Hallo,
Weer lang geleden, en omdat er nu een speciale gelegenheid is, meen ik toch weer eens mijn kans te wagen wat interesse op te wekken.
Op 14 en 15 oktober 2006 is er de tentoonstelling van de MOBOV, waar het TT-baantje te zien zal zijn, in een veel verder gevorderde afwerking, nu ook met figuren, auto's, signalisatie en dergelijke meer, ook allemaal zelf gebouwd.
Er is ook meer Belgisch rollend materieel, wagens, rijtuigen en lokomotieven... en ook enkele prachtige nieuwigheden van Tillig in TT
Dus hiermee van harte uitgenodigd voor een kijkkje en een gezellige babbel,
Op de MOBOV-Tentoonsteling
Schutterslokaal
Houtstraat 4C
2960 St.-Lenaerts (Brecht)
Nu nog enkele mensen warm maken voor deze uitmuntende schaal
De MOBOV tentoonstelling had mijn interesse al gewekt juist omdat er diverse interessante schalen te zien zullen zijn. Ik zal op post zijn!
Beste Gert,
Uiteraard dus welkom, en alvast vereerd met je bezoek.Ik zal proberen je een kleine impressie te geven van het te bekijken TT-baantje. De foto dateert echter van vorig jaar, dus de verdere afwerking is nog niet te zien.
(http://img245.imageshack.us/img245/1716/3pu2.png)
(http://img213.imageshack.us/img213/1843/4sy2.png)
(http://img201.imageshack.us/img201/6400/6dy0.png)
(http://img206.imageshack.us/img206/2496/11kk4.png)
Het is inderdaad een mooi baantje waar ge eventjes uw tijd voor moet nemen, en dat is zeker geen verloren tijd.
Jan
Ongetwijfeld mooi, en ik heb het ook bewonderd in Mortsel. Bovendien is het inderdaad een uniek tentoonstellingsbaantje: het enige in die schaal in Belgi?.
E?n ding moet ik toch zeggen: de roestkleur aan de rails is zo fel ...
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters
E?n ding moet ik toch zeggen: de roestkleur aan de rails is zo fel ...
das waar.
Die belgische locs, is dat zelfbouw.
Ha die Patrick!! het is inderdaad een unicum :een Belgische baan in schaal TT.Alles moet bij elkaar gezocht worden en verbelgist (hier ten lande vindt je daar niets van in de handel)Dat alleen al is al een prestatie en het "fabriceren" van belgisch rollend materieel is dat ook. Ik heb toch nog enkele opmerkingen: die roestkleur is mij een beetje t? fel en is ook -toevallig-dezelfde als de perron bedekking ?!De perrons zelf zijn volgens mij ongeveer de helft te hoog! Als ik dat zo bekijk lijkt dat meer op onze "quais-hauts" ergens tussen Antwerpen en Charleroi .( en ja hoor ,ik ben zelf ook al in Sourbrodt geweest.[;)])
Die Saksische stoomlok in Belgisch groen komt mij ook een beetje vreemd over,waarom eens geen zelfbouw kap op een bestaand chassis proberen te maken? dat zou er veel beter uit zien.
De gebouwen en dan vooral het stationsgebouw zien er wel levensecht uit,proficiat.
Gerrit
Die kleur dat kan ook aan de foto/belichting liggen. Gaan kijken is de enige oplossing...
Wel Johan, in het echt was het ook zo. Jammer wel, want de rest van de baan is ?cht prachtig.
Dat is inderdaad zo maar ik vind niet dat we nadruk moeten leggen op dat foutje. De nadruk moet liggen op de ganse baan en daar is het veel minder storend den hier op de foto's, om niet te zeggen niet storen. En dat bepaalde van de locs niet volledig korrekt zijn wie ziet dat en wie stoort dat. Ik zie het omdat ik het meest in stoomlocs geintresseerd ben, maar zelfs mij stoort het niet.
Jan
Ik heb de baan al tweemaal gezien en het ligt niet aan de foto's.Ik ken de bouwers zelfs ....Ik ben wel van mening als je een echt bestaande situatie wil nabouwen dat je dan dat ook consekwent moet doortrekken en niet zeggen van "wie ziet dat?" en" wie stoort dat?" zelfs al is het rollend materieel moeilijk te verkrijgen .Maar dat was geweten voor met de bouw begonnen was.
