Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Grootbedrijf => Topic gestart door: Dirky op 15 maart 2018, 12:11:32 PM

Titel: wissels openrijden
Bericht door: Dirky op 15 maart 2018, 12:11:32 PM
ik dacht dat zoiets nooit gebeurde?

maar het valt op dat er in smalspoor regelmatig wissels worden opengereden:
https://www.youtube.com/watch?v=IiumC7Om2CE
vanaf 10:05
https://www.youtube.com/watch?v=fpQXaVzXFUI
vanaf 11:10

'k heb er wel nog geen gezien bij normaalspoor
Titel: Re: wissels openrijden
Bericht door: bellejt op 15 maart 2018, 12:22:10 PM
lagen vroeger en mss nu nog in adinkerke -de panne. Heb ze daar zelf nog opengereden.Genaamd klapwissels
Titel: Re: wissels openrijden
Bericht door: PeterVG op 15 maart 2018, 12:33:49 PM
Uit zeer betrouwbare bron kan ik melden dat in Scherpenheuvel ook van deze wissels lagen aan de stationszijde.
Titel: Re: wissels openrijden
Bericht door: 2012 op 15 maart 2018, 13:17:29 PM
Dat heeft nog bestaan, maar ik denk niet dat we er nog hebben die mogen open gereden worden. Tegenwoordig overal met vergrendeling en als dat soort opengereden worden zijn ze kapot.
Titel: Re: wissels openrijden
Bericht door: Peter op 16 maart 2018, 12:29:36 PM
Citeer'k heb er wel nog geen gezien bij normaalspoor
Volgende keer als je in het Schwarzwald bent moet je een kijken in het station van Feldberg-Bärental op de Dreiseenbahn
Daar liggen ook zo'n wissels
Titel: Re: wissels openrijden
Bericht door: ysbeer op 23 juli 2018, 15:48:08 PM
Bij de harzer smalspoor zijn er verschillende
Denk wel dat zijn speciale wissels ,een gewone wissel open rijden is een dood zonden.
wim
Titel: Re: wissels openrijden
Bericht door: Paul Bender op 19 augustus 2018, 11:26:38 AM
Wissels oprijden kan in een aantal varianten:

- "gewoon de tong omleggen" bij een "losliggende" wisseltong. Dit heeft als nadeel dat het wissel niet of nauwelijks veilig te berijden is tegen de punt in, maar er zijn situaties waarin dit een oplossing kan zijn;
- als bovenstaande waarbij het tong gefixeerd wordt in even van beide standen. Hierbij dient het wissel wel dusdanig geconstrueerd te zijn dat er niet te veel kracht nodig is om het wissel in de andere stand te leggen. Veel tramwissels zijn dusdanig gemaakt;
- "klapwissels". Hierbij worden de tongen door een veer of contragewicht in de voorkeursstand gehouden en is het dus mogelijk / toegestaan om het wissel tegen de punt in open te rijden.

Bij de laatste variant is een mogelijk bezwaar dat de wisseltongen na ieder wielstel in de "normaalstand" terug klappen.

O.a bij de HSB is dit probleem ondervangen door in de stelstang een hydraulische demper aan te brengen. Deze demper vertraagt het terugklappen van de wisseltongen enigszins. In ieder geval lang genoeg om nog niet teruggelopen te zijn bij het passeren van het volgende wielstel. Bij de HSB zijn klapwissels te herkennen aan het hebben van gele (i.p.v. zwart/witte) contragewichten