Modelspoormagazine forum

Zeg maar Off-topic => Babbelhoek => Topic gestart door: PeterC op 16 december 2017, 20:24:33 PM

Titel: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: PeterC op 16 december 2017, 20:24:33 PM
Een (poging) tot een 3D teken-voorbeeldje.

Ik bezit heel wat traditionele Marklin digitale toestellen (uit de vorige eeuw).  Ik heb een hoop zelfbouw elektronica die ik graag in een zelfde soort behuizing wil plaatsen.  Die behuizingen zijn nergens te koop.  Vroeger bood Conrad een lege behuizing van een IB aan, maar die is reeds lang uit hun gamma verdwenen.

Vb:

(http://www.pctoytoy.be/2017/3d/20171216_1.jpg)

(http://www.pctoytoy.be/2017/3d/20171216_3.jpg)

Oplossing (laten) printen!




Om te kunnen 3D printen is er eerst een 3D tekenontwerp nodig.
Voor het 3D tekenen is er eerst een analyse nodig van hoe ik het object ga tekenen.
Bij het 3D tekenen heb je standaard drie vlakken: XY-vlak, XZ-vlak en het YZ-vlak.
Om het mezelf wat overzichterlijk te maken zet ik het grondvlak van de behuizing in het XY-vlak-vlak.  De hoogte van de behuizing loop dan langs de Z-as.

Hier een voorbeeld met de X-, de Y- en de Z-vector op de foto's getekend:

(http://www.pctoytoy.be/2017/3d/20171216_2.jpg)

(http://www.pctoytoy.be/2017/3d/20171216_4.jpg)




Ik kan nu het object beginnen tekenen.
Maar...  Als ik die behuizing als één object teken, wat kan, krijg ik een gesloten doos.  Het is wel de bedoeling dat ik mijn zelfbouw elektronica erin kan steken dus een behuizing in twee delen is wel iets gemakkelijker.

Ik maak het mezelf gemakkelijk en deel de behuizing op dezelfde deellijn als de oorspronkelijke behuizing zodat ik een bodemstuk en een dekselstuk ga tekenen.

(http://www.pctoytoy.be/2017/3d/20171216_5.jpg)

Blauw is de bodem, rood is het deksel en als extra heb ik nog een groen stuk, nl de bovenkant (kan dan gemakkelijker aangepast worden per toepassing).




Wordt vervolgd...
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: PeterC op 16 december 2017, 21:23:49 PM
Ik begin met de bodem.  Het moeilijkste stuk.
We kunnen een schets beginnen maken in het XY-vlak maar dan gaan we hopeloos in de knoei geraken.
Een foto van de zijkant laat zien dat het deksel past op een opstaand stuk van het bodemgedeelte.  De bovenkant van de bodem staat wel niet vlak op het XY-vlak.  De bovenkant van de bodem staat onder een hoek van 12° gedraaid langs de X-as

(http://www.pctoytoy.be/2017/3d/20171216_8.jpg)

Eenvoudiger is het om een doorsnede te maken in het YZ-vlak.  Ik kan op die manier een schets maken van een gesloten lijnconstructie en kan die nadien 3D uittrekken langs de X-as.




Het prille begin...

Ik maak een schets (sketch) met een 'ongeveer' gelijkende vorm.  Afmetingen ed spelen geen rol.  De basislijnen moeten in grote mate overeenkomen met de doorsnede van de bodem maar van afmetingen, hoeken, evenwijdige lijnen ed trek ik mij niets aan.
Het lijkt een beetje op een kindertekening:

(http://www.pctoytoy.be/2017/3d/20171216_9.jpg)

Ik heb hier bewust overdreven en opzettelijk het geheel een beetje op een kindertekening doen lijken.  Beter is om van in het begin toch iets meer de verhoudingen te respecteren.

Nu beginnen we met de beperkingen (constraints) van de lijnstukken aan te brengen.  Bepaalde lijnstukken staan parallel tegenover elkaar, andere lijnstukken staan loodrecht tegenover elkaar, ...

(http://www.pctoytoy.be/2017/3d/20171216_10.jpg)

Nu kan ik gekende afmetingen aan de lijnen beginnen toekennen.  Hierbij begin ik met de hoek van 12° vast te leggen tussen de onder- en de bovenkant.  De rest van de gekende afmetingen wordt toegekend en uiteindelijk is gans het object gedefiniëerd.