Gerrit
klinknagelteller
Jan
Ik heb de baan een heel weekend gezien en het stoort mij nog steeds niet.
Jan
citaat:
Geplaatst door janjozef
Ik heb de baan een heel weekend gezien en het stoort mij nog steeds niet.
Jan
Je hebt gelijk Jan. Het enige wat opviel is het roestkleur zoals reeds gezegd. Maar echt storend is dit niet. Evenals de loc's die niet helemaal correct zijn. Dat stoort zeker en vast niet. Ook vele mensen, waaronder ik, zien dit zelfs niet want van stoomloks heb ik niet veel verstand.
Nu moet it wel zeggen dat de roestkleur van rails mij altijd stoort. Ik heb nog geen enkele baan gezien waar -voor mij- dat overtuigend overkwam.
Ik gebruik altijd "scenic track colour" van Humbrol om de biels te spuiten en X9 Brown van Tamyia voor de rails en ben daar zeer tevreden mee.Het kan zijn dat die Humbrol verf niet meer te krijgen is maar er zijn merken genoeg en het volstaat om met een foto van een spoorlijn naar de modelbouwwinkel te trekken en daar ter plekke een potje uit te kiezen.
Niemand zal daar verbaast van opkijken .
Het is ook niet omdat niemand van de bezoekers er commentaar op had dat het niet gezegd mag worden.Een zware tenderlok (5assen!) voor 2 donderbusjes is ook al niet voorbeeldig te noemen.Sommigen zullen dit klinknageltellen noemen ,ik noem dit gewoon hoogst ongewoon.
Gerrit
ik zag regelmatig = dagelijks een 51 paseren soms met maar "1" gesloten goederenwagen wat is ongewoon. In de walen rijd al jaren een loc rond met slecht "1" wagon achter dus zeg mij wat is ongewoon. De meeste rijden op hun baan met 3 a 4 personenwagens dat is nu ook niet bepaald "gewoon".
Jan
Zie SJ 153 p. 64.
Een 55 ATB/PZB (6assen!) voor eene I6 voor trein 7486 'schooltrein'.
Heb hier ergens een foto van een duitse situatie waar twee 212'en gebruikt worden voor 2 personenrijtuigen als trek-duw combinatie. Een loc langs een kant voor te trekken, 1 loc langs de andere kant voor "te duwen" (maar die trekt dan ook, snap je?).
nee
Simpel nochtans. De trein ziet er uit als volgt:
loc1-rijtuig-rijtuig-loc2
Als de trein naar rechts rijdt, dan trekt loc2 en loopt loc1 slechts mee. Als de trein nu naar links rijdt, dan trekt loc1 en loopt loc2 mee.
Dat is hetzelfde resultaat als een trek-duw stel want de loc moet niet omlopen. Maar er is geen stuurstand-rijtuig. Dus is er van "duwen" geen sprake want de trein wordt in de 2 richtingen getrokken.
Toch niet moeilijk.
Dure grap.
Erik
maar pure realiteit, Je moet eens wat meer langs de sporen kijken wat je ziet overtreft je verbeelding. Een 77 met daarachter een 27 zonder panto, 8 dubbeldekrijtuigen M6 en weer een 27 deze met panto's persoonlijk gezien voor 4 maand. en dezelfde dag 10 km verder zag ik vlak voor het station van Kontich de ontbrekende panto naast de sporen liggen, Iemand die zoiets nabouwt wordt voor zot uitgescholden, maar het is echt gebeurd, zeg dus nooit dat kan niet.
Jan
Ik heb ooit eens een type 99 stomer laten bollen op Wilsloo(je weet wel)ik kreeg toen de opmerking :" wat is dat voor een schienenkiller!"En die gast had gelijk,een topzwaar ,5 assige rangeerlok laten rijden op een zijlijn ,is moordend voor de rails.
Niet dat wij daar in onze hobby daar last van hebben hoor,maar gebruik dan een type 64 of 81.Die werden wel ingezet om ??n of twee wagonnetjes te slepen.
