Een tijdje geleden kocht ik een Hag lok in zeer goede staat met goede rij-eigenschappen. Nu wil ik deze digitaal ombouwen wat ik al zeer veel gedaan heb. Dus permanent-magneet en 2 smoorspoelen in de lok en de analoge omschakelaar eruit. Ook de onstoorder eruit. Heb dan van esu een 21 mtc gekocht (51968) om meer lichtfunkties te kunnen inbouwen alsook een esu dekoder 64614 V4 M4. Normaal gezien moet de dekoder zich aanmelden maar doet niets. Alle aansluitingen nagezien maar nog steeds niets.
Ben met de dekoder naar de handelaar geweest waar ik hem heb gekocht en hij heeft hem getest met de dekodertester van esu en alles was in orde. Thuis nog eens getest om een adres in te stellen zowel via de lokprogrammer als manueel op de ecos maar hij geeft steeds "fout" aan. Zou het kunnen dat de dekoder wel werkt maar dat het probleem bij de esu 51968 mtc ligt. Iemand een voorstel ???
Mvg
755philippe
Hallo,
Heb toch de indruk dat de dekoder niet werkt. Ik krijg 16V bij het uitmeten van pin 22(rt) en pin 21(zw). Foutmelding bij uitlezen en onmogelijk om adres weg te schrijven alsook geen automatische aanmelding(M4). Ik weet het niet meer wat ik nog kan testen.
Mvg
755philippe
Citaat van: 755philippe op 04 januari 2018, 15:56:10 PM
Hallo,
Heb toch de indruk dat de dekoder niet werkt. Ik krijg 16V bij het uitmeten van pin 22(rt) en pin 21(zw). Foutmelding bij uitlezen en onmogelijk om adres weg te schrijven alsook geen automatische aanmelding(M4). Ik weet het niet meer wat ik nog kan testen.
Mvg
755philippe
Ik dacht zo, als de decoder is uitgetest bij de handelaar, dan is er toch een probleem met je bedrading in de loc. De decodertester van ESU is niet zo duur, dan kan je hem zelf uittesten.
Wou er nog aan toevoegen dat je dan ook eventuele verschillen tussen de instellingen (van de centrale) van de handelaar en die van jouw kan uitsluiten.
Heeft hij gereden voor de ombouw? Draait de motor op zich wel (op een gelijkstroomtransfo) ?
Ik ben geen expert, maar vele decoders willen niet werken, en geven een foutmelding, wanneer er geen motor aangesloten is (grijs en oranje draad). Heb je al eens een tijdelijke probeermotor rechtstreeks aangesloten? Dit om uit te sluiten dat het de motor/bedrading in de loc is?
Heb je de koolborstels teruggeplaatst.....? ;)
yep.
Ik heb volgende aansluitingen gemaakt :
sleper op rood
massa op zwart
grijs op motor links
oranje op motor rechts
Heb in de ecos ook op dcc en Motorola gezet maar noppes. Zal eens kijken of de koolborstels goed kontakt maken.
Mvg
755philippe
Daarom motor eens 'los' testen (draden decoder verwijderen!)
Ik heb een stekkervoeding van 10.5Vdc liggen. Kan dit kwaad om hiermee de motor te testen ?
Mvg
755philippe
Citaat van: 755philippe op 04 januari 2018, 17:21:07 PM
Ik heb een stekkervoeding van 10.5Vdc liggen. Kan dit kwaad om hiermee de motor te testen ?
Mvg
755philippe
perfect. Vergeet niet de draden van de decoder naar de koolborstels er eerst af te halen, anders knets.
9V blokbatterijtje met 2 krokodillen klemmetjes volstaat ook. Als je de decoder uitneemt kun je de draden laten zitten.
Heb de test gedaan en de motor draaide als een fluitje van een cent. Decoder aangesloten en weeral deed die niets.
Gsm opgeladen zodat ik enkele foto's kan posten vd bedrading en decoder.
(https://farm5.staticflickr.com/4595/39471508012_b8c12bdc31.jpg) (https://flic.kr/p/238XNaA) (https://farm5.staticflickr.com/4729/38605689485_b0353e7d1e.jpg) (https://flic.kr/p/21PsftX)
(https://farm5.staticflickr.com/4684/38605702355_6f36706bea.jpg) (https://flic.kr/p/21PsjiR)
De bedrading is voorlopig en zal als alles werkt mooi verwerkt worden.
