Modelspoormagazine forum

Aktiviteiten => Forumbaan => Topic gestart door: tonycabus op 30 oktober 2007, 13:39:32 pm

Titel: POTEN EN MECH. VERBINDING
Bericht door: tonycabus op 30 oktober 2007, 13:39:32 pm
Jullie zagen de (intussen verbeterde, met dank aan Paul 'just4fun') tekeningen van de interfaces wel staan. Natuurlijk zal ELKE module 4 poten moeten hebben. Dan kunnen ze ook individueel aan een tentoonstelling deelnemen. Best is de methode te volgen van de Saroulmapouls zoals beschreven door Jean Michel. Uitgezaagde stukjes multiplex van 18mm in de hoeken, en als poten kepertjes van 44X44mm.
Vanzelfsprekend voorzien van schroefvoetjes.
Het RIJVLAK ligt alleszins op 1300mm van de vloer, maar dat betekent niet noodzakelijkdat het GRONDVLAK van je module op die hoogte komt.
Daarom hebben we de schoefgaten onderaan op 50mm van de rand gezet, zodat je nog een 'negatief reli?f' kan maken indien gewenst.
De modules kunnen dan tegen elkaar geschroefd worden met bouten M8 X 120 (of iets langer, moet dat eens nakijken!!) met ringen en vleugelmoeren.
Voor de schroefvoeten kunnen best inslagmoeren van M8 gebruikt worden in een gat van 10, lang genoeg om de bout er helemaal in te kunnen draaien. 100mm is misschien geen luxe, vrees ik.
Ook hier weer: jullie gedachtengang is welkom!
Maar niet teveel leuteren, we hebben maar een jaartje meer!
Titel: POTEN EN MECH. VERBINDING
Bericht door: Havoc op 30 oktober 2007, 20:04:09 pm
citaat:
Het RIJVLAK ligt alleszins op 1300mm van de vloer, maar dat betekent niet noodzakelijkdat het GRONDVLAK van je module op die hoogte komt.
Daarom hebben we de schoefgaten onderaan op 50mm van de rand gezet, zodat je nog een 'negatief reli?f' kan maken indien gewenst.


Tony, die redenering gaat niet op! Stel dat je een module maakt waarvan de bodem 20cm lager ligt zodat de sporen met een brug de module doorgaan. Dan liggen die gaten v??l onder het railniveau. (of als je de gaten tegenover elkaar zet komt het railniveau niet uit) Zoals het nu is kan je hoogstens enkele cm onder het railniveau gaan.

 
citaat:
De modules kunnen dan tegen elkaar geschroefd worden met bouten M8 X 120 (of iets langer, moet dat eens nakijken!!) met ringen en vleugelmoeren.


Iets veel korter zeker, om 2 platen multiplex van 12 mm aan elkaar te zetten kom je met 40mm al toe. Je kan niet de schroef door het luikje laten gaan want dan wring je de wand gewoon stuk. Je schroef moet enkel de 2 kopwanden die tegen elkaar komen opspannen.
Titel: POTEN EN MECH. VERBINDING
Bericht door: SuSke op 30 oktober 2007, 21:33:35 pm
Ik vermoed dat Tony wel degelijk de koppen gelijk wil houden en vasthouden aan de spooraansluiting op 1300mm van de vloer.

