Ik had het al vermeld in het "waar zijn we nu mee bezig" topic...
Een nieuw idee is ontstaan voor het stockeren en op de baan brengen van locomotoeven en/of treinsamenstellingen : de Paternoster kast.
Dit is een concept dat de industrie al lang gebruikt as stockage en magazijn met minimale "footprint" en geautomatiseerde stockage in de hoogte.
ik heb al een paar stukjes in 3D geprint en heb het hele ontwerp al in mijn hoofd zitten.
Nu moet ik het nog op papier krijgen en dan eens bij een bevriende fietsenmaker langs om wat occasie tandwielen en kettingen gaan vragen voor een prototype.
(https://farm5.staticflickr.com/4780/38894868720_c203bdba17_z.jpg)
Het "vorkje" op de foto, dat wordt met de 2 oogjes bevestigd aan een schakel van de ketting. Allee, eigenlijk aan 2 schakels. Het zit over 3 "pins" en doordat het in 3D geprint is kan het een beetje mee geven (PLA is wat flexibel) wanneer de ketting over een tandwiel draait. Ik ga kijken of ik de pinnetjes in de ketting kan vervangen door 3mm boutjes en dan is dat al achter de rug. Maar voor de stevigheid overweegik wel een "4 pins' model, dat heeft een iets bredere basis maar is dan ook natuurlijk meer onderhevig aan rek en trek bij het rond lopen van de ketting, zeker als het over een klein tandwiel moet, dus gebruik van relatief grote tandwielen zal aangeraden zijn, waardoort de kast dan weer breder wordt.
Anderzijds als de kast dan toch breed is, kan ik het "ophangbeugeltje" misschien ook breder maken en kunnen er 2 sporen naast elkaar liggen. Dubbele capaciteit... Maar dan krijg je ook weer te maken met onbalans als er maar op 1 spoor een trein staat of ze veel verschillen in gewicht, dus dat moet je dan weer compenseren met een stunbeugeltje bij het punt waar je wil in en uit rijden. op zich ook geen probleem met een paar lagertjes en een geleiding.
Het in en uit rijden kan niet helemaal bovenaan gebeuren want daar zit de as in de weg.
Het kan ook niet helemaal onderaan want daar gaat een kettingspanner moeten komen (gebaseerd op de zwaartekracht of met een veer op hanging op de onderste as)
Dus het zal ergens in de opgaande of dalende zijde moeten zijn. Dat opent op zich perspectieven voor een kast die in theorie van op de grond tot tegen hetplafond kan gaan en dus afhankelijk van de ketting lengte heel wat treinen kan stockeren.
Ik zal eens een paar schetsen maken die het principe en ontwerp verduidelijken....
een eerste set schetsen...
(https://farm5.staticflickr.com/4772/40705742221_b2dfddeb35_z.jpg)
Onnodig te zeggen dat ik dit volg, Dani. Ik zit immers al een tijdje op iets gelijkaardigs te broeden ::)
geen doorrit-kast, maar een schaduw-kopstation dat aansluit aan een zijspoor van de baan
Bij mij zouden de bakken dubbelsporig worden, scheiding in het midden - waar de fietskettingen lopen
De lades hebben dus een omgekeerde T-vorm, boven aan de koppen hangen ze op ketting-uitsteeksels en onderaan zijn er geleiders in een sleuf
Even je schets bekeken: die ketting gaat altijd knikken door de zijdelings geplaatste gewichten.
je kan de ketting opspannen, maar dat zal nooit genoeg zijn ...
Succes met het ontwerpen, en met de praktijk !
heel interessant onderwerp.
Wat ook wel een aandachtspunt is: hoe wiebelen beperken ?
tegen het knikken van de ketting aan de doorrij-plaats kan ik een paar steun tandwieltjes plaatsen aan de binnenkant en eentje aan de buiten kant, dat moet goed komen...
en voor het positioneren van het "actieve" niveau, tijdens het in en uit rijden, heb ik een klem systeem in gedachten. Beugeltjes in speciale vormen die makkelijk in 3D te printen zijn en die het plankje met het spoor klemmen dmv servo's .
Maar ik kan je redenering helemaal vogen ivm het omgekeerde T profiel met 2 sporen en de extra geleiding... "makes perfect sense".
Ik weet niet wat jij gaat gebruiken als materialen, maar bij mij is het zoals altijd weer "keep it cheap and simple" dus mijn materiaalkeuzes zullen niet altijd voor iedereen ideaal zijn :) :)
Citaat van: oebr op 09 maart 2018, 10:58:52 AM
heel interessant onderwerp.
Wat ook wel een aandachtspunt is: hoe wiebelen beperken ?
zoas Gerolf al suggereert met een staibilisatie raiil of sleuf
En ook zorgen dat er geen plotse bewegingen ontstaan aan de ketting zoals abrupt op volle snelheid vertrekken of stoppen.
Dus een gecontroleerde motor sturing zal aan de orde zijn met traag aanlopen en uitlopen.
Ja,maar het lijkt me toch geen evidente opgave.
Maar zoals gezegd wel een heel interessante !
Ik blijf hier graag volgen.
Mochten jullie zich trouwens eens aan een beetje industriële spionage willen
wagen, Kesselbauer staat blijkbaar terug van weggeweest op de beurs in Dortmund, zaal 4 stand D18.
Er zal in elk geval onderaan in de kast een DIKKE MOUSSE gelegd worden, voro het geval er toch eens eentje uit flikkert !!!
En vangrails naast de sporen :)
Mijn voorlopige ontwerp:
(http://meb.gerolf.be/home/bm/varia/Spoorlift.jpg)
Diende vooral om de tussenafstand tussen de lades uit te rekenen, vanuit standaard fietsketting en -tandwielen
bij ons had de kast vooraan waar je materiaal kon uitnemen twee geleide rails waar wieltjes in liepen die aan de lades vast zaten .
zo kon de lade niet beginnen wiebelen
gr raf
Er zijn er meerdere die daar ooit aan hebben gedacht, maar nooit hebben uitgevoerd. Ikke ook dus. ;)
Ik ben zeer benieuwd naar de uitvoering. We zullen er weer veel lees- en kijkplezier aan beleven als het van Dani komt. (herinner zijn lift en scanner projecten...)
weesgegroet,
Geert
hier zie je duidelijk het verschil in aanpak tussen Gerolf en mezelf. De ene gaat alles uit tekenen en berekenen, de andere gaat meteen aan de slag met "prototyping";
Eigenlijk zou ik (door mijn opleiding) de meest "berekende" en planmatige moeten zijn, maar helaas, mijn natuur en karakter beslisten daar anders over. Ik heb wel de technische "baggage" en achtergrond maar ben vooral een "doener", waardoor er helaas ook al menig projectje is herbegonnen en afgeblazen of in de koelkast is beland. Maar zo af en toe komt er toch iets uit de bus wat wel werkt :) Precisie ? ach ja, da's mooiu mee genomen :) Ik hou vooral van het iteratieve proces, met vallen en opstaan.
Mooi ontwerp trouwens, Gerolf. Allen die zwarte lijn-kronkel vraag ik me af wat daar de bedoeling van is . Maakt dat deel uit van je berekeningen of is dat voor de geleiding onderaan ? niet helemaal duidelijk. Ik ben trouwens ook benieuwd als je een geleiding onderaan je "bakjes" gaat maken tegen het wiebelen en onbalans, hoe je dat gaat passen in je totaal ontwerp want vroeg of laat gaan die de ketting moeten kruisen... tenzij je ze apart aan beide kanten voorziet, en dan nog. Waar ik wel fan van ben is de manier van ophangen, "centraal" aan de ketting, zelfs voor enkelspoor. Het vermindert de torsie van de ketting met 100%, het vermijdt het aanbrengen van al de "dwarssteuntjes" en maakt het geheel eenvoudiger.