(http://www.pctoytoy.be/2017/3d/20171216_11.jpg)

Voila, de eerste 2D schets is klaar.  Van eventuele afrondingen (fillets), afschuiningen (chamfer) ed trekken we ons hier niets aan.  Die komen in de 3D bewerkingen aan bod.  De schets moet zo eenvoudig mogelijk blijven en heel eenvoudig aanpasbaar blijven.  Aanpassingen in de schets weerspiegelen zich straks in de 3D tekening.




Wordt vervolgd...
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: PeterC op 16 december 2017, 22:58:33 PM
De 2D schets is klaar...
Nu een poging om er een 3D object van te maken.  Sluit de 2D omgeving af en ga naar de 3D omgeving (in Fusion 360: 'Stop Sketch').
Ik bekijk een object nogal graag vanuit de front-right-top hoek

(http://www.pctoytoy.be/2017/3d/20171216_14.jpg)

DE 2D schets staat nu in het YZ vlak.  Met een 'Extrude'/ 'Press-Pull' is er heel vlug een 3D object van gemaakt.

(http://www.pctoytoy.be/2017/3d/20171216_12.jpg)

Geef de juiste breedte op (in mijn geval 119 mm) en het 3D object is een feit.
Vooraan reeds enkele rondingen van diameter 8 mm gemaakt (Fillet)

(http://www.pctoytoy.be/2017/3d/20171216_13.jpg)

Het begint er stilaan op te trekken maar er is nog heel wat afwerking nodig.

Totale tekentijd tot nu toe?  Enkele minuten.  Het bekijken en analyseren van het object om het te kunnen tekenen, duurde heel wat langer!




Wordt vervolgd...

Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: dani op 18 december 2017, 10:04:28 AM
.... dat ze niet met zin allen   "aaaah" en "oooooh"  en   "woaaawwww" roepen wil niet zeggen dat er geen interesse is hee Peter
Doe rustig voort man, ik ben benieuwd hoe het gaat verder gaan.

Je bevestigt met je laatste statement wat ik al vaker zei...  Tekenen is  vooral een DENK proces,   de eigenlijke ontwerpfase gebeurt in je HOOFD niet  op een papier of in een programma.   Dat laatst is maar een  "gereedschap" om je idee concreet te maken.  (maar je moet natuurlijk je gereedschap wel beheersen en kunnen gebruiken ook )
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: Dirky op 18 december 2017, 10:43:55 AM
mooie tutorial Peter...
Als het mogelijk is een symmetrische extrusie te maken met je tekenpakket, zou ik dat zeker doen. Mogelijk zijn er later objecten die je zowel links als rechts nodig hebt en die kan je dan 1x tekenen en spiegelen via het YZ vlak
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: raf op 18 december 2017, 11:09:58 AM
Ik volg ook en ben zelf ook met 123 aan het tekenen en proberen hetzelfde te doen als peter
alleen ik volg via pb want anders krijg ik weer gezeik dat ik het topic verkloot

Maar dit is wat ik reeds heb
(https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/25399130_1724622630923212_5505141273924354794_n.jpg?oh=693890d6034005134e8f82c493a8a73b&oe=5AC840F4)
een opening voor een stekker achter aan .
twee balkjes om printplaten op vast te zetten
en  reeds een rand waar de bovenkant overheen valt

nu wacht ik dus op peter hoe hij die kanten mooi gaat laten aan sluiten over die rand
gr raf ik volg wel weer via pb
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: mahtoska1 op 18 december 2017, 14:23:46 PM
Heel interessant draadje. Hier kunnen we nog iets uit leren. Bedankt om dit met ons te delen.
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: PeterC op 18 december 2017, 22:12:00 PM
Mannen,

Bedankt voor de positieve reacties!
Het is nu anderhalve week geleden dat ik Fusion 360 heb geïnstalleerd.  Ik kom nog van het tijdperk van coördinaten-denken: hulplijnen 3D tekenen om ergens een punt te bekomen waar je lijn/object moet terechtkomen.
Er is veel veranderd en ik moet soms vrij veel tijd steken om (in het verleden met na wat rekenwerk, coördinaten in te geven) iets eenvoudig te proberen tekenen.

Citaat van: Dirky op 18 december 2017, 10:43:55 AM...
...Als het mogelijk is een symmetrische extrusie te maken met je tekenpakket, zou ik dat zeker doen. Mogelijk zijn er later objecten die je zowel links als rechts nodig hebt en die kan je dan 1x tekenen en spiegelen via het YZ vlak

Die symmetrische extrusie is mogelijk, maar ik ga het mij gemakkelijker maken door een halve extrusie te maken en nadien te spiegelen rond de centerlijn.

Ik heb zelf nog heel wat werk om verder het programma te doorgronden maar ik ga het proberen simpel te houden met methodes die bij de meeste tekenpaketten aanwezig zijn.
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: loebaske op 18 december 2017, 22:31:12 PM

Doe maar verder Peter, je bent een goede leermeester....
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: PeterC op 18 december 2017, 23:07:44 PM
Citaat van: raf op 18 december 2017, 11:09:58 AM
Ik volg ook en ben zelf ook met 123 aan het tekenen en proberen hetzelfde te doen als peter

Raf, blij dat ik wat kan bijbrengen!

Citaat van: raf op 18 december 2017, 11:09:58 AM
...alleen ik volg via pb want anders krijg ik weer gezeik dat ik het topic verkloot...

Raf, over dat gezeik gaan we zwijgen, dat was goed bedoeld maar een misverstand van een ervaren 3D tekenaar/ontwerper!  ;)

Citaat van: raf op 18 december 2017, 11:09:58 AM
...en  reeds een rand waar de bovenkant overheen valt...

...En nu ga ik zeiken! 
Ik vermoed dat je de halve breedte hebt genomen voor je opstaande rand?  Nog een halve breedte voor het deksel en je hebt een niet passende 'passing'.  Je moet rekening houden met tollerantie.

De media staat er vol van dat je tollerant moet zijn maar hier moet je wel degelijk tollerant zijn!

Een tollerantie van 0 tussen twee op elkaar passende objecten en je krijgt de objecten niet op elkaar.  Hier moet je gaan kijken welke tolleranties er kunnen zijn tussen het bodemstuk en het deksel.
Neem eens een schuifmaat en bekijk in het licht eens opening van 0.1 mm.  Ik was van plan om langs beide kanten 0.1 mm tollerantie te nemen maar 0.2 mm totaal op een niet heel nauwkeurige printer blijft een risico...

Citaat van: raf op 18 december 2017, 11:09:58 AM
...ik volg wel weer via pb...

Raf, reply aub in dit draadje  ;)

Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: eve op 19 december 2017, 08:21:22 AM
Goedemorgen Peter,
Zeer goede bijdrage. En blijft aub bij uw gedacht : niet laten afleiden van uw bijdrage-plan...

Ik denk wat jij noemt tolerantie men in 3D-printing "clearance" noemt  : per materiaal verschillend !
Naar beneden scrollen tot "clearance".

https://www.shapeways.com/materials/strong-and-flexible-plastic (https://www.shapeways.com/materials/strong-and-flexible-plastic)

Erik
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: raf op 19 december 2017, 08:39:32 AM
Ha de Peter gaat toch door ben ik blij om

Dus geen topic vervuiling maar ik werk met een ander programma we kijken wel waar het strand

Ik heb inderdaad die rand er opgezet en die is 4 mm
Maar ik heb clearance gelaten want de rand die over blijft is 4.5 breed dus ik heb 0.5 speling als ik de kap ga tekenen

Ik ben wel benieuwd hoe je begint aan die deksel zeg maar

Gr Raf
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: dani op 19 december 2017, 09:50:02 AM
wat de "passing"   (of clearance of tolerantie) betreft met een filament printer, kan ik uit bescheiden ervaring mee geven dat je - naargelang de kwaliteit van je printer -  best ruim genoeg gaat bemeten.

Een paar voorbeelden :

- als ik een gat maak voor bvb een schroefje van  3 mm dan "teken " ik een gat van 4mm.  dat lijkt veel, maar ik hou als "maatvoering" voor de passing bij mijn Velleman K8200  een derde van de  filament dikte aan.  Dat is dus inderdaad  1/3 van 3mm =  1 mm.  En kijk, dat komt mooi uit !
- als ik een "pinnetje "of tapje  maak, dan doe ik daar ook 1/3 van de filament dikte van af.  Dan past dat mooi in het gaatje.
-  Stukken die in elkaar moeten schuiven, daar neem ik bij elk stuk ongeveer  1/4  van de filamentdiameter  of in mijn geval  0,7 mm
-  Iets wat goed vast moet zitten of klikken, dan neem ik 1/3  in totaal, dus  1/6 bij elk van de stukken  of  0,5 mm    (kleiner bij de binnenste, groter bij de buitenste helft)
-  mijn "buitenmaat" van het stuk neem ik ook altijd 1/3 van de dikte kleiner.

Dit zijn  "empirische"  maten, en zullen van printer tot printer verschillen.   Het is een kwestie van tekene, printen, meten, aanpassen en opnieuw herhalen tot je de afwijking of passing kent.   

Wat ik ook heb ondervonden is dat als ik de laagdikte vergroot,  ik dan mijnder "tolerantie" moet nemen, en dus bvb 1/4 of zelfs 1/5 van de filamentdikte ipv 1/3.   De reden is vrij simpel,  het filament kan beter vloeien in een dikkere laag en wordt dus minder "naar buiten gedrukt"  waardoor je maatvoering nauwkeuriger wordt.    Een andere manier om dit aan te passen is bij dunnere laagdiktes, je  extrusie wat te verminderen en dus minder materiaal aan te voeren.  Maar dan wordt het brozer en hecht minder goed.

Dit zijn dingen die je kan mee nemen in je ontwerp...     Maar dan ga je eerst je printer moeten  "leren kennen"  met zijn instellingen.
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: PeterC op 19 december 2017, 18:16:20 PM

Dirk's goede raad opgevolgd en slechts een halve extrusie van het bodemstuk gemaakt.
Aangezien het stuk symmetrisch is tegenover de middellijn hoef ik maar langs één kant bijkomende onderdelen te tekenen, nadien komen die er bij in de andere gespiegelde helft.

(http://www.pctoytoy.be/2017/3d/20171219_1.jpg)

Natuurlijk krijg ik bij het hol maken van het 3D object nu een smalle doos die langs alle kanten is gesloten.  De kant van de middellijn moet open blijven!

(http://www.pctoytoy.be/2017/3d/20171219_2.jpg)

Geen probleem.  Van het stuk dat weg moet, selecteer ik het binnenste vlak.  Daaruit maak ik een nieuw object door een extrude.

(http://www.pctoytoy.be/2017/3d/20171219_3.jpg)

Het nieuwe stuk wordt breder dan de originele wanddikte.  Voor ik op OK klik zorg ik ervoor dat het nieuwe stuk direct van het bodemstuk wordt 'afgesneden' (cut).

(http://www.pctoytoy.be/2017/3d/20171219_4.jpg)

En het resultaat is dat de zijkant open is.
Ondertussen wat rondingen aangebracht (fillets) met dit als resultaat:

(http://www.pctoytoy.be/2017/3d/20171219_5.jpg)




Nu de opstaande rand.
Hier zijn verschillende mogelijkheden maar ik wil een mogelijkheid waarmee ik heel eenvoudig de dikte van die opstaande rand (later) kan aanpassen, zoals Dani aanhaalde ivm de clearance/passing (http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,27117.msg392309.html#msg392309).
Passen de stukken niet direct hoef ik maar één afmeting van het bodemstuk en/of één afmeting van het stuk dat erop komt, aan te passen.

De manier die ik gebruik is als het ware een blad papier op de schuine zijde van het stuk te leggen en de binnenkant over te tekenen.
In Fusion gaat dat heel simpel door een nieuwe schets te beginnen en en dat bovenvlak als tekenvlak te selecteren.  Het stuk/object is nog zichtbaar door de schetslaag en de lijntjes worden over getekend.

(http://www.pctoytoy.be/2017/3d/20171219_6.jpg)

Lijntje offsetten, de lijnstukken boven- en onderaan verbinden en het vlak is klaar met slechts één afmeting op, de breedte die ik wou.

(http://www.pctoytoy.be/2017/3d/20171219_7.jpg)

Terug naar het object.  Van het nieuwe vlak via een extrude de opstaande rand maken en direct via 'join' samenvoegen met de bodem.

(http://www.pctoytoy.be/2017/3d/20171219_8.jpg)

Even terug naar de laatste schets geweest om na te gaan of mijn opzet wel degelijk lukt.  De rand een breedte van 20 gegeven om te overdrijven met dit als resultaat:

(http://www.pctoytoy.be/2017/3d/20171219_9.jpg)

Opzet geslaagd!

