bewaren van ballastlijm

Gestart door BD1701, 30 juni 2005, 22:27:54 PM

BD1701

Hallo, ik had een vraagje i.v.m. de bewaartijd van zelfgemaakte ballastlijm, namelijk: als ik dus de ballastlijm maakt zoals al veel omschreven is:50% houtlijm, 50% water, en enkele druppels detergent (afwasmiddel) erbij. En ik he na het ballasten enz.... nog lijm over, en ik laat die in een potje (dat afgesloten is) staan, kan ik die dan later nog opnieuw gebruiken, zonder dat er iets moet gedaan worden, om zijn zelfde eigenschappen als vooien te behouden?

Alvast bedankt voor de info
 

Steven86

Dat is een zeer goeie vraag. Ik heb het nooit geprobeerd... maar theoretisch zou het geen probleem mogen zijn voor een kortere tijd op voorwaarde dat alles goed luchtdicht wordt bewaard. Voor houtlijm geldt immers toch dat water het oplost (vlekken) tenzij het helemaal is opgedroogd. De detergent zou niet veel invloed mogen hebben.

Bij een lange bewaartijd verwacht ik toch problemen omdat het water dat je toevoegt (uit de kraan) niet zo chemisch zuiver is als de lijm zoals hij geproduceerd wordt. Afhankelijk van de kwaliteit van je leidingwater zou het mengsel kunnen verkleuren.

Maar, dit zijn veronderstellingen. De enige manier om het te weten is het eens uit te proberen.

Aan de andere kant, wat kost nu een grote bus houtlijm in de doe het zelf? Niet erg veel. Gewoon niet te veel in een keer mengen en de restjes na elk gebruik in een fles doen en dan naar het ecopark...

Gerolf

Het gebeurt me regelmatig dat ik verdunde houtlijm bewaar - ik gebruik een apart potje hiervoor (met een goede stop). Ik heb nog geen problemen gemerkt: even schudden, en klaar voor verder gebruik.
Het zou kunnen dat er bacteri?n inkomen, die op de cellulose en water kunnen gedijen, maar het detergent rekent wel af met die 'indringers' [^]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

locomotion

Zoals Gerolf zegt is de bewaartijd bijna onbeperkt.
Neem een glazen bokaal met deksel. Bvb een confituurpotje. Draai het deksel vast. Draai de pot eenmaal om of schud er eens goed mee. Daarna kun je hem gerust wegzetten. Bij hergebruik even schudden.
En is al het water desondanks toch verdampt, dan heb je tegeslag en moet je opnieuw een mengeling maken. Maar normaal kun je de lijm gerust bewaren voor het nageslacht.
Locomotion

janjozef

om verder te gaan bij locomotion, als je regelmatig eens controleert (zo 1 maal per maand is dan regelmatig) en hij wordt te dik kun je deze gemakkelijk terug goed krijgen door er terug water bij te voegen. In dien je kraantjeswater te veel kalk bevat kun je ook gebruik maken van gedmineraliseerd water.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem