Modelspoormagazine forum

Zeg maar Off-topic => Babbelhoek => Topic gestart door: Koen op 02 mei 2018, 10:56:38 am

Titel: Perron boorden
Bericht door: Koen op 02 mei 2018, 10:56:38 am
een vraagje voor de kenners van 3D-printing.
Ik ben begonnen met het opbouwen van mijn perrons op mijn baan. Op dit ogenblik maak ik gebruik van boorden van Jocadis maar ik heb er te weinig.
Nu stel ik mij de vraag of een 3D-print ervan mogelijk is aangezien deze boorden licht geplooid moeten kunnen worden.
Is dit haalbaar? Zo ja, welke materiaal moet hiervoor gebruikt worden?
Ik heb zelf geen printer maar zou dit willen laten uitbesteden. Daartoe is het belangrijk een juiste materiaalkeuze te maken.
Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groetjes,
Koen
Titel: Re: Perron boorden
Bericht door: PeterC op 02 mei 2018, 12:20:47 pm
Koen,

Kan je eens een foto plaatsen van die boorden?
Kan je geen mal maken en gieten in epoxy?
Titel: Re: Perron boorden
Bericht door: Koen op 02 mei 2018, 12:56:47 pm
Dag Peter,

Hierbij de gevraagde foto's. De kwaliteit is niet wat het moet zijn maar ik heb ze snel op mijn bureau op het werk getrokken  :).
Ik heb inderdaad ook al aan een mal gedacht maar daar ga ik niet de nodige details kunnen verwezelijken.

Groetjes,
Koen

(https://farm1.staticflickr.com/823/27977508468_955db6478e_k.jpg) (https://flic.kr/p/JCh3xE)Untitled (https://flic.kr/p/JCh3xE) by Koen Vaganée (https://www.flickr.com/photos/151962858@N03/), on Flickr

(https://farm1.staticflickr.com/953/40039234290_718c7e1ee8_k.jpg) (https://flic.kr/p/2418xpG)Untitled (https://flic.kr/p/2418xpG) by Koen Vaganée (https://www.flickr.com/photos/151962858@N03/), on Flickr
Titel: Re: Perron boorden
Bericht door: dani op 02 mei 2018, 14:45:47 pm
volgens mij is 3D printen wel mogelijk , maar het plooien van ABS of PLA gaat lastiger worden.
Tenzij je ze lichtjes opwarmt in de oven alvorens ze echt te plaatsen.  Ik denk dat je PLA  kan opwarmen tot ongveveer 60-70°C en je het dan licht kan vervormen.
Je zou kunnen opteren voor PETG  of FLEX    filament maar niet alle printers zijn hiervoor geschikt.

De  "glastemperatuur" is een belangrijke waarde bij de materialen.

https://www.cad2m.nl/blog/de-filament-gids-welk-materiaal-kies-ik/




Titel: Re: Perron boorden
Bericht door: Koen op 02 mei 2018, 14:51:06 pm
Dag Danny,

Bedankt voor deze info. Ik ga dit vanavond eens doorlezen.


Groetjes,
Koen
Titel: Re: Perron boorden
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 mei 2018, 16:31:29 pm
Ik neem aan dat de brede rand uit het zicht komt. Als je daar zaagsneden in maakt of bij het printen sleuven openlaat kan je het makkelijker plooien.
Titel: Re: Perron boorden
Bericht door: dani op 02 mei 2018, 16:59:30 pm
inderdaad, en bij de boorden van Auhagen 41201 (die ik hier liggen heb) zijn die inkepingen al op voorhand gemaakt   :)

Maar die hebben dan weer een ander profiel .

Titel: Re: Perron boorden
Bericht door: loebaske op 02 mei 2018, 17:35:03 pm

Heb gewoon een styreen gesneden op de breedte die ik nodig had, daar op de afstand van om de 2cm een inkeping gemaakt en als boord een styreen vierkant aangekleeft...., blijf altijd plezant als je in de hobby iets zelf maakt...
Titel: Re: Perron boorden
Bericht door: vyncky op 02 mei 2018, 18:01:01 pm
Je kon ze vroeger nog krijgen mij Saroulmapoul. Helaas door het overlijden van Jean-Michel is bestellen niet meer mogelijk. Hopelijk wordt een overnemer gevonden van dit prachtige assortiment (van wijlen jocadis). Niets voor u Loebaske?  ;)

Yannick
Titel: Re: Perron boorden
Bericht door: Alberke op 02 mei 2018, 18:03:35 pm
en "geplooid" printen?
Titel: Re: Perron boorden
Bericht door: loebaske op 02 mei 2018, 18:07:48 pm
 :D :D :D :D :D was het allemaal maar zo simpel, dan nog te bedenken dat modeltrein liefhebbers meer hun centen spenderen
aan rollend materiaal dan aan scenery, na 4 maand aanbieden van WB scenery is het armzalig aan verkoop.
Als ik verwonderd ben dan zijn het wel de IPMS bouwers, die hebben tot nu me de meeste omzet gegeven....
Heb toch al een Mercedes gekocht....in schaal HO  8)
Titel: Re: Perron boorden
Bericht door: Koen op 02 mei 2018, 19:16:41 pm

Heb gewoon een styreen gesneden op de breedte die ik nodig had, daar op de afstand van om de 2cm een inkeping gemaakt en als boord een styreen vierkant aangekleeft...., blijf altijd plezant als je in de hobby iets zelf maakt...

Inderdaad maar ik heb een deel liggen en om dan een zelf gemaakte versie te mengen met de reeds bestaande versie ...
Misschien ben ik te perfectionistisch?

Groetjes,
Koen
Titel: Re: Perron boorden
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 mei 2018, 19:39:39 pm
en "geplooid" printen?
Dan moet je van tevoren precies weten hoe de kromming verloopt. Lijkt me lastig te realiseren.
Titel: Re: Perron boorden
Bericht door: loebaske op 02 mei 2018, 19:58:34 pm

ben ik te perfectionistisch?

Neen Koen, men grijp teveel naar een afgewerkt product zonder soms na te denken dat men wel iets zelf kan maken
en er dan ook van geniet om te laten zien "heb het zelf gedaan"
Zet je in uw veranda en ga strookjes snijden, kerven/plakken en je bent trots dat je het zelf heb gedaan...
Net als ik je heb gezegd...stop met die massa montage, maak er een kleine module van en ga in de veranda/tuin zitten
en geniet van de omgeving en tegelijk kijk je naar uw creatie.....
Titel: Re: Perron boorden
Bericht door: PietB op 02 mei 2018, 20:55:06 pm
Dan moet je van tevoren precies weten hoe de kromming verloopt. Lijkt me lastig te realiseren.
Als je goed 3D kunt tekenen is dat best mogelijk.
Wat een groter bezwaar is, is dat de bouw-ruimte op een hobby printer snel te klein is.
Vaak 20x20cm of 30x30cm in het eerste geval is dat 202 + 202=800 en de wortel uit 800=28,28 cm.
Dat is dus het maximale lengte die je op een 20x20 printer kunt printen.

Op deze website staat een mooi voorbeeld om perrons (http://www.nproject.org/nl/modelspoor-scenery/zelf-perrons-maken) op een andere manier te maken.
Dit kan natuurlijk ook in een boog ipv een rechte wand.


grt Piet.
Titel: Re: Perron boorden
Bericht door: Havoc op 02 mei 2018, 21:48:37 pm
Inderdaad maar ik heb een deel liggen en om dan een zelf gemaakte versie te mengen met de reeds bestaande versie ...
Misschien ben ik te perfectionistisch?

Al eens een echt perron bekeken dat er al wat jaren ligt? Die zien er zo regelmatig niet uit, er zijn er verzakt, spleten tussen (al dan niet met planten ertussen), hoeken van de boorden afgebroken, boorden op verschillende hoogtes, in verschillende kleuren (her)schilderd...
Titel: Re: Perron boorden
Bericht door: gardevil op 02 mei 2018, 22:07:08 pm
De niet zichtbare zijde afsnijden en dan een silicone mal maken. Daarna gips in de mal afgieten, kan je zou oud maken als je zelf wil.
Titel: Re: Perron boorden
Bericht door: Koen op 02 mei 2018, 22:18:24 pm
Zo te lezen veel stof tot nadenken.