Mvg
755philippe
Al eens geprobeerd de decoder onderste boven te plaatsen ( kan normaal geen kwaad , zijn ze tegen beschermd )
Bij oudere motoren is er soms een elektrisch contact tussen een van de motorklemmen en het chassis. Bij analoge operatie is dat geen probleem, digitaal met een decoder mag dit absoluut niet! Meet eens de weerstand tussen elk van de klemmen van de motor, en het chassis?
Citaat van: Michiel op 04 januari 2018, 19:32:46 PM
Bij oudere motoren is er soms een elektrisch contact tussen een van de motorklemmen en het chassis. Bij analoge operatie is dat geen probleem, digitaal met een decoder mag dit absoluut niet! Meet eens de weerstand tussen elk van de klemmen van de motor, en het chassis?
Inderdaad een veel voorkomend euvel, maar dan heeft de decoder meestal al pffft gedaan.
Citaat van: krispy op 04 januari 2018, 19:24:46 PM
Al eens geprobeerd de decoder onderste boven te plaatsen ( kan normaal geen kwaad , zijn ze tegen beschermd )
Ik heb dat ooit eens gedaan met een 21-pins ESU decoder in een Trix loc, gewoon verkeerd ingeplugd, gevolg, de lichten werkten niet meer langs de ene kan, decoder dus stuk.
Nieuwe decoder op de juiste manier moeten plaatsen om de lichten te kunnen laten branden.
Dus ik zou het niet proberen, ik check het vanaf toen zeer goed voor ik een decoder plaats.
Citaat van: krispy op 04 januari 2018, 19:24:46 PM
Al eens geprobeerd de decoder onderste boven te plaatsen ( kan normaal geen kwaad , zijn ze tegen beschermd )
Gaat dat? Er is toch een "sleutelgat"
Citaat van: Alberke op 04 januari 2018, 19:41:12 PM
Citaat van: Michiel op 04 januari 2018, 19:32:46 PM
Bij oudere motoren is er soms een elektrisch contact tussen een van de motorklemmen en het chassis. Bij analoge operatie is dat geen probleem, digitaal met een decoder mag dit absoluut niet! Meet eens de weerstand tussen elk van de klemmen van de motor, en het chassis?
Inderdaad een veel voorkomend euvel, maar dan heeft de decoder meestal al pffft gedaan.
En ik dacht dat het bij wisselstroommotoren niet gangbaar was
Wat natuurlijk ook kan, want hij werkte bij mijn handelaar, dat ik de pinnen van de adapterprint misschien een klein beetje naar buiten moet duwen zowel links als rechts (minder dan 0.5mm). Kan dus een kontaktprobleem zijn.
Mvg
755philippe
het enige wat ik je nog kan aanraden is de bedrading "doorfluiten", als je een ohmmeter hebt.
Probleem is opgelost. Een van pinnen van de adapterprint raakte een van de kontakten van de dekoder niet. Oplossing was de contaktpinnen een heel klein beetje van elkaar duwen zodat de contakten mekaar raakten. Zag dit toevallig door even een vergrootglas boven de geplaatste decoder te zetten. Wel veel tijd verloren door een kleine pinafwijking. Alleszins wil ik iedereen bedanken voor het meedenken. Ik laat dit draadje nog even open voor de verdere ombouw. Aangezien het een Zwitserse lok is type Ae8/8 wil ik de Zwitserse lichtwissel inbouwen.
Heeft iemand een idee waar ik smd duo-leds kan kopen (geel/rood) ?
Mvg
755philippe
ledbaron?
Bij farnell http://be.farnell.com/w/c/optoelectronics-displays/led-products/standard-multicolour-leds-under-75ma?led-colour=red-yellow&st=LED (http://be.farnell.com/w/c/optoelectronics-displays/led-products/standard-multicolour-leds-under-75ma?led-colour=red-yellow&st=LED)
Goed dat je het probleem gevonden hebt, en gelukkig was het enkel een slecht contact.
Voor de LED zou ik eeder kiezen voor warm-wit/rood. Gele frontseinen zijn niet echt mooi.
met draadjes
http://stores.ebay.com/ledbaron/Mit-Cu-Lackdraht-Magnet-wire-/_i.html?_fsub=309611015&_sid=67795515&_trksid=p4634.c0.m322
Citaat van: Michiel op 04 januari 2018, 21:29:22 PM
Gele frontseinen zijn niet echt mooi.
Hangt van het land af. In Nederland zijn vrijwel alle frontseinen geel, dezelfde kleur als een gele led. Maar bij Philippe gaat het om een Zwitsers seinbeeld en dan zal het frontsein wit zijn. Ik betwijfel wel of duoleds wit/rood bestaan.
