Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Grootbedrijf => Topic gestart door: Peter op 15 augustus 2008, 14:12:17 PM

Titel: Höllentalbahn
Bericht door: Peter op 15 augustus 2008, 14:12:17 PM
Ben volop bezig om een uitgebreid artikel samen te stellen voor een draad (je) hier op het forum, en eventueel desgewenst, ook voor in MSM, over een van de mooiste en impossantste Duitse enkelsporige hoofdlijn, namelijk de Höllentalbahn. De lijn, officieel KBS 727 oftewel Kursbuchstrecke 727, vertrekt vanuit Freiburg-Hbf (Brsg) tot Titisee, waar de lijn splitst met enerzijds de aftakking naar Neustadt en verder door naar Donaueschingen, anderzijds via de "Dreiseenbahn" via Feldberg-Bärental en Schluchsee tot het eindpunt in Seebrugg.
Deze lijn wordt hedendaags voor 99% voor reizigersvervoer gebruikt door RB-Regiobahn (lokaalbaan) treinen, en tot voor kort door veschillende IR-Interregiobahn treinen zoals oa. de "Kleberexpress" van München naar Freiburg. En dat op een lijn met stijgingspercentages tussen het Station Himmelreich en Hinterzarten van meer dan 50 Promille
Dat deze lijn in het Schwarzwald gelegen is, spreekt eigenlijk vanzelf (voor degene die mij kennen, althans)
Van vrienden die ik op al die jaren daar gemaakt heb, heb ik toelating om al het materiaal van hun websites te gebruiken.
Een eerste "eigen" foto die ook in het draadje "lievelingslok" staat, herhaal ik hier om te beginnen nog eens.
Foto werd genomen in het station Titisee, en toont een 145 (E44) die lange tijd het hoofddeel van de traktie op zich namen, na het verdwijnen van de stoomloks der baureihe 85.

(https://farm5.staticflickr.com/4675/26090890128_18020f0e5f_o.jpg) (https://flic.kr/p/FKyCDf)031451701979041010titisee2ue-2 (https://flic.kr/p/FKyCDf) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), on Flickr

De bedoeling van dit artikel is in een aantal afleveringen de alle beschikbare informatie over deze lijn te geven, alsook de diverse H0 modellen van materiaal dat op deze lijn reed te bespreken.

Bloemenvelden nabij het station Himmelreich, het begin van de stijging.

(https://farm5.staticflickr.com/4611/28183850119_752050ef3d_o.jpg) (https://flic.kr/p/JWvAJk)himmelreich1a-080430 (https://flic.kr/p/JWvAJk) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), on Flickr
Titel: H
Bericht door: Anarchy op 15 augustus 2008, 16:25:58 PM
Mooi initiatief Peter. Dit wordt interessant om volgen [;)]
Titel: H
Bericht door: dirkkerckhofs op 15 augustus 2008, 21:50:36 PM
Peter,

laat je vooral maar eens goed gaan, want ik ken die spoorlijn. Al een paar jaar huren we een huisje met oudejaar telkens op een andere plaats, maar telkens ergens rond de Feldberg. We namen reeds ??nmaal een stoptrein naar Freiburg. Is trouwens gratis als je daar ergens een huisje huurt. Je krijgt een kaart om overal gratis het openbaar vervoer te gebruiken. En zowel onderweg, als in Freiburg zelf, is het precies alsof je live door de Fallercatalogus rijd! Heel idyllisch dikwijls ... En inderdaad een enkelsporig traject dat toch wel heel intens wordt gebruikt. Dus nieuwgierig wat je ons gaat brengen.

Dirk
Titel: H
Bericht door: Bundesbahnfreak op 16 augustus 2008, 12:02:54 PM
Mooi initiatief, die fotor van die 145 is om te watertanden.


Weiter So Peter

Gr?ssen Rudy
Titel: H
Bericht door: Peter op 16 augustus 2008, 13:55:30 PM
Om te beginnen eerst een paar sfeerbeelden om een idee te hebben van de landstreek en de omgeving waar het Höllental gelegen is.Het Höllental zelf ligt in het Zwarte woud, in de Duitse deelstaat Baden-Würtenberg. Het ligt tussen Freiburg en Titisee, alhoewel het eigenlijke dal pas begint vanaf Himmelreich op ongeveer een 10 tal km van Freiburg en eindigt net voorbij Hinterzarten. De naam Höllental is ontstaan uit het Duitse woord Hölle, wat "hel" betekend in het Nederlands, en geloof me, als het water van de bergen stroomt kan het riviertje, de Rotbach, tegenwoordig ook wel de Höllenbach genoemd, er lelijk (hels) huishouden, iets waar de bewoners zich al lang mee verzoend hebben, en de nodige werken hebben uitgevoerd om het min of meer in toom te houden.
De eerste twee zijn eigen foto's, de derde een publiciteits foto.

Ons vakantieverblijf een paar keer per jaar. Zalig....

(https://farm5.staticflickr.com/4716/39931879872_5e992cef79_b.jpg) (https://flic.kr/p/23QDjFs)P6210053-2 (https://flic.kr/p/23QDjFs) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), on Flickr

De direkte omgeving van ons verblijf (zucht, zucht[:D])

(https://farm5.staticflickr.com/4767/39253224424_61c70ecfaa_b.jpg) (https://flic.kr/p/22NF34s)Langbrunnen_Welschensteinach_01_Kandelhöhenweg (https://flic.kr/p/22NF34s) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), on Flickr

en....het Höllental

(https://farm5.staticflickr.com/4661/26090889988_6c87921567.jpg) (https://flic.kr/p/FKyCAQ)hoellental (https://flic.kr/p/FKyCAQ) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), on Flickr
Titel: H
Bericht door: modelbaanHO op 16 augustus 2008, 23:37:09 PM
Zo'n 20 jaar geleden zijn we ook verschilende keren naar Titisee op vakantie geweest. Een zeer mooie streek en ook boeiend wat betreft het spoorse gebeuren. Toen we daar op vakantie waren werd het zoveel-jarig bestaan van de H?llentalbaan gevierd met een mooi verzorgde tentoonstelling en allerlei evenementen. Ergens heb ik daar nog foto's van zitten. Op de tentoonstelling stonden schema's van alle stations van deze baan. Daar heb ik foto's van genomen, maar zoals gezengd 't zal eventjes zoeken zijn om die terug te vinden.
Titel: H
Bericht door: Peter op 24 augustus 2008, 16:41:06 PM
Het begin:

Even in het kort de geschiedenis schetsen van deze lijn.

Tot het jaar 1755 was er enkel een jaagpad naast de Rothbach, nu Rotbach of Höllenbach. Dit veranderde toen Keizerin Maria Theresia dit pad liet uitbouwen naar een echte weg (niet voor auto's h?) voor de paardekoets die haar dochter,Marie Antoinette, in 1770 naar Parijs moest brengen voor haar huwelijk met Koning Ludwig XVI.
Daarna bleeft het een tijd stil tot in 1857 deze weg tot een echte straatweg werd (nog altijd voor paard en koets of kar!!) Deze straat werd later de nu nog bestaande "Bundesstrasse 31"
In 1845 waren twee gemeenten, Bonndorf en Stühlingen,  begonnen een spoorweg verbinden te vragen om het Höllental en de aansluitende verbinding naar Donaueschingen en verder naar Konstanz te ontsluiten, zodat heel het land Baden, van deze verbinding voordeel kon hebben.
Ironisch genoeg hebben deze twee gemeenten (nu steden) geen direkte aansluiting met de Hollentalbahn gekregen, alhoewel dank zij hen de lijn van Freiburg to Neustadt werd gebouwd.
Op bijgaande kaart is het verloop van de lijn tot Neustadt te zien.
Daar eindigd, nu nog altijd, de bovenleiding.