Bij de eigenschappen is nu te zien dat er één object is (body) en 2 schetsen (sketches).

(http://www.pctoytoy.be/2017/3d/20171219_10.jpg)




Wordt vervolgd...
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: raf op 20 december 2017, 09:38:59 AM
Met de mogelijkheden die het programma mij bied

dit gedaan
(https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/25399189_1727209410664534_2941100045634672241_n.jpg?oh=fac17a2b3e8a12b74ab4090188f9c843&oe=5ABFAAD6)
(https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/25550607_1727211927330949_4629194433614544511_n.jpg?oh=17157ebce66740bc134f5f5c8fd9a4ad&oe=5ACE9178)
het deksel staat verkeerd om maar de afrondingen zitten wel juist gewoon een kwestie van het ding rond te draaien
(https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/25550344_1727209493997859_6331514655098494718_n.jpg?oh=3d212e1b162428ef123d22a7f5ec4fd4&oe=5AC04775)
en dat ziet er dan zo uit
de afronding voor aan is 8 mm die achter aan is 2 mm deze ga ik toepassen op alle kanten denk ik
nu nog zoeken hoe ik de zaak kan vast zetten langs de onderkant gaten en dan langs boven een soort van tappen

of weten jullie een betere manier
klikken zie ik niet zitten daar dan als alles zeer juist past je het ding niet meer open krijgt
nu hier twee files van maken want het geraakt niet in een keer onder de printer
gr raf
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: raf op 20 december 2017, 10:36:23 AM
(https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/25498094_1727243617327780_7760563151060896905_n.jpg?oh=59da84c120bdd2bd841d96e81786641d&oe=5AB72B4F)
gaatjes voor drukschakelaars(7 mm )  en voor ledjes van 3 mm

gr raf
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: dani op 20 december 2017, 12:12:48 PM
Raf ik zou de gaatjes voor de schakelaars en LEDs  iets verder uit elkaar zetten...  Het gaat makkelijker zijn om de schakelaars vast en los te vijzen langs achter als er ooit eentjke kapot gaat en je gebruikt de beschikbare ruimte op je paneel ook beter.   Ik probeer altijd een  tang-bek-dikte  aftand te bewaren, je weet maar nooit  :-)


Just my 2 cents
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: raf op 20 december 2017, 14:47:28 PM
(https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/25443302_1727430857309056_1511746030767820150_n.jpg?oh=68e2aab733f5c1b97e5bab63455aa9d8&oe=5AD54D12)

zoals dani het zag en de gaten wat verder uit elkaar gezet
na het printen zal het moeten uitwijzen of het allemaal wel klopt

gr raf
nu nog iets vinden om de zaak bij elkaar te houden

Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: eve op 20 december 2017, 15:07:50 PM
(https://murielwarners.nl/wp-content/uploads/2013/11/elastiekje.jpg)
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: loebaske op 20 december 2017, 15:56:54 PM
 :D :D :D :D :D :D :D :D goed gevonden Erik  :D :D :D :D :D :D
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: adrievans op 20 december 2017, 16:09:23 PM
Bij de meeste electrische apparaten doen ze dat toch met van die buisachtige pilaartjes waarin je via het andere deel schroefjes in draai. zou je toch mee kunnen printen in je deksel.
desnoods massieve pilaartjes en later een gaatje in voorboren.
Ik zoek even ergens een foto op
Hier een link.Let op de hoeken
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcThJB4xHLVQ7LVFL7MPIKDwZgK34sWiAQMl59-yj1On3GW4uYmq
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: raf op 20 december 2017, 16:18:46 PM
Ik dacht ook aan iets rekbaars maar kan het niet posten want blijkbaar kijken er kinderen mee

die pilaartjes ben ik dus nu aan het proberen te tekenen maar het valt niet mee daar alles schuin is ten opzichte van de bodem
maar ik wacht wel hoe Peter het oplost
we tekenen wel bijna het zelfde alleen een ander programma
en ook een andere werk methode

gr raf
@ eve ik kreeg een melding maar ik kreeg niets door
tja een afbeelding kun je niet horen hé 
dus zet er in het vervolg iets bij dan kan ik ook mee lachen zonder dat ik steeds naar de pc moet lopen
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: Havoc op 20 december 2017, 18:28:16 PM
Citaat van: raf op 20 december 2017, 16:18:46 PMdie pilaartjes ben ik dus nu aan het proberen te tekenen maar het valt niet mee daar alles schuin is ten opzichte van de bodem
maar ik wacht wel hoe Peter het oplost

Een hulpvlak op je schuine delingsvlak leggen en van daaruit de pilaartjes tekenen is een mogelijkheid. Een andere, iets complexere is om te vertrekken van een cirkel op je ondervlak, dan een rechte/as tekenen in de richting dat je wil extruderen (gaat ook een hulpvlak voor nodig zijn) en dan die cirkel volgens die as extruderen.