Het zorgt er wel voor dat je niet bovenaa, niet midden , maar enkel onderaan kan in en uit rijden. Alhoewel, als ik de industriële Paternosters bekijk dan is er een "schuifsysteem" dat toelaat om de "huidige aangeboden" items uit de ketting te schuiven en aan te bieden in een luik aan de zijkant van de kast. Dit zou ook een mogelijkheid bieden, door uitneembare plankjes met rails te gebruiken en die met een schuif systeem inen uit de eigenlijke ketting te halen . Dat opent nieuwe perspectieven en het zou een paar huidige instabiliteitsproblemen kunnen helpen oplossen.
Of met 3 extra (kleine) tandwielen zou ik een "drop off" kunnen maken, een punt waar de ketting even "uit de as" geleid wordt, net ver genoeg om de trein te laten passeren naast de ketting, en dan terug in de as lopen.
mogelijkheden zijn legio
Ook ik heb even geleden met dit idee rondgelopen of een lade waar de treinen naast elkaar staan opgesteld. In ieder geval zoiets als dit. Ik volg daarom ook met volle belangstelling je project. Zelf moet ik er vanaf zien door ruimte gebrek ... jammer.
de fietsenmaker (maakster) hier in de buurt is aangesproken voor wat "recup materiaal", ik wacht nu op haar antwoord...
Van zodra ik de nodige tandwielen, assen en kettingen heb, kan ik aan de slag voor mijn "proof of Concept" en als dat blijkt te werken, dan ga ik voor een deftig bouwplan en dan een heus prototype.
Voor de mensen die me een beetje kennen: het zoveelste Dani'isme.... (het ziet er niet uit, maar als het maar enigszins werkt)
Voor mensen die me niet kennen : koester geen te hoge verwachtingen, verwacht geen technologische hoogstandjes, ik gebruik liefst huis-tuin- en keuken middeltjes die voor iedereen bereikbaar,betaalbaar en realiseerbaar zijn. (ref. mijn treinlift op basis van houten constructie en met aandrijving op staalkabel en plastic katrollen, en de Schiebebuhne gemaakt van een oude HP scanner...)
https://www.youtube.com/watch?v=w9IF8fqhhlM&t=27s
https://www.youtube.com/watch?v=5jgHgEf7-WQ
Citaat van: dani op 09 maart 2018, 12:16:21 PMAlleen die zwarte lijn-kronkel vraag ik me af wat daar de bedoeling van is .
Geen idee, en heeft geen betekenis - ontstond blijkbaar bij het exporteren naar jpg ??? ::)
ik vond het al zo een rare kronkel, maar je weet nooit natuurlijk.
een paar "denkpistes"... let wel op , die met de "dubbele lade" is niet de vorm van het eigenlijke bakje, zie daarvoor de schets van Gerolf hierboven.
eerste : met de afstandshouders, die voor onbalans zouden zorgen, en met extra kettingspanrol/geleiding
(https://farm5.staticflickr.com/4776/26859430508_7d5e7511bf_z.jpg) (https://flic.kr/p/GVtAVs)Untitled (https://flic.kr/p/GVtAVs) by Dani Van Mieghem (https://www.flickr.com/photos/153928785@N03/), on Flickr
tweede : met 2 extra tandwielen (zonder doorgaande as want die zou in de weg zitten) zodat je midden in de kast kan in en uit rijden en dus in principe een kast van vloer tot plafond zou kunnen maken
(https://farm5.staticflickr.com/4802/26859430668_3deaec45b0_z.jpg) (https://flic.kr/p/GVtAYd)Untitled (https://flic.kr/p/GVtAYd) by Dani Van Mieghem (https://www.flickr.com/photos/153928785@N03/), on Flickr
derde = met de dubbele bakjes (die extra stabilisatie geleiding aan de zijkant nodig hebben om onbalans op te vangen)
(https://farm5.staticflickr.com/4796/38920558630_5afa8c0518_z.jpg) (https://flic.kr/p/22ih37j)Untitled (https://flic.kr/p/22ih37j) by Dani Van Mieghem (https://www.flickr.com/photos/153928785@N03/), on Flickr
En de vierde, die ik op dit moment de simpelste vind, en die ONDER de baan wordt gebouwd met enkel 1 spoor bovenaan en uitgang tussen de 2 kleine tanwdielen.
(https://farm5.staticflickr.com/4794/38920559220_49317a2fa9_z.jpg) (https://flic.kr/p/22ih3hu)Untitled (https://flic.kr/p/22ih3hu) by Dani Van Mieghem (https://www.flickr.com/photos/153928785@N03/), on Flickr
Momenteel heeft de vierde mijn voorkeur. Vrij simpel van opzet en compact . De kleine tandwielen zijn dan wel maar langs 1 zijde (buitenzijde) "gelagerd" want als je die assen laat doorlopen dwars naar de andere kant, dan zitten ze in de weg voor de "bakjes". Anderzijds is het een vrij smal ontwerp en als de tafel op 90 cm à 1 meter hoog is dan kan je daar toch al flink wat "rekjes" onder kwijt. De tweede is een goeie "runner-up"
Ze hebben allemaal hun voor- en nadelen, maar we zien het nog wel...
Leuke denk/praktijk :)
Enkelvoudige bakjes hebben een belangrijk voordeel: evenwicht. Ze zullen niet kantelen, zoals dubbele die aan één kant leeg (of lichter) zijn ...
2 en 4 zijn dan goeie opties - 2 biedt meer capaciteit omdat je hoger kan gaan.
en dan nog 1 stapje.... in parallel met mijn treinenlift/magazijn...
Als ik (2) en (4) zou combineren, dan kan ik zowel midden als bovenaan in-en uit rijden en de 2 niveaus van mijn bestaande lift koppelen aan deze kast.
Maar ik denk dat ik nu iets "over the top" ga.
Dani,
Onnodig te zeggen dat ik dit ook met veel interesse ga volgen.
Het broedseizoen is bijna begonnen en dergelijk ei zit ook al een tijdje in mijn achterhoofd.
Ik zou het vooral willen gebruiken als stockage/schaduwstation onder de baan.
Ik heb nog een hele boel motoren, kettingen en tandwielen van Fischertechnik. Die tandwielen hebben een modul 1,5 en zijn zelfs misschien te printen.
Ik ken dat systeem van opbergen wel, maar van die benaming had ik nog nooit gehoord :o
Succes!
@ Peter: Hoe degelijk (en leuk) Fisher-Technik ook is, aan die ketting zou ik geen treinen ophangen.
Een fiets- (of andere metalen machineketting) is wel betrouwbaar genoeg. Het gaat immers om heel wat kilootjes ::)
ja, als je volledige treinen wil stockeren dan heb je wel flink wat gewicht aan de ketting hangen, dat is een feit.
Ik denk dat ik het voor het prototype zal beperken tot enkel lokomotieven..... Maar zelfs dan nog, zou ik inderdaad voor de stevigheid gaan.
aangezien de kleinere tandwielen (17..24 tanden) van op een "kassette" komen, moet er een manier gemaakt worden om deze stevig te bevestigen op de "as" die ze ondersteunt terwijl ze toch maar aan 1 kant gelagerd kunnen worden. Dus ik heb een opvulring in 2 delen. Aan de zijde van de kassette, een "perspassing" van 33mm diameter om de ene ringhelft mooi in het plateau te persen, en op de tegenring een perspassing van 20 mm diameter op de eerste ring, met een drupje sekondenlijm er nog tussen . Die komt er nooit meer tussenuit !!
In de dunste kant van de ring (de kant waar geen lager zit en de "karretjes" moeten passeren, zit een VIERKANT gat! Dat is omdat ik Houtbouten zou kunnen gebruiken als as, die hebben een plattere kop dan gewone bouten, en met die vierkante uitsnede kunnen ze zich lekker vast zetten. ZO kan ik ook nog aandrijven op de as als dat nodig blijkt.
het tandwiel, bemerk de vertanding
(https://farm5.staticflickr.com/4785/39875061165_622a1edcf9_z.jpg)
eerste kraag in tandwiel persen.
(https://farm5.staticflickr.com/4796/40060185774_cf13be89ca_z.jpg)
het vierkante gat
(https://farm5.staticflickr.com/4794/26899614668_094d2d2467_z.jpg)
perspassing van de 2 delen op elkaar diam 20mm met lijm
(https://farm5.staticflickr.com/4777/25899060767_e36265639b_z.jpg)
En dan het totaal...
Dit komt niet los !
(https://farm5.staticflickr.com/4780/38959885490_5ed74dff9c_z.jpg)
Hopelijk blijkt dit sterk genoeg !
Lijkt een beetje op een nieuw ontwerp voor de koeruus hun velo ;)
Citaat van: Gerolf op 12 maart 2018, 16:42:20 PM
@ Peter: Hoe degelijk (en leuk) Fisher-Technik ook is, aan die ketting zou ik geen treinen ophangen.
Een fiets- (of andere metalen machineketting) is wel betrouwbaar genoeg. Het gaat immers om heel wat kilootjes ::)
Ik heb me verkeerd uitgedrukt: ik zou aan die kettingen zeker geen treinen ophangen. Als ik mijn volle portefeuille daar aanhang, schiet die ketting reeds door (volle portefeuille = vol van kortingskaarten 8) 8) 8) ).
Ik zou die ketting enkel gebruiken voor de de aandrijving van een enorm tandwiel met daarin 4 of 6 'bakjes', dus in feite geen 'paternosterkast', eerder een 'roterende' kast (waarbij ik de opening in het tandwiel zou voorzien om boven en beneden door te rijden).
Met die Fishertechnik heb ik wormwiel-overbrengingen zodat er een natuurlijke rem is bij onevenwicht.
...ei uitbroeden ::)
Danny,
ipv met een 3de tandwiel te werken om de ketting op te spannen kan je ook het onderste zandwiel zo monteren dat je deze kan opspannen naar beneden toe (beetje zoals het achterwiel in een fiets.
@Peter,
zo'n fietsketting kan gerust enkele 100kg aan hoor, zo rap gaat deze niet breken, in een sprint op de piste moeten die kettingen heel wat ondergaan en ze breken enkel maar door de explosieve krachten, niet door continu te belasten... Danny zijn kast gaat niet zulke versnellingen moeten aankunnen als een fiets :-)
Goede tip Philippe, dat was ook al min of meer de bedoeling....
Ik ging de zwaartekracht laten werken door aan de onderste as wat gewicht te hangen of zelfs wat helpen met een veersysteem
Das ook een optie en mss zelf beter met zo'n veer, dan staat de ketting onder spanning maar nooit te hard.
Een extra tandwiel zorgt tenslotte voor meer bochten wat de kans op kantelen weer vergroot.
Ik volg uw topic met veel aandacht verder...
Citaat van: philippe_007 op 12 maart 2018, 18:59:06 PM
@Peter,
zo'n fietsketting kan gerust enkele 100kg aan hoor, zo rap gaat deze niet breken, in een sprint op de piste moeten die kettingen heel wat ondergaan en ze breken enkel maar door de explosieve krachten, niet door continu te belasten... Danny zijn kast gaat niet zulke versnellingen moeten aankunnen als een fiets :-)
Philippe, ik had het wel over een Fischertechnik (https://www.fischertechnik.de/de-de) ketting. Fischertechnik is een speelgoedafdeling van de gekende Fischer pluggen (http://www.fischer.be/tabid-1241.aspx).
Begin de jaren '80 enorm technisch speelgoed, nu nog steeds gebruikt voor technische opleidingen (https://www.d-edition.de/Spielwaren/fischertechnik/Gewerblich/fischertechnik-Fabrik-Simulation-9V.html).
Vorig jaar nog op een rommelmarkt voor een appel en een ei (de prijs van 3 nieuwe motors) de restanten van een winkel opgekocht (+2 kg onderdelen) . :) :) :)
Hey Peter,
Fischertechnik, heb ik ook nog gehad als ik klein was (letterlijk dan :-) ) Was leuk en educatief speelgoed... Jaren plezier aan gehad.
Was dus even verkeerd ivm de ketting :-) zal mij leren van half te lezen ::) ::) ::)
heb een tijdje geleden een spoor 1 paternoster van Kesselbauer gezien...
http://www.kesselbauer-funktionsmodellbau.com/de/paternoster_modelle
voor zover ik me herinner, beestig duur!
gisteren heb ik me een snipperdagje genomen. Moest om 5u30 opstaan, want de dochter ging "afrijden" voor haar praktijk rij examen, we moesten om 7u in het examencentrum zijn, en we moesten eerst nog ontbijten en nog wat dingen doornemen, o.a. nog een paar keer oefrenen voor de "risicoinschattingsproef" die ze voor het eigenlijke examen moet doen.
Rond 8u30 stonden we terug thuis, en was het rijbewijs B alvast "binnen". En dan begon een dagje "me-time" voor papsken.... 's avonds was ik chef kok van dienst, maar overdag : hobby tijd !
De bestelde "kettingpons" was geleverd, dus ik kon beginnen met alvast een ketting op te delen in gelijk stukken van 5+5 schakels + tussenschakels en deze dan terug aan elkaar zetten met 3mm boutjes, waar dan de "beugels" gaan aan hangen.
(https://farm5.staticflickr.com/4795/40765005262_8824903f13_z.jpg)
(https://farm5.staticflickr.com/4786/38997015240_cc4571f865_z.jpg)
(https://farm5.staticflickr.com/4774/38997016360_b5623c0582_z.jpg)
En dan heb je een aantal pinnentje op overschot :)
(https://farm5.staticflickr.com/4788/40765007252_bc26800e62_z.jpg)
Ik heb gekozen on te beginnen met 1 enkele ketting van 10 "segmenten", voor het Proof of Concept. Gewoon checken wat kan en niet kan.
Dan even de contramoertjes er op en dan voorlopig "geborgd" met mijn favoriete middel: nagellak ! Dat houdt voldoende voor een test maar is nog makkelijk los te maken.
(https://farm5.staticflickr.com/4772/40765006822_c84ea4d716_z.jpg)
(https://farm5.staticflickr.com/4775/40765007482_83ee6191d4_z.jpg)
Nog gauw enkele tandwielen helemaal gedemonteerd , ontvet en proper gemaakt (voor en na foto's)
(https://farm5.staticflickr.com/4784/38997018950_a6b2692ac6_z.jpg)
(https://farm5.staticflickr.com/4776/39911974595_c3dae4d506_z.jpg)
Dan nog een bevestiging ontworpen en geprint met de 3D printer om een tandwiel op de as van een NEMA 17 stappenmotor te zetten.
(https://farm5.staticflickr.com/4794/40765011842_aa6bd556e3_z.jpg)
(https://farm5.staticflickr.com/4783/38997019080_0bc743b1fa_z.jpg)
Niet helemaal zeker of de motor sterk genoeg gaat zijn, maar indien niet, vind ik wel iets sterkers of desnoods een zwaardere motor.
Het kleine tandwiel gaat via een aparte ketting, een groot (54T) tandwiel aandrijven op de as van de eigenlijke carrroussel dus ik verwacht geen gigantische weerstand.
(https://farm5.staticflickr.com/4773/40806944611_20b6bb4634_z.jpg)
Op de eerste foto staat weliswaar de ketting van de kast zelf, maar dit is enkele om te testen of ze niet tegen de plastic schijf komt.
(https://farm5.staticflickr.com/4785/40097550164_ef7b17f95f_z.jpg)
(https://farm5.staticflickr.com/4771/40806944861_85d884749d_z.jpg)
En dan nog wat 21T tandwielen van centerpunten voorzien, en enkele gaatjes geboord in een houten plankje voor een "mock-up" opstelling van hoe het er uiteindelijk gaat uit zien.
Let wel : het onderste grote tandwiel gaat wslk nog vervangen worden door een groter exemplaar van 49 of 52 T en in plaast van 10 ketting segmenten zullen er vermoedelijk 20 of 25 komen, naargelang de hoogte van de kast die ik kwijt kan onder de baan.
(https://farm5.staticflickr.com/4772/40765012122_389bbbbff7_z.jpg)
(https://farm5.staticflickr.com/4779/38997020700_91fc652e60_z.jpg)
(https://farm5.staticflickr.com/4781/25935503527_f37bc5523b_z.jpg)
EN dan de ketting er rond en onderste tandwiel er in gehangen. Hiervoor mpoet ik nog een "naaf" maken en dan alles dubbel uitvoeren voor de andere kant. Nog wek genoeg dus !
(https://farm5.staticflickr.com/4781/40765012682_b44a5da0a7_z.jpg)
(https://farm5.staticflickr.com/4773/25935502497_0274d7220d_z.jpg)
Voor het spannen van de ketting, ben ik aan het overwegen om zowel zwaartekracht (gewicht van onderste as met 2 grote tandwieken en de motor, als een voorsysteem te gebruiken. Dit betekent dat de motor en "primaire overbrenging" samane met de 2 grote tandwielen en de hoofd-as zullen gemonteerd worden op een stuk dat lichtjes vertikaal kan bewegen en wordt naar onder getrokken.
Al bij al toch een vrij productief dagje en ik ben best tevreden met het voorlopig resultaat....
Citaat van: dani op 15 maart 2018, 09:18:37 AMAl bij al toch een vrij productief dagje en ik ben best tevreden met het voorlopig resultaat....
Dat is zeker terecht dat je content bent!
Wat ik me wat afvraag: Zijn zo'n geprinte onderdelen sterk genoeg?
Zo'n bak met een trein er in weegt al gauw een paar kilo,
voor de tandwielsteunen te vermenigvuldigen met je aantal bakjes, ...
Heel mooi en vooral interessant project Dani. Ik volg je dan ook met volle belangstelling.
Enneuh ... gefeliciteerd met je dochter. :)
Citaat van: Gerolf op 15 maart 2018, 09:47:46 AM
Wat ik me wat afvraag: Zijn zo'n geprinte onderdelen sterk genoeg?
Zo'n bak met een trein er in weegt al gauw een paar kilo,
Voor dit concept zullen geprinte onderdelen voldoen, Gerolf. Het gaat enkel om een handjevol loks, ik ga geen volledige treinstellen stockeren. In later fase of voor iemand die hele treincomposities will gaan stockeren en afroepen, zal inderdaad naar steviger materiaal moeten worden om geschakeld. En naargelang de "invulgraad" van het geprinte stuk wordt dat ook steviger. Als je print met PLA en 20% invulling gebruikt zijn ze eerder broos, maar zelfde materiaal met 80% of 90% invulling is vrij stevig en stug hoor. Daar durf ik al een kilo aan hangen. Ik schat dat elke "tray", dus de 2 kopprofielen (geprint) + een stukje triplex + een stuk spoor van 30 a 35 cm + een lokomotief ongeveer 500 gram zou wegen. dat durf ik wel riskeren.
Inderdaad, iemand die het groter ziet zal ook meer budget moeten uittrekken, en zal misschien onderdelen moeten laten frezen of draaien in aluminium of staal. Maar dit is een low cost, huis-tuin-en -keuken-testje.
Mooie realisatie, Dani.
Je proefstuk ziet er veelbelovend uit.
Ik volg met véél interesse !!!
Dani,
Waar ga je de in/uitgang plaatsen? Tussen de 2 bovenste tandwielen ?
inderdaad, de ingang/uitgang komt bovenaan in het midden. Door 2 relatief kleine tandwielen (21T of 23T) te gebruiken kan ik er mooi tussen met mijn "rekjes" en blijft het totaal van de kast toch smal genoeg om ergens langs de muur te zetten en er een enkel spoortje naartoe te leiden. Ik wou eerst de kast onder de baan bouwen ergens op een "rustige" plek, en de loks er ook laten "doorrijden", maar ik denk dat ik toch een doodlopend spoor ga maken. Momenteel overweeg ik om de paternosterkast vlak voor de bestaande treinlift te zetten en dat spoor te ontdubbelen met een extra wissel. Het zal van de beschikbare plek af hangen. Maar eerst mijn PoC eens bouwen en testen of het wel werkt.
Als ze effectief voor de lift komt te staan, dan gaat de kast op wieltjes komen met een systeem waarmee ik ze kan vast klikken aan de voorkant van de liftconstructie, en alles mooi uitlijnt, maar zodat ik ze toch nog kan weg halen indien er iets aan de lift moet gebeuren. Even opzij schuiven en klaar, en nadien weer op haar plek rollen en vastklikken.
Dani,
Toch grappig hoeveel mensen met hetzelfde idee rondlopen. Zelf ben ik met een kast bezig (beginfase) die volgens het 'Kesselbauer' principe werkt. Onder en boven worden 32T shimano tandwielen gebruikt. Totale diepte van de kast (1 H0 spoor) is max 40 cm. Aansturing d.m.v. een Arduino met stepper. Bakken kunnen mijn inziens het beste van 1mm aluminiumplaat gemaakt worden. Graag blijf ik aangehaakt.
Voor geinteresseerden:
Op het zwitserse forum is iemand genaamd Andy (waarvan ook de youtubefilmpjes zijn) die daar redelijk wat foto's heeft gepost. Die foto's laten soms behoorlijk wat details zien van de paternostertechniek die gebruikt wordt. Doordat de opbouw wordt gefotografeerd is ook de constructie goed te herleiden.
Linkje naar de pagina heb ik voor jullie HIER (https://www.moba-forum.ch/index.php?thread/323-paternoster-sei-dank-endlich-genug-platz/) neergezet.
het eerste "bakje" is klaar voor testen...
Het is 54 cm lang (3 M-rails 5106) en ongeveer 6 cm breed (44mm+2*7 mm).
Er kunnen dus makkelijk 2 locomotieven achter elkaar in gestockeerd worden
Het 3D ontwerp van de frontjes voor de bakjes is nu ook definitief (hoop ik toch) en van zodra ik de tandwielen allemaal klaar heb kan ik nog enkele bakjes maken.
Belangrijk is dat ze allemaal identiek zijn kwa lengte en breedte en hoogte.
Om de ene of andere duistere reden kan ik vandaag (WEERAL) geen foto's oplade naar FlickR vanaf mijn aaifoon...
Die volgen later , dan zal ik de post aanpassen...
vandaag lukt het wel om foto's te gaan "uploaden". Raar beest hoor die Flikker :)
Bij deze dan, het bakje. 1 van 12.
** de dwarsstukjes vooraan en achteraan gaan weg, die dienen enkel om de vorm te bewaren terwijl de lijm droogt.
(en ** OOPS ** er zit een nageltje scheef zie ik nu. Is intussen gefikst !
(https://farm1.staticflickr.com/821/41044223381_fa716e294b_k.jpg)
** portaaltjes gepast, gelijmd en genageld
(https://farm1.staticflickr.com/867/26173412817_66d3feb937_k.jpg)
** spoor gepast
(https://farm1.staticflickr.com/887/26173412977_d440aa7648_k.jpg)
** toch een mooie lengte voor een "prototype"
(https://farm1.staticflickr.com/798/26173413187_da1791a842_k.jpg)
** en dan eens een lokje gepast.
(https://farm1.staticflickr.com/887/26173412677_90637bdd98_b.jpg)
Al bij al ben ik vrij tevreden van mijn werk. Nu nog de rest van de bakjes maken.
Maar ik had me vergist van latjes bij de Hubo. Je zal misschien gemerkt hebben bij de eerste foto dat het horizontaal latje onderaan ligt en de 2 zijlatjes er bovenop staan. Dat onderste is eentje van 55mm breed bij 7mm dik, en de sijlatjes zijn 27mmx7mm. Op die manier had ik net 41 mm ruimte tussen de zijlatjes. M spoor kon er nog mooi tussen, maar een locomotief was nipt. Het was letterlijk "millimeterwerk". Dus ik ga nu met 44mm onderaan werken en de zijlatjes er opzij aan vast maken ipv er bovenop. Dan hou ik netjes heel de 44mm vrij. Het scheelt "maar" 3 mm in de breedte, maar voor de loco maakt het een wereld van verschil. Zeker als er eens eentje wat breder blijkt.
Dus straks terug naar de Hubo om 44mm latjes ! Die van 55 komen wel eens elders van pas :)
(https://farm1.staticflickr.com/883/41044223611_420d612e39_k.jpg)
Even spoor er in gelegd en een paar treinen geplaats om een idee te hebben van lengte, gewicht en van de stevigheid van de 3D geprinte deeltjes ..
Over dat laatste maak ik me voorlopig alvast geen zorgen meer, ze dragen het prima !! Wel ga ik de uiteinden waar hout en plastic samen komen, nog wat verstevigen met 2K Epoxy. om zeker te zijn dat ze niet los komen.
(https://farm1.staticflickr.com/794/41002366032_3e8cd80d3a_k.jpg)
(https://farm1.staticflickr.com/866/41044389561_ad0a627186_k.jpg)
(https://farm1.staticflickr.com/897/40335668444_4650128222_k.jpg)
Vroeger zou ik alles veel "ruimer" gemaakt hebben, maar waarom , als het ook mooi gepast kan...
ZO bespaar ik op gewicht en op ruimte, meer moet dat niet zijn.
(https://farm1.staticflickr.com/794/40335668574_696fa07b65_k.jpg)
(https://farm1.staticflickr.com/801/40335668474_4a2c421abb_k.jpg)
En terwijl ik aan het werken ben, is de "massa productie" van beugeltjes gestart.
Er zijn al 6 blauwe (voor 3 bakjes), nu is hij bezig aan 6 oranje/roze (ook 3 bakjes), dan nog eens 6 groene, 6 gele en 6 witte.
Daarmee zal ik nog wel even bezig zijn, en dan heb ik er genoeg om de ketting vol te hangen (15 stuks zal wslk zelfs te veel zijn... moet nog even meten).
Waarom in verschillende kleuren ? Wel... ik heb toch verschillende soorten filemant liggen, dus waarom eentonig blauw ? "Omdat het kan", dus :) :) :)
De "ouwe trouwe" K8200 doet het nog steeds vrij aardig. Naar hedendaagse normen is dat een dinosaurus, met 3mm filament tn 0,5 mm nozzle. Maar voor dit werk ruim OK.
(https://farm1.staticflickr.com/800/39236886160_7e96e5b999_k.jpg)
(https://farm1.staticflickr.com/801/41003921562_2e4ac8c594_k.jpg)
(https://farm1.staticflickr.com/888/41045920371_fe679a82d6_k.jpg)
voor de nieuwsgierigen onder jullie die zich afvragen wat dat gele ding op de achtergrond is ...
Dat is een schaal G / 1 karretje (eveneens 3D print) met daarop een voetje voor een GoPro camera (en camera er in) gemonteerd.
De bedoeling is dat ik daarmee op de tuinbaan kan gaan filmen als de baan klaar is deze zomer. (wishful thinking)
Ik moet alleen nog wat lood toevoegen voor de stabiliteit want het is wat "top-heavy" dus dat zwaartepunt moet naar beneden !
Het werkt wel, maar is ook nog een "eerste poging".
(https://farm1.staticflickr.com/901/41046035281_5554d6ab51_k.jpg)
mooi werk dani
Ik zou schroefjes genomen hebben maar die 2K houd later ook alles op zijn plaats
hoe ga je de stroom verbindingen doen ??
je zit met 3 aan sluitingen als je de rails in 2 blokken verdeelt
blijf volgen want dit is misschien beter dan mijn klimspiraal als schaduw station
al kan ik daar 25 trein stellen op kwijt
gr raf
Ik blijf met véél interesse volgen !
Dani, maak u een dieplader want met het voetje van de camera kom je toch hoger.
Citaat van: raf op 27 maart 2018, 10:58:14 AM
hoe ga je de stroom verbindingen doen ??
je zit met 3 aan sluitingen als je de rails in 2 blokken verdeelt
Ik ga enkel 2 aansluitingen voor de stroom maken. de aanwezigheids detectie kan ik op een andere manier doen, buiten de bakjes om.
Ik ga proberen 2 vliegen in 1 klap te slaan.
Er moet gezorgd worden dat het bakje mooi op zijn plaats blijft hangen terwijl een loco in en uit rijdt.
Dus het mag niet wiebelen naar L or R. Daarvoor zullen 2 servo's een paar speciale armpjes aan beide kanten van het bakje scharnierend omhoog laten komen als het gestopt is.
De raakvlakken van die armpjes met het bakje is de ideale plaats om aan beide zijden van het bakje 1 contact te maken, bvb met een boutkopje waar een ander boutje (in het beugeltje) op drukt. Stabilisatie EN stroomvoorziening tegelijk. Mocht ik beslissen om toch nog meer aalsuitingen te maken op het bakje, dan kan ik gewoon contactjes toevoegen op de klem-armpjes.
Citaat van: SirGresley op 27 maart 2018, 11:34:03 AM
Dani, maak u een dieplader want met het voetje van de camera kom je toch hoger.
De camera zit precies op de juiste hoogte hoor. Hij zit op "machinisten oogniveau". Rekening houdend met het feit dat we hier over Spoor G (of spoor 1) spreken uiteraard. Dan mag het al es wat hoger zijn :)
Nu de definitieve maten gekend zijn, en de passage" getest is (alles kan mooi passeren) weet ik dat ik n de bak van 1 meter hoogte, welgeteld 15 bakjes kwijt kan.
Dus een maximum van 30 locomotieven. (of enkele meer als het korte zijn zoals bvb een klein rangeerlokje of zo).
Dus: 3 blauwe , 3 groene, 3 rode, 3 gele en 3 witte...
Voorlopig 6 klaar, nog 9 te gaan dus !
En dan 45 rechte rails M-spoor proberen bij elkaar te zoeken of eens op koopjesjacht gaan !
(https://farm1.staticflickr.com/866/41011526262_c0fdef871a_k.jpg)
(https://farm1.staticflickr.com/882/41053248371_626f844795_k.jpg)
Goed bezig maat!
Hoeveel brillen heb jij, jonge vent, wel niet? ;)
Citaat van: PietB op 27 maart 2018, 18:13:19 PM
Goed bezig maat!
Hoeveel brillen heb jij, jonge vent, wel niet? ;)
Een +1, +2, + 2.5 en +3 , ik heb verschillende sterktes.
eens ik bezig ben, dan ben ik bezig hee, maar dan moeten ze me met rust laten....
De trays (bakjes) zijn nu volop in "massa productie". Er zullen er dus 15 gaan in de kast hangen, en de houten bakjes zijn klaar.
Nu (terwijl ik dit tik) is de 3D printer bezig met de 3 laatste frontjes te printen en dan zijn ze allemaal klaar.
(https://farm1.staticflickr.com/872/40364716434_4bb91a4131_k.jpg)
En ja, soms gaat er een s iet hopeloos fout met 3D printen.; Met de ro wit (kleurloos) PLA filament liep het fout. Om de ene of andere reden is die "verstorven", de andere kleuren gaan allemaal prima door de nozzle bij dezelfde installingen, maar de transparante sputtert, spat, en knettert dat het niet meer aan te horen is. En de groene rol heeft gelijkaardige verschijnselen maar minder erg.
(https://farm1.staticflickr.com/863/40364716464_aafd3d36b1_k.jpg)
Bijgevolg dan maar weer verder met de "goede" kleurtjes :)
(https://farm1.staticflickr.com/873/40186889905_114019a215_k.jpg)
En zo nadert het einde van de voorbereidende werkjes aan de trays. En dan kan de fun pas echt beginnen. Het bouwen van de eigenlijke kast, het pas zetten, het meten en rekene, boren en schroeven en afregelen van de kettingen...
(https://farm1.staticflickr.com/865/41037728272_380c36b0f8_k.jpg)
(https://flic.kr/p/24uTHVj)
Leuk om je bezig te zien - ik volg nog steeds :)
Dani,
Kun je vertellen wat een bakje nu weegt inclusief spoor?
ik had me trouwens even misteld. Ik was aan het schatten geweest en kwam uit bij 15 trays, maar er kunnen er 16 hangen, ik heb onderaan een groter tandwiel waardoor er meer ruimte is en dus 16 trays zullen gebruikt worden.
@Christiaan : Wat dat gewicht betreft : zie de foto's hieronder ... : leeg (hout+plastic) 190 gram, met spoor 297 gram (3 stuks M spoor 5106)
Door C rails of K rails te gebruiken kan ik daar nog wel enkele grammetjes af snoepen denk ik, maar de ketting zal het wel houden zelfs met M track.
Snelle berekening levert dan dit op :
** 16 trays aan 300 gram = 4.8 kilo, afgerond 5 kilo
** ketting ongeveer 1 kilo inclusief boutjes en moertjes
** 32 locomotieven aan pakweg 500 gram elk = 16 kilo
Dus dat wil zeggen dat er in totaal zowat 22 kilogram aan gewicht aan de kettingen zal hangen.
Verdeeld over de 2 kettingen is dat dus 11 kilo.
Bovenaan op de tandwielen komt dus 11 kilo, over de 2 tandwielen verdeeld.
Pakweg 6 kilo per tandwiel, dat moeten ze zeker kunnen houden, ook de plastic "hubs" waarop ze zitten (3D geprint).
En ik denk net voldoende om de ketting zodanig te spannen dat ze soepel loopt.
En dan onderaan nog eventueel gewicht toe te voegen op de as, of een veersysteem.
(https://farm1.staticflickr.com/876/40380562974_9739220c29_k.jpg)
(https://farm1.staticflickr.com/879/40380562984_57fe3d2d89_k.jpg)
Ik verwacht dat straks het gewicht vooral wordt bepaald door de twee locomotieven die er in staan. Alles bij elkaar bijna 1 kilo schat ik zo. (per tray)
Ben wel benieuwd naar het vervolg, b.v. hoe ga je straks de bakjes op precies de goede plaats laten stoppen zodat de sporen netjes aansluiten.
Niet dat ik het ga namaken, maar gewoon technische nieuwsgierigheid.
IK word hoe langer hoe benieuwder of het gaat lukken met mijn "el cheapo" materiaal van uit de Hubo en recuperatie...
Voor de lol eens een bakje met spoor en 2 relatief zware loco's opgehangen en de beugeltjes houden het prima !
Ze laten wat speling toe in het vertikaal vlak om oneffenheden of kleine maatafwijkingen op te vangen .
(https://farm1.staticflickr.com/806/41090323111_83e815bab9_k.jpg)
De ketting is nu op de juiste lengte gebracht, en het onderste bakje kan nog net passeren. De kast zal onderaan wel open blijven en ze komt op wielen t staan dus er is zeker nog 7 a 8 cm vrije ruimte. Let op de 2 blause streepjes onderaan, daar wordt de plank doormidden gezaagd om de 2 kopse kanten van de kast te maken. Een stevig stuk plank van ongeveer 3,5 cm dik.
(https://farm1.staticflickr.com/794/40380807334_e4a3c998f2_k.jpg)
En ik weet dat er nu ongetwijfeld mensen zullen zijn die zeggen : "de tijd die je in deze prullaria steekt had je even goed aan je baan kunnen voort werken".
Ja, daar is iets van waarheid in, maar dit zijn dingen die ik zo eens in 5 vrije minuten tussendoor kan doen, of een uurtje 's avonds. Elke keer naar zolder doe je niet voor 5 min.
Citaat van: Klaas Zondervan op 29 maart 2018, 10:29:14 AM
Ik verwacht dat straks het gewicht vooral wordt bepaald door de twee locomotieven die er in staan. Alles bij elkaar bijna 1 kilo schat ik zo. (per tray)
hier had je wslk even "over gelezen"
Citaat van: dani op 29 maart 2018, 10:26:52 AM
Snelle berekening levert dan dit op :
** 16 trays aan 300 gram = 4.8 kilo, afgerond 5 kilo
** ketting ongeveer 1 kilo inclusief boutjes en moertjes
** 32 locomotieven aan pakweg 500 gram elk = 16 kilo
Citaat van: Klaas Zondervan op 29 maart 2018, 10:29:14 AM
Ben wel benieuwd naar het vervolg, b.v. hoe ga je straks de bakjes op precies de goede plaats laten stoppen zodat de sporen netjes aansluiten.
Ik ga ze "ongeveer" op de juiste plaats laten stoppen (op een mm of 2 na) via een contactpinnetje ergens (ik denk onderaan) op de trays dat een microswitch bedient, en dan op je duiste plek brengen door positioneer-armpjes op servo's, die gaan klemmen en ook meteen voor elektrisch contact zorgen.
Alternatief is dat ik 2 laser pointers gebruik en 2 LDR's, om te bepalen wanneer de motor moet stoppen. Ik moet dat nog een beetje uitproberen wat het beste resultaat geeft. Het principe met laser pointer en LDR ga ik trouwens ook in de treinlift inbouwen.
En de sporen worden pas in de bakjes vast gelegd eens alles gemonteerd is , en ik elk van de sporen individueel kan "passen" in de tray op het moment dat hij voor de in/uitgang staat.
Dani,
Dank voor de berekening, zelf al even bedacht dat een 1mm tray van aluminium ongeveer 150 gram zal wegen met dezelfde lengte. Hout en alu ligt dus niet ver uit elkaar
Citaat van: buzz_4stroke op 29 maart 2018, 10:57:41 AM
Dani,
Dank voor de berekening, zelf al even bedacht dat een 1mm tray van aluminium ongeveer 150 gram zal wegen met dezelfde lengte. Hout en alu ligt dus niet ver uit elkaar
Inderdaad, het gewicht is vergelijkbaar. De "maatvastheid" bij aluminium zal wel wat nauwkeuriger zijn, maar de kostprijs ook denk ik.
Ik heb het even berekend, en één tray kost me ongeveer het volgende
* 90 ct (onderste plankje :4€50 / 5 stuks uit een lat van 2m70)
* 2 maal 50 ct (zijkantjen plankje :2€50 / 5 stuks uit een lat van 2m70)
* ongeveer 1 € aan PLA en electriciteit voor het printen van de portaaltjes
* ongeveer 2 cent aan nageltjes en 5 cent aan houtlijm
---------------------------------------------------------------------------------------
90+50+50+100+2+5 = 297 cent = ongeveer 3€ per tray
Citaat van: dani op 29 maart 2018, 10:45:15 AM
hier had je wslk even "over gelezen"
Ik had het nog niet gezien, want we hebben toen bijna gelkijktijdig een reactie geplaatst.
ja, dat gebeurt af en toe :) :)
Het positieve : je hebt mijn schatting toch ongeveer bevestigd.
Citaat van: dani op 29 maart 2018, 10:40:15 AM
En ik weet dat er nu ongetwijfeld mensen zullen zijn die zeggen : "de tijd die je in deze prullaria steekt had je even goed aan je baan kunnen voort werken".
Ja, daar is iets van waarheid in, maar dit zijn dingen die ik zo eens in 5 vrije minuten tussendoor kan doen, of een uurtje 's avonds. Elke keer naar zolder doe je niet voor 5 min.
Zaak is dat ge uw amuseert.
En dat is nu het geval, dus waar zit het probleem nu juist? :)
Ik lees dit draadje in ieder geval met plezier.
Paul
Citaat van: just4fun op 29 maart 2018, 12:42:03 PM
Ik lees dit draadje in ieder geval met plezier.
Paul
Ik ook. Ik ga het zeker niet nabouwen, maar ik vind het boeiend dat hele ontstaan / realisatie proces te volgen.
Er zitten sowieso lessen in voor andere projecten.
Paaszondag , 1 april 2018....
Vanmorgen een "ontbijtje buitenshuis" met de familie gedaan, en daarna aan de paternoster gegaan.
Niet om religieuze overwegingen, maar omdat het moest vooruit gaan.