(https://farm5.staticflickr.com/4763/26091764988_08fba08504_o.jpg) (https://flic.kr/p/FKD7H3)00306dkarte6tn (https://flic.kr/p/FKD7H3) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), on Flickr

De getallen bij de stationsnamen geven de afstand in Km. aan gerekend vanaf Freiburg.
Vanaf 1930 werd de lijn ge-elektrificeerd met 20Kv 50 Hz systeem
Hiervoor werden speciaal eloks gebouwd, uiterlijk bijna gelijk aan de E44, vermits het overige Duitse net 15 Kv 16 2/3Hz gebruikt.

wordt vervolgd
Titel: H
Bericht door: janjozef op 25 augustus 2008, 08:19:39 AM
Het is wel duidelijk dat er nog een pak uitstapjes zijn die ik kan doen in europa,
Titel: H
Bericht door: Peter op 13 oktober 2008, 21:11:01 PM
Door gebrek aan tijd is het wat stil geweest rond dit draadje, maar het vervolg zit er tegen het weekend aan te komen, met foto's[:D][:D]
Titel: H
Bericht door: Gerolf op 14 oktober 2008, 00:26:30 AM
Dit lijkt me echt wel iets voor een "vakantie"-nummer van MSM.
Hou je niet in om er iets over te schrijven [;)]
Titel: H
Bericht door: jan77 op 14 oktober 2008, 10:48:13 AM
Prachtige streek toch dat zwarte woud
Vriendelijke groeten
Jan
Titel: H
Bericht door: ysbeer op 14 oktober 2008, 12:13:22 PM
Peter
waarschijnlijk ken het wel,maar er is een video(dvd) van de ARD met een lokcabine rit van freiburg naar seebrug.
Heel mooi,alleen de hoge bruggen vallen niet zo op.
wim
Titel: H
Bericht door: wisselstromer op 14 oktober 2008, 13:17:51 PM
fuhrerstandmittfarhten
waar is de tijd dat ik dat eleke nacht opnam

spelen ze dat nog altijd?
Titel: H
Bericht door: ysbeer op 14 oktober 2008, 16:54:15 PM
citaat:
Geplaatst door wisselstromer

fuhrerstandmittfarhten
waar is de tijd dat ik dat eleke nacht opnam

spelen ze dat nog altijd?



Ja hoor nog altijd,maar geen nieuwe meer.
Het zijn herhalingen van herhalingen van herhalingen.
wim
Titel: H
Bericht door: Peter op 14 oktober 2008, 18:15:33 PM
Die DVD heb ik  vanzelfsprekend, net zoals die van de Schwarzwaldbahn, en van de Schwarzwald-modellbahn in Hausach.
Zoals je zegt die DVD's zijn mooi, maar geven toch niet het "echte" gevoel weer als je langs die steile hellingen en diepe kloven met die trein rijdt.
Heb trouwens net een mailtje gekregen met het adres van iemand die prive filmen heeft gemaakt van treinen in het Schwarwald, en die ook verkoopt. Zal hem eens moeten kontakteren, want de brave man heeft geen website (althans vind ik er geen)
Om wat te watertanden, hierbij twee foto's van zeldzame treinen op de Höllentalbahn.
De eerste foto toont een lok van de baureihe 111 in Hinterzarten, de tweede een 601 treinstel (VT 11) tijdens "Messfahrten", dus testritten in Augustus 1978, bij een oponthoud eveneens in Hinterzarten
Beide foto's en al degene die nog zullen volgen met vriendelijke toelating van andere "Schwarzwald fans", in dit geval van Reiner Rössle

(https://farm5.staticflickr.com/4720/26091764938_5df966aa7e_o.jpg) (https://flic.kr/p/FKD7Gb)1110618messfahrtenhiterak7 (https://flic.kr/p/FKD7Gb) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), on Flickr

(https://farm5.staticflickr.com/4657/28184813309_623abf6415_o.jpg) (https://flic.kr/p/JWAx44)6010177messfahrtenhintehz0 (https://flic.kr/p/JWAx44) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), on Flickr
Titel: H
Bericht door: Peter op 14 oktober 2008, 19:41:18 PM
Het begin van mijn "verslaving" aan de Höllentalbahn

(https://farm5.staticflickr.com/4610/39919066572_892d8fd994_h.jpg) (https://flic.kr/p/23PvDJu)a1 (https://flic.kr/p/23PvDJu) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), on Flickr

Uitgegeven door Eisenbahn kurier in 1987
Een prachtig boek dat eigenlijk een must is voor iedereen die van treinen in het Schwarzwald houdt, samen met de zusteruitgave over de Schwarzwaldbahn. Het mooiste aan heel die "verslaving" is dat ik er over de jaren goede vrienden heb gemaakt met dezelfde interesse, sommigen uit de streek, een paar andere van over heel Duitsland verspreid. En wat zouden we zijn zonder vrienden.[:D][:D][:D][:D]
Titel: H
Bericht door: grove den op 14 oktober 2008, 21:33:45 PM
Peter:  
citaat:
maar het vervolg zit er tegen het weekend aan te komen, met foto's

Ik wacht geduldig af maar zit wel op het puntje van mijn stoel!![:)]
Vind het zelf ook een van de mooiere( mooiste) lijnen in duitsland!!

Jos
Titel: H
Bericht door: Peter op 15 oktober 2008, 15:16:12 PM
De Höllentalbahn werd in gebruik genomen op 23 mei 1887 met de vaste inzet van drie reizigerstreinen en een gemengde reizigers/goederentrein. Als loks werden de Badische IXa type ingezet, die gebouwd werden door de Firma Maschienenbau ges. Karlsruhe. Deze stoomloks die gebouwd waren voor tandradbedrijf, waren ook uitermate geschikt voor gewone inzet. Eigenaardiger wijze werden deze loks altijd aan de kop van de trein ingezet, dus ook bij de rit bergop.
Er waren twee stukken tandradspoor, systeem Riggenbach. Het eerste lag tussen het station Hirschsprung en Posthalde (inrit) en was 1935 meter lang, het tweede begon net voorbij de uitrit van het station Posthalde en liep tot Hinterzarten en was 4590 meter lang.
Met de komst van de prachtige stoomloks van de baureihe 85 eindigde op 7 oktober 1933 de inzet met tandradbedrijf.

Foto van een Badische IXa

(https://farm2.staticflickr.com/1739/28467128568_ededd4a045_o.jpg) (https://flic.kr/p/Knxtxw)zahnradlok_lokschuppen (https://flic.kr/p/Knxtxw) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), on Flickr

en zijn opvolger de BR 85

(https://farm2.staticflickr.com/1760/40533567530_15de0405e3_o.jpg) (https://flic.kr/p/24KP8sA)b03-85 001 (https://flic.kr/p/24KP8sA) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), on Flickr


(https://farm2.staticflickr.com/1723/28467128748_f35693d2c4_o.jpg) (https://flic.kr/p/KnxtAC)b01-85_007 (https://flic.kr/p/KnxtAC) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), on Flickr

Nog een paar sfeerbeelden uit wat ik de mooiste tijd vond op de Höllentalbahn, namelijk de jaren 70.
Onderstaande foto's werden genomen op 3 en 4april 1978 in en bij het voormalige station Hirschsprung, waar helaas zeer zelden treinen stoppen, door A. Johanssen , die ik hiermee nog eens bedank voor die prachtige beelden.

(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Hoellentalbahn/hllenthal12tl6.jpg)

(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Hoellentalbahn/hllenthal06ux7.jpg)

(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Hoellentalbahn/hllenthal03qv9.jpg)

(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Hoellentalbahn/hllenthal01xp1.jpg)

(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Hoellentalbahn/hllenthal02ru0.jpg)

(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Hoellentalbahn/hllenthal04xe4.jpg)

(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Hoellentalbahn/hllenthal11yy2.jpg)

Titel: H
Bericht door: Arbeco op 15 oktober 2008, 17:15:27 PM
Ik weet niet hoe het komt, maar om de ??n of andere reden vindt ik foto's die gemaakt zijn met bewolkt weer en regen het landschap (en de treinen natuurlijk!) n?g mooier tot hun recht laten komen. Dit zijn voor mij dan ook plaatjes om van te watertanden...[:p]
Dank je wel, Peter!

Groetjes Len[;)]
Titel: H
Bericht door: Mr-tsjoektsjoek op 15 oktober 2008, 19:23:55 PM
De trein, da's altijd een beetje reizen,...en dit draadje ook ! [:D]

Mooi initiatief Peter ! Doe zo voort, we genieten ervan.
Titel: H
Bericht door: Bundesbahnfreak op 15 oktober 2008, 21:05:14 PM
Miljaar Peter, dat zijn nog eens foto's. Wat ik interresant vind zijn de foto's van de daken van de 145ers, hier zie je goed het verschil met de reguliere 144. (weerstandsrem)


Voor de leken, ik had eens een draadje gemaakt over deze mooie loks:

http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=5982

Groeten

Rudy
Titel: H
Bericht door: Arbeco op 15 oktober 2008, 21:22:03 PM
Wat mij opvalt op de foto's is dat de loc altijd met beide panto's op rijdt. Wat zou hier de reden van kunnen zijn, heeft dit soms met aanzetten te maken? Het gaat hier toch niet om ?cht zware treinen, zo te zien. Rudy, weet jij hier meer van?

Dank je!

Groetjes Len[;)]
Titel: H
Bericht door: Bundesbahnfreak op 15 oktober 2008, 21:40:56 PM
Hallo, heeft te maken met de sleepbladen van de panto's, bij oudere DB lok's zoals de E44 en familie laten deze bladen geen al te grote stromen toe.
Ook zijn de oudere panto's niet stabiel en durven ze "dansen" met de nodige stroomvonken tot gevolg.  De vonken beschadigen de slepers en de rijdraad.  Als met met 2 panto's op rijdt en de voorste "danst" dan komt de stroom door de achterste wat de vonkvorming vermijdt.

De jongere, na de oorlog gebouwde loks hebben andere panto's en dito slepers en is dit probleem niet aan de orde.

In Belgi? vertrekt men meestal met de 2 panto's tegen de draad, dit om de hoge vertrekstroom over de beide panto's te verdelen en oa doorbranden van de draad te vermijden.  De voorste panto gaat terug neer als de trein wat snelheid heeft (snelheid is misschien gereglementeerd, weet dit niet.  Machinisten onder ons???)

Om reden van maximum stroom hebben NMBS-loks 4 slepers per panto en stellekes maar 2

Groeten

Rudy
Titel: H
Bericht door: Pol op 16 oktober 2008, 18:23:20 PM
@Rudy: Mag ik er dan vanuit gaan dat ALLE elektrische loks in tijdperk II ALTIJD met twee panto's omhoog reden?????

Groeten,

Pol
Titel: H
Bericht door: Peter op 16 oktober 2008, 20:28:30 PM
Meestal werd in tijdperk II (bijna altijd) werd met twee panto's tegen de draad gereden.
Uitzonderingen waren de rangeerloks, logisch zij hadden maar een panto, maar wel met twee sleepstukken, en sommige triebwagen reden ook met een panto tegen de draad.
Bij de 145 op de H?llentalbahn heeft dit nog een bijkomende reden (ook nu nog), want ondanks de modernere SBS pantografen worden bij deze lok beide tegen de draad gehouden om steeds voldoende spanning en kracht ter beschikking te hebben. Een 144 en 145 is nu eenmaal geen 110, 112 enz.
Titel: H
Bericht door: Pol op 17 oktober 2008, 18:54:41 PM
WAUW, ik moet mijn onderschrift weer bijna eens gaan aanpassen! Ik leer weeral bij!
Titel: H
Bericht door: Gerolf op 18 oktober 2008, 00:31:03 AM
citaat:
Geplaatst door Pol

WAUW, ik moet mijn onderschrift weer bijna eens gaan aanpassen! Ik leer weeral bij!

Als je wist wat ik al geleerd heb sinds ik hier kom...
Titel: H
Bericht door: geremila op 18 oktober 2008, 14:40:26 PM
Hallo,

Onderstaand nog een link naar een stukje H?llentalbahn in model.

http://mec01.muenchberg.de/

Ik kijk uit naar verdere aanvullingen van dit draadje!

Titel: H
Bericht door: Peter op 18 oktober 2008, 16:34:16 PM
Mike, bedankt voor de link, maar....dat is niet "DE" Höllentalbahn.
Tot spijt van wie het benijd, er is slechts een echte[:D][:D][:D] Höllentalbahn en die ligt in het Zwarte woud in de deelstaat Baden-Würtenberg.
Er zijn natuurlijk zoals aandachtige lezers van MSM al weten meerdere banen (grootbedrijf) met die naam, zoals in de link van Mike te zien is betreft het hier een Höllentalbahn in Franken, dus niet zo heel ver van Nürnberg;
Maar voor mij is er slechts een.Dus één Höllentalbahn en een lieve echtgenote. (mooi gezegd hé? [:D][:D][:D])
Titel: H
Bericht door: ERVIN op 18 oktober 2008, 17:21:34 PM
citaat:
Geplaatst door Peter

Maar voor mij is er slechts een.Dus ??n H?llentalbahn en ??n lieve echtgenote. (mooi gezegd h? [:D][:D][:D])



Gij zijt ne brave mens Peter.[^]

Mooie foto's trouwens, maar ik heb hierover een vraagje, als ik nu zo kijk naar die BR85, dan zie je dat de bovenkant zwart is en de onderkant volledig in het rood, heeft dat eigenlijk een reden, en hebben de stoomlocs hier in Belgie ook met deze twee kleuren rond gereden??[:I]
Titel: H
Bericht door: Peter op 18 oktober 2008, 17:44:38 PM
Erwin schreef:

citaat:
en hebben de stoomlocs hier in Belgie ook met deze twee kleuren rond gereden


Ja en nee. Een aantal stomers die de Duitse kleuren behielden zoals de Baureihe 39 enz. reden rond in het zwart met rood onderstel?
De meeste stomers hier in Belgie reden echter rond in het groen met zwart onderstel.
Titel: H
Bericht door: ERVIN op 18 oktober 2008, 18:58:57 PM
En had dat dan een reden dat ze in twee kleuren rond reden, ik vraag mij dit al langer af eigenlijk, meestal zie je de stoomlocs in het zwart met rood onderstel, sla er maar eens de Fleischmann catalogus op na, daar staan er een pak in in deze kleurstelling.
Titel: H
Bericht door: Arbeco op 18 oktober 2008, 19:02:01 PM
Erwin, ik denk dat het gewoon een soort "huisstijl" was voor de Duitse stoomlocs... Verbeter mij als ik het fout heb, heren!

Groetjes Len[;)]
Titel: H
Bericht door: Peter op 18 oktober 2008, 20:01:40 PM
Len van verbeteren is eigenlijk geen sprake. Enkel wat meer uitleg.
De Deutsche Reichsbahn (tijdperk II) ontstond uit een groot aantal zogenaamde "Länderbahnen" dus maatschapijen en maatschapijtjes van de diverse Länder, waarbij de Preussische veruit de grootste was.
Deze maatschappijen hadden allen hun eigen kleuren, gaande van lichtgroen (Bayern, Baden enz, over blauw en bruin Würtenberg oa)
Deze bahnen soms hadden zelfs verschillende kleuren voor verschillende loks. De nieuw gegronde DRG besliste van alles in dezelfde kleur te schilderen (de stomers althans) Dus zwart voor de bovenbouw (ketel en maschinistenhuis) en rood voor alles wat zich onder de langs de ketel lopende voetplaat bevond (onderstel en wielen.
Hierin heeft de DRG zelf ook een aantal variaties aangebracht, bv. de "Fotographier-anstrich" van lichtgrijs met zwarte wielen, special voor foto opnames. en een rode bovenbouw, bv. de gestroomlijnde baureihe 05, eindigend met Feldgrau (Duits leger grijs) en zelfs in camouflage kleuren.
Na de 2e wereldoorlog namen zowel de Deutsche Bundesbahn (west Dtsl) als de DR (oost Dtsl) het zwart-rode kleurenschema over. Ook weer met een paar uitzonderingen, maar dat zou ons nu te ver voeren.
De zwarte ketel en maschinistenhuis werden het meest in heel Europa gebruikt, maar dan meestal wel met eveneens zwart onderstel. Uitzonderingen hierop waren bv. Belgie, Nederland, Engeland.
Titel: H
Bericht door: ERVIN op 18 oktober 2008, 23:18:10 PM
Bedankt voor deze deskundige uitleg Peter.[;)]
Titel: H
Bericht door: geremila op 19 oktober 2008, 07:57:39 AM
citaat:
Geplaatst door Peter

maar....dat is niet "DE" H?llentalbahn.
, zoals in de link van Mike te zien is betreft het hier een H?llentalbahn in Franken, dus niet zo heel ver van N?rnberg;


Hallo Peter,
Oeps, volgende keer lees ik eerst aandachtig de webstek alvorens de link te plaatsen...[:I]. Bedankt voor de correcte gegevens!
Titel: H
Bericht door: Peter op 19 oktober 2008, 13:37:25 PM
Nog even ter aanvulling van het Zwart/rood van de stomers:

De juiste kleuren zijn

RAL 3002 Karminrot voor het onderstel
RAL 9005 Tiefschwarz voor de ketel en maschinistenhuis.

RAL betekend: Reichsausschuss für Lieferbedingungen, dus een overheidsinstelling die leveringsvoorwaarden vastlegde.
Titel: H
Bericht door: Pol op 19 oktober 2008, 18:44:34 PM
citaat:
Geplaatst door Peter

Nog even ter aanvulling van het Zwart/rood van de stomers:

De juiste kleuren zijn

RAL 3002 Karminrot voor het onderstel
RAL 9005 Tiefschwarz voor de ketel en maschinistenhuis.

RAL betekend: Reichsausschuss f?r Lieferbedingungen, dus een overheidsinstelling die leveringsvoorwaarden vastlegde.



BIJ DEZE PAS IK MIJN ONDERSCHRIFT METEEN WEER AAN! PETER, JE BENT EEN LOPENDE ENCYCLOPEDIE! EN DAT BEDOEL IK MET RESPECT!
Titel: H
Bericht door: Peter op 19 oktober 2008, 19:48:05 PM
Mike schreef:

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">citaat:<hr height="1" noshade id="quote">Hallo Peter,
Oeps, volgende keer lees ik eerst aandachtig de webstek alvorens de link te plaatsen.... Bedankt voor de correcte gegevens!<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Ja, Mike, maar dank zij u weten nu een aantal mensen dat er meer dan een Höllentalbahn is. Bijgevolg zullen die op hun beurt beter opletten over welke het juist gaat. Dus bedankt[:D][:D][:D]

@Erwin en Pol, bedankt voor de komplimentjes, maar ik ben heus niet alwetend of een wandelende encyclopedie. Ik heb gewoon een ruimere ervaring (ben ook ouder[:I][:I][:I]) en heb veel dokumentatie

En: terug over de Höllentalbahn.

Wat kan het er toch ook verd...koud zijn[:D][:D][:D]
Beide foto's genomen in Hinterzarten - januari 2007

(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Hoellentalbahn/16071175.jpg)


(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Hoellentalbahn/baden-wuerttemberg-193833.jpg)
Titel: H
Bericht door: Peter op 23 oktober 2008, 20:34:35 PM
De prachtige natuur en treinen, een ideale mengeling, alhoewel op de tweede foto er toch..... een......beetje veel natuur.
Echt iets voor Jos[:D][:D][:D][:D]

Bijna het eindpunt bereikt op de Dreiseenbahn. Net voor de stopplaats Aha kort voor Schluchsee.

(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Hoellentalbahn/br-143-mit-zuegen-214324.jpg)

Nogmaals Dreiseenbahn, 143 met Dosto's in Feldberg-Bärental

(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Hoellentalbahn/br-143-mit-zuegen-214421.jpg)

En het station Feldberg-Bärental, het hoogst gelegen station in Duitsland (932 meter)

(https://farm5.staticflickr.com/4665/25298913887_be3ebd705a_b.jpg) (https://flic.kr/p/ExzxGt)004jut8 (https://flic.kr/p/ExzxGt) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), on Flickr
Titel: H
Bericht door: grove den op 24 oktober 2008, 14:10:06 PM
Hallo Peter,

Ik hou van zowel veeel sneeuw als veeeel natuur dus dubbel bedankt voor de geplaatste fotoos!
trouwens mooie dennen op de achtergrond nietwaar??

Jos
Titel: H
Bericht door: Peter op 24 oktober 2008, 14:59:07 PM
Mooie dennen inderdaad, wel een beetje grove dennen[:D][:D][:D]
Titel: H
Bericht door: grove den op 13 november 2008, 21:22:20 PM
Jazeker Peter, Maar het zijn juist DIE bomen die ik nu probeer na te bootsen! ( Lange vrij kale stam en bovenop een kroon met groen benaalde takken....)

Jos

blijf alsjeblief  nog wat meer van die mooie foto's plaatsen hier in jouw draadje!
Titel: H
Bericht door: Peter op 26 februari 2009, 17:26:10 PM
Nog even een paar foto's.

Het eindpunt van de "Dreiseenbahn" namelijk het station  Seebr?gg. Dit station ligt op wandelafstand (30 min.) van het station in het gekende vakantieoord Schluchsee.

(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/hoellentalbahn/P6180027.jpg)

He, wat is dat een "Schwarzwaldbahn" rijtuig op de Höllentalbahn?
Inderdaad, wegens een tijdelijk tekort werden een paar 1e klasse dubbeldekkers "geleend van Offenburg, eindpunt van de Schwarzwaldbahn.

(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/hoellentalbahn/P6190071.jpg)

En nog een paar foto's voor Jos
Bomen, bomen en nog eens bomen.
Het Schwarzwald is natuur op zijn best.

(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/hoellentalbahn/P6180039.jpg)

(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/hoellentalbahn/748893625_11bd17bb4c_o.jpg)

Oh, en als je muurplaten niet perfekt aansluiten: Geen nood, bij het grote voorbeeld is dat ook soms.

(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/hoellentalbahn/P6180026.jpg)
Titel: H
Bericht door: Jurgen op 26 februari 2009, 19:51:50 PM
Jaja, dieje laatste foto is er gewoon ene van uw modelbaan zeker? [:p]

Mooie foto's, ook die van de natuur. Meer van dat.
Titel: H
Bericht door: hobbyist op 26 februari 2009, 20:07:08 PM
een vertikale voeg op een muur is namelijk een werkvoeg. je zult zien dat er bij grote gebouwen ook een werkvoeg is. dit voorkomt later barsten is de stenen door lichte verzakkingen in de ondergrond maar ook door het uizetten/krimpen van diversen materialen
Titel: H
Bericht door: Michiel op 15 april 2009, 14:59:27 PM
Mij lijken dat eerder prefab betonplaten met "steentjesmotief" voor de estetiek. De vertikale voeg is de naad tussen de betonplaten. Maar ik kan me natuurlijk vergissen. [;)]

groeten,
Michiel
Titel: H
Bericht door: Gerolf op 15 april 2009, 16:36:46 PM
Peter, we merken dat je correcties doet aan je eerdere posts. Wat is er nieuw?
In elk geval: tof dat je terug meedoet [;)]
Titel: H
Bericht door: Peter op 16 april 2009, 12:52:44 PM
Speciaal voor Jos "Grove den" die zo van sneeuw houdt (ook anderen natuurlijk)

Een 145 met zijn G-zug klaar voor vertrek in het station van Titisee

(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Hoellentalbahn/DB-Winter-E-145-181-GZug-Schnee-ZP-800-522.jpg)
Titel: H
Bericht door: janjozef op 16 april 2009, 13:11:36 PM
Blij je terug te horen Peter, je bent wel gemist [^]

Jan
Titel: H
Bericht door: Peter op 16 april 2009, 14:46:12 PM
En omdat het er zo mooi (en verduiveld koud) kan zijn:

143 in Neustadt tijdens hevige sneeuwval (brrr)
In Neustadt is het eigenlijk al de "Hintere H?llentalbahn" en ook het einde van de elektrificatie. Vanaf hier, via Donaueschingen, tot Villingen wordt er met diesels gereden.(meest treinstellen)Daar is er aansluiting op de "Schwarzwaldbahn" en terug rijdraad.


(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Hoellentalbahn/Neustadt-Schw.jpg)

143 in Seebrugg, het on-officiele eindpunt van de H?llentalbahn, (eigenlijk heet dit deel al de Dreiseenbahn).
Danke f?r das bild Johan.

(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Hoellentalbahn/143872b.jpg)

Dosto rijtuigen en 143 vlak bij de Ravenna-viaduct bij Hollsteig

(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Hoellentalbahn/baden-wuerttemberg-193831.jpg)
Titel: H
Bericht door: bollen neus op 16 april 2009, 14:58:47 PM
Peter,

Bedankt voor deze mooie foto's, nogal een geluk dat we de koude niet voelen , kan het gerust aannemen dat het er "berekoud" kan zijn.

Groeten,Eric alias bollen[:o)]neus.
Titel: H
Bericht door: Peter op 17 april 2009, 15:44:57 PM
Even een paar foto's om de omgeving te bekijken:

(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/hoellentalbahn/hoellental11.jpg)

(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/hoellentalbahn/hoellental03.jpg)

(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/hoellentalbahn/DSC_0194.jpg)


en slechts een paar kilometer daar vandaan in het Gl?ttertal:
De Schwarzwaldklinik[:D] gekend van de gelijknamige TV reeks

(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/hoellentalbahn/DSC_0209.jpg)

en terug naar de treinen in de natuur:

Kort na het vertrek uit Hinterzarten

(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Hoellentalbahn/ausfahrtausHinterzarten.jpg)

Net zichtbaar op de achtergrond: het voormalige station Hirschsprung

(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Hoellentalbahn/BhfHischsprungisnognetzichtbaar.jpg)

En het voormalige station Hollsteig, op het randje van de Ravenna-schlucht (kloof) De gekende en hoogste brug over dit ravijn is het onderwerp van de volgende reeks foto's

(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/hoellentalbahn/110inHpHllsteig.jpg)
Titel: H
Bericht door: Peter op 05 augustus 2009, 20:45:27 PM
Nog een paar foto's.

Het perron van Freiburg-Wiehre met "een beetje" onkruid. Ja, ja, dat perron wordt nog steeds gebruikt (2 reizigerstreinen per uur)

(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/hoellentalbahn/P6260069.jpg)

en het station met toch wel een prachtige naam. Waarschijnlijk stond deze naam model voor de Himmeltalbahn uit MSM 83
Het station "Himmelreich" of Hemelrijk in het Nederlands

(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Hoellentalbahn/Himmelreich2.jpg)
Titel: H
Bericht door: railrunner op 28 november 2010, 21:27:11 PM
Peter,

De H?llentalbahn en de dreiseenbahn behoren ook tot mijn meest geliefde lijnen, omwille van de natuur alleen al.  
Ook ik heb, als modelbouwer, reeds veel informatie over deze lijn(en).  Ben ooit begonnen met de bouw van het station van Feldberg-B?rental, maar door plaatsgebrek (kamer afgegeven aan ??n van de kinderen), heb ik dat project op de bergzolder moeten bergen met als bedoeling om het terug naar beneden te halen wanneer de kamer terug vrij is, of als er een andere oplossing mogelijk is.  Ook nog in de planningsfase (daar heb ik momenteel toch genoeg tijd voor): Ravennabr?cke, Bahnhof Seebrugg, stuk natuur rond de Windgfallweiher.
Maar niet getreurd, kan momenteel veel ervaring opdoen met een clubproject, ervaring die ik zal kunnen gebruiken om de modelbaan rond de H?llenbahn / Dreiseenbahn te perfectioneren.

Dus Peter, je begrijpt dan wel dat ik enorm benieuwd ben maar uw resultaten tot op heden.  Hoe ver sta je dus?

Ooit heb ik in Keulen de modelbaan rond "Hirchsprung" gezien.  Weet iemand wat daar mee gebeurt is, want is nergens terug te vinden.  Of heeft er iemand nog foto's van?

