wagon wordt naar kadee ontkoppelmagneet getrokken

Gestart door Johan Poelmans, 01 februari 2010, 08:27:14 AM

Johan Poelmans

Hey Iedereen,

Ik ben hier een timesaver aan het maken (een rangeerpuzzel dus), en uiteraard is mijn keuze voor koppelingen hiervoor gevallen op Kadee. Ondanks het feit dat ik de kortkoppeling teniet doe, koppelen die dingen z??r licht (een losstaande wagon kan aan kruipsnelheid opgepikt worden) en de ontkoppelmagneten zijn lekker goedkoop en ontzichtbaar.

Maar helaas zijn er ook wat minpuntjes: De meeste goederenwagons van europese makelij zijn uitgerust met stalen wielen. Resultaat: die dingen worden naar de magneet toe getrokken, en ontkoppelen lukt niet (de wagon blijft niet staan, ondanks dat de koppeling open is). Je kan dit op 2 manieren oplossen: ofwel niet-magnetische wielen eronder steken, ofwel zorgen dat er wat meer wrijving op je wielassen uitgeoefend wordt. Ik deed het laatste: eerst met wat stripjes parket-ondervloer (die ik als spoorberm gebruikt had), daarna met 10kohm weerstanden die ik toch nodig had voor mijn geautomatiseerde baan.

Heel leuk allemaal, op de timesaver werkt dit perfect. Ik heb daar maximaal 3 wagons aan mijn HLR77 hangen, dus de extra weerstand is geen punt. Maar op mijn rijbaan blijft de kadee koppeling overal achter hangen (vijzen tussen de sporen of zelfs engelse wissels): Ik zit daar dan met 6 containerwagons rond te tuffen, en de kadee wordt onder veel trek blijkbaar een beetje naar onderen getrokken.

Ik moet dus een gulden middenweg zien te vinden tussen remmen tegen de ontkoppelmagneet en vlotjes over de baan getrokken worden. Niet zo handig dus.

Nu was mijn vraag eigenlijk: zijn er hier nog mensen die met kadee rijden op hun goederen materieel? En kennen ze dit probleem? Hoe gaan zij er mee om? Zijn er truukjes die ik over het hoofd zie?
 

Gerolf

Electromagneten gebruiken in plaats van permanente, lijkt me [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Electromagneten gebruiken in plaats van permanente, lijkt me [;)]


Op het eerste zicht wou ik hier gewoon neertypen dat dat een aanzienlijk duurdere oplossing is.

Maar on second thought is dit zelfs geen oplossing: Als je de magneet activeert wil de koppeling open gaan, maar je wagon wordt naar de magneet toe getrokken, en bij achteruit rijden volgt die wagon gewoon je lok, tot de koppeling weg van de magneet is en weer sluit. In het beste geval lost de wagon w?l, maar is de koppeling toch voorbij de magneet, waardoor je de delayed actie niet kan gebruiken...

Hetgene wat zo een electromagneet (of een mechaniekje op een permanente opzij te schuiven) oplost is het 'per ongeluk' ontkoppelen bij het over de magneet rijden.

Toch bedankt voor de insteek, want deze denkpiste had ik ook nog niet ingeslaan ;)
 

dgrr57

Wachten dat een fabrikant wagons maakt met remmen [;)]
We hebben nu al werkende stroomafnemers, bewegende deuren, enz,... De remmen zijn niet ver [:D]
Serieus : behalve de wielen en de assen veranderen zie ik geen oplossing [:(]

eve

Heb je de (meestal) stalen of ijzeren verzwaringsplaat in de goederenwagon al eens vervangen door een plaatje lood ?

Erik

belair

Ik werk ook met Kadee koppelingen en heb nog geen probleem ondervonden. De vraag is welke magneten heb je, er zijn er verschillende met verschillende eigenschappen van aantrekken? Liggen ze juist in de bedding?
Ik zou voorstellen eens naar de site van Kadee te gaan kijken, daar vindt je voldoende info als ook een forum waar je terecht kan met je vragen. Als je wat engels kent natuurlijk.
Ga ook eens kijken bij "Product info" en "helpfull hints" op de site van Kadee.
http://www.kadee.com/index.shtml

Johan Poelmans

Dat verzwaringsplaatje ga ik eens van dichterbij bekijken. Wie weet helpt het wat.

