Hi gelijkstromers,
Gezien de laatste ontwikkelingen, heb ik besloten mij niet langer in te zetten voor deze vorm van service en informatie verstekking.
Iedereen is hartelijk bedankt.
Mvg
Wim Ros (Info).
hallo info.
Een mooie schakeling,alleen vind ik hem nog al ingewikkeld.
leg eens uit hoe dat ding eigenlijk werkt.
Ik heb persoonlijk de pest aan bistabiele relais om dat ze altijd net in die stand staan die je niet wilt.
Ik bedoel dus je heb nooit een stabiele uitgangs pos.
En duur zijn ze ook nog.
Maar dat zegt allemaal niks hoor.
Want zo te zien is hier best over nagedacht
wim ysbeer
citaat:
Geplaatst door INFO
....Ultieme Keerlus van Funky Rail naar idee van Patrick Smout en Klaas Zondervan.
Wim,
Dit is niet correct. Het idee is van Funky (Henk Funk). Patrick en ik hebben alleen wat verbetervoorstellen aangedragen.
Ysbeer, de werking van deze module wordt uitgelegd op de site van de uitvinder: http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-keerlus.htm
Voor jou moet dat voldoende zijn om het te begrijpen.
Hi Ysbeerke,
De werking is op te splitsen in twee funkties.
1.: Het doorgeven van een bezetmelding aan een terugmeldmodule, van 3 punten.
2.: Het ompolen van de spanning op al die drie de punten, tegelijk.
Op basis van de volgorde van het in rijden van de keerlus, worden de 3 bistabiele relais geschakeld. Bij het digitale bedrijf bepaald niet de polariteit van het spoor de rijrichting, maar bepaald de lokdecoder de rijrichting. Dus het relais kan nooit in de verkeerde stand staan.
In deze situatie onstaat er dus nooit een kortsluiting, dus de keerlus wordt niet geschakeld op basis van eerst een kortsluiting maken en dan schakelen, zoals dat bij de LK100 en andere keerlus modules wel het geval is. Hier gebeurd het omschakelen door het bezetmelden van de in rijsporen in het geval van de tweerichting print a+b of e+d. Op de middelste deel wordt er dus niets geschakeld, daar wordt alleen bezetgemeld. En dit middelste deel is bepalend hoelang een stroomafnemende trein mag zijn.
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan
citaat:
Geplaatst door INFO
....Ultieme Keerlus van Funky Rail naar idee van Patrick Smout en Klaas Zondervan.
Wim,
Dit is niet correct. Het idee is van Funky (Henk Funk). Patrick en ik hebben alleen wat verbetervoorstellen aangedragen.
Klaas, dit staat op de site van Henk.
[citaat]
Via een heel erg terloopse opmerking in een draadje op het Beneluxrail forum in contact gekomen met Patrick Smout. Hij had namelijk voor eigen gebruik een keerlusmodule ontworpen en gebouwd die aan al mijn eisen tegemoet kwam. Alleen had Patrick zijn module in SMD gemaakt maar met zijn geweldige hulp en ook die van Klaas Zondervan op het Beneluxrail-forum hebben we een zelfbouw keerlusmodule ontworpen die groen scoort op alle onderdelen van het bovengenoemde eisenpakket en die ook nog eens ruim minder kost dan een LK100.
[citaat]
Hier maak ik uit op de Patrick de geestelijk vader is van het geheel.
Wim,
het kan zijn dat mijn geheugen me inderdaad wat in de steek laat.
Ik wist niet meer dat Patrick de oorspronkelijke bedenker was.
Het belangrijkste wat ik wilde zeggen: mijn rol was tamelijk bescheiden. Ik heb alleen maar een verbetering voorgesteld voor de plaatsing van de stroomdetectors en ik ben zeker niet de bedenker van deze schakeling.
Ik heb de pagina?s doorgelezen en heb een paar vragen voor de technici onder ons.
Is deze schakeling te gebruiken in combinatie met Uhlenbrock 63340 (een ge?ntegreerde bezet-en terugmeldmodule via loconet)
Waar of bij wie kan ik er een bestellen, zelf maken is te hoog gegrepen voor mij.