Ook prachtig om te zien in model: bahnhof Lenzkirch in de hal van het gebouw waar ooit het station van Lenzkirch gestaan heeft en de baan van Jozef Brandl omtrent Bonndorf - Lenzkirch - Neustadt, ook ooit eens verschenen in een speciaal nummer van Eisenbahn Journal 2/2007: "Im Hochschwarzwald".  Om duimen en vingers af te likken!!!
Titel: H
Bericht door: Peter op 29 november 2010, 11:13:47 AM
Hallo,

Heb je het nieuwe Miba Extra nummer al met als titel Schwarzwaldbahn?
Prachtig nummer.
Ondanks dat ik mijn baan Schwarzwaldbahn noem gaat mijn voorkeur toch ook uit naar de H?llentalbahn. Spijtig is enkel dat de E44 niet meer tijdens de weekends nog in gebruik genomen wordt. Ondanks zijn ouderdom, moest die in reistijd niet veel onderdoen voor zijn modernere collegas. Nu worden die ritten gereden met 146 ers. Tot van de zomer was het nog meestal een 143 met drie Dosto rijtuigen..
Zo gauw mijn computer terug in orde is (is weeral geblokkeerd[}:)]) zal ik proberen mijn foto's terug te plaatsen
Titel: H
Bericht door: Johnnytrein op 29 november 2010, 15:36:45 PM
Waarom zijn al die foto's niet meer zichtbaar?
Titel: H
Bericht door: Peter op 29 november 2010, 18:13:27 PM
Pfft, een foto staat er al terug op (1e blad van dit draadje)
Het begin van de verslaving...en let op het laatste zinnetje [:)][:D]
Titel: H
Bericht door: Peter op 02 december 2010, 12:58:48 PM
Om wat in de winterstemming te blijven, een paar foto's van de H?llentalbahn. De opnames werden gemaakt tussen Hinterzarten en Titisee

(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/hoellentalbahn/01-gr.jpg)

(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/hoellentalbahn/02-gr.jpg)

(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/hoellentalbahn/03-gr.jpg)

En een prachtige oude sfeerfoto genomen in het station Titisee.
De 139 komt uit de richting van Neustadt. (januari 1983)

(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Hoellentalbahn/139136inTitisee.jpg)
Titel: H
Bericht door: Paulogic op 02 december 2010, 22:20:17 PM
Mooi picturen he !!

De sneeuw zorgt voor een soort zw/w effect met enkel de
trein in kleur. Artistiek zou ik zo zeggen. Ik herhaal
Artistiek !
Titel: H
Bericht door: Steven 1/43 modelling op 03 december 2010, 08:08:41 AM

edit (doomslu)
In overleg met de mede-admins heb ik besloten deze reactie van Steven te schrappen omdat ze niets bijbrengt aan dit draadje.
Titel: H
Bericht door: Geert op 03 december 2010, 12:16:37 PM
citaat:
Geplaatst door caponordtraveller

...
(reactie verwijderd)


Ik vind het ook storend dat er foto?s verdwijnen, vooral als je zoekt in oude topics. De enige oplossing hiervoor is dat eigenaars van het MSM forum webruimte aanbieden voor het plaatsen van foto?s. Via een paswoord van MSM kan je er dan foto?s uploaden.
Enkele Gigabyte webruimte huren kost niet veel meer tegenwoordig. Ik dacht dat het forum van beneluxspoor zo werkte.

Geert
Titel: H
Bericht door: Peter op 03 december 2010, 18:29:04 PM
Even een afsteker naar de Dreiseenbahn.
Een paar foto's van vorige zomer genomen aan de Dreiseeenbahn, de verlengening van de Höllentalbahn, van Titisee tot Seebrugg, het eindpunt van deze lijn.
Zo genoemd naar de drie zeeen (meren) waar de lijn langs loopt, beginnend aan de Titisee, dan de Windgefallweiher, tot de Schluchsee, met als eindpunt het station Seebrugg.
Ter info nog. Seebrugg is niet ver van het stadje waar Jim altijd in verlof gaat namelijk Todtmoos

Wat meteen opvalt: een zeer goed onderhouden spoorlijn.

Het prachtig gerestaureerde station Schluchsee, gelegen op 3 km van het eindpunt.

(https://farm5.staticflickr.com/4750/28389006139_27ca8686ee_b.jpg) (https://flic.kr/p/KfD5t6)P7010131 (https://flic.kr/p/KfD5t6) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), on Flickr

Aan de Schluchsee loopt de lijn op sommige stukken vlak naast het water

(https://farm5.staticflickr.com/4744/28389004909_1e34727359_b.jpg) (https://flic.kr/p/KfD56T)P7010137 (https://flic.kr/p/KfD56T) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), on Flickr

Toch mooie zichten

(https://farm5.staticflickr.com/4714/28389005339_3875108ae2_b.jpg) (https://flic.kr/p/KfD5ei)P7010136 (https://flic.kr/p/KfD5ei) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), on Flickr

(https://farm5.staticflickr.com/4762/28389005039_355a607422_b.jpg) (https://flic.kr/p/KfD598)OLYMPUS DIGITAL CAMERA (https://flic.kr/p/KfD598) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), on Flickr

(https://farm5.staticflickr.com/4662/28389005549_6d063a5035_b.jpg) (https://flic.kr/p/KfD5hV)P7010134 (https://flic.kr/p/KfD5hV) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), on Flickr

Eindpunt van de lijn:

(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/P7010142.jpg)

(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Hoellentalbahn/picture-0112.jpg)

De toch wel eigenaardige vorm van metalen dwarsliggers op een groot deel van deze lijn.Bestaat dit hier in Belgie ook en wat is de reden?

(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/P7010132.jpg)

(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/P7010133.jpg)
Titel: H
Bericht door: railman56 op 06 december 2010, 19:53:31 PM
nog nooit eerder gezien, ik ben benieuwd naar het antwoord hierop
marc
Titel: H
Bericht door: jacques timmermans op 06 december 2010, 20:06:17 PM
Een beetje uitleg over Y-dwarsliggers.

Y-Schwelle
Eine besondere Form der Eisenbahnschwelle ist die Y-Stahlschwelle, bei der paarweise geschwungen geformte Stahlprofile zusammengef?gt werden und so eine Y-f?rmige Schwelle ergeben. Im Gleis wird diese Schwelle mit jeweils einem Befestigungspunkt an der einen und zwei Befestigungspunkten an der gegen?berliegenden Schiene und in der Abfolge jeweils wechselweise um 180? gedreht im Schotterbett platziert.
Vorteile der Y-Stahlschwelle sind die geringe Bauh?he, die hohe Gleislagestabilit?t auch bei engen Kurvenradien, das schmale Schotterbett (nur 2,6 m an der Schotterbettoberkante, Vorkopfschotter eingerechnet) und die weitgehende Unempfindlichkeit gegen Entgleisungsfolgen im Rangierbetrieb. Die Y-Stahlschwelle weist einen hohen Querverschiebewiderstand auf und ist elastischer als Betonschwellen. Nachteilig sind die Kosten je einzelner Schwelle aufgrund der hohen Stahlpreise. Dies wird jedoch weitestgehend dadurch kompensiert, dass man lediglich halb so viele Y-Stahlschwellen je Gleiskilometer ben?tigt, wie bei anderen Schwellensystemen (803 Y-Stahlschwellen statt 1667 Querschwellen).
Mittlerweile eignen sich diese Schwellen f?r alle Umbautechnologien und erlauben die gleichen Geschwindigkeiten bei der maschinellen Durcharbeitung wie in Querschwellengleisen. Bei ihrer ?blichen Verwendung werden Streckenh?chstgeschwindigkeiten von bis zu 120 km/h zugelassen. Es sind aber auch schon wesentlich schneller befahrene Strecken mit Y-Schwellen in Betrieb gegangen.
Vielfach wird auf Strecken, die mit Y-Schwellen ausger?stet sind, eine verst?rkte Neigung zur Riffelbildung beobachtet, die zu erh?hten Schallemissionen f?hrt. Sie werden daher nicht verwendet, wenn schalltechnische Anforderungen zur Vermeidung von L?rm zu erf?llen sind. Es wird jedoch von anderer Seite von gegenteiligen Erfahrungen berichtet.