Ik begrijp alleen niet waarom je die 2 delen in 1 tekening zet.
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: raf op 20 december 2017, 19:01:41 PM
ik heb die twee delen op en in elkaar gepast
voor een foto op het forum is da makkelijker
als ik er aan werk zijn het twee aparte delen
dus twee files

als mijn printer groter was kon ik ze tegelijk printen
en ik ga eens kijken goe ik da moet gaan lappen met die bijkomende vlakken
zo te zien kan ik alleen maar op de grond plaat tekenen

dus ik moet om sommige redenen heel het deel draaien
er zal we in het programma een andere manier zijn maar die heb ik nog niet gevonden
maar ik wacht op peter en zie wel hoe hij het oplost

gr raf
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: raf op 20 december 2017, 20:25:06 PM
(https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/25498411_1727684657283676_7306070190770542920_n.jpg?oh=660fd117ce08ba3b6affa7bbc7f862cd&oe=5ABC5046)

zo de gaten en de stutten voor de bevestiging er in gezet
nu nog onder op de bodem twee verstevigingen want anders draai je de schroeven der doorheen
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: Havoc op 20 december 2017, 22:26:01 PM
Geen 2 putjes vergeten, anders steken de koppen van de vijzen uit.
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: raf op 21 december 2017, 08:26:46 AM
Nee weet ik maar dat is het volgende wat moet gebeuren
Ik dacht om aan de binnen kant eerst 2 bultjes te maken en dan aan de buitenkant 2 mm diepe putjes

Maar ik wacht op Peter om zijn vervolg te laten zien
Maar Peter heeft misschien minder tijd dan  ik en daarom gaat het iets langzamer bij hem
Als ik aan de frees machine zit dan is dat wat dode tijd en kan ik verder met tekenen

Gr Raf
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: PeterC op 21 december 2017, 18:24:15 PM
Citaat van: raf op 21 december 2017, 08:26:46 AM
...Peter heeft misschien minder tijd dan  ik en daarom gaat het iets langzamer bij hem...

Helaas te weinig tijd thuis en teveel tijd op mijn werk  :(
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: raf op 21 december 2017, 18:53:32 PM
Ik heb tijd ik zie wel wanneer je terug iets post
Ik stop er nu mee tot je bij bent .want het is en blijft uw topic
De twee manieren om te werken blijft misschien wel interessant voor de volgers

Tja en er moet iemand werken voor mijn pensioen hé

Gr Raf
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: PeterC op 21 december 2017, 21:02:21 PM
Citaat van: raf op 21 december 2017, 18:53:32 PM
...Tja en er moet iemand werken voor mijn pensioen hé...

Daar ga ik niet over uitweiden: oorspronkelijk was dat bij mij voorzien binnen enkele tientallen maanden...  Maar nu zijn daar heel wat jaren bijgekomen...  >:( >:( >:(
...En ja ik ben gesyndiceerd (http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,19801.msg392334.html#msg392334) [kotsende smiley]






Raf,

Enkel 2 afdrukken van mijn vorderingen tot nu toe (zodat je je niet zou vervelen  ;) ):

(http://www.pctoytoy.be/2017/3d/20171221_1.jpg)

(http://www.pctoytoy.be/2017/3d/20171221_2.jpg)

De bedoeling is om het deksel met paspennetjes op het bodemstuk vast te zetten.  Niet gemaakt om 97 keer open en dicht te doen, maar als iets werkt, hoeft het niet meer open.  Het kan nog open in noodgevallen.




Van zodra de tijd het toelaat, beschrijf ik nog het één en ander.
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: raf op 21 december 2017, 21:06:15 PM
Ha ha vervelen doe ik me zeker niet.
Deze sluiting kan ook natuurlijk zo had ik het ook bekeken maar ik kwam in de knoei met het maken er van
De twee staafjes waren makkelijker en beter te positioneren
Als ook de twee gaten onder in de bodem .

