Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Denkpistes => Topic gestart door: PietB op 08 november 2018, 12:32:27 PM

Titel: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: PietB op 08 november 2018, 12:32:27 PM
Ik wil mijn Märkin gebaseerde baan afbreken en rails en rollen materieel(vooral NL) verkopen.
Voor dat ik er aan ga beginnen wil ik eerst wat vreaagtekens oplossen.

1. Mijn grootste zorg is de baanspanning in digitaal bedrijf.
Ik heb wel eens vernomen dat de spanning op een H0 baan hoger is dat op een N baan.
Nu wil de ik mij Intellibox met bijbehorende transformator inzetten op de N baan.
Is dat zonder problemen te doen, kunnen de specifieke N decoders daar tegen?

2. ik gebruik nu Rosoft S88 massa detectie bezetmelders.
Deze wil ik geschikt maken voor 2 rail stroomdetectie, of is dat niet wijs?

Gaarne de mening van de N specialisten.

grt Piet.
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: Dirkh op 08 november 2018, 13:11:45 PM
Piet die 18v gaat wel voor N maar beter 15v. Op de forum baan hebben we 2 dagen gereden op 18v zonder problemen. Enkel op tijd eens een loc laten rusten (afkoelen) en dat is eerder voor de motor dan voir de decoder. Ik weet niet of het mogelijk is met de intelibox van deze te voeden met 15v ipv 18v of misschien via een instelling de spanning te verlagen. Bij sommige centrales is dat mogelijk.
Bij de meeste decoders staat de max spanning vermeld en deze is normaal gelijk aan deze van Ho.

Die bezetmelders zouden moeten kunnen denk ik.

Welkom in de N wereld zou ik zeggen.
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: PietB op 08 november 2018, 13:22:49 PM
Dank voor je antwoord Dirk.
Ik denk dat ik op zoek ga naar een 15 v trafo
Citaat van: Dirkh op 08 november 2018, 13:11:45 PM
Welkom in de N wereld zou ik zeggen.
Zover is het nog lang niet hoor!
Ik ga deze winter éérst proberen rails en rollend materieel te verkopen.
De bedoeling is dat ik budget neutraal op N ga rijden.

grt Piet.
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: beertje op 08 november 2018, 13:39:55 PM
Piet,De intellibox kun je de schaal ingeven ho of n.ik gebruik 16v en heb geen problemen met de loc,s.
gr.
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: Michiel op 08 november 2018, 13:45:36 PM
Zoals Dirk zei, 18V is geen probleem, vooral wanneer je nog eens die 2x2 diodes gaat toevoegen om de stroomdetectie te kunnen doen; Je spanning zakt dan meteen met een 2V à 3V. Ik voed m'n Lenz systeem met een 16V~transformator. Erg nauw komt het niet. Je bezetmelders voor massadectie ombouwen naar stroomdetectie is normaal gezien vrij simpel: een weerstand aanpassen of toevoegen, en een paar diodes (diodeschakeling) en je bent vertrokken. Kwestie van even Wim te emailen wanneer je niet zeker bent.

Onverwachtte, maar in elk van harte geval welkom!

(Check ook even je leesbrillencollectie, want het is allemaal een stuk kleiner, en ik kan ook niet meer zonder een paar)
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: PietB op 08 november 2018, 14:00:25 PM
Citaat van: beertje op 08 november 2018, 13:39:55 PM
Piet,De intellibox kun je de schaal ingeven ho of n.ik gebruik 16v en heb geen problemen met de loc,s.
Ik heb het gevonden Willy:
(http://i65.tinypic.com/2jga2ap.png)
Dank voor de tip.
Citaat van: Michiel op 08 november 2018, 13:45:36 PM
(Check ook even je leesbrillencollectie, want het is allemaal een stuk kleiner, en ik kan ook niet meer zonder een paar)
haha ik heb een 10x vergrotende loupe, dat moet lukken toch?

