Voor de nostalgische liefhebber die het zou interesseren:
Ontdekt bij het bekijken van de heropende/heraangelegde DB-lijn naar het kopstation D-Heinsberg
(+/- 10km ten oosten van NL-Roermond) :
een goede kleurfoto van een actieve vuurloze stoomloc op een chemische industrie-aansluiting (AkzoNobel). Nogal zeldzaam of niet ?
(dit groene stoomlocje-zonder-schouw werd ondertussen afgevoerd en vervangen door een saaiere DB-dieselrangeerder)
http://deacademic.com/pictures/dewiki/71/Guterzug_mit_Dampflok.jpg
Dit kort 'doodlopend' zijlijntje naar Heinsberg van slechts een dozijn kilometers, is zeker ook een geschikt voorbeeld voor een modelbaantje ......
Citaat van: Herwig op 11 januari 2018, 18:38:47 PM
...vuurloze stoomloc...
Vuurloos, ingezet waar 'vuur' nogal vijandig was. Oa in de (petro-)chemische industrie.
Er zit er al ééntje in mijn HO collectie ;)
De loc werd 'gevoed' met stoom uit één of ander stoomgenerator (oude stoomloc, vaste stoomketel, ...) en deed zijn werk tot er onvoldoende druk was. Dan terug stoom gaan 'tanken'.
Een goede, duidelijke kleurenfoto van een nog in actie zijnde vuurloze stoomloc is misschien nog -relatief- zeldzamer dan ooit de locjes-zelf (?) Omdat ze meestal in een afgesloten industrieterrein opereerden. "Verboden voor onbevoegden" ...
En soms ook strikt verboden te fotograferen zelfs door eigen personeel, mét of zonder speciale machtiging....
"...Er zit er al ééntje in mijn HO collectie ..." (Reactie1~PeterC) : dat zal dan misschien wel één van die vuurloze Liliput-ertjes wezen ?
Handig voor 2ehands buffers uit de rommelbak ;D
Brouwerij Stella Artois in Leuven had een vuurloze stoomlok. Deze heeft een tijdje bij de NMBS gestaan.
Hier zijn ongetwijfeld kleurenfoto's van gemaakt.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20130819_00698835
Deze vuurloge loks werden niet alleen in vuurgevoelige site's gebruikt, maar ook in bedrijven die over een grote vaste stoominstallatie beschikten. Hierdoor spaarde men een stoker uit; men hoefde geen kolen te gaan laden, en ook geen water in te nemen. Het reinigen van vlampijpen en rookkast werd ook uitgespaard, evenals het reinigen van de vuurhaard.
Gewoon stoom gaan tanken, zoals nu gas (oa LPG) wordt getankt.
op de site van BASF aan poort 1 staat er ook 1 op een sokkel
"...Handig voor 2ehands buffers uit de rommelbak..." (Reactie3~Kautenbach/Wim)
Die combinatie van één ronde + één rechthoekige buffer, zou dat zomaar toeval zijn of ... mét een bedoeling ?
Waarom moest het eigenlijk stoom zijn? Waarom werd er niet gewoon perslucht gebruikt?
het was niet zozeer stoom die in de loc ging, maar heet water, van boven 100 graden. Dat blijft nog een hele tijd stoom vormen, dat is dus een stuk efficiënter dan 1 keer een lading gas (lucht, stoom) in een druktank. De energieopslag was niet zozeer druk, maar hitte.
Dat klinkt logisch. Thanks Floris. ;)
Deze lok bestaat volgen het web nog altijd en zou na een verblijf in Zwitserland nu in Meiningen staat (de gekende lokherstel van de voormalig DDR)
Ook staan er redelijk wat foto's op het web
Citaat van: marctje op 11 januari 2018, 22:59:17 PM
op de site van BASF aan poort 1 staat er ook 1 op een sokkel
En een tweede werd aan de NMBS geschonken. Deze stond? Eveneens in Leuven.
Deze loks werden ook gebruikt waar "geen vlam/ ontstekingsbron mocht komen.
Yannick
Citaat van: vyncky op 12 januari 2018, 17:00:46 PM
Citaat van: marctje op 11 januari 2018, 22:59:17 PM
op de site van BASF aan poort 1 staat er ook 1 op een sokkel
En een tweede werd aan de NMBS geschonken. Deze stond? Eveneens in Leuven.
Deze loks werden ook gebruikt waar "geen vlam/ ontstekingsbron mocht komen.
Yannick
Even naar mijn foto's van de MSM uitstap naar Leuven bekeken (2007!) en daar stond inderdaad de groene 3-asser van Artois en een gele 2-asser van BASF (nummer 4).
(https://farm5.staticflickr.com/4747/39233998034_a9cea72423_z.jpg)
Leuven anno...