Jacques Timmermans
Titel: H
Bericht door: Peter op 07 december 2010, 14:41:31 PM
Bedankt voor de uitvoerige uitleg Jacques. Vragen of zo"n dwarsliggers in model bestaan is waarschijnlijk overbodig nietwaar.
Of zou er toch een of andere Kleinbetrieb zo'n dingen maken.
Wat me wel opviel toen we daar waren is het prachtig onderhouden ballastbed. En dit is eigenlijk zo eens dat je het station Feldberg-B?rental verlaat is de richting Schluchsee. Dit is trouwens niet enkel dit jaat, maar me alle vorige jaren opgevallen. Uitzondering hierop is eigenlijk enkel het station Feldberg-B?rental zelf, dat met onkruid overwoekerde perrons en sporen heeft.
Titel: H
Bericht door: Peter op 07 december 2010, 16:46:23 PM
Nog even een foto, zodat je kan zien dat de herfst in het Schwarzwald ook prachtig kan zijn.
Een 143 sleept zijn dosto rijtuigen over het kleine bruggetje dat het jachthaventje van de Schluchsee scheidt, net voor de inrit vn het gelijknamige station.

(https://farm5.staticflickr.com/4762/39458792204_09c2edbdb9_b.jpg) (https://flic.kr/p/237QCcw)herbst (https://flic.kr/p/237QCcw) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), on Flickr
Titel: H
Bericht door: railrunner op 08 december 2010, 20:50:13 PM
Peter,

Prachtig werk dat je al die foto's terug hebt kunnen plaatsen.  Die laatste foto, is dat geen "sandwich"? (BR143 + dubbeldek stuurrijtuig + 2 dubbeldek + dubbeldek stuurrijtuig + 2 dubbeldek + BR143, rijdt enkel in de zomer in het weekend).  Het niveau van het (stuw)meer is precies wel serieus gezakt.

Ik vind het wel bijzonder jammer dat de IR H?llental niet meer rijdt op de Dreiseenbahn of de "kleber-express" op de H?llentalbahn.  Dat gaf nog eens variatie op die lijnen. Nu is het af en toe wachten op een "sonderfahrt" met een '50 (stomer).

Titel: H
Bericht door: Peter op 08 december 2010, 21:19:05 PM
Het is inderdaad een sandwich. Dit wordt dikwijls gebruikt als de trein verlengd wordt, bv zoals je opmerkte tijdens de zomermaanden, maar ook bij bijzondere gelegenheden, wanneer ze extra reisenden verwachten. Bij een zo'n gelegenheid heb ik die foto van een Schwarzwaldbahn Dosto genomen, die echter in een trein stond van Freiburg naar Neustadt, bestaande uit 5 Dosto's en langs beide zijden een 143. Ook met de 146 heb ik enkel treinen gezien met 2 dosto's en de Dosto steuerwagen.
Ondertussen begint het bij ons weeral te kriebelen om naar daar te vertrekken. Spijtig dat we er niet met de kerst zijn, want dat is fantastisch.
Titel: H
Bericht door: railrunner op 08 december 2010, 22:50:19 PM
Peter,

Je bent niet alleen, bij mij kriebelt het ook.

Op www.3seenbahn.de gelezen dat het stationsemplacement grondig is opgekuist.  Prachtig werk van die mannen daar.

Ook het redden van de lokloods van Titisee en de verhuis naar Seebrugg vind ik lovenswaardig.  Zo blijft iets autentieks toch bewaard.
(http://i1191.photobucket.com/albums/z479/Jim-VB/Titisee33.jpg)
(http://i1191.photobucket.com/albums/z479/Jim-VB/Titisee29.jpg)
(http://i1191.photobucket.com/albums/z479/Jim-VB/Titisee28.jpg)
Titel: H
Bericht door: Peter op 09 december 2010, 20:11:37 PM
Nog een wat oudere foto uit de jaren 80.

Een 143 trekt een groot aantal dosto rijtuigen (in mijn favoriete kleuren) naar Seebrugg (nauwelijks te lezen op de lok), hierbij geholpen door een in de oude DR rode kleurstelling, die als duwlok funktioneerd. De normale standaard trein op de H?llentalbahn van Freiburg naar zowel Seebrugg als naar Neustadt is begrenst tot 3 (drie) Dosto rijtuigen ndien er met 1 lok gereden wordt.
De foto ontving ik van een bevriend spoorwegliefhebber uit Titisee.
Daar is de foto trouwens ook genomen

(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/143intitisee001.jpg)
Titel: H
Bericht door: ERVIN op 15 december 2010, 16:17:20 PM
Mooi beeldmateriaal Peter.[;)]
Titel: H
Bericht door: Peter op 18 december 2010, 10:11:42 AM
En of er sneeuw ligt in het Schwarzwald.

Sneeuwruimer in volle werking in station Titisee

(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Hoellentalbahn/14.jpg)
Titel: H
Bericht door: Peter op 10 februari 2012, 12:48:33 PM
Na een hele tijd , en op vraag van verschillende forumleden, ben ik terug dit draadje aan het proberen op te starten. Het is een grote taak geweest alle foto's terug te vinden in mijn files, nadat van de ene dag op de andere dat album van Photobucket verdwenen waren. ik zal ze dit keer ook op een schijfje zetten.
Titel: H
Bericht door: evan op 10 februari 2012, 13:56:07 PM
citaat:
Geplaatst door Peter

Na een hele tijd , en op vraag van verschillende forumleden, ben ik terug dit draadje aan het proberen op te starten. Het is een grote taak geweest alle foto's terug te vinden in mijn files, nadat van de ene dag op de andere dat album van Photobucket verdwenen waren. ik zal ze dit keer ook op een schijfje zetten.



Succes Peter,

best vermoeiend jobke denk ik[|)]
Titel: H
Bericht door: PeterC op 10 februari 2012, 18:17:53 PM
Peter, een beu werk, maar je doet het ten dienste van het forum en daarvoor chapeau!
Titel: H
Bericht door: railman56 op 10 februari 2012, 21:19:39 PM
die sneeuwruimer is al een mooi plaatje om te beginnen.
bedankt peter
marc
Titel: H
Bericht door: Peter op 11 februari 2012, 11:17:15 AM
Als je zo'n kombinatie op je baan zou laten rijden zou niemand geloven dat dit bij het grote voorbeeld ook soms gebeurt.