Gerrit
Op het laatste moment is een vlampijp doorgebrand en heeft de rangeerloc moeten inspringen om de trein op tijd te laten vertrekken.
Toen kon dat nog. Nu zou de vakbond staken omdat een treinbestuurder met een rangeerloc rijdt, de reizigers zouden op de volgende trein (een uur later) moeten wachten zonder uitleg etc etc...
Hallo,
Ik ben werkelijk vereerd door zoveel belangstelling, meer dan verwacht.De opmerkingen van Gerrit zijn natuurlijk voor een deel terecht, maar misschien is het de oeite om ze in een ander perspectief te plaatsen (knipoog)?
De roestkleur is inderdaad een beetje fel (= Talens roestkleur, met een beetje donkerbruin, gekocht voor 1? per 5 potjes), maar zoals iemand ook aa,nhaalt, de roestkleur op modelbanen is altijd een probleem, want veel te bruin. Ga even is Sourbrodt kijken en je schrikt van de bijna oranje kleur van de (ongebruikte) spoorstaven.
De loks zijn inderdaad nier allemaal correct. Wat de Saksische BR94 betreft, dit is een van de eerste creaties, en gekocht via EBAY; een Pruisische BR94 bestaat sedert dit jaar ook, maar kost een slordige 320?; vergeet dan vooral niet dat je een lok van die prijs nog even gaat bijwerken, versliojpen en schilderen. Dan mag er wel echt niets fout lopen.
Boven dien is de lok 82001 een fantasielok, iets dat ik ook niet onder stoelen of banken steek. De serie 82 in Belgi? waren slechts 2 loks van de Duitse BR56-0, daar waar deze in TT van de serie BR56-2 zijn.
Je hebt echter niet alles gezien, Gerrit: de lok met nr 26.033 heeft de juiste nummer en depot, en hetzelfde geldt voor de lok 64.049, met een Knorr-oververhitter, en gestationeerd in het correcte depot van Trois-Ponts. Of het type 53, met nr 53.085, eveneens van Trois-Ponts. Deze is geenszins een ombouw, maar een echte zelfbouw, en hij rijdt bovendien.
Het is weldegelijk correct een zware tenderlok met drie rijtuigen te laten rijden , althans op de Vennbahn. Toegegeven, niet het type 98, maar zeer zeker het type 97 reed daar met korte treinen, drie tot vier drie-assers van Pruisische oorsprong.
Bovendien mag je op de MOBOV-tentoonstelling nog enkele realistische loks meer verwachten. Niet alles kan in een keer gerealiseerd worden.
Maar, Gerrit, heb je mijn deksels op de wisselaandrijvingen gezien? Je ziet, ik hou weldegelijk rekening met je adviezen; waarvoor hartelijk dank overigens, dat is modelbouw: kameraadschap en constructieve kritiek
Patrick,fijn dat je mijn opmerkingen zo sportief opvat en ik heb het met opzet niet over je wisselaandrijvingen gehad (en de gaten die vroeger naast de wissels lagen [;)])Ze denken hier nogal vlug dat je iemand met opzet op de korrel neemt.Ik weet ook dat het niet zo eenvoudig is om stoomloks te verbelgischen (je moet al foto's van de beide kanten hebben)en in schaal TT wordt het er niet makkelijk op.
Ik blijf echter bij mijn standpunt:zware tenderloks horen niet thuis op een zijlijn en zijn trouwens gebouwd om zware rangeringen mee te doen.Zet dan desnoods een T3 in of zo of een duitse tenderlok,tenslotte ligt Sourbrodt vlakbij de duitse grens .
Gerrit
Hallo nogmaals,
Zoals het sportief moet, geef ik me nog niet helemaal gewonnen, hoor. De tenderlok met 5 assen op een zijlijn kan zeker wel. Je mag een type 98 (T16 of T16-1) niet verwarren met een type 99 (NB). Een type 99 woog 97 ton, een 98 72 (voor de T16) of 76 ( voor de T16-1). Bovendien is het niet het gewicht dat de toelaatbaarheid op zijlijnen bepaalt, maar de asdruk, en die is natuurlijk lager naarmate de lok meer assen heeft. Daarom hebben de Duitsers bijvoorbeeld de BR 50 en 52 ontworpen, om een krachtige lok te hebben die inzetbaar was op alle lijnen.