Dus : eerst een frame in elkaar getimmerd voor de eigenlijke kast :
(https://farm1.staticflickr.com/790/40260668235_081a55825c_k.jpg)
En er meteen maar de wieltjes al onder gezet :)
(https://farm1.staticflickr.com/818/40260667695_29b32ff569_k.jpg)
Draadeinde op maat gezaagd voor de bovenste tandwielen... Lang genoeg maken zodat ik de lagerblokken diep genoeg kan maken voor stabiliteit, en om t evoorkomen dat de asse "wobbelig" zijn en de ketting af loopt.
(https://farm1.staticflickr.com/804/27282550878_f4a94439d8_k.jpg)
Tandwielen er op . Aan de voorste kant met een geborgde moer (met zo ene nylon ringetje) en achteraan sluitring en moer.
(https://farm1.staticflickr.com/816/27282550778_21f42591c2_k.jpg)
Even voorlopig gepast en door gedraaid...
(https://farm1.staticflickr.com/787/27282549388_203b98ab08_k.jpg)
En dan alles beginnen monteren. Het is niet definitief, dus elke tray zit nog maar met 2 moertjes vast.
(https://farm1.staticflickr.com/897/41112746202_c0c3698656_k.jpg)
En dan in plaast van 4 bakjes (wat eerst de bedoeling was) gelijk alle 16 gemonteerd, om de stabiliteit van de ketting op de tandwielen na te gaan.
(https://farm1.staticflickr.com/803/26284072007_d65d08df60_k.jpg)
Met 4 trays liep de ketting er nog af, met allemaal de trays is het geheel wat "zelf stabiliserend".
Let wel: onderaan zitten de grote tandwielen er nog niet in, dus het hangt nog wat te "zwiepen".
En dan ga ik de juiste afmetingen opnemen, blokjes maken voor de lager bevestigingen, en dan kan alle "met precisie" afgemonteerd worden.
Voorlopig als "Proof of Concept " vind ik het wel best ok.
(https://farm1.staticflickr.com/801/27282550158_3815a8d3d2_k.jpg)
en dan maar meteen een gat zagen voor de in/uitgang.
(https://farm1.staticflickr.com/814/40264383445_4f3984a188_k.jpg)
Je ziet ook aan de testopstelling hoe het centreren (horizontaal lijnen) en opduwen (vertikaal lijnen) van de trays gaat gebeuren.
Aangezien de tray aan een ketting hangt en kan schommelen, is er L/D rn op/neer wat beweging mogelijk.
Daar maak ik gretig gebruik van door met een scharnierend "inrijbrugje" de zaak te "klemmen" in een V-achtig malletje.
(https://farm1.staticflickr.com/888/40447888364_0faefcb53c_k.jpg)
(https://farm1.staticflickr.com/897/26287655867_9f02709a2e_k.jpg)
De schommelbeweging wordt gestopt door de zijwaartse klemming, en door het lichtjes omhoog duwen van de tray wordt deze ook in de hoogte gestabiliseerd en goed gepositioneerd. En op dar bruggetje komt een kort spoortje dat de verbinding maakt tussen het inrij-spoor en de tray zelf. Vooraleer de ketting in beweging gaat, wordt het brugje naar beneden gekanteld zodat het uit de weg is .
(https://farm1.staticflickr.com/897/26287655867_9f02709a2e_k.jpg)
SIMPLE ENGINEERING :)
En ik kreeg al de vraag hoe ik de trays aan de ketting vast maak : even terugkeren naar begin van dit topic of deze foto bekijken .
(https://farm1.staticflickr.com/883/41116342222_1b9110a212_k.jpg)
(https://farm1.staticflickr.com/809/41160290721_407333656a_k.jpg)
Dat gat in het schot miste ik nog. Anders staat die loc daar maar, met een bord voor zijn kop. ;D
Ingenieuze constructie. Ik wacht op een filmpje als het eenmaal in bedrijf is.
@Danny, ik vraag me af of je geen probleem gaat krijgen met de draadstangen waar de tandwielen opzitten , die staan nogal schuin naar beneden omdat de tandwielen ver van de kastmuur staan , daar moet volgens mij toch iets aan gedaan worden maar verder , chapeau ik blijf dit volgen 😉
Daarom was dit maar een mock up, Krispy...
Die assen worden nog over de hele lengte ondersteund door blokken met kogellagers er in.
Zowel binnenin als buiten komen lagers en steunen zodat er echt geen vertikale of horizontale speling meer op zit maar het toch vlot blijft draaien.
Ik wacht nog op de bestelde lagers en dan kan ik pas "afbouwen" en regelen maar ik uad wat tijd vrij en het kietelde....
Ik ken dat. Je wilt gewoon weten of je idee werkt.
Citaat van: Klaas Zondervan op 01 april 2018, 23:41:50 PM
Ik ken dat. Je wilt gewoon weten of je idee werkt.
inderdaad, als een mens dan al dat voorbereidend werk gedaan heeft, en het gros van de onderdelen in huis heeft, dan wordt het lastig om te wachten :)
Zie dit draadje nu pas, ik zou zeggen ga eens in een Audi showroom kijken !
In elke Audi garage staat zo een type vitrinekast... heb al gevraagd of ze deze
verkopen, maar doen ze niet.
Ik dacht dat dit ontwerp kwam van Porsche en dit ook in het echt bestaat, met
echte Porsches erop in Ingelstadt...
Geert
Dan zullen de kettingen en de plangskes wel van een zwaarder type zijn zeker ? ;) ;)
Dany , in ieder geval , prachtig gedaan ! :) :-X
Citaat van: Snobby Crash op 02 april 2018, 21:28:05 PM
In elke Audi garage staat zo een type vitrinekast... heb al gevraagd of ze deze
verkopen, maar doen ze niet.
Neen ze mogen dat niet verkopen en zelfs als ze het zouden doen dan zou dat bijna onbetaalbaar zijn...
Mijn "plus-zoon" is verkoper bij VW / Audi en die dingen kosten aan de dealers STUKKEN VAN MENSEN.
En dan nog, kopen is voor rijke mensen, een arme duts als ik moet het zo goedkoop en simpel mogelijk doen, met beperkte middelen :)
Dani,
Ik volg nog steeds en sta er steeds verwonderd van hoe jij zoiets met huis-, tuin- en keukenmateriaal aan het werk krijgt.
Ik zoek het blijkbaar steeds te ver bij mijn ontwerpen waardoor ze nooit worden uitgevoerd.
Toch enige vorm van (gezonde) jaloesie ;)
Citaat van: PeterC op 03 april 2018, 20:05:51 PM
met huis-, tuin- en keukenmateriaal
Ik moet eerlijkheidshalve wel zeggen dat in dit geval de 3D printer een hele grote hulp gaat zijn !
Bij de ruwbouw en opbouw van de treinlift was die er nog niet en die constructie is minder stabiel, (al werkt ze wel).
Het op maat kunnen maken en thuis zelf 3D printen van lagerblokken, frontplaatjes, en hulpstukjes is toch een hele vooruitgang hoor .
Het komt de creativiteit, de precisie en de stabiliteit ten goede en kost relatief weinig. (enkel wat PLA, de printer had ik al langer)
Dani,
Prachtig werk hoor. Het juiste en het goede gereedschap is het halve werk.
Groeten.
Ludo.
iemand een bakje vol 3D geprinte onderdeeltjes ?
Als ik zie hoe veel er al aan 3D print in dit project gaat kruipen, dan is het eigenlijk wel cool dat deze techniek beschikbaar is voor Jan-met-de-Pet de dag van vandaag.
Anders zou ik dat allemaal met de figuurzaag of andere tools moeten doen en hopen dat het past.
(https://farm1.staticflickr.com/783/41453261812_df3f8f7d64_k.jpg)
Puzzel het maar allemaal in mekaar :) :) :)
(https://farm1.staticflickr.com/881/41453261732_ef7f1d75c9_k.jpg)
(https://farm1.staticflickr.com/800/41453261682_825fa14173_k.jpg)
(https://farm1.staticflickr.com/794/39686276050_157cb480ec_k.jpg)
(https://farm1.staticflickr.com/883/27623586438_9423e9ef21_k.jpg)
(https://farm1.staticflickr.com/792/40782224234_f2a02ba4a8_k.jpg)
Zoals je het zegt, je tovert fantastische stukjes uit je 3D printer.