De liefhebbers van een "negatief reli?f" groter dan 150mm, de beschikbare hoogte van de bak onder het "rijvlak" zullen dan hun module hoger moeten maken met een afwijkende front en achterplaat. De scenery op een baan met een "negatief reli?f" moet gewoon aan de zijkanten terug binnen het profiel aansluiten.
Dit zal geen invloed hebben op de lengte van de poten, vermits die gesteund worden tegen het "rijvlak" en 150mm lager en aan de kant van de "aansluitkast" toch verdoken zijn.
Titel: POTEN EN MECH. VERBINDING
Bericht door: tonycabus op 31 oktober 2007, 00:13:30 am
Goed gezien van Frans!
Bedoeling is wel dat de bouten door de poten aan weerszijden gestoken worden, zodat de boel minder waggelt tijdens het opbouwen. Want zoiets maak je toch niet voor ??n keer h
Titel: POTEN EN MECH. VERBINDING
Bericht door: belair op 31 oktober 2007, 08:39:20 am
Tony,
Zou het niet gemakkelijker zijn moest er een "demo bak" gemaakt worden tegen de volgende "forum meeting". Zo zou iedereen het kunnen zien en eventuele opmerkingen-vragen direct kunnen stellen en beantwoord krijgen.
't Is moar ne gedacht ? bompa.[:D][:D][:D]
mvg
Luc
Titel: POTEN EN MECH. VERBINDING
Bericht door: Roderik op 31 oktober 2007, 10:36:26 am
En achteraf staat die steeds te bezichtigen in MTE...
Titel: POTEN EN MECH. VERBINDING
Bericht door: belair op 31 oktober 2007, 10:48:24 am
Goed gedacht Roderik. [;)]
mvg
Luc
Titel: POTEN EN MECH. VERBINDING
Bericht door: Havoc op 31 oktober 2007, 12:04:50 pm
citaat:
Bedoeling is wel dat de bouten door de poten aan weerszijden gestoken worden


Zo had ik het niet bekeken. Betekent wel dat de poten er los in staan zolang de bakken niet aan elkaar hangen en je dus voorzichtig gaat moeten zijn als je ze verplaatst bij het opstellen/afbreken.

Beter is het om de gaten voor de bouten te refereren naar het spoorvlak. Zodoende kan iemand die toch lager wil gaan een kopstuk maken dat verder naar beneden gaat terwijl toch alle gaten op de juiste plaats blijven. (de reden is dat je dan de onderste plank vooraan even hoog kan laten zodat de sterkte blijft, anders moet je die teveel uitzagen)
Titel: POTEN EN MECH. VERBINDING
Bericht door: INFO op 31 oktober 2007, 12:09:47 pm
Heren zijn we weer het wiel opnieuw aan het uitvinden?


Meer dan dit hoeft en moet het niet zijn.

(http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/pootbevst.gif)


Titel: POTEN EN MECH. VERBINDING
Bericht door: SuSke op 31 oktober 2007, 21:13:40 pm
citaat:
Geplaatst door INFO

Heren zijn we weer het wiel opnieuw aan het uitvinden?

Meer dan dit hoeft en moet het niet zijn.
(http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/pootbevst.gif)


En wat moeten we ons dan hierbij voorstellen????
Titel: POTEN EN MECH. VERBINDING
Bericht door: hobbyist op 31 oktober 2007, 23:22:29 pm
Ik veronderstel metalen plaatjes. aan ??n kant van de bak mannetjes en aan de andere kant vrouwtjes. Je haakt dus als het ware de bakken an mekaar. Ik veronderstel dat daar ook een boutje aan vast zit zodoende de bakken naar elkaar toe te trekken zodat ze stevig tegen elkaar zitten.
Titel: POTEN EN MECH. VERBINDING
Bericht door: INFO op 31 oktober 2007, 23:38:07 pm
citaat:
Geplaatst door SuSke

citaat:
Geplaatst door INFO

Heren zijn we weer het wiel opnieuw aan het uitvinden?

Meer dan dit hoeft en moet het niet zijn.
(http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/pootbevst.gif)


En wat moeten we ons dan hierbij voorstellen????



Och laat ook maar doen, verspilde energie.
Titel: POTEN EN MECH. VERBINDING
Bericht door: SuSke op 31 oktober 2007, 23:59:16 pm
Een woordje uitleg bij een tekening......

Verder alleen lange tenen vermoed ik [}:)]
Titel: POTEN EN MECH. VERBINDING
Bericht door: INFO op 01 november 2007, 00:10:51 am
citaat:
Geplaatst door SuSke

Een woordje uitleg bij een tekening......

Verder alleen lange tenen vermoed ik [}:)]




Nee, lange tenen heb ik zeker niet, maar heb gewoon geen zin om het nog verder uit te leggen. De uitleg staat al in het eerste bericht en dus de opening van dit draadje door Tony.
Titel: POTEN EN MECH. VERBINDING
Bericht door: stefanic op 01 november 2007, 11:50:28 am
Uitleg bij de tekening...
Bovenste deel: middenstuk in multiplex, 2 andere stukjes zijn stukjes 'poot' dus van 44mm dik.
Onderste deel: 3 deeltjes van bovenste plan opeen gekleefd/gevezen en dat dan op de zijwand van je modulebak fixeren. Je zit dan met een gat van 44x44mm waarin een poot precies kan schuiven. In die poot steek je een verzonken bout. Eens de poot in het gat zit kan je deze met een vleugelmoer fixeren.

