Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Aankondiging nieuwigheden => Topic gestart door: Michiel op 15 juni 2018, 09:16:11 AM

Titel: Nieuw: Peco UNIfrog wissels
Bericht door: Michiel op 15 juni 2018, 09:16:11 AM
Peco gaat een nieuwe reeks wissels uitbrengen: unifrog wissels. Ze vervangen de electrofrog en de insulfrog wissels door één model dat beide rollen kan aannemen. Ze worden geleverd als insulfrog, maar met het aansluiten van de draad verbonden met het puntstuk is het meteen een electrofrog. Leuk bedacht, maar zo op zicht lijkt het de verzameling van de problematiek van de individuele wisseltypes in één. Zo bijvoorbeeld je krijgt een electrofrog-wissel MET stukjes isolatie, waar je twee-asser natuurlijk erg graag op blijft plakken. Of ook, je krijgt een insulfrog met de 2 centrale railstaven zo dicht bij elkaar bij het puntstuk dat wielen met breed loopvlak er kortsluiting trekken.

Maar goed, dat is mijn erg voorbarige en speculatieve observatie. Heeft iemand al arvaring met deze unifrogs?
(http://www.rmweb.co.uk/community/uploads/monthly_04_2017/post-28417-0-73158200-1492127068_thumb.jpg)
Titel: Re: Nieuw: Peco UNIfrog wissels
Bericht door: Herwig op 15 juni 2018, 09:58:04 AM
Bedoel je uw N-spoor, of H0-rail ?

'k heb hier een échte papieren Peco-catalogus 2017:
"....Unifrog is a relatively new concept....has been introduced on H0n3 track  ....and in H0 code 83 (USA-spoor) ..."

"....best of the other two methods ..."  :     de vraag is, zoals je zegt, of het probleem van de insulfrog zich tevens bij de unifrog voordoet .             
Titel: Re: Nieuw: Peco UNIfrog wissels
Bericht door: Michiel op 15 juni 2018, 10:12:34 AM
Ik bedoel in het algemeen. Ik denk niet dat Unifros in schaal N al uitgebracht zijn.
Titel: Re: Nieuw: Peco UNIfrog wissels
Bericht door: Gerolf op 15 juni 2018, 10:26:38 AM
Ik bouw mijn wissels zelf, en mijn isolaties zitten een pak verder van het puntstuk.
Mij lijkt dit dus geen afdoende oplossing
Titel: Re: Nieuw: Peco UNIfrog wissels
Bericht door: Klaas Zondervan op 15 juni 2018, 11:50:21 AM
Ik bouw mijn wissels ook zelf met geschakelde puntstukken.
De Unifrog lijkt me een poging van Peco om in het vervolg nog maar 1 type wissel te hoeven maken. Maar het venijn blijft zitten in de twee railstukjes net achter de punt. De zitten aan het begin gevaarlijk dicht bij elkaar.
Uit de beschrijving op de Peco site begrijp ik dat die stukjes rail met draadjes verbonden zijn aan de buitenste rails. Die draadjes kan je doorknippen en dan kan je die railstukjes meenemen in de ompoling en dan maak je er alsnog een Electrofrog van.
Titel: Re: Nieuw: Peco UNIfrog wissels
Bericht door: evan op 15 juni 2018, 13:31:50 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 15 juni 2018, 11:50:21 AM
Maar het venijn blijft zitten in de twee railstukjes net achter de punt. De zitten aan het begin gevaarlijk dicht bij elkaar.


Klopt!  Als je locs met antislipbandjes hebt, heb je prijs en kortsluiting.  Bij LS Models bijvoorbeeld zijn de bandjes iets lager dan het buitenste profiel van het wiel.  Hierdoor raakt dat wiel de 2 rails tegelijk net achter de punt van het puntstuk.  Bij locs zonder antislipbandjes is dit probleem er niet als het loopvlak van het wiel tenminste conisch is zoals het hoort. 

