Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

naderingsbakens

Gestart door railman56, 14 januari 2010, 20:49:12 PM

railman56

graag enige informatie voor mijn diorama dat ik wil voorzien van lichtseinen en toebehoren (dubbelspoor tijdperk IV)
2 lichtseinen zijn in bestelling (normaal- en tegenspoor)
de situatie zoals op onderstaande foto wil ik uitbeelden

IMGhttp://i182.photobucket.com/albums/x291/railman56/naderingsbakens.jpg/IMG

ik heb mij naderingsbakens aangeschaft van jocadis maar die zijn enkel bruikbaar voor normaalspoor, ook 2 balken en bol ontbreken in het gamma

-zijn er winkels die alle naderingsbakens verkopen? (of is dit zelfbouw)
-worden de overige bakens (4, 3, en 1 balk) nog gebruikt?

ik heb reeds wat gegoogeld maar nog niet veel wijzer geworden
wie kan hierop wat meer uitleg geven?

mvg
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Gerolf

#1
Mooie foto [8D]
Ik snap wel dat fabrikanten die bakens niet meer uitbrengen. Een beetje handigheid met een printer en je hebt ze zelf gemaakt [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske

#2
Ben van dezelfde meening als Gerolf, zo dingen maak je simpel na en kost bijna niets, net als de kilometer paaltjes [:)][:)]

Michiel

#3
Op de Spoorgroep-website van Johan Van Balberghe vind je zeker je ding. Nog wel op schaal uitprinten en klaar! [;)]

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

modeltreinbart

#4
Bij jocadis hebben ze ook naderingbakens, hectometer en kilometer palen. Ik zou daar toch ook jou licht eens gaan opsteken als ik jou was.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

railman56

#5
@modeltreinbart: zoals in mijn berichtje vermeld heb ik die ooit eens gekocht bij jocadis, maar die zijn enkel voor normaalspoor en twee bakens met bol hebben ze ook niet [:(]

@saraan: bedankt voor de info (die files van johan had ik reeds)
ik wilde echter wat tijd sparen en mijn spulletjes van jocadis gebruiken maar dat zal dus inderdaad zelfbouw moeten worden [;)]

Citeer[/quote[i]]-worden de overige bakens (4, 3, en 1 balk) nog gebruikt?[/i]

heeft er iemand hier een antwoord op? ik zie ze nergens (hedendaagse besparingen?)

mvg
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

trainfreak

#6
Ik denk dat 4 3 1 niet worden gebruikt.
Ik dacht dat 1 streep stond voor 50 meter?
Dus 5 strepen is nog 250 meter tot het sein, 2 strepen (en de bol) nog 100 meter tot het sein.
Spoorse groeten
Dimitri

Mr-tsjoektsjoek

#7
Vroeger gebruikte men vijf naderingsbakens : 5 - 4 - 3 - 2 - 1 V vormige streep, waarbij de afstand tussen ieder baken een vijftigtal meter bedraagt.

Later werd dit vereenvoudigd tot schuine strepen.

Dit is het oud systeem voor hoofdlijnen.

Heden :

Hoofdlijnen :

Een baken met 5 schuine strepen op 150 m gevolgd door een baken met 2 schuine strepen, zonder bol, op 100 m afstand van een verwittigingssein.

E?n baken met 2 schuine strepen en bol op 100 m van een stopsein.

Een baken met 5 schuine strepen op 150 m gevolgd door een baken met 2 schuine strepen en bol op 100 m afstand van een gecombineerd sein.

Stopsein op een lijn met max 60 km/h zonder verwittigingsseinen :
Een baken met 5 V-vormige strepen begeleid met een krokodil gevolgd door nog 4 bakens (4, 3, 2, 1 V-vormige streep).

Lijn met vereenvoudigde uitbating :
Een baken met 2 V-vormige strepen, op 400 m gevolgd door een baken met  1 V-vormige streep op 50 m afstand van het stopsein.

(Bron : mijn cursus van machinist rijbewijs A3) Dus schiet mij niet af als hier fouten in staan, de cursus van treinbestuurder is stukken ingewikkelder ! [;)]





railman56

#8
@trainfreak en mr-tsjoektjoek: die afstanden zijn juist

wat mij ook nog opvalt zijn de afmetingen van de bakens:
die van jocadis zijn 4,6 op 22,8 mm (oude betonnen exemplaren?)
die van johan (van balberghe) 2,9 op 10 mm (hedendaagse metalen exemplaren?)

ik stel misschien veel vragen maar ik zoek dus de situatie anno jaren '80

marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

rixke rail

#9
Een betonnen exemplaar :



Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

trainfreak

#10
Tussen Maldegem en Eeklo staat er zeker nog 1 betonnen 'V'
Maar de vroegste keer dat ik daar nog eens kom is in mei met het stoomfestival....
Spoorse groeten
Dimitri

dgrr57

#11
Een klein uitreksel van wat er op mijn site staat (ja, ik weet het : het is in het frans [;)])



En daar spreekt men van 250 m [?]

Jurgen

#12
OK, ik heb ondertussen ook al iets bijgeleerd.

Ik dacht altijd dat er tussen de bakens met 5, 4, 3, 2 en 1 stre(e)p(en) telkens 100 meter afstand was. Dat het eerste baken dus op 500m van het sein zou staan. Niet dus.
Of hoe een eigenlijk voor mij oninteressant draadje toch weer een beetje interessanter werd. [:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

railman56

#13
samengevat dus:
betonnen exemplaren = jocadis
metalen exemplaren = johan
vermits jocadis geen bakens heeft voor tegenspoor zal ik ze zelf moeten maken (volgens tek 150 bestaan er geen betonnen bakens voor tegenspoor, tenminste als ik het goed begrijp)
ik veronderstel dat beide soorten reeds bestonden in de jaren '80 van vorige eeuw (volgens bovenstaande tekst vanaf '75)
mvg
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

rixke rail

#14
Op lijn 53a, ook slechts twee per rijrichting (///// en //.) :







Modelspoorse groeten,
Eric.
Edit : foutje in de tekst + foto
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN