Hallo,
waarschijnlijk bestaat hier al een topic over, maar ik kon hem net vinden...
De baan bevat ongeveer 50 m spoor, 40 wissels en seinen...
Mijn vraag welke control unit zou ik moeten kiezen ; ik zie er zoveel zoals CU 6021, Mobile station tot CS3.
De idee is met ongeveer max 4 locs tegelijk te rijden, de wissels en seinen digitaal te laten besturen en van de locs: het geluid(en) te kunnen horen, vertraging/versnelling/ , rook , licht te zien
Alle tips zijn welkom
Groetjes
Wim
Persoonlijk zou ik gaan voor een Intellibox II model 65100
En een bijbehorende trafo.
De fa Hobbytime heeft een fabelachtige service en het is een prima product.
Op dit moment betaal je rond de 450-460 Euro voor een box
https://www.huider.nl/uhlenbrock-65100-intellibox-ii
grt Piet.
Als je dan toch in de hogere prijscategorie zit zou ik opteren voor een ECOS II van ESU, staat kwalitatief veel hoger aangeschreven en biedt zeker alle mogelijkheden, zowel in gelijk als in wisselstroom.
Kost iets meer dan 600€ maar is het dubbel en dik waard.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi6-_i088TdAhUK6KQKHU8ABAQQFjACegQIDBAB&url=http%3A%2F%2Fwww.dccdecoderservice.nl%2Fecos_50200.html&usg=AOvVaw1qmDGBJtx9KMZqtX7HB9vb
Is ook verkrijgbaar bij de lokale treinboer hoor...
Ikzelf heb niet zulke goede ervaringen met Intellibox en velen zullen dat evenaren...
Sorry Piet.. ;D!
Ik heb ook van anderen vernomen dat in de IB na een tijdje kontaktstoringen optreden.
;)
Hey, dank je wel voor jullie tips.
Groetjes
Wim
Citaat van: Rangeerduivel op 18 september 2018, 17:50:55 PM
Ikzelf heb niet zulke goede ervaringen met Intellibox en velen zullen dat evenaren...
Sorry Piet.. ;D!
Ik heb ook van anderen vernomen dat in de IB na een tijdje kontaktstoringen optreden.
Ik heb zelfs na 10 jaar nog geen enkel probleem ervaren met mijn IB Rudy, dus ik herken dat niet.
ECOS is veel te duur, zeker als je bijv via Koploper oid je baan gaat besturen.
Zitten te veel toeters en bellen op.
grt Piet.
Och allemaal fabeltjes wat je over de Intellibox zegt Rangeerduivel.
Heb mijn Intellibox sinds 1999, ja ik was één van de eersten.
Deze Intellibox heb ik al regelmatig flink gestrest. Maar hij doet het nog altijd en is inmiddels geupgrade naar 2.0
Mijn tweede Intellibox is een Intellibox IR ook die doet nog dagelijks zijn werk zonder een spier te vertrekken.
Dus helemaal geen contact stoornissen, gewoon een goed product, een product waar niets mis mee is.
@Kermietje, laat de 6021 links liggen, dat is voorbij.
CS 3 is te duur.
Wil je iets wat ook MFX ondersteund, dan komt Uhlenbrock binnenkort met een oplossing daarvoor. Of je kijkt eens naar een Tams Redbox.
De laatste is zeer aangenaamd van prijs.
Groetjes
Citaat van: Rangeerduivel op 18 september 2018, 17:50:55 PM
Als je dan toch in de hogere prijscategorie zit zou ik opteren voor een ECOS II van ESU, staat kwalitatief veel hoger aangeschreven en biedt zeker alle mogelijkheden, zowel in gelijk als in wisselstroom.
Kost iets meer dan 600€ maar is het dubbel en dik waard.
IK ben ook zoals Rudy een fan van de ESU Ecos 2.
Op 2dehands staat er momenteel ene te koop.
https://www.2dehands.be/hobby/modelbouw-schaalmodellen/modeltrein/esu-ecos-50200-453935263.html
Wim,
ik gebruik nog steeds de eerste generatie Intellibox en dit sinds +/- 1999, nog geen kosten aan gehad.
Volledigheidshalve aanvullen dat ik altijd via PC / Koploper de IB / baan aanstuur , slechts sporadisch werk ik via de toetsen/knoppen van de IB. De baanspanning hangt via externe boosters aan de IB .