Groetjes
Titel: Re: Nieuw: Peco UNIfrog wissels
Bericht door: Klaas Zondervan op 15 juni 2018, 13:41:56 PM
Alweer een reden om antislipbandjes in de ban te doen.
Titel: Re: Nieuw: Peco UNIfrog wissels
Bericht door: Rangeerduivel op 15 juni 2018, 13:44:35 PM
...krijg de indruk dat ik wel alleen ben, want telkens geen reactie...

;)

Edit; rest gewist wegens blijkbaar toch overbodig :(
Titel: Re: Nieuw: Peco UNIfrog wissels
Bericht door: Peter op 15 juni 2018, 14:22:45 PM
CiteerIk bouw mijn wissels zelf, en mijn isolaties zitten een pak verder van het puntstuk

Inderdaad Gerolf. De wissels, van bv. Nemec een van de betere Duitse merken, hadden dit systeem al
Bij dit merk werd bijna heel dat middendeel, inklusief puntstuk telkens omgeschakeld. Het enige waar je dan voor moest zorgen is dat er voldoende ruimte was tussen de wisseltong en de rail om kortsluiting te vermijden, omdat sommige modellen toen nog dikkere wielflenzen hadden
Titel: Re: Nieuw: Peco UNIfrog wissels
Bericht door: SuSke op 15 juni 2018, 15:02:40 PM
Bij mijn omgebouwde Tillig-wissels is er alleen een onderbreking in de wisseltongen. De spoorstaven achter het puntstuk worden met de vervolgrails met een isolatielasje gemonteert. Een lekker groot puntstuk dat gepolariseerd kan worden.
Titel: Re: Nieuw: Peco UNIfrog wissels
Bericht door: Herwig op 15 juni 2018, 15:15:37 PM
Is zo'n Tillig op dit vlak dan vergelijkbaar met een correct gepolariseerde Peco-Electrofrog van de huidige productie ?

"... Peco Electrofrogs Method B  with cutted jumper-wires    &   
     fed current from the adjacent stock rail via an additional feed ...."
( met de andere verbindingen onderaan dan de vroegere Electrofrogs ...)
Titel: Re: Nieuw: Peco UNIfrog wissels
Bericht door: SuSke op 15 juni 2018, 15:46:50 PM
Ik zou het niet weten Herwig.

Wat ik wel weet is dat Tillig zijn kant-en-klaar-wissels ook DCC-vriendelijk heeft gemaakt door het onderbreken van de wisseltongen en het te polariseren stuk groter te maken.
De oudere reeks (waarvan ik er nog enkele heb liggen) zijn dat niet en worden dan DCC-vriendeijk gemaakt met de dremel en soldeerbout.
Titel: Re: Nieuw: Peco UNIfrog wissels
Bericht door: OlivierV op 15 juni 2018, 18:12:53 PM
Het idee op zich is niet slecht. Roco gebruikt dit ook bij de rocoline zonder bedding, echter is de "frog" wel groter met minder kans op kortsluiting bij locs met een plattere of bredere wielbasis.
Titel: Re: Nieuw: Peco UNIfrog wissels
Bericht door: Herwig op 15 juni 2018, 23:27:14 PM
Is het dan géén toeval dat Unifrog wordt geïntroduceerd in Peco-spoor code 83,   "Amerikaanse"  H0-modelrails  ?
Bollen die reeds langer en meer met fijnere RP 25 wieltjes  ?
Titel: Re: Nieuw: Peco UNIfrog wissels
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 juni 2018, 13:13:26 PM
Het enige fijnere aan RP-25 is dat de flenzen lager zijn dan bij Europese modellen gebruikelijk is. Verder is er nauwelijks verschil.
Titel: Re: Nieuw: Peco UNIfrog wissels
Bericht door: INFO op 16 juni 2018, 16:19:56 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 15 juni 2018, 13:41:56 PM
Alweer een reden om antislipbandjes in de ban te doen.
Hoe kan een plastic bandje nu kortsluiting veroorzaken. Sinds wanneer is plastic geleidend?
Titel: Re: Nieuw: Peco UNIfrog wissels
Bericht door: INFO op 16 juni 2018, 16:22:22 PM
Citaat van: Herwig op 15 juni 2018, 15:15:37 PM
Is zo'n Tillig op dit vlak dan vergelijkbaar met een correct gepolariseerde Peco-Electrofrog van de huidige productie ?