Werkt de keerlus automaat van de POWER-3 (net als de LK-100) ook op basis van het laten onstaan van kortsluiting?
Groet,
Jean
"sticky" gemaakt, dan hoeft niemand ernaar te zoeken!
citaat:
Geplaatst door Jean_Hoogstad
Ik heb de pagina?s doorgelezen en heb een paar vragen voor de technici onder ons.
Is deze schakeling te gebruiken in combinatie met Uhlenbrock 63340 (een ge?ntegreerde bezet-en terugmeldmodule via loconet)
Waar of bij wie kan ik er een bestellen, zelf maken is te hoog gegrepen voor mij.
Werkt de keerlus automaat van de POWER-3 (net als de LK-100) ook op basis van het laten onstaan van kortsluiting?
Groet,
Jean
Jean, het werkt niet met ge?ntegreerde bezet (stroomdetectie) modules. Je kunt wel de 63350 gebruiken en voor de rest van de 13 andere contacten eigen stroomdetecties maken.
De Power 3 werkt hetzelfde als de LK100, dus op basis van het laten ontstaan van een kortsluiting.
De modules worden niet kant en klaar geleverd, het is geheel zelfbouw. Het bouwen van de modules is te arbeids intensief, dus is prijstechnisch niet interessant.
citaat:
Geplaatst door tonycabus
"sticky" gemaakt, dan hoeft niemand ernaar te zoeken!
Bedankt Tony een goede zet. [;)]
Nee Wim, een prima voorstel!
Klaas en/of Wim,
Is het mogelijk om in een 'klasje' met een aantal electro-nono's en andere belangstellenden gezamenlijk een dergelijke ultime keerlus schakeling te maken?
Bij voldoende belangstelling bijvoorbeeld.
Groet,
Jean
Jean,
Weet je hoeveel voorbereiding dat kost, nog afgezien van de onderdelen die aangeschaft moeten worden. Er waar had je zoiets willen organiseren? Het is in eerste instantie een leuk plan, alleen ben ik bang dat de uitvoering er van iets moeilijker wordt.
Dit soort acties zijn ook al eens in club verband gedaan, met een nog eenvoudigere schakeling, maar het kwam er op neer dat er aan het eind van de sessies 95% het niet deed. Dus kost het nog meer moeite en tijd om het toch werkend te krijgen. Nu spreek ik alleen voor mij zelf, dus hoe Klaas er over denkt dat weet ik niet, maar dat zal hij zeker zelf laten weten.
Jean, we hebben zo iets op onze club ook eens gedaan. Daar had iemand het plan opgevat om een schakeling die ik ooit heb ontworpen (RailMagazine 100) in groepsverband te gaan maken.
Het resultaat was dat we vier avonden bezig zijn geweest, en ik heb vier avonden niet anders gedaan dan fouten zoeken. Alle fouten waren het gevolg van niet nauwgezet werken. Zeer nauwgezet werken is bij dit soort dingen een eerste vereiste, en mijn inschatting is dat hoogstens 10% van de mensen dat kan.
Dus wat mij betreft, geen goed plan.
Misschien is het interessant om voor deze schakeling een print te tekenen. Ik heb net voor mijn wisselmotoren een print uitgetekend en laten frezen door "the pcb-shop". Dit kost mij voor 15 printjes van 5 op 5cm een kleine 50 euro. Binnen 14 dagen worden ze geleverd.
Bovendien staan alle componenten op de print gedrukt wat het bestukken van een print, ook voor 'electro nono's', een stuk eenvoudiger maakt.
mvg
Koen
Ja, de achterliggende vraag achter mijn eerdere postings is (inderdaad) hoe deze keerlusmodule voor een grotere groep modelspoorders (dan degene die het zelf kan bouwen) beschikbaar komt.
Suggesties?
Drop ze maar.
Groet,
Jean
citaat:
Geplaatst door Jean_Hoogstad
Suggesties?
Drop ze maar.