Heb momenteel ook geen MFX-en.
De keuze kan op vele manieren ingevuld worden, succes.
mvg
Hoy,
Ik gebruik voor mijn 3rail baan een central station 2 van marklin , werkt prima
Vrij simpel in gebruik en ondersteund MFX natuurlijk , kan het wel niet vergelijken met iets anders want ik heb ook nooit iets anders gehad . Ik bestuur er trouwens ook mij 2 rail baan mee .
Maar zoals bij veel , iedereen zijn meug denk ik ;)
Groetjes
Citaat van: PietB op 18 september 2018, 21:50:24 PM
Ik heb zelfs na 10 jaar nog geen enkel probleem ervaren met mijn IB Rudy, dus ik herken dat niet.
Ik ga hier geen namen noemen om niemand in discrediet te brengen, maar heb ooit van een forumlid een IB overgenomen en na een tijdje begonnen de problemen al;
Slecht contact van de platte meer-aderige kabel die er in zit.
De IB viel steeds onverwacht uit tijdens het rijden, (ik rij manueel)
In den beginne was dat te verhelpen met een paar tikken tegen de IB, doch na een tijdje hielp ook dat niet meer.
Dus hem laten open maken door de technieker/electrieker van Amsac,(in principe KAN je de IB als leek niet openmaken,hij heeft daarvoor een speciale tool gemaakt), maar bleek dat dit eerder al gebeurd was, waarschijnlijk om dezelfde reden...!
De brave man heeft het euvel kunnen herstellen, doch kort daarna was het weer prijs, waarna ik de IB de deur heb uitgeschopt en vervangen door een ECOS...
Citaat van: INFO op 19 september 2018, 00:28:52 AM
Och allemaal fabeltjes wat je over de Intellibox zegt Rangeerduivel.
Ditzelfde verhaal heb ik ook reeds door anderen horen vertellen, en in fabeltjes geloof ik ook niet, tenzij ik ze zelf beleefd heb! :o
Citaat van: PietB op 18 september 2018, 21:50:24 PM
ECOS is veel te duur, zeker als je bijv via Koploper oid je baan gaat besturen.
Piet, dat de Ecos duurder (+/-630€) is dan de IB heb ik in een vorige post al vermeld, maar ik snap niet dat hij "duurder" zou worden als je koploper gebruikt... :-\
Wij besturen onze modulebaan bij Amsac met een Ecos en Koploper, en dat werkt prima, de toeters of de bellen gebruiken wij indien nodig
;)
je kan ook eens kijken naar de z21 of Z21 centrales als je met een PC sturing gaat werken of via je smartphone/tablet wil besturen.
Ik heb zowel de ECOS II voor op de "grote baan" boven als de z21 voor de test baan beneden en het is een heel andere klasse van centrale maar je moet zelf bekijken welke richting je "later" uit wil.
Met de z21 kan je zo aan de slag, en met (gratis) RocRail of Koploper op de PC ben je al in een volgende fase.
Citaat van: dani op 19 september 2018, 10:58:27 AM
Met de z21 kan je zo aan de slag, en met (gratis) RocRail of Koploper op de PC ben je al in een volgende fase.
Z21/z21 kun je vergeten via Koploper, dat ondersteund Koploper niet rechtstreeks. Alleen via een externe Interface.
Groetjes
via de RocRail server interface toch ?
Anderzijds waarom koploper als je gratis RocRail kan rijden.
Nou gewoon omdat Koploper ook gratis is, een gebruiksvriendelijker is dan RocRail. Voor de laatste moet je bijna een programmeur zijn om het een beetje te laten werken, en de mogelijkheden zijn beperkt t.o.v. Koploper.
Maar daar gaat hier de vraag niet over, de vraag is welke centrale, niet welk computerprogramma.
Groetjes
Aan allen hartelijk bedankt voor de tips en info, het begint te dagen.... 8)
Citaat van: Rangeerduivel op 19 september 2018, 10:37:35 AM
Citaat van: PietB op 18 september 2018, 21:50:24 PM
Citaat van: PietB op 18 september 2018, 21:50:24 PM
ECOS is veel te duur, zeker als je bijv via Koploper oid je baan gaat besturen.