grt Piet.
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: PietB op 26 november 2018, 22:09:48 PM
Nou de beslissing is genomen.
Vandaag de eerste van de H0 modellen verkocht, de tweede staat op Marktplaats. (https://link.marktplaats.nl/m1348230236)
De komende weken/maanden ga ik de gehele verzameling(wat klinkt dat groots) in de verkoop doen en daarna alle rail materiaal (C en K rail), om zo fondsen vrij te maken om de schaal N wereld in te stappen.
Zoals ik er nu over denk gaat het een Zwitsers/Oostenrijkse baan worden.
Met wat leuke doorkijkjes en hoogte verschillen.

grt Piet.
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: 59erke op 26 november 2018, 22:12:11 PM
Citaat van: Dirkh op 08 november 2018, 13:11:45 PM

Welkom in de N wereld zou ik zeggen.

Ik denk dat nu deze wel van toepassing is ...
Veel succes Piet
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: PietB op 27 november 2018, 00:56:59 AM
Citaat van: 59erke op 26 november 2018, 22:12:11 PM
Ik denk dat nu deze wel van toepassing is ...
Veel succes Piet
Ik ga proberen er wat moois van te maken Koen.
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: Steam.N op 27 november 2018, 06:54:30 AM
Welkom in ons leuke N-wereldje, Piet!
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: PietB op 27 november 2018, 10:23:53 AM
Dank je Jean, het gaat gepaard met wat koudwater vrees.
Want ik ben nog al 'uit de kluiten gewassen', sommige vrienden zeggen lomp.
Dus hoe gaat dat met het formaat materieel, in mijn handen?
We gaan het zien, ik begin met een klein baantje.

grt Piet.
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: Steam.N op 27 november 2018, 10:41:00 AM
Pincetten, Piet ... Pintcetten ...  ;D ;D ;D
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: 59erke op 27 november 2018, 12:47:30 PM
Citaat van: Steam.N op 27 november 2018, 10:41:00 AM
Pincetten, Piet ... Pintcetten ...  ;D ;D ;D

+Vergrootglas, stress, kalmeerpillen, woede uitbarstingen, ...

Prachtig hoor werken met N schaal  :D ;D ;D

Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 november 2018, 13:28:44 PM
Ben zelf niet zo voor N-spoor, vind het te priegelig. Maar op beurzen zie ik vaak N-spoorders met hele dikke vingers. Dus het moet kunnen. :)
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: Stieven76 op 27 november 2018, 15:50:52 PM
Uit nieuwgierigheid, waarom de overstap Piet? ;D
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: PietB op 27 november 2018, 17:29:05 PM
@Klaas, dat was voor mij ook een reden om er huiverig tegen aan te hikken.

@Stieven, ik heb een ruimte van 4x3 meter en ben in 2008 begonnen daar een baan in te maken waar een heleboel denk en ontwerpfouten in zitten.
Een Nederlands thema Tijdperk 3 en 4.
En als rails Marklin C en K.
Het hele trace is dubbelspoor uitgevoerd zodat er in twee richtingen gereden kan worden.
Dat betekent dat je concessies moet doen aan de realiteit stations die op 4 meter afstand van elkaar liggen is raar.
Want ik weet geen situatie waarbij binnen 350 meter twee stations liggen.
Het Nederlandse materieel dat ik heb bestaat uit een 4 tal soorten treinstellen Plan V, Plan F, Plan X 1 en 2 wagen.
En NS1200 met Intercity rijtuigen van elk 30cm lang, dus twee loc's met stammen van 6 wagons geeft op mijn baan een onrealistich gezicht, de laatste wagon is uit een staton gereden en het volgende station is bereikt.
Dat geldt ook voor een NS 1300 met 6 Plan E wagons.

Vandaar dat ik alles te koop aan biedt en overstap naar een kleinere schaal zodat ik met een Duits/Zwitsers of Oostenrijks thema op een zelfde oppervlak meer ruimte voor wat leuke scene's heb.
Gewoon een fantasie baan, met een realisctische insteek.
Iets dat ik beslist niet wil is wat je veel in catalogi ziet dat bijna iedere cm2 benut is om rails te leggen.