De beste suggestie die ik op het moment heb: iemand die zo'n module wil hebben bestudeert eerst het schema en de printlayout die Info aan het begin van dit draadje heeft laten zien. Koopt vervolgens de benodigde spullen en bouwt het geheel nauwgezet na. Gewoon een kwestie van gaatjes tellen.
Maar je moet niet verwachten dat je dit als beginneling in ??n avond in elkaar bakt. Reken er maar gerust op dat je dan een weekje bezig bent, dan kan het altijd nog meevallen.
citaat:
Geplaatst door Koen
Misschien is het interessant om voor deze schakeling een print te tekenen. Ik heb net voor mijn wisselmotoren een print uitgetekend en laten frezen door "the pcb-shop". Dit kost mij voor 15 printjes van 5 op 5cm een kleine 50 euro. Binnen 14 dagen worden ze geleverd.
Bovendien staan alle componenten op de print gedrukt wat het bestukken van een print, ook voor 'electro nono's', een stuk eenvoudiger maakt.
mvg
Koen
Beste Koen,
Als je even verder kijkt als je neus lang is, kun je zien dat die print al ontworpen is. Staat gewoon op de eerder genoemde site. Het laten maken van die prints kost bij een oplage van minimaal 50 stuks 14,-- per print. Dit is net even teveel om zomaar te investeren.
Dus gewoon een sporenprint kopen en daar de schakeling op maken, is de snelste en goedkoopste manier.
@Info,
Inderdaad niet goed gezien [:I].
Ik kan mij best inbeelden dat 50 stuks een behoorlijke investering is maar als je een beperkt aantal laat maken, wordt het kostenplaatje toch een stuk kleiner. Natuurlijk betaal je dan meer per print maar dat is een keuze. Je kan ze natuurlijk ook zelf etsen maar dan zit je nog met de afvalproblematiek (in een ander draadje al eens aangehaald).
mvg
Koen
Koen,
Weet jij eigenlijk wel hoeveel werk het is om een printje te etsen??
Dat proces heb ik een 6 tal jaren geleden afgesloten.
Dus daar begin ik niet meer aan op een wat grotere schaal, voor eigen gebruik en als prototype zal ik dit nog doen, maar als het meer dan 3 wordt, is het al niet meer kosten dekkend.
@info,
Ik weet dat dit een tijdrovend werkje is. Ik heb zelf jaren lang printen ontworpen en ge?tst, enkel- en dubbelzijdig, toen ik nog climasturingen maakte en begrijp dat dit niet meer kosten dekkend is. Voor mezelf ets ik geen printen meer maar laat deze frezen. Dit is wel iets duurder dan zelf etsen, maar je steekt er dan ook geen tijd meer in en je zit niet met al die chemische producten. Bovendien wordt de silk layer op de print gedrukt waardoor serie reproductie een stuk eenvoudiger wordt.
mvg
Koen
Als je de print klein houdt (compacte opbouw) vind ik de ets-prijs best meevallen.
citaat:
Geplaatst door Koen
Misschien is het interessant om voor deze schakeling een print te tekenen. Ik heb net voor mijn wisselmotoren een print uitgetekend en laten frezen door "the pcb-shop". Dit kost mij voor 15 printjes van 5 op 5cm een kleine 50 euro. Binnen 14 dagen worden ze geleverd.
Bovendien staan alle componenten op de print gedrukt wat het bestukken van een print, ook voor 'electro nono's', een stuk eenvoudiger maakt.
mvg
Koen
Koen
wat moet je precies aan hun toeleveren,en hoe maak je dat(waarmee)
wim ysbeer
@Wim (Ysbeer),
Je moet de Gerber-file, drill-file en aperture tabel doormailen. De gerberfile neemt, afhankelijk hoeveel layers er gebruikt worden, twee - vier of zes bestanden in beslag. De drill-file is ??n bestand en de aperture-files zijn twee bestanden.
Je mag bij "thepcbshop" maximum 4 layers toeleveren.
Alles wordt besteld via internet op http://www.thepcbshop.com.