"... Peco Electrofrogs Method B  with cutted jumper-wires    &   
     fed current from the adjacent stock rail via an additional feed ...."
( met de andere verbindingen onderaan dan de vroegere Electrofrogs ...)

Aan Peco wissels moet je en hoef je helemaal niets te veranderen, dat werkt zo uit de verpakking uitstekend en zeer betrouwbaar. Heb er inmiddels meer dan 40 liggen, en niet eentje is aangepast.

Groetjes
Titel: Re: Nieuw: Peco UNIfrog wissels
Bericht door: Rangeerduivel op 16 juni 2018, 16:45:49 PM
Citaat van: INFO op 16 juni 2018, 16:19:56 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 15 juni 2018, 13:41:56 PM
Alweer een reden om antislipbandjes in de ban te doen.
Hoe kan een plastic bandje nu kortsluiting veroorzaken. Sinds wanneer is plastic geleidend?

Wim,
Van zo'n ondoordachte reactie zal je wel afzien als je de voorgaande post van Evan aandachtig leest, en de bovenstaande reactie van Klaas ging daarover.
Wij zijn niet allemaal debielen hoor...!

;)
Titel: Re: Nieuw: Peco UNIfrog wissels
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 juni 2018, 16:47:45 PM
Citaat van: INFO op 16 juni 2018, 16:19:56 PM
Hoe kan een plastic bandje nu kortsluiting veroorzaken. Sinds wanneer is plastic geleidend?
Wim, even goed het bericht van Evan lezen. Het is niet het plastic bandje, maar het metalen randje wat er net buiten zit.
Titel: Re: Nieuw: Peco UNIfrog wissels
Bericht door: OlivierV op 16 juni 2018, 19:50:49 PM
Wat Evan zegt klopt uiteraard.

Ik bezit een 3-tal locs met dit fenomeen op huidige Peco insulfrog wissels (plastieken puntstuk), ik gebruik ook beiden door mekaar volgens hoe het uitkwam bij de aankoop.
Rarara welke, mijn 201.010 van VBV, en mijn 2135 en 1206 van LS Models. Alle drie locs met ofwel een loopvlak dat net iets breder is of antislipbandjes die wat verzonken zitten.
Titel: Re: Nieuw: Peco UNIfrog wissels
Bericht door: Rangeerduivel op 16 juni 2018, 21:21:15 PM
Wat ook niet onbelangrijk is en het zit ook in de post van Evan, de wielbanden MOETEN conisch zijn, dat vervangt de werking van een differentieel bij een auto, maar vele modeltreinproducenten wrijven daar hun botten aan!
En ja, bij een conische wielband kan dit fenomeen zich niet voordoen...

;)
Titel: Re: Nieuw: Peco UNIfrog wissels
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 juni 2018, 21:39:08 PM
Wielbanden zijn toch altijd conisch? Ik heb nooit anders gezien. Alleen wielen met antislipbandjes zijn daar een uitzondering op.
Titel: Re: Nieuw: Peco UNIfrog wissels
Bericht door: Rangeerduivel op 17 juni 2018, 09:57:51 AM
Citaat van: Klaas Zondervan op 16 juni 2018, 21:39:08 PM
Wielbanden zijn toch altijd conisch? Ik heb nooit anders gezien. Alleen wielen met antislipbandjes zijn daar een uitzondering op.

Laat ik nu net deze week het tegendeel ondervonden hebben Klaas!

De mij (gratis) door Esu toegestuurde RP25 assen op een class77 gemonteerd, en daar ik op Piko A-gleis rijd, waarvan het kunststof isolatielaagje bovenop de twee railpunten na bepaalde tijd wegslijt, was het telkens bij het passeren aan een wissel prijs.
Dat gebeurt enkel bij traag rijden, omdat bij een snelle doorvaart de Ecos niet "de tijd" heeft om te reageren en dus op veilig te slaan.
Op die RP25 wielen van Esu zitten geen anti-slipbandjes, dus dat gegeven is uitgesloten, en dat doet mij besluiten dat die wielen niet conisch zijn, anders is dit niet mogelijk!
Terug de originele assen eronder en het probleem was opgelost...