Dergelijk systeem gebruiken we -daar ben ik weer- op onze modulebaan De Panne ook. Het moet wel gezegd dat we daar slechts 2 poten per module gebruiken en dat deze in het midden van de bakken staan. Je hebt dan natuurljk minstens 2 modules nodig om iets te hebben dat blijft staan...

-> dergelijk systeem kan dus wel gebruikt worden door deelnemers die toch sowiezo meer dan ??n bij elkaar horende modules maken. Zij die slechts ??n module maken moeten natuurlijk 4 poten voorzien (toch als ze de module ook thuis los willen opstellen) en dan best in de hoeken.
Ik zou precies ook niet 2 modules aan elkaar maken via de poten maar wel de poten fixeren in de modules en dan de modules aan elkaar maken (via moer enkel door de kopwanden).

Stefan
Titel: POTEN EN MECH. VERBINDING
Bericht door: rgp op 02 november 2007, 23:11:39 pm
Dag,

4 poten per module is goed voor als de module alleenstaand is, anders enkel een hoop miserie.

Veel beter is om ??n module op vier poten te zetten en de andere modules op twee poten eraan hangen.  Veel gemakkelijker uit te lijnen. Gewoon ervaring.

Roland

Titel: POTEN EN MECH. VERBINDING
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 november 2007, 23:32:37 pm
Wel, mijn ervaring is precies tegengesteld. Ik vind de beste optie: elke module op zijn eigen 4 poten. En dan de modules onderling koppelen met 2 bouten met vleugelmoeren door gaten die iets overmaats zijn.
Met modules aan elkaar hangen heb ik slechte ervaring.
Titel: POTEN EN MECH. VERBINDING
Bericht door: INFO op 02 november 2007, 23:57:35 pm
citaat:
Geplaatst door rgp

Dag,

4 poten per module is goed voor als de module alleenstaand is, anders enkel een hoop miserie.

Veel beter is om ??n module op vier poten te zetten en de andere modules op twee poten eraan hangen.  Veel gemakkelijker uit te lijnen. Gewoon ervaring.
Roland



Hier ben ik het absoluut niet mee eens, iedere module moet zelfstandig op eigen benen staan, dit is niet alleen veiliger bij het opbouwen en afbreken, maar al iemand iets later is tijden s de opbouw dan kunnen de wel aanwezige hun modules alvast op poten zetten. Bij het afbreken moet je altijd met drie man zijn, als de module op twee poten staan, ieder om eem zijkant vast te houden en 1 om de bouten te draaien. Is niet echt handig.

En de kans dat de module door zojn gewicht iets in hoogte verschuift als hij hangt aan 1 zijde is niet geheel uitgesloten. Mijn ervaring is dus niet doen en gewoon iedere module op 4 poten.
Titel: POTEN EN MECH. VERBINDING
Bericht door: tunnelmotor2000 op 03 november 2007, 19:24:01 pm
Wil mij niet moeien, maar bij deze dan dus toch maar.
Poten.
Maak die inklapbaar, zo heb je ze altijd bij en geen gehannes met bouten, moeren en toestanden. Eerste module op 4 poten de rest op twee. Echter moet de dubbele poot die de volgende module ook moet dragen een draagstuk hebben waar die volgende module op kan rusten.
Zet de modules aan elkaar met scharnieren. Spaart een hoop schroef en vijsonzin uit. Enkel centerspillen induwen und fertig.
Dit hebben we toegepast op onze baan en het werkt super.