Voor het tekenen van deze printen maak ik gebruik van Easy-pc. Dit is een pakket waarbij je gebruik kan maken van auto-routing (bij dit programma werkt dit uitstekend). In Belgi? is daar geen verdelen voor en heb dit rechtstreeks in de UK aangekocht. Als je meer gegevens van deze firma wenst, laat je het maar weten.
mvg
Koen
De laatste berichten dwalen toch wel wat te veel af van het oorspronkelijke onderwerp. Is het mogelijk om dit af te splitsen naar een topic over het ontwerpen/maken/kopen van pcb's?
@Klaas Zondervan,
Je hebt gelijk. We dwalen te ver af van het onderwerp [:I].
@Tony,
Kunnen we deze berichten verplaatsen of moeten we, indien nodig, zondermeer een nieuw topic aanmaken en dit laten staan?
mvg
Koen
Los kunnen deze berichten helaas niet verplaatst worden.
Waarom geen draadje starten in de KIS-rubriek? Maar in die reeks heb ik ook al uit de doeken gedaan dat je soms veel sneller een eenvoudige schakeling op gaatjesprint bouwt dan dat je er printjes voor maakt.....
En die keerlusschakeling is eigenlijk niet zo ingewikkeld. Aan electronici hoef ik dit niet te vertellen, maar als je erin slaagt een schakeling op te splitsen in zijn deelcomponenten, heb je een beter overzicht over hoe ze opgebouwd is en hoe ze functionneert[;)]
Jean (en andere ge?nteresseerden),
neem eens een kijkje op
http://hccm-gg.hobby.nl/
doorgaan naar Documentatie / Infobladen, infoblad 43 (KLS)
Ik ben niet 100% zeker of de HCCM de keerlusschakeling aanbied als bouwpakket maar ze doen het met zekerheid voor andere schakelingen.
Misschien een mailtje sturen?
mvg,
Patrick Smout
Het door INFO geposte (dubbelzijdige?) printontwerp lijkt me beslist betaalbaar te reproduceren als je er meerdere van laat maken. De schakeling is vervolgens best op betrouwbare en bedrijfszekere manier na te bouwen, voorop gesteld dat er een goede beschrijving bij geleverd word. Zo op het eerste gezicht lijkt de print kleiner dan Eurocart.
Groet van Frank
edit: zelf zou ik het op experimenteer board maken.
Hi,
Misschien dat er in de komende weken hier een project voor wordt gestart, er worden op dit moment wat mogelijkheden bekeken.
De Layout zoals hij in het eerste bericht staat is een enkelzijdige layout, en hij is 8 bij 10 cm groot. Dus een halve eurokaart.
De print is op dit moment aangeboden aan PCB-Pool. Alleen die hebben een probleem, die krijgen mijn *.ddf niet geopend.[:(!][:(!][:(!]
Als dit niet opgelost kan worden, zal ik het ontwerp nog een keer met Eagle tekenen, misschien werkt dat beter.
citaat:
Geplaatst door patrick smout
Jean (en andere ge?nteresseerden),
neem eens een kijkje op
http://hccm-gg.hobby.nl/
doorgaan naar Documentatie / Infobladen, infoblad 43 (KLS)
Ik ben niet 100% zeker of de HCCM de keerlusschakeling aanbied als bouwpakket maar ze doen het met zekerheid voor andere schakelingen.
Misschien een mailtje sturen?
mvg,
Patrick Smout
Is de werking van de print (d.d. 24-05-2006) op de HCCM site exact hetzelfde als de print die in dit draadje staat beschreven?
In de eerste posting van Wim (INFO) lees ik nl. dat met drie man een
andere print is ontworpen. Ik veronderstel dat de functionaliteit niet gewijzigd is, alleen de technische realisatie ervan. Klopt dat?
Groet,
Jean
Jean, daar staat niet dat er door 3 man een andere schakeling is ontworpen, daar staat dat DEZE schakeling door drie man is ontworpen.
We spreken hier dus over ??n en dezelfde schakeling.
De schakeling is alleen door mij op een andere manier op de strokenprint gezet. Met veel en veel minder draadbruggen. En een stuk overzichtelijker. Verder is er een PCB voor ontworpen, voor de freaks, of profs.
citaat:
Geplaatst door INFO
Hi,
Misschien dat er in de komende weken hier een project voor wordt gestart, er worden op dit moment wat mogelijkheden bekeken.
