde resin onderdelen te "verdrinken". (Chassis voor KMB.) Of mijn ronde gewichtjes. Best in "roode" silicone natuurlijk.

Bijvoorbeeld bumpers maak ik ook in resin, met een stukske 1,5mm pianowire er in (de as) waar het in de wagon of treinstel moet gekleefd worden.
Ik vind dat men beter afgewerkte onderdelen giet met resin.
stefan.

WAJ Janse

Wel Stefan,
ik heb met stijgende verbazing je artikel gelezen! Zoals jij het beschrijft, lijkt het heel gemakkelijk.
Ik ben tot nu toe niet verder gekomen, dan gips gieten in zelfgemaakt mallen van latex. En dat vond ik al moeilijk.
Als je besluit, om mallen voor derden te gaan maken, hoor ik dat graag.
Je kunt qua kwaliteit zo een eigen zaak opzetten.
TipTop.
M vr gr,

Wim
 

Stefan Appelmans

Dag Wim,
het is niet moeilijk, maar men moet het doen om de producten gewoon te worden en "zijn eigen" werkmanier te vinden.
Ik heb dat geschreven en zo ver mogelijk uitgelegd opdat er andere modelbouwers de goesting zouden hebben en de "moed" zouden vinden om er ook aan te beginnen.
Een eigen zaak opzetten? Neen, daar begin ik niet mee![:D], want dan wordt dat WERKEN, en dat moet plezier blijven![;)]
stefan.

T03

Prachtig[8D]
Thx voor de leerijke uitleg
Toch ??n vraagje, mischien heb ik onderweg iets gemist,
wat is trennspray ?

SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"

Stefan Appelmans

Hallo Marc,
De trennspray is een omtmalling product, soort was, dat met de spray gespoten wordt op de PVC en de m?lamin? blokken om te vermijden dat de resin er op blijft kleven.
Zo kan de PVC gemakkelijk van het subject verweidert worden, en wat overloopt op de m?lamin? er ook gemakelijk afgenomen worden, zonder te moeten krabben.
De silicone is "zelf ontmallend" en de resin komt er van zichzelf af.

OK, Chef?[;)]
stefan.

T03

"I have a train riding in my brain"