@Eric,
Ik probeer veel zelf te maken maar wat doe je als je een deel van vroeger hebt liggen? Dit kieper je niet zomaar in de vuilbak. Bijgevolg probeer ik een oplossing te zoeken om de boorden in eenzelfde trend te bouwen.

@ Piet,
Mijn perrons zijn niet recht maar lopen in een zwakke boog. Vandaar mijn vraag naar de buigbaarheid van 3D-geprinte onderdelen  ;).

@ Johan,
Inderdaad perrons liggen er over het algemeen niet bijster goed bij.

@ Frank,
Dit zou een mogelijkheid kunnen zijn maar het is niet evident daar er een zeer lichte kromming aanwezig is. Om deze vooraf te bepalen ...

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik denk dat er nog wat stof tot nadenken klaar ligt  :).


Groetjes,
Koen
Titel: Re: Perron boorden
Bericht door: SuSke op 02 mei 2018, 22:26:00 pm

Heb gewoon een styreen gesneden op de breedte die ik nodig had, daar op de afstand van om de 2cm een inkeping gemaakt en als boord een styreen vierkant aangekleeft...., blijf altijd plezant als je in de hobby iets zelf maakt...

Inderdaad maar ik heb een deel liggen en om dan een zelf gemaakte versie te mengen met de reeds bestaande versie ...
Misschien ben ik te perfectionistisch?

Groetjes,
Koen

Een beetje verweren, hier en daar een stukje dat wat heeft meegemaakt en geen mens die het verschil merkt.
Allen jij weet waar die van Jocadis zitten en de zelf gemaakte.
Ik durf er bijna om te wedden dat men de zelf gemaakte mooier zal vinden dan het serieproduct  ;) ;)
Titel: Re: Perron boorden
Bericht door: PietB op 03 mei 2018, 01:09:05 am
@ Piet,
Mijn perrons zijn niet recht maar lopen in een zwakke boog. Vandaar mijn vraag naar de buigbaarheid van 3D-geprinte onderdelen  ;).
Had ik begrepen Koen, maar zoals Dani al schreef standaard PLA en ABS zijn niet echt felxibel als ze geprint zijn.
En bv Styreen kun je redelijk eenvoudig buigen(sorry plooien), daarom verdient volgens mij de klassieke doos construktie met een licht rondlopende wand de voorkeur, ook boven printen.
Want bij printen is er juist alles aan gedaan om een mooie rechte en vlakke oppervlak te krijgen.
Waar je wel aan zou kunnen denken is een geprintte bovenkant met tegel motief.
En zoals Johan schreef, perrons munten niet uit in mooi en recht.

grt Piet.
Titel: Re: Perron boorden
Bericht door: Dirky op 03 mei 2018, 09:26:17 am
Als er mij iemand de correcte afmetingen geeft, en er is dan ook iemand die de 3D print wil doen (en me ook de juiste "design guidelines" geeft), wil ik wel de STL file(s) maken...
Titel: Re: Perron boorden
Bericht door: Koen op 03 mei 2018, 09:27:03 am
@Piet en Suske,

Ik heb er een nachtje over wakker gelegen en heb besloten om de volledige constructie uit styreen  te maken (volgens het principe dat PeterVG uit de doeken heeft gedaan).
De reeds geplaatste Jocadis ga ik er uit gooien.

@allen,

Bedankt voor de opmerkingen, visies en suggesties die jullie gedeeld hebben. Zij waren waardevol voor mij  ;).


Groetjes,
Koen
Titel: Re: Perron boorden
Bericht door: Koen op 03 mei 2018, 09:29:14 am
Als er mij iemand de correcte afmetingen geeft, en er is dan ook iemand die de 3D print wil doen (en me ook de juiste "design guidelines" geeft), wil ik wel de STL file(s) maken...

Dag Dirk,

Als je wenst, stuur ik U een boord op. Voor mij gaat het geen oplossing zijn maar misschien kunnen er anderen mee gediend worden.
Mocht je interesse hebben, laat het mij gerust weten.

Groetjes,
Koen