Dat was de overweging.

grt Piet.
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: 59erke op 27 november 2018, 17:41:35 PM
Piet, gewoon even een hersenspinsel van mijnentwege, waarom ga je niet Nederlands in N spoor ?
Nederlands N schaal materiaal is vlot verkrijgbaar en wordt regelmatig geupdated 
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: PietB op 27 november 2018, 17:58:23 PM
Ja dat weet ik Koen, maar dan nog zit je met het wijdse Nederlandse land, stations die km's uit elkaar liggen.
Dat is met H0 niet echt realistisch te verwezenlijken.
En op gebied van scenery is er met Duits, Zwitsers en Oostenrijks veel te maken.

(https://i.postimg.cc/43ZSjQsv/Image3.png)
Deze layout heeft mij over de streep getrokken.
Ik vind dit een mooi baanplan met leuke accenten en verschillende niveaus.

grt Piet.
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: Rangeerduivel op 27 november 2018, 17:58:38 PM
Citaat van: PietB op 27 november 2018, 17:29:05 PM
Dat betekent dat je concessies moet doen aan de realiteit stations die op 4 meter afstand van elkaar liggen is raar.
Want ik weet geen situatie waarbij binnen 350 meter twee stations liggen.

Hallo Piet,

Dat is wat kort door de bocht denk ik, je weet nu éénmaal dat je in modelspoor héél wat toegevingen moet doen, in elke schaal.
Situaties (in N) waar in het echt 2 stations op 700m van elkaar liggen komen in werkelijkheid ook zelden voor nietwaar?
Door om te schakelen naar N win je wel +/- de helft aan ruimte; van 1;87 naar 1;160.
Maar niemand kan/mag er iets tegen hebben dat jij voor een andere schaal kiest, integendeel, je hoeft daarvoor geen verantwoording af te leggen!
Succes met de overschakeling én nieuw project

;)
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: 59erke op 27 november 2018, 19:04:19 PM
Geen probleem Piet,  het was maar een suggestie. Bovendien is het uw baan en je moet jezelf er goed bij voelen en ik denk dat dit wel goed zit.

Trouwens mooi baanplan  ;)
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: PietB op 27 november 2018, 21:37:44 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 27 november 2018, 17:58:38 PM
Dat is wat kort door de bocht denk ik, je weet nu éénmaal dat je in modelspoor héél wat toegevingen moet doen, in elke schaal.
Ben ik me terdege van bewust Rudy.
Citaat van: Rangeerduivel op 27 november 2018, 17:58:38 PM
je hoeft daarvoor geen verantwoording af te leggen!
Zo voel ik de vraag van Koen ook niet en ik denk dat dat ook zijn bedoeling niet was.
Gewoon belangstelling.

grt Piet.
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 november 2018, 22:06:24 PM
Citaat van: PietB op 27 november 2018, 17:29:05 PM
Want ik weet geen situatie waarbij binnen 350 meter twee stations liggen.
Utrecht CS en Utrecht Vaartse Rijn liggen iets meer dan een kilometer van elkaar. Dat begint er aardig op te lijken. Maar dat is waarschijnlijk geen voorbeeld dat je wil nabouwen.
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: PietB op 28 november 2018, 00:56:47 AM
Citaat van: Klaas Zondervan op 27 november 2018, 22:06:24 PM
Utrecht CS en Utrecht Vaartse Rijn liggen iets meer dan een kilometer van elkaar. Dat begint er aardig op te lijken. Maar dat is waarschijnlijk geen voorbeeld dat je wil nabouwen.
Ik denk dat AMS Muiderpoort en CS ook zo ver uit elkaar liggen of AMS CS en Sloterdijk.
Maar inderdaad dat zijn niet de spannendste layouts.

grt Piet.
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 november 2018, 10:06:25 AM
De afstanden van Amsterdam CS naar Sloterdijk en Muiderpoort zijn toch beduidend langer. De situatie in Utrecht is zodanig dat je vanuit het ene station het andere kan zien liggen. Maar beide situaties zijn niet jouw gedroomde landschap.