(https://farm5.staticflickr.com/4707/28209788479_828dfd7177_b.jpg) (https://flic.kr/p/JYNxir)dsc0223c (https://flic.kr/p/JYNxir) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), on Flickr

En omdat het er in de winter (anders ook[:)]) zo mooi kan zijn:

(https://farm5.staticflickr.com/4613/26114923348_78d5468255_b.jpg) (https://flic.kr/p/FMFNT7)3939306537663733 (https://flic.kr/p/FMFNT7) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), on Flickr
Titel: H
Bericht door: Peter op 12 februari 2012, 11:41:08 AM
De mooiste kerstmarkt volgens mij is die recht onder de gekende Ravenna-viadukt in Höllental. Als extraatje: per uur vier treinen boven je hoofd (twee in elke richting)

(https://farm5.staticflickr.com/4770/39969048141_03b1d826dc_b.jpg) (https://flic.kr/p/23TVPvF)kerstmarkt onder ravenna (https://flic.kr/p/23TVPvF) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), on Flickr
Titel: H
Bericht door: PeterC op 12 februari 2012, 13:01:47 PM
Peter, die foto heeft wel wat...  Wel wat laat voor een Kerstsfeer, maar toch.  De kleuren en verlichting en vooral die beweging van de trein...
Voor mij een geslaagde foto!
Titel: H
Bericht door: Paulogic op 12 februari 2012, 13:06:50 PM
Heel knappe foto. Super mooie omgeving en de plaats voor een kerstmarkt ![:p]
Titel: H
Bericht door: evan op 13 februari 2012, 16:19:07 PM
Knappe foto![8D]
Titel: H
Bericht door: Peter op 17 februari 2012, 13:56:37 PM
Heel goed nieuws. Heb van de in Duitsland gekende spoorwegfotograaf, Stefan P. Motz toelating gekregen om zijn prachtige foto's van de H?llentalbahn met veel foto's van de E 44 en de 145 elloks hier op het forum te plaatsen. Stefan heeft ze speciaal opnieuw ingescanned zodat ze ze in een hogere resolutie zijn. Herzlichen dank Stefan.
Hierbij alvast een voorproefje[:)]

In station Titisee
(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Hoellentalbahn/Titisee6432326166643239.jpg)

In station Hirschsprung:
(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Hoellentalbahn/Hirschsprung3231373835626165.jpg)
Titel: H
Bericht door: evan op 17 februari 2012, 19:12:10 PM
Goed Peter,

Laat maar komen die E44[:p]
Titel: H
Bericht door: Dirky op 17 februari 2012, 19:41:03 PM
laat maar komen Peter.... o.a. aan Hirschsprung heb ik nog vele herinneringen!
Titel: H
Bericht door: Peter op 02 maart 2012, 12:41:25 PM
Enkele foto's uit de, volgens mij, kleurrijkste periode op de Höllentalbahn, namelijk met de inzet van de eloks baureihe 143 in de S-bahn look (wit-geel-oranje) en de Dosto's in Mintgrün/hellgrau kleuren. Prachtig gewoon.
Stefan Motz heeft die periode uitgebreid gefotografeerd.

Net buiten het station Hinterzarten, richting Titisee

(https://farm5.staticflickr.com/4622/25116665947_25571269a6_b.jpg) (https://flic.kr/p/EgttJB)6462643363313539 (https://flic.kr/p/EgttJB) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), on Flickr

(https://farm5.staticflickr.com/4762/39955714482_a296450a3a_b.jpg) (https://flic.kr/p/23SKtT1)6439643436613864 (https://flic.kr/p/23SKtT1) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), on Flickr

(https://farm5.staticflickr.com/4707/39986942631_c47c3e0bf0_b.jpg) (https://flic.kr/p/23VvwVn)3934356434653263 (https://flic.kr/p/23VvwVn) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), on Flickr

(https://farm5.staticflickr.com/4710/25116666397_6ca2eceae8_b.jpg) (https://flic.kr/p/EgttSn)3139333137353930 (https://flic.kr/p/EgttSn) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), on Flickr

Eindpunt van de Höllentalbahn (althans voor eloks) het station Neustadt

(https://farm5.staticflickr.com/4630/39986942721_bb6f5e30e4_b.jpg) (https://flic.kr/p/23VvwWV)3331613365636336 (https://flic.kr/p/23VvwWV) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), on Flickr

Wordt vervolgd met een reeks foto's over "DE" lok op de Höllentalbahn, namelijk de E44 /145, speciaal voor Evan en Dirky en alle anderen die zoals ikzelf 'gek' zijn van deze lok.[:)]
Titel: H
Bericht door: railrunner op 13 maart 2012, 03:06:26 AM
Peter,

Ik zou graag meer, zoniet alle [:p][:p][:p] foto's wel willen zien van de heer Motz over de H?llentalbahn en de Dreiseenbahn.  Uw voorproefje smaakt naar nog meer!  Laat maar komen zou ik zeggen!
Titel: Re: H
Bericht door: railrunner op 09 oktober 2012, 20:31:12 PM
Y-Schwelle zoals eerder aangehaald in dit topicje, zijn in schaal N alvast verkrijgbaar, maar enkel in finescale code 40 bij 2mm.  Ze zijn dus wel degelijk te bekomen.  Voor HO, helaas nog niet gevonden.
Titel: Re: H
Bericht door: Martin Welberg op 09 oktober 2012, 21:14:44 PM
Zou wel eens wat letters met een ümlaut willen zien  ;)...............shift--> aanhalingsteken (die naast de enter toets) --> letter.....Höllentalbahn  ;)
Titel: Re: H
Bericht door: doomslu op 09 oktober 2012, 21:18:13 PM
Citaat van: milocomarty op 09 oktober 2012, 21:14:44 PM
Zou wel eens wat letters met een ümlaut willen zien  ;)...............shift--> aanhalingsteken (die naast de enter toets) --> letter.....Höllentalbahn  ;)
Is het gevolg van de conversie...
Titel: Re: Höllentalbahn
Bericht door: Peter op 09 oktober 2012, 21:38:33 PM
Het eerste bericht, inklusief de titel, is alvast aangepast. De rest volgt later wel. (te weinig tijd momenteel)
Titel: Re: H
Bericht door: Martin Welberg op 09 oktober 2012, 22:53:22 PM
Citaat van: doomslu op 09 oktober 2012, 21:18:13 PM
Citaat van: milocomarty op 09 oktober 2012, 21:14:44 PM
Zou wel eens wat letters met een ümlaut willen zien  ;)...............shift--> aanhalingsteken (die naast de enter toets) --> letter.....Höllentalbahn  ;)
Is het gevolg van de conversie...

Ok niets gezegd  ;)  :-[
Titel: Re: Höllentalbahn
Bericht door: Peter op 29 januari 2018, 11:41:10 AM
Eerste foto's terug geplaatst.
Wordt dus vervolgt  ;D
Titel: Re: Höllentalbahn
Bericht door: Peter op 08 februari 2018, 15:36:02 PM
Laatste nieuws over de Höllentalbahn.
Dit jaar is het laatste jaar dat er nog rode dubbeldekkers op de Höllentalbahn te zien zullen zijn.
Begin 2019 worden die allen vervangen door de witte met rode lijn reizigersrijtuigen.
In plaats van 3 Dosto's zullen de treinen samengesteld zijn uit 6 rijtuigen zoals op onderstaande foto waardoor het aantal zitplaatsen  bijn verdubbeld wordt. Ook zal het aantal treinen per uur stijgen.
Verder zal het deel van Neustadt tot Donaueschingen ook gelektrificeerd worden waardoor er ook via de Höllentalbahn van Freiburg tot aan de aansluiting in Villingen op de Schwarzwaldbahn doorlopend elektrisch kan gereden worden

(https://farm5.staticflickr.com/4611/40151602611_ec8b53710c_b.jpg) (https://flic.kr/p/24b4sAx)apmz_125 (https://flic.kr/p/24b4sAx) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), on Flickr