Titel: POTEN EN MECH. VERBINDING
Bericht door: jean-luc op 03 november 2007, 19:42:29 pm
Vrienden,

Prachtig initiatief Tony ! Ik wist al een tijdje dat je met zo'n idee rondliep, je doet het toch maar weeral [:D][:D][:D]

Voor een eenvoudige constructie van poten onder een module wil ik jullie eens laten terugkoppelen naar deel twee van mijn artikel over de bouw van de module 1835 Le Belge in MSM 55. Die schroeven onder de poten heb ik daar niet gebruikt omdat het een alleenstaande module is.
Tunnelmotor2000 heeft het dus helemaal begrepen, maar "poten overslaan" kun je enkel als de volgorde van de modules van vooraf bepaald is; ik vermoed niet dat dit onmiddellijk de bedoeling is ... opsnorren dus die MSM 55 ... dan heb je meteen ook een reden om het nummer eens opnieuw te lezen. [;)]

Groeten, Jean-Luc
Titel: POTEN EN MECH. VERBINDING
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 november 2007, 21:36:59 pm
citaat:
Geplaatst door jean-luc

....... maar "poten overslaan" kun je enkel als de volgorde van de modules van vooraf bepaald is;

Precies! als ik het goed heb begrepen is het de bedoeling dat de modules in een niet vantevoren bepaalde volgorde aan elkaar komen.
Modules op twee poten zetten en dan aan elkaar hangen is een lastige zaak. Speciale oplegconstructies of scharnieren zullen niet voldoen. Immers, als twee modules tegen elkaar komen van deelnemers die dat niet op elkaar hebben pasgemaakt, dan zal dat niet gaan. Zelfs als je alle materialen en maatvoeringen exact omschrijft zal het onmogelijk blijken om zo nauwkeurig te werken dat het zonder meer past.
Dus gewoon elke module op 4 eigen poten, en dan met 2 bouten aan elkaar zetten.
Titel: POTEN EN MECH. VERBINDING
Bericht door: rgp op 04 november 2007, 23:24:52 pm
Dag,

2 poten niet handig ?  Bij De Pijl doet men het al jaren zo (ook de grote modulebaan in de Nekkerhal in 2006.

Info, drie man nodig ?  Ook niet van de handigste dan.  Twee man is voldoende: ??n aan iedere kant de module vasthouden met ??n hand en met de andere hand de bout losdraaien.

Als je de poten steeds zet aan de kant waar Bijv de vrouwelijke stekker zit heb je geen problemen.

Roland
Titel: POTEN EN MECH. VERBINDING
Bericht door: martintje op 11 november 2007, 13:23:12 pm
Tunnel

opzich geen slecht idee die klappoten, aangezien ik die ook had op mijn eerste modules.
in praktijk werken ze wel wat minder en je hebt weer meer pas en meet werk aan de onderkant van je module.
ook het gewrik ed werkt niet bevordelijk voor je scharnieren die vastzitten met schroeven in weinig vlees ( hooguit de dikte van je plaatmateriaal)
Maar belngrijker is nog dat het in dit geval helemaal niet kan.
De poten worden 1m30 als ik het goed heb begrepen, en de modules zijn maar 1m22, dus steken de poten uit, en dan hoef ik je niet uit te leggen wat er dan tijdens transport en op en af bouw allemaal kan gebeuren door een niet oplettend persoon.
Onze nieuwe baan gaat  ook gewoon weer op 4 poten met het systeem van smarpoul, en dat hebben we al een tijd dus niet afgekeken :)
alleen dan een koker waar de staander in schuift en verder geen bouten. door de zijschragen blijft alles stevig, met 8 schroefjes per module.
Uithalen is soms tooch wel problematisch als het hout iets teveel gewerkt heeft die dag, dus we zijn nog wel eens aan het schuren, maar er komt een dag na al die keren schuren dat ze blijvend passend zijn [:D]
werkt perfect
Titel: POTEN EN MECH. VERBINDING
Bericht door: tonycabus op 14 november 2007, 21:09:12 pm
Modules zijn net zo lang als je zelf wil. Rijvlakhoogte is 1300 mm.
Elke module moet voorzien zijn van 4 poten, want het is geen clubbaan waarvan alle modules mooi na elkaar uit- en terug ingeladen worden. Daarom dus 4 poten. Dan kan iedereen zijn 'bakske' ook nog individueel uitstallen ook.
Titel: POTEN EN MECH. VERBINDING
Bericht door: tonycabus op 14 november 2007, 22:42:07 pm
Gepost door Albert Dubois (met die mooie Ardeense boerderij in Saroulmapoul!):

un exemple de nos pieds r?glables

(http://img.photobucket.com/albums/v208/tonycabus/poten2.jpg)

(http://img.photobucket.com/albums/v208/tonycabus/poten1.jpg)