Op een modelspoorbaan zou ik me beperken tot 1 station. Meerdere stations op een vrij kleine oppervlakte ziet er al gauw onecht uit. Je kan wel ergens uit het zicht een tweede station hebben. Dat noemen we dan een schaduwstation en dat staat symbool voor de rest van de wereld.
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: Belgaboy op 10 april 2019, 19:27:03 PM
Citaat van: PietB op 27 november 2018, 17:58:23 PM
Ja dat weet ik Koen, maar dan nog zit je met het wijdse Nederlandse land, stations die km's uit elkaar liggen.
Dat is met H0 niet echt realistisch te verwezenlijken.
En op gebied van scenery is er met Duits, Zwitsers en Oostenrijks veel te maken.

(https://i.postimg.cc/43ZSjQsv/Image3.png)
Deze layout heeft mij over de streep getrokken.
Ik vind dit een mooi baanplan met leuke accenten en verschillende niveaus.

grt Piet.

Hoi Piet,

Kan je me wat meer info bezorgen over deze lay-out ? (Afmetingen, railplan, misschien wat meer foto's...)
Mag je ook via mail doorsturen of PB.

Alvast bedankt
Patrick
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: PietB op 10 april 2019, 22:13:05 PM
Helaas Patrick, dit is het enige dat ik heb, het plaatje.
De eigenaar er van reageert niet op mijn verzoek om meer info, dus zal ik het vrijelijk moeten interpreteren.
En het in de mij beschikbare ruimte moeten inpassen.

grt Piet.
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: Belgaboy op 11 april 2019, 14:05:57 PM
Geen probleem Piet, dat wordt dan wat proberen met railmodeller pro. Toch bedankt voor je antwoord.

Ik overweeg ook de overstap van H0 naar N om dezelfde reden als jij, de beschikbare ruimte is te klein om een geloofwaardige baan op te maken en moment treinen van max. drie wagens te rijden lijkt me ook niks. Alleen de verkoopperikelen voor het H0 materiaal houden me wat tegen...

Groeten
Patrick
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: Cord op 12 april 2019, 10:51:21 AM
Citaat van: Belgaboy op 11 april 2019, 14:05:57 PM
...Alleen de verkoopperikelen voor het H0 materiaal houden me wat tegen...
Verkoopperikelen, wat bedoel je precies?
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: Belgaboy op 12 april 2019, 12:07:33 PM
Citaat van: Cord op 12 april 2019, 10:51:21 AM
Citaat van: Belgaboy op 11 april 2019, 14:05:57 PM
...Alleen de verkoopperikelen voor het H0 materiaal houden me wat tegen...
Verkoopperikelen, wat bedoel je precies?

Aanmaken van de nodige advertenties, prijs settings, de nodige berichten beantwoorden, verzenden, ...
Kruipt allemaal veel tijd in die ik liever anders zou besteden.

Mvg
Patrick
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: Cord op 12 april 2019, 12:38:46 PM
Tsja Patrick, verkopen kost tijd en een boel gedoe maar het levert meestal wel geld op.
En hoe kom je anders van je spullen af.  :o
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: VBS op 12 april 2019, 12:41:38 PM
Patrick,

Een optie is , dat heb ik ook gedaan toen ik van thema / merk ben veranderd ,een winkel uit te zoeken die ook inruil doet ,en vaak komen ze het ophalen en als je dan een aankoop ook bij hun doet krijg je daarover nog korting.
voor mij was dat toen ook een keuze ,per saldo zal je minder krijgen ,maar het gedoe er om heen = totaal niets ,dus dat is een keuze..
Bert.
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: Belgaboy op 12 april 2019, 17:57:27 PM
Bert,

Maar die geven dan prijzen waarvan je op je achterste valt, zo laag...iedereen weet wel hoe dat werkt.
Mijn materiaal is quasi nieuw, heeft nooit gereden wegens geen baan (buiten een recht stukje programmeerspoor) dus ik wil daar graag nog wel wat voor krijgen.