Piet, dat de Ecos duurder (+/-630€) is dan de IB heb ik in een vorige post al vermeld, maar ik snap niet dat hij "duurder" zou worden als je koploper gebruikt... :-\
Wij besturen onze modulebaan bij Amsac met een Ecos en Koploper, en dat werkt prima, de toeters of de bellen gebruiken wij indien nodig
;)
Elke centrale wordt "duurder" als je geautomatiseerd digitaal gaat rijden. Je hebt dan namelijk ook stroom- of massadetectiemodules nodig en die zijn ook niet gratis.
Citaat van: INFO op 19 september 2018, 16:32:38 PM
Maar daar gaat hier de vraag niet over, de vraag is welke centrale, niet welk computerprogramma.
Dat is waar Wim, maar de keuze van te gebruiken programma maakt het mogelijk een eenvoudiger centrale te gebruiken.
Zoals bijvoorbeeld de Z/z21 daar is zonder programme maar moeilijk mee te werken.
Terwijl je bij een ECOS zoveel ingebouwde functies hebt die je niet hoeft te gebruiken als je met bv. koploper of Itrain werkt.
grt Piet.
tx Piet!!!
Citaat van: PietB op 19 september 2018, 22:19:38 PM
Zoals bijvoorbeeld de Z/z21 daar is zonder programme maar moeilijk mee te werken.
Daar benik het niet helemaal mee eens !
Afhankelijk van wat je wil doen... Als je enkel je treinen wil besturen dan ben je meteen vetrtokken met een z21 en een smartphone of tabletje.
Als je ook signalen en automatisch rijden wil gaan doen, dan ga je inderdaad beter wat verder kijken.
Ik heb er enkele met mfx bij de anderen wordt deze dan ook ingebouwd.
Wil wissels en seinen met de CS3+ ( want dat wordt het) laten besturen, dat de de treinen langzaam starten , en versnellen, met de daarbij horende geluiden en dan in een later stadium dat enkele automatisch een rit maken
Ambitieus?
Grtz
Wim
Voila :D
Bij deze wou ik jullie eerstens nog bedanken voor de tips EN op de hoogte houden van de evolutie
Het digitaliseren begint vorm te krijgen
De baan is in twee blokken verdeeld:
- Rijbaan:
- gevoed door CS3 / 100VA voeding
- Rangeerbanen
- booster/60VA
- Licht etc : 2 aparte (oudere) regeltransfos
De decoders:
wissels ( 50) : K83
seinen (30): Viessmann 5211
Opmerking:
- alle K83 worden gevoed via CS3
- alle V5211 worden gevoed via aparte 60VA lichttransfo
dit heb ik gedaan om de CS3/booster-voeding te ontlasten
Indien vragen/opmerkingen...shoot!!!
Wim,
Mooie beslissing!
[Edit] Commentaar verwijderd...
;D
Tx
https://youtu.be/8NMs4S8nw30
Mijn eerste gebeurtenis
Citaat van: Kermietje op 12 juli 2019, 17:02:44 PM
https://youtu.be/8NMs4S8nw30
Mijn eerste gebeurtenis
Ferm "baantje". Central station voor de besturing en andere trafo's voor de wissels?
Dat ziet er een grote baan uit
Mooi resultaat Wim.
Ziet er prima uit.
grt Piet.
Citaat van: svvander op 12 juli 2019, 20:51:37 PM
Citaat van: Kermietje op 12 juli 2019, 17:02:44 PM
https://youtu.be/8NMs4S8nw30
Mijn eerste gebeurtenis
Ferm "baantje". Central station voor de besturing en andere trafo's voor de wissels?
CS3+ en 1 booster voor wissels en signalen. 2 tra's voor voeding decoders en licht etc
Ziet er inderdaad goed uit.
Is alles nog goed bereikbaar op de baan ?
Want dat gaat bij mij wat moeilijker als er een ontsporing of dergelijke voordoet.
https://youtu.be/8NMs4S8nw30
mijn eerste videootje
serieus wat trein verkeer hou ik van
+1
Tx!!!
Citaat van: Ludwig op 16 juli 2019, 21:51:55 PM
Ziet er inderdaad goed uit.
Is alles nog goed bereikbaar op de baan ?
Want dat gaat bij mij wat moeilijker als er een ontsporing of dergelijke voordoet.
Een foutje was dat ik de breedte onderschat heb, dus was een mangat aangewezen..maar lukt wel, alhoewel ik me soms wel een beetje moet "rekken" ;D hoor...