'k Wist niet dat het Nederlands frontseinbeeld geel was. In dat geval is een gele led wel mooi. ;)
Duoleds (warm)wit/rood bestaan, zie tip van Alberke. Ik heb ze ook, met draadjes.
Ik bedoelde id warm-wit ipv geel.
Mvg
Nu nog even uitzoeken hoe ik de Zwitserse lichtwissel kan realiseren. Zal me wel moeten beperken tot de eenvoudigste lichtbeelden want ze allemaal realiseren is volgens mij onmogelijk aangezien ik 6 funkties kan aansturen f0 voorwaarts en achterwaarts inbegrepen.
Mvg
755philippe
Na de lok een half jaar op het rek heeft gelegen en alle bestelde onderdelen ondertussen in huis aanwezig zijn ben ik verder gegaan met de ombouw.
1. heb een powerpack aangesloten van esu. Rij-eigenschappen waren niet zo goed na de ombouw. De lok haperde soms wat terwijl hij voor de ombouw
in analoog zeer goed reed.
2. duoleds aangebracht + een enkele led voor bovenaan maar heb gezien dat de led iets verschilt van kleur tov de duoled (geelachtig/warmwit).
Zal waarschijnlijk een duoled aan solderen waarbij rood niet wordt aangesloten zodat de bovenste led dezelfde kleur heeft als de rest.
Als alles af is zullen er een 6-tal lichtfunkties geprogrammeerd worden. De lok zal ook voorzien worden van een gewone en een fx-dekoder.
Wordt vervolgd....
Mvg
755philippe
Hallo,
Ik heb in mijn lok 2 dekoders gestoken. 1 Esu lokpilot om de lok te laten rijden en de lichtfunkties vooraan. 2 Esu Lokpilot fx voor de lichtfunties achteraan. Beide dekoders op het zelfde adres gezet. Funktion mapping gedaan voor de Zwitserse lichtfunkties voorzijde lok. Vervolgens funktionmapping (fx) voor de lichtfunkties achteraan. Heb 1 bestand aangemaakt voor de lokpilot en een afzonderlijk bestand voor de funtiedekoder. Wanneer ik de lok op de baan zet krijg ik alleen de lichtfunkties van de lokpilot en niet die van de funtiedekoder.
Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen ?? Moet de funktiedekoder in de ecos afzonderlijk ingesteld worden als stuurstand ?
Is het mogelijk om alles in 1 bestand te zetten in de lokprogrammer ?
(https://farm2.staticflickr.com/1936/44525793564_3f088f5af5_c.jpg) (https://flic.kr/p/2aQAkaW) (https://farm2.staticflickr.com/1944/44525766224_ac503a155a_c.jpg) (https://flic.kr/p/2aQAc3y) (https://farm2.staticflickr.com/1938/44525743654_0d27a032f4_c.jpg) (https://flic.kr/p/2aQA5kq)
Mvg
755philippe
In de ecos kan je geen 2 dezelfde adressen programmeren voor 2 decoders.
ik zou ze een opvolgend adres geven, zodat het eigenlijk 2 locomotieven zijn, dan kan je de decoders apart inschakelen, ofwel de 2 decoders dan samen laten werken en de 2 locomotieven in dubbeltraktie programmeren.
De lokpilot zet je als eerste loc in de dubbeltraktie, dit is dan de hoofdloc, met motor en licht.
Als 2de loc de funtiedecoder, als je dan bij loc 1 de lichten aanzet, dan gaan deze mee aan bij loc 2.
Wel opletten dat bv. F4 op beide decoders dezelfde lichtfunctie stuurt.
Volgens mij had je dit alles kunnen doen met 1 plux 22 decoder, en dan had je helemaal geen probleem gehad met het adres.
Ik vermoed zelfs dat het ook te doen is met deze MTC 21.
Jos
Citaat van: ceuleer op 11 oktober 2018, 21:24:48 PM
In de ecos kan je geen 2 dezelfde adressen programmeren voor 2 decoders.
Daar is een trukje voor...
Je geeft de 2 loc's(decoders) beide hetzelfde adres dmv een andere centrale, bvb Multimaus oid.
Ik heb dat zo gedaan met een duo 77-'rs waar ik al in dubbeltractie mee reed toen ik nog geen Ecos had.
Ik heb dit nadien niet meer veranderd en die doen nu beide hetzelfde, ook op de Ecos
;)
Ben naar de expo in Leuven geweest. Even het probleem aan Dhr Danckaert voorgelegd. En zoals ik wou kan volgens zijn uitleg alles op 1 zelfde adres gezet worden dus geen meervoudige traktie nodig met meerdere adressen.
Mvg
755philippe