Zal me de moeite wel nemen om er de nodige tijd en energie in te stoppen.
Toch bedankt voor de tip.

Mvg
Patrick
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: Rangeerduivel op 12 april 2019, 22:55:58 PM
Citaat van: VBS op 12 april 2019, 12:41:38 PM
Patrick,

Een optie is , dat heb ik ook gedaan toen ik van thema / merk ben veranderd ,een winkel uit te zoeken die ook inruil doet ,en vaak komen ze het ophalen en als je dan een aankoop ook bij hun doet krijg je daarover nog korting.
voor mij was dat toen ook een keuze ,per saldo zal je minder krijgen ,maar het gedoe er om heen = totaal niets ,dus dat is een keuze..
Bert.

Als een winkel of handelaar 1/3 van de (nieuw)waarde geeft heb je goed geboerd, dus, smijt jullie geld maar buiten jongens, en dan maar klagen dat moeder de vrouw niet enthousiast is over de hobby...! ::)
Sommige mensen verdienen blijkbaar veel te gemakkelijk hun maandloon(tje)!

;)

Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 12 april 2019, 23:15:45 PM
probeer te ruilen  ::)
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: PietB op 13 april 2019, 01:11:14 AM
Citaat van: Cord op 12 april 2019, 10:51:21 AM
Verkoopperikelen, wat bedoel je precies?
Niet echt een probleem mee gehad.
Ik had voor ruim 2000 Euro rollend materieel en ik het er 1750 voor terug gevangen.
Maar je moet geduld hebben en niet direct het éérste bod aanvaarden.
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 13 april 2019, 20:05:11 PM
en een beetje geluk hebben dat het goed in de markt ligt  :) ;)
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: VBS op 15 april 2019, 21:30:49 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 12 april 2019, 22:55:58 PM

Als een winkel of handelaar 1/3 van de (nieuw)waarde geeft heb je goed geboerd, dus, smijt jullie geld maar buiten jongens, en dan maar klagen dat moeder de vrouw niet enthousiast is over de hobby...! ::)
Sommige mensen verdienen blijkbaar veel te gemakkelijk hun maandloon(tje)!

;)


Ja Rudy ,dat geld voor sommige zaken wel ,maar het merendeel wat ik had was al 2e hands gekocht roco en fleischmann en dan krijg je op een veiling site als je geluk hebt 2/5 van de prijs ,en dan 25 keer een foto met advertentiemaken ,pakje en mailen,dan weg brengen ,en dan was mijn afweging snel gemaakt ,en klagen nee hoor ik niet.

En bij mij werd moeder de vrouw juist meer enthousiast , ging ik niet in de kroeg mijn geld op zuipen ,maar kocht er iets voor dat mij langer plezier geeft  ???

en dat laatste ja die 28 uur die ik per week werk ,krijg genoeg om mijn hobby te bekostigen ,maar ben dan niet zo veel eisend dat ik alles nieuw van ls-models oid wil hebben ,maar lekker 2e hands rotzooi koop en opknap  ;D

dus het was maar een idee ,niet wetende dat Patrick ,alles nieuw in doos heeft staan ,maar het idee een partij makkelijk willen verkopen ,en zoals Peter ook aangaf het moet ook in de markt gevraagd zijn ,want anders kan je het als voorbeeld wel als geheel verkopen bij een handelaar ,maar prive zitten er niet te verkopen stukken tussen ,ben je dan nog voordeliger ???
Bert.
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: Belgaboy op 15 april 2019, 23:09:59 PM
Ondertussen is alles te koop aangeboden en de verkoop loopt gelijk een trein😂😂😂

De zaken die ik echt niet verkocht krijg kunnen we nog naar de handelaar doen...

Patrick