Wat het type 98 betreft staat trouwens in de bijbel van Belgische stoomloks ( Vapeur en Belgique, tome II, p81): "ces Ten Coupler ? roues de 1.35m ... Simples et puissantes, elles pouvaient d?brancher les rames les plus lourdes et, en raison de leurs faaibles charges par essieu, pouvaient faire du cabotage sur toutes les lignes."
Niets zo leuk als een boksmatchke onder liefhebbers [:)]
Ik ben benieuwd naar de volgende ronde [;)]
willen we dan een gokpartij opzetten
Jan
Jamaar, zoniet hoor, het blijft een match op punten, geen KO en het resultaat van het baantje is wel degelijk te danken aan enkele opmerkingen en raad van GERRIT. Zo 'n boksmatch is maar schijn, het lijkt meer op Amerikaans worstelen, nietwaar?
Ik heb eens gekeken wat er zoal op de markt is van stoomloks en dat is ronduit gezegd:triestig! Het is bijna allemaal DR materieel en wat je als "grote stomers" zou kunnen omschrijven.Ik heb zelfs geen P8 of G10 gevonden .Goedkoop kan je het ook al niet noemen (+-325?) voor een lok.Patrick schuimd dan ook de Duitse E-bay site af en daar kan je inderdaad al eens iets vinden voor een redelijke prijs.
Al bij al is het absoluut niet evident om een Belgische baan te willen bouwen in TT.Ik zou persoonlijk om deze reden eerder in schaal N begonnen zijn,daar is toch al wat meer van te verkrijgen en al h??l wat gemakkelijker te verkrijgen.
Nu moet ik wel zeggen dat die oude dingen van BTTB (BerlinerTT Bahnen) geweldig goed rijden,al is die motor wel wat groot.Ik heb een paar van die railbus-onderstelletjes in free-lance trams gestoken en dat bolt als een naaimachine.
Dat is misschien nog een uitdaging voor jou Patrick,een Belgische motorwagen bouwen op het chassis van een "Ferkeltaxi" in schaal TT.
En dat past w?l op een zijlijn[;)][:D]
Gerrit
citaat:
Geplaatst door Rochevalien
Nu moet ik wel zeggen dat die oude dingen van BTTB (BerlinerTT Bahnen) geweldig goed rijden,al is die motor wel wat groot.Ik heb een paar van die railbus-onderstelletjes in free-lance trams gestoken en dat bolt als een naaimachine.
Ik zou graag zulke onderstelletjes vinden in Mechelen of zo, om dezelfde reden.
Inderdaar is een Ferkeltaxi een mooi ondertel voor een Brossel 551 van de NMBS, zelfs de afmetingen vn de wielen zijn aanvaardbaar. Ik zoek echter nog zo'n onderstelletje. Mijn Ferkeltaxi is te mooi om te ru?neren.
Nog liever zou ik een Brossel 553 bouwen, maar dat is nog moeilijker.
Het is inderdaad zo dat een baatje in N wat gemakkelijker is, maar ik vond dit een uitdaging, en bovendien vind ik die TT een bijzonder mooie schaal. Ik doe voort en ik heb al een idee voor een volgende baan, die een mooie aanvulling kan zijn.
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters
citaat:
Geplaatst door Rochevalien
Nu moet ik wel zeggen dat die oude dingen van BTTB (BerlinerTT Bahnen) geweldig goed rijden,al is die motor wel wat groot.Ik heb een paar van die railbus-onderstelletjes in free-lance trams gestoken en dat bolt als een naaimachine.
Ik zou graag zulke onderstelletjes vinden in Mechelen of zo, om dezelfde reden.
BTTB onderstellen ga je z??r zelden vinden in Belgie,N-spoor materiaal trouwens ook.In Nederland maak je echter een goede kans om deze zaken te vinden.Wat je w?l moet doen is :prijzen vergelijken en ook w?ten wat iets kost(maar dat geldt ook voor Ho).
Misschien dat je N schaal onderstellen kan gebruiken voor die trams...
Gerrit