De Layout zoals hij in het eerste bericht staat is een enkelzijdige layout, en hij is 8 bij 10 cm groot. Dus een halve eurokaart.
De print is op dit moment aangeboden aan PCB-Pool. Alleen die hebben een probleem, die krijgen mijn *.ddf niet geopend.[:(!][:(!][:(!]
Als dit niet opgelost kan worden, zal ik het ontwerp nog een keer met Eagle tekenen, misschien werkt dat beter.
Wim (INFO),
Wij kunnen daar eventueel mee helpen. Graag een PM om de details te bespreken.
Mattias
citaat:
Geplaatst door TrainTechnology
citaat:
Geplaatst door INFO
Hi,
Misschien dat er in de komende weken hier een project voor wordt gestart, er worden op dit moment wat mogelijkheden bekeken.
De Layout zoals hij in het eerste bericht staat is een enkelzijdige layout, en hij is 8 bij 10 cm groot. Dus een halve eurokaart.
De print is op dit moment aangeboden aan PCB-Pool. Alleen die hebben een probleem, die krijgen mijn *.ddf niet geopend.[:(!][:(!][:(!]
Als dit niet opgelost kan worden, zal ik het ontwerp nog een keer met Eagle tekenen, misschien werkt dat beter.
Wim (INFO),
Wij kunnen daar eventueel mee helpen. Graag een PM om de details te bespreken.
Mattias
Een bekende politica in Nederland zei eens dat je een 'broedende kip' niet moet storen....., maar als bovenstaande betekent dat deze schakeling ook voor de niet-elektronici onder de modelspoorders beschikbaar komt, kan ik (en ik veronderstel met mij meerdere modelspoorders) dat alleen maar toejuichen. [:)]
Groet,
Jean
Jean,
Eigenlijk is de schakeling al helemaal voorgekauwd en afgestemd op en voor de gemiddelde hobbyist. Het is voor de strokenprint gewoon een kwestie van gaatjes tellen en de componenten er dan op solderen.
Een echte print zal alleen maar nog moeilijker zijn denk ik, omdat de sporen en de te solderen punten nog kleiner zijn en heel erg dicht op of bij elkaar zullen zitten. Dit is echt een project wat zich prima op een strokenprint laat maken. En deze schakeling komt in wat voor vorm dan ook beschikbaar, hij is het al, maar er wordt gedacht over hoe het nog makkelijker te maken.
Nu, daar is hij dan het prototype is binnen.
Als er voldoende belangstelling is, kan deze in productie.
Prijs indicatie 10,-- voor de print. (dus zonder onderdelen).
(http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/KeerluscompOrg.jpg)
INFO: www.rosoft.tk
Wil geen roet in eten gooien en weet dat iets ontwerpen veel tijd vergt, maar ik heb dit onlangs thuisgekregen ter vervanging van een gewone keerlus beveiliging/schakeling, en dit zonder meerprijs of verzendkosten te betalen. Talk about service! Deze nieuwe is voorzien van een decoder, kost 45$, en hier kun je nalezen wat de mogelijkheden zijn.
http://dccspecialties.com/products/man_psxar.pdf
Tunnelmoter, je gooit geen roet in het eten. Wat je daar laat zien is een ordinaire keerlusmodule die werkt op basis van kortsluiting.
De Funky module waar we het hier over hebben is een pak beter. Die schakelt de keerlus nl. om voordat de kortsluiting ontstaat.
Tunnelmotor,
Ik heb de specs gelezen, en daarin staat dat je de module af moet stellen op het stroomverbruik van de gebruiker. En als daar een groot verschil inzit, dan heb je dus gelijk hetzelfde probleem als met al de andere keerlusmodules die via deze methode werken. Juist om dit soort problemen te ondervangen, en om er voor te zorgen dat er nooit eerst een kortsluiting moet ontstaan, is een aantal jaren geleden de Ultieme-Keerlus van Funky-Rail ontworpen.
Dus hier hoef je niets in te regelen, dit werkt altijd, en vanaf een stroompje van 5 mA maar het werkt ook bij een stroomverbruik van 3A.