Op de site van Kadee had ik daar trouwens al wat van gevonden, maar zij raden aan om hun niet-magnetische wielstellen te kopen ;) Beetje dure oplossing... Maar een of andere kerel op YouTube heeft zijn wielstellen eveneens geremd met stukjes styreen oid. En dat werkt perfect wanneer je op een timesaver of een andere shunting puzzle je ding doet. Allee bij een sleep van 6 geremde wagons gaat het mis :(

Ik heb de 308 trouwens, die ik aan de onderkant van de rails geplakt heb.
 

Stefan Appelmans

Ja, dat ken ik ook![:D]
Ik heb mijn magneten (die onder het spoor)schuifbaar gemaakt, maar het is waar dat het soms prutsen is, juist ontkoppelen en dan vlug de magneet wegtrekken. En ik heb geen plaats om electromagneten onder het spoor te gebruiken...
Dat gebeurt meestal als er maar een of twee wagons achter de loc zijn, ze volgen, aangetrokken door de magneet.
Anders, als je met een wagon over een niet-schuifbaar magneet komt, ontkoppelt het, zelfs (en vooral) als je niet wilt!

Met gewicht in de wagons gaat het beter, maar dan wordt het vlug zwaar als je een lange trein hebt.
Een oplossing is misschien een soepele stroomopname (of een stuk 0,3mm pianowire) met "een zekere" duw op de as te laten vrijven.
Dat ga ik trouwens proberen als ik met mijn baan verder zal gaan.
stefan.

belair

Johan, ik zou eens mijn probleem uitleggen op het kadee forum of zelfs bij kadee zelf. Je kunt toch maar proberen.

tunnelmotor2000

Kadee's zijn opperbeste koppelingen maar op EU materieel kan dit wel eens de nodige probs geven. Wij hebben op onze clubbaan ook het" blijven haken" fenomeen ondervonden en het komt omdat de NEM opening bij sommige merken veel te ruim bemeten is waardoor de koppeling kan gaan hangen. Oplossing is superdun stukje styreen onder de NEM schacht duwen om de koppeling op d'r plek te houden.
Het ontkoppelen... Bij mij thuis en op onze expo baan liggen er van die ondingen = magneten. Zijn voor een beginner het je van het maar na verloop van tijd word het vervelend om telkens tot op een magneet terug te rijden om een wagon ontkoppeld te krijgen en deze daarna verder op te duwen. Verder heb je dan nog het ongewild ontkoppelen wanneer je met een trein over die magneten heen rijdt. Ik en mijn vrienden hebben met alternatieve ontkoppelingsmiddelen ge-experimenteerd en elkeen heeft z'n eigen state of the art ontkoppel tooltje ontwikkeld. Bij de ene is het een mini philips schroevendraaier, de andere gebruikt een sat? stokje, nog een ander en messing punt met plat vlakje en ik gebruik gewoon een Z haakje. Zoals ik al zei heb je wat oefening nodig maar eens in de vingers ontkoppel je waar je maar wilt. Echter wanneer je een wagon op een plek die zich meer als 70cm van de rand bevind wilt achterlaten is een ouwe getrouwe magneet dan DE oplossing.

JM
 

belair

Het probleem met de koppelingen is het zeer fijn en juist afstellen ervan. Daarna werken ze ,bij mij toch, perfect. [^] Ze moeten zich steeds in een trek of duwstand bevinden boven de magneet als je niet wil hebben dat ze ontkoppelen.
Ik denk dat elk systeem zijn voor en nadelen heeft.[;)]

Michiel

Ik heb totaal geen ervaring met deze koppelingen, maar mij lijkt de aanbreng van Gerolf om het met een elektromagneet te doen wel de oplossing. In combinatie met Mu-metaal (of anders gewoon ijzer) om het magnetisch veld gebundeld te houden tot de plaats waar het nodig is, en de stroom door het spoel minimaal te houden, zou je het magnetisch strooiveld moeten kunnen beperken. Het is dan ook mogelijk om enkel tijdens het ontkoppelen een magnetische puls te geven, waardoor er buiten deze (voor)ontkoppelfase geen magnetische hinder meer is.

't Is maar een idee. [;)]
groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

belair

Dat is ook een mogelijkheid Michiel, ieder zal wel zijn eigen voorstel of methode hebben waar hij of zij het beste mee werkt. Hoe meer voorstellen hoe meer mogelijkheden en een betere visie over het geheel. [;)]