CiteerAls ik zie hoe veel er al aan 3D print in dit project gaat kruipen, dan is het eigenlijk wel cool dat deze techniek beschikbaar is voor Jan-met-de-Pet de dag van vandaag.
Dat betwijfel ik toch. Ik loop al vast op het 3D tekenen. Ik weet het, het is een kwestie van oefenen, maar toch is er een hoge drempel.
3D tekenen en 3D printen zijn heel verschillende dingen.
Als Dani zegt dat het mooi is dat 3D printen bereikbaar is voor Jan met de Pat, dan heeft hij gelijk.
3D printers zijn al lang niet meer zo duur als 3-5 jaar geleden.
Dat je voor een goede 3D print een goede tekening nodig hebt, is evident.
Maar gelukkig zijn er voor de mensen die nie zo vaardig zijn met 3D teken pakketten genoeg tready-made ontwerpen op het internet.
En ja als je kijkt wat Dani maakt voor zijn heel specifieke toepassing dan moet je inderdaad kunnen tekenen.
grt Piet.
Persoonlijk had ik dan toch liever wat onderdelen uit hout of plexiglas oid gemaakt.
En of die tandwielen een lang leven zijn beschoren betwijfel ik en ook of ze wel precies genoeg zijn. ;)
Verder een leuke poging.
Groetjes
Citaat van: INFO op 17 april 2018, 18:37:53 PM
En of die tandwielen een lang leven zijn beschoren betwijfel ik
Die bedenking heb ik ook. Ik heb geen idee hoe sterk die kunststof is, maar op tandwielen komen nogal wat krachten ...
wel, heren sceptici ik zal jullie moeten teleurstellen....
De tandwielen zullen net GEEN al te grote krachten te verwerken krijgen, en over de precisie valt ook te discussiëren.
Ze zullen gebruikt worden aan het begin van een "kinetische ketting" (geen fietsketting) met een heel grote overbrengingsverhouding waar het uiteindelijk op geen mm of 2 steekt.
Kritiek is makkelijk getikt en deze is misschien (al of niet) terecht, maar ik geef het toch een kans, en een reële mogelijkheid op slagen. Lukt het niet, dan kan ik nog altijd dingen wijzigen.
Wie beter kan, mag me altijd komen helpen of het beter doen.
Ik hoop oprecht dat het lukt, Dani.
Jij noemt het sceptisch, ik noem het bezorgdheid.
what's in a name, Gerolf ... Ik kan best begrijpen dat je er zo over denkt.
En ja, in een hoogtechnologische wereld zou een oplossing als deze absoluut niet door de beugel kunnen, en zou nooit door een goedkeuring geraken bij een review.
Maar... dit is "Dani's World", en daar gaat het niet zo heel nauw, en mag er al eens een foutje gemaakt worden of een experimentje mislukken. Het is dan ook zoals heel in het begin gezegd: een proof of concept. Met de bedoeling om er van te leren wat kan en niet kan. Als ik zie hoe sommige mensen in de modeltreinwereld some "onder-plankse" contructies en voorhistorische mechanismen bouwen om in het zichtbare deel van de baan toch iets fijn te laten bewonderen (en daar ook nog wonderwel in slagen met soms primitieve middelen), dan moet dit zeker ook een kans krijgen.
Maar we bekijken het wel ... wie weet krijgen jij en Wim gelijk. Time will tell.
Citaat van: dani op 19 april 2018, 09:31:36 AM
Maar... dit is "Dani's World", en daar gaat het niet zo heel nauw, en mag er al eens een foutje gemaakt worden of een experimentje mislukken.
En laat het nu net dat zijn waar ik in dit (en soortgelijke experimenteer-) draadje van geniet.
De trial and error druipt er vanaf ...
Het spelen met ... is het plezantste.
Paul
Dankjewel Paul, jij hebt de essentie van dit draadje helemaal mee ! De anderen ook wel vermoed ik, want ze blijven volgen en brengen inderdaad goede en vaak gegronde opmerkingen naar boven waar ik dan kan van leren. Dus vooral niet ophouden mannen, die input wordt wel degelijk ernstig bekeken en overwogen.
Een mooi voorbeeld daarvan : origineel gingen de "bakjes" naast de ketting hangen met speciale afstandhouders. Maar de opmerking over het "torsen" van de ketting heeft me doen nadenken en gezorgd voor de huidige opzet met de bakjes "auto-balancerend" uitgelijnd met de ketting en de in/uitgang bovenaan.
Citaat van: just4fun op 19 april 2018, 12:22:02 PM
De trial and error druipt er vanaf ...
Gelukkig is het aantal "errors" beperkt want elk foutje kost sowieso leergeld. (letterlijk)
Citaat van: just4fun op 19 april 2018, 12:22:02 PM
Het spelen met ... is het plezantste.
dat is voor mij inderdaad ook het belangrijkste, ik ben eerder een bouwer dan een rijder...
Net zo met mijn ander hobby : ik geniet meer van sleutelen aan oude VW kevertjes en aan motorfietsen, dan er zelf mee te rijden. Dat laatste is "passief" vind ik.
Hoi Dani
ik blijf ook nog steeds volgen
de tandwielen zie ik geen probleem
een kollega modelbouwer had een hele boot geprint inclusief motor houder en tand wielen
na 1 jaar loopt dat ding nog steeds zonder problemen
en hij heeft nog geen tandwiel moeten vervangen
https://www.facebook.com/johnlangerak5/videos/367127310420144/
ik weet niet of het zichtbaar is maar hiervan bet bewijs
en deze tandwielen worden pakken zwaarder belast dan wat Dani aan het bouwen is
hij heeft wel de sigarenblaadjes truk toegepast maar ja die kennen jullie allemaal wel
gr raf
tof filmke, ge moet het maar doen een hele boot printen... en dat die dan nog vaart ook, chapeau.
"Wie niet waagt, blijft maagd!"
En ge hebt de 3D file dus ge kunt ze altijd opnieuw maken.
Sjiek dat je zoiets uitprobeert.
Ik heb ooit bij een veiling een display van corgi gezien maar tot je de prijs ziet...
https://www.pinterest.com/pin/325244404329204329/ (https://www.pinterest.com/pin/325244404329204329/)
de lagertjes 8/22/7 mm zijn aangekomen en ik heb mijn 2 speedboren van 22 en 16 mm teruggevonden...
Dus even wat uitgeprobeerd, het zal wel goed komen vermoed ik zo ...
(https://farm1.staticflickr.com/824/41163636784_a1f36283e8_k.jpg)
(https://farm1.staticflickr.com/980/28011266058_0a782ffe4a_k.jpg)
(https://farm1.staticflickr.com/960/41163636814_4d7615e38f_k.jpg)
(https://farm1.staticflickr.com/956/41163636934_06f13394c2_k.jpg)
(https://farm1.staticflickr.com/831/41880606871_9132da7eae_k.jpg)
(https://farm1.staticflickr.com/963/41880606981_2044a403a3_k.jpg)
(https://farm1.staticflickr.com/864/41163637104_e02f5c1af3_k.jpg)
Dani,
Komt die lager zo los te liggen in dat gat in de houten balk?
Geeft dat niet teveel speling?
Neen Peter. Dat gat is te groot omdat het uit de losse pols gemaakt is.
De definitieve worden geboord op een kolomboormachine met een iets afgevijlde boor dus een heel lichte perspassing...
Bij zulk werk met speedboren moet je ook letten op de volgorde. Als je eerst het doorlopende gat boort heeft je grotere speedboor geen zoekcenter meer. Dus in dit geval eerst het grote gat boren tot halve diepte, dan houd je nog vlees over voor de kleinere boor om zijn geleiding te vinden.
Inderdaad Klaas dat is mijn methode