En gelukkig is een ieder vrij om te kiezen.
citaat:
Geplaatst door INFO
Tunnelmotor,
Ik heb de specs gelezen, en daarin staat dat je de module af moet stellen op het stroomverbruik van de gebruiker. En als daar een groot verschil inzit, dan heb je dus gelijk hetzelfde probleem als met al de andere keerlusmodules die via deze methode werken. Juist om dit soort problemen te ondervangen, en om er voor te zorgen dat er nooit eerst een kortsluiting moet ontstaan, is een aantal jaren geleden de Ultieme-Keerlus van Funky-Rail ontworpen.
Dus hier hoef je niets in te regelen, dit werkt altijd, en vanaf een stroompje van 5 mA maar het werkt ook bij een stroomverbruik van 3A.
En gelukkig is een ieder vrij om te kiezen.
Het in te stellen stroomverbruik behelst het verbruik dat uw locs gaan afnemen. Maw een schaal 1 loc slurpt aardig wat meer dan een Z dinges. Dit moet je instellen omdat deze keerlus garnituur ook als kortsluitbeveiliger werkt voor bestendige kortsluitingen. Stel de waarde te hoog in en je riskeert een gesmolten onderdeel dat rechtstreeks op de kortsluiting stond of de oorzaak van deze was.
Tunnelmotor, je kunt wel proberen uit te leggen waarom je de stroomwaarde moet instellen, maar daar gaat het helemaal niet om.
Ik zal het nog een keer zeggen: die PSX-AR schakelt pas om als er een kortsluiting is, terwijl de Funky keerlusmodule omschakelt voordat de kortsluiting ontstaat. In mijn ogen is dat een wezenlijk voordeel.
En dat die PSX-AR allerlei gadgets aan boord heeft, dat kan me niet zo boeien, want met de Funky module heb je dat allemaal niet nodig.
Dat de Funky keerlusschakeling niet werkt op het laten ontstaan van kortsluiting maakt 'em, voor mij tenminste, juist interessant.
Nog even een vraag.
Ik neem aan dat sectie C de lengte moet hebben van de langste trein op de baan. Verder veronderstel ik dat, dat niet geldt voor de secties A en E.
http://people.zeelandnet.nl/rosoft/Funky.htm
Hoe zit het met de secties B en D? Moet de hele trein daar in passen voor een goede werking?
Ik gok dat het niet nodig is. Klopt dat?
groet,
Jean
Jean, Alleen sectie C bepaald hoe lang een stroomafnememde trein moet, of mag zijn. De andere delen mag je zo kort of zo lang maken als je zelf wil.
Wat is er van waar dat A+B en D+E ook minimaal zo lang moeten zijn als de langste trein
Oftewel dat het niet zo mag zijn dat men C inrijd maar dat de achterkant van de trein nog in een blok is voor A of E
Erik.
Helemaal niets.
In sectie C wordt er namelijk geen relais(stand) beinvloed. Dit is eigenlijk alleen maar een doorgeef sectie van een bezetsignaal. De schakeling zal net zo goed werken, als punt C helemaal niet aangesloten of aanwezig zal zijn. Alleen de lengte tussen punt A en E dus in wezen C bepaald hoelang een stroomafnemende trein mag zijn.
Een ontzettend mooie print voor een fijne schakeling. Hoed af, heren!
En nu duimen voor het verdiende succes...[:)]
Wim,
Onderstaande link werkt niet meer.
http://people.zeelandnet.nl/rosoft/Funky.htm
Heb je een vervangende link?
Groet,
Jean
Laat maar, kep 'em al gevonden
Groet,
Jean
@info,
Na enkele jaren ben ik er aan toe gekomen om de ultieme keerlus te bouwen. Na enige problemen, heb ik deze dan toch in werking gekregen (had alles correct aangesloten, behalve het digitaal signaal - bruin en geel omgedraaid waardoor het systeem bij het overschrijden van blok A naar B in kortsluiting ging).
Ik ben echt opgetogen over de sublieme werking van het systeem. Alle locs rijden zonder horten of stoten over de verschillende blokken heen.