Het overplakken met doorschijnende kleefband van de puntstukken zou hiervoor wel een oplossing zijn, ware het niet dat sommige wissels quasi onbereikbaar zitten en het plakbandstukje na een tijd weer los laat, groot probleem dus

;)

Titel: Re: Nieuw: Peco UNIfrog wissels
Bericht door: OlivierV op 17 juni 2018, 11:02:36 AM
Citaat van: Rangeerduivel op 17 juni 2018, 09:57:51 AM
Citaat van: Klaas Zondervan op 16 juni 2018, 21:39:08 PM
Wielbanden zijn toch altijd conisch? Ik heb nooit anders gezien. Alleen wielen met antislipbandjes zijn daar een uitzondering op.

Laat ik nu net deze week het tegendeel ondervonden hebben Klaas!

De mij (gratis) door Esu toegestuurde RP25 assen op een class77 gemonteerd, en daar ik op Piko A-gleis rijd, waarvan het kunststof isolatielaagje bovenop de twee railpunten na bepaalde tijd wegslijt, was het telkens bij het passeren aan een wissel prijs.
Dat gebeurt enkel bij traag rijden, omdat bij een snelle doorvaart de Ecos niet "de tijd" heeft om te reageren en dus op veilig te slaan.
Op die RP25 wielen van Esu zitten geen anti-slipbandjes, dus dat gegeven is uitgesloten, en dat doet mij besluiten dat die wielen niet conisch zijn, anders is dit niet mogelijk!
Terug de originele assen eronder en het probleem was opgelost...

Het overplakken met doorschijnende kleefband van de puntstukken zou hiervoor wel een oplossing zijn, ware het niet dat sommige wissels quasi onbereikbaar zitten en het plakbandstukje na een tijd weer los laat, groot probleem dus


;)
Tijd voor een nieuwe modelbaan!

Maar dit geheel terzijde. Bij voorkeur werk je toch best met elektrofrog wissels.
Titel: Re: Nieuw: Peco UNIfrog wissels
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 juni 2018, 14:39:23 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 17 juni 2018, 09:57:51 AM
.....en dat doet mij besluiten dat die wielen niet conisch zijn, anders is dit niet mogelijk!
Heb je ook gezien dat ze niet conisch zijn?
Titel: Re: Nieuw: Peco UNIfrog wissels
Bericht door: Rangeerduivel op 17 juni 2018, 14:57:55 PM
Oordeel dan zelf;
(https://farm2.staticflickr.com/1729/41042744280_de195578af_k.jpg)
(https://farm2.staticflickr.com/1745/28980856558_3e98278d78_k.jpg)
Het is zeer moeilijk om met het blote oog te zien of er al dan niet helling op de wielband is, maar volgens mij is die er NIET...of in het beste geval onvoldoende.

;)
Titel: Re: Nieuw: Peco UNIfrog wissels
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 juni 2018, 18:58:32 PM
Ik zie wel een helling op de wielband, maar die is niet erg overtuigend.
Titel: Re: Nieuw: Peco UNIfrog wissels
Bericht door: Davy op 18 juni 2018, 21:19:49 PM
Ik heb op de mijn een helling van 0,05 gelegd, (met andere woorden, vooraan een diameter van bv. 13,3 naar dia 13,4 achteraan).
Zowel de flens als de dikte is iets fijner dan RP25 en ze rijden perfect over de Tillig wissels. In de Engelse wissel van Tillig zijn een paar kleine stukjes die kortsluiting gaven, dus die heb ik zonder stroom gelegd.

(https://farm1.staticflickr.com/386/31326376964_1443d70250_c.jpg) (https://flic.kr/p/PJcStE)
Brass wheels - reeks 1328 (https://flic.kr/p/PJcStE) by davy vanmolle (https://www.flickr.com/photos/132400986@N07/), on Flickr