Merci Albert!!
Titel: POTEN EN MECH. VERBINDING
Bericht door: eric op 14 november 2007, 22:49:10 pm
Inderdaad een heel goed systeem, de indraaimoer en niet te verwarren met de inslagmoer want die kunnen terug uit de poot komen als je niet oppast.
Titel: POTEN EN MECH. VERBINDING
Bericht door: tonycabus op 19 november 2007, 14:30:23 pm
Ziehier de foto die Gerolf elders plaatste:

(http://www.meb.gerolf.be/home/bm/minib/18poothouder.jpg)

Dat is de bedoeling. Als iedereen het zo doet is er ook uniformiteit in de poten.
Inslagmoeren kunnen gebruikt worden, alleen moet je er een paar schroefje omheen indraaien zodat ze er niet kunnen uitvallen. De inschroefmoeren zijn mooi spul, maar je moet ze natuurlijk w?l r?cht in de poot draaien.
Titel: POTEN EN MECH. VERBINDING
Bericht door: argilla op 15 juli 2008, 11:21:43 am
Elke module 4 poten. Oke geen probleem. Maar bij nader inzien en het maken van de modelu, is het gaatje van 10mm ( zie tekening) op 22 mm van de onderkant en 50 mm van de linker /rechter zijkant . Dit valt midden in de poten zelf.En de gaatjes zelf laten weinig spelling toe in horizontale richting. (Vertikaal met de verstelbare slagbouten) Misschien  15mm nemen ??

Is het niet mogelijk om de gaatjes voor het linken van de modules gewoon te verschuiven naar 100mm van linker/rechter zijkant en deze te behouden op 50 mm van de onderkant.(( Welke diameter/ lengte van bouten moet je dan niet hebben om samen met poten en 2 x 12 mm en nog eens poten . ( al of niet met vleugelmoeren))

Is dit een mogelijkheid deze gaatjes te verschuiven. Wat denkt U ?

Verder klopt de rest als een bus . Tony heeft dat goed gedaan [;)]
Titel: POTEN EN MECH. VERBINDING
Bericht door: just4fun op 15 juli 2008, 12:35:10 pm
citaat:
Geplaatst door argilla

... Maar bij nader inzien en het maken van de modelu, is het gaatje van 10mm ( zie tekening) op 22 mm van de onderkant en 50 mm van de linker /rechter zijkant . Dit valt midden in de poten zelf.En de gaatjes zelf laten weinig spelling toe in horizontale richting.


Hoi Argilla,
ik begrijp even niet juist over welke maten het hier gaat.
Ik plaats even het zijaanzicht, zoals weergegeven in het draadje 'De normen, herzien' van Tony:
(http://i12.photobucket.com/albums/a229/ydk35qza/zijwandmetmaten-1.jpg)
Kan je even aanduiden over welke maten het juist gaat?
citaat:
Geplaatst door argilla
Verder klopt de rest als een bus . Tony heeft dat goed gedaan [;)]


Het is inderdaad knap werk!
Groet,
Paul
Titel: POTEN EN MECH. VERBINDING
Bericht door: doomslu op 15 juli 2008, 12:44:46 pm
Argilla, ik denk dat je naar de "oude" tekening hebt gekeken. Hierboven zie je de nieuwe, en daar is wel degelijk 100 mm voorzien van de voor en achterkant. Dat is voldoende om niet in de weg van de poten te zitten.
Titel: POTEN EN MECH. VERBINDING
Bericht door: argilla op 16 juli 2008, 08:59:44 am
klopt mijn excuus had inderdaad de oude tekening.
Bedankt voor het verwijzen naar de nieuwe.
Ik heb nu twee gaatjes in elke wand, maar dat doet er niet toe.

[;)]
Titel: POTEN EN MECH. VERBINDING
Bericht door: depovero op 10 december 2010, 12:31:55 pm
Hallo mannen,

Hte idee om zo poten te doen, vind ik prachtiG. Het lijkt dat het een goede oplossing is. Ik dacht hierover eens een schema gezien te hebben. Kan er iemend mij zeggen waar deze schets te vinden is.
Dit zou ik willen toepassen bij de in wording zijnde baan.

Alvast bedankt, en,
Tot nog eenZ,
Denis