Een echte aanrader voor de modelspoorders!
Mvg
Koen
Absoluut Koen , ook ik heb er hier nu 6 in gebruik , subliem hoe alles zo vlot verloopt.
Prachtige uitvinding , en respect voor de bedenkers van dit prachtig staaltje electronica.[;)]
beste mensen
Ik heb een keerlus zitten op mijn baan.
Maar heb nog nooit een keerlusmodule gebruikt kunnen jullie zeggen wat ik best kan gebruiken.
Ik rij met fleischmann N
digitaal met TWIN-center
misschien nuttige info
en hoe moet ik dit plaatsen
mvg
didier
Goed zo man, je hebt het juiste draadje gevonden.
Hier staat een pak informatie, ook via links. Lees dit op je gemak door, en je bent zeker wijzer [;)]
beste
heb hier alles doorgelezen.
heel intressant maar helaas wordt ik er niet wijzer op.
Ik begrijp niet hoe ik die moet gaan aansluiten en of ik dit zelf zou maken.
kan iemand mij hier op helpen.
Dit heb ik ook nog nooit gebruikt gehad en nooit melders gebruikt.
Ik gebruik gewoon peco. Op de wisselmotor kun je een soort 'bistabiel relais' plaatsen met twee omschakelcontacten. Trein rijd keerlus in stelt wissel goed, polariteit wordt meegeschakeld met de wissel en we kunnen zo weer verder rijden. Kostprijs voor wissel+motor+module voor wisselmotor: nog geen 30 euro!
beste
maar dan moet ik andere wissels gaan leggen en van peco.
Dat ik het goed begrijp alleen wissels van peco gebruiken.
Is dit niet beetje stom ik gebruik overal fleischmann spoortjes?
En heb nog bochtwissel te veel liggen van elks 2 stuks.
Maar kan er iemand mij zeggen wat ik eigenlijk moet hebben zou ik zo een keerlusmodule bestellen.
Voor 1 richting of voor de twee richtingen.
omdat het een dubbel spoor is?
en het twee bochtwissels zijn die achter elkaar liggen
of zijn er mensen die in staat zijn en het graag doen voor zo twee te bouwen?
de kosten betaal ik volledig tot op de cent terug dan.
mvg
didier
Didier,
Alle informatie staat op www.people.zeelandnet.nl/rosoft
of op http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-keerlus.htm
Je kunt het kale printje kopen, of je kunt een kant en klare uitvoering aanschaffen. Hoe je het aan moet sluiten staat in de uitgebreide beschrijving ook te vinden op die zelfde website.
Al deze informatie stond ook in dit draadje, het spijt me maar eenvoudiger of duidelijker kunnen we het je niet maken.
Verder hoef je natuurlijk helemaal geen Peco te gaan gebruiken, dat was een voorbeeld wat je gegeven werd. overigens kan dat als de keerlus situatie dat toelaat het met je Fleischmann wisselaandrijvingen opgelost worden met een normaal relais gekoppeld aan de eindafschakeling van de wisselaandrijving, maar ik weet zeker dat je er nu helemaal geen sikkepit meer van begrijpt.
@Conducteur, jouw oplossing werkt niet in alle situaties.
beste
bedankt volgens mij snap ik het nu.
en je sectie a moet beginnen voor je wissel en de laatste sectie moet eindigen achter je wissel.
ga ze waarschijnlijk kant en klaar kopen dit nog nooit gedaan.
van die kleine dingetjes.
En kostprijs is niet veel verschil dat je ze aankooopt of zelf maakt.
of zijn er mensen die weten waar ik print relais bistabiel 12DC koopt
nr conrad is 503398-89
helaas kan ik deze niet krijgen maar pas leeverbaar vanaf 20/04/2010
of iemand die het kent een weet wat je in vervanging kan steken.
Anders ga ik misschien wel voor zelfbouw.
mvg
didier
Ik weet niet waar je dat nummer vandaan hebt, maar dat is zeker niet het nummer van de relais op de ultieme keerlusprinten.
Verder denk ik dat je het nog niet helemaal juist begrepen hebt. Zoals je het nu schrijft werkt het zeker en vast niet.
beste
dat staat er toch op
http://people.zeelandnet.nl/rosoft/Funky1.html
op de lijst
of klopt het niet?
Didier, dan zal ik wel wat aan mijn ogen mankeren, maar dat staat er dus echt niet als het bestelnummer voor de bistabiele relais.
Didier, doe je zelf een plezier, en koop het kant en klaar. En dan hoop ik dat je de aansluitschema's beter leest en begrijpt dan het simpele onderdelenlijstje.
beste
nummer is toch 503398 moet je 3x hebben kost 5,49?
zijn toch nummers voor conrad.be[:o)]
oke zal maar toegeven kan niet lezen sorry mijn schuld
Ja dat is het juiste nummer, maar dat was niet het nummer wat je eerst op schreef, en wat je onder tussen hebt aangepast. Dit is dan ook mijn laatste reactie op je vragen.
http://wiki.modelspoorwijzer.net/index.php/XTreme_Keerlus
Voor de Funky keerlusmodule is het nodig dat de volledige trein op de middelste sectie (+naastliggende) past. Als het daadwerkelijk een keerlus betreft is dat wel zo handig omdat de lok anders tegen de staart van de trein rijdt. Maar er zijn ook andere plekken in een baanontwerp waar een zelfde situatie kan voorkomen, bijvoorbeeld een driehoek. Het kan erg bezwaarlijk zijn om ??n van de zeiden van de driehoek zolang te moeten maken als je langste trein. Vanavond kreeg ik een ideetje dat ik in onderstaande plaatje heb uitgewerkt.
Vragen:
- Klopt mijn idee?
- Zie ik misschien dingen over het hoofd?
- Kan iemand (als dit werkt) hiervoor een printlayout ontwerpen?
EDIT: bovenste deel betreft de gewone keerlusmodule, onderste deel mijn voorstel!
(http://i1094.photobucket.com/albums/i447/avanhell/keerlusschakeling.png)
De reden waarom de sectie's groter moeten zijn als uw langste trein is omdat de wielen doorgeven als ze over de onderbreking komen.
Als er dankzij die wielen een overbrugging ontstaat en de nulsituatie wordt opgeheven dan zit u terug met een kortsluiting.
De oplossing is kunststof wielen op wagons en rijtuigen.
Wat doet u dan met een trein die stroom afneemt op alle wielen ?
De ICE van piko b.v. of de lint van fleischmann ?
citaat:
Geplaatst door ToThePoint
De reden waarom de sectie's groter moeten zijn als uw langste trein is omdat de wielen doorgeven als ze over de onderbreking komen.
Als er dankzij die wielen een overbrugging ontstaat en de nulsituatie wordt opgeheven dan zit u terug met een kortsluiting.
De oplossing is kunststof wielen op wagons en rijtuigen.
Wat doet u dan met een trein die stroom afneemt op alle wielen ?
De ICE van piko b.v. of de lint van fleischmann ?
De kans dat een sectie tegelijkertijd aan beide zeiden verbonden wordt met de aanliggende sectie, door een wiel die over de las rijdt, is erg klein. Zeker als je de lengte van de stroomloze sectie slim kiest, moet dat volgens mij vrijwel uit te sluiten zijn.
Wagons die op meerdere wielen stroom afnemen (voor de verlichting), vormen inderdaad een probleem evenals treinen die over langere lengte (hoe lang is die lengte?) stroom afnemen. Om het eerste probleem op te lossen zou je dan van alle wagons de stroomafname moeten beperken tot ??n paar wielen.
Ik meen gelezen te hebben dat de ICE's stroom afnemen op het voorste ?n het achterste rijtuig. De voorste zorgt voor de motorspanning en de achterste voor de verlichting. Betekent dit ook dat beide rijtuigen met elkaar kortgesloten zijn? Zo ja, dan werkt mijn oplossing inderdaad niet. Zo nee, dan moet de lengte van de stroomloze secties gewoon net zolang zijn als het stroomafnemende rijtuig. Hoe het met de stroomafname bij de lint van Fleischmann zit, kan ik even niet achterhalen.