Ik blijf volgen

gr raf 
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: PeterC op 21 december 2017, 21:42:25 PM
Citaat van: raf op 21 december 2017, 21:06:15 PM
...zo had ik het ook bekeken maar ik kwam in de knoei met het maken er van...
...De twee staafjes waren makkelijker en beter te positioneren...

Denken en dan pas tekenen (dat denken vraagt meer tijd dan het tekenen)!

Ik ga mezelf vanavond eens trakteren.  12 dagen geleden heb ik Fusion 360 (https://www.autodesk.com/products/fusion-360/overview) voor het eerst op mijn PC gezet en wat vrije tijd in geïnvesteerd.  Ik ben al blij met mijn resultaat na 12 dagen  :D
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: raf op 22 december 2017, 07:26:01 AM
Is eerder een copy gedrag denk ik
In meerdere toestellen zie je dat ze die pootjes gebruiken om de deksels vast te schroeven
ook omdat dan in de printen gewoon  gaatjes geboord worden die dan over die pootjes geschoven kunnen worden .
Gelijk jij het gedaan hebt moeten er aan de zijkanten 4 stukjes uitgehaald worden en dat zou in productie duurder kunnen uitkomen dan die gaten boren

Maar er lijden meer wegen naar Brussel als het maar plezant blijft
gr raf
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: PeterC op 22 december 2017, 18:36:29 PM
Citaat van: raf op 22 december 2017, 07:26:01 AM
...Gelijk jij het gedaan hebt moeten er aan de zijkanten 4 stukjes uitgehaald worden en dat zou in productie duurder kunnen uitkomen dan die gaten boren...

Tussen die pootjes (of hoe moet ik die noemen) voor de zijdelingse bevestiging is er nog 50 mm tot de helft van het doosje.  Langs de andere zijde is er 100 mm vrij.  Dus een printje van 10x10 cm past er nog perfect in zonder te zagen   ;) ::)
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: raf op 22 december 2017, 18:40:55 PM
Dus je hebt 50 mm verlies per doosje
alee hé Peter jong toch met verlies werken brengt nie op hé

ik blijf worstelen met die klinknagels ze komen er als bagger uit
ik heb al van alles geprobeerd maar ze worden niet goed
nu worden ze in duitsland geprint en daar zijn de nagels wel goed maar de streepjes ontbreken dan weer
gr raf 
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: PeterC op 22 december 2017, 18:47:20 PM
Citaat van: raf op 22 december 2017, 18:40:55 PM
...Dus je hebt 50 mm verlies per doosje...

Neen Raf, ik heb nog 50 mm over!
Het verlies:
breedte 120 mm - halve berekening omdat de tekening slechts half wordt getekend = 60 mm
- 5 mm wanddikte
- 4 mm 'pootje'
- 1 mm 'speling'
60 - 5 - 4 -1 = 50 mm
x 2 = 100 mm ruimte in de breedte.
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: PeterC op 24 december 2017, 13:26:13 PM
Er zitten verschillende zaken in het ontwerp die mij storen en die het mij moeilijk maken om achteraf op een simpele manier aanpassingen te maken:

De objecten zijn getekend in halve breedte voor het Marklin bakje (120 mm breed).  De behuizing van een IB1 heeft dezelfde doorsnede maar is een stuk breder.  Mijn bedoeling is om vanuit één ontwerp eenvoudig de twee behuizingen te kunnen ontwerpen en dat lukt met deze tekening niet.
De drie verschillende stukken (bodem, wand en deksel) zijn niet consistent tegenover elkaar.

De opstaande rand van de bodem en die van de wand baren mij nog het meest zorgen.  Die zijn al helemaal  niet consistent tegenover elkaar en een kleine aanpassing vraagt teveel werk.

Oplossing: herbeginnen met een (deels) andere tekenwijze vanaf een leeg tekenblad!




2 schetsen: één met de volledige doorsnede van de drie stukken (1) en één schets als referentie naar de halve breedte (2).

(http://www.pctoytoy.be/2017/3d/20171224_1.jpg)

Door een afzonderlijke schets als referentie te kiezen zal nu bij de drie stukken de breedte consistent zijn.

Probleem van de opstaande rand:

(http://www.pctoytoy.be/2017/3d/20171224_2.jpg)

De randen zijn getekend in de doorsnede.  Van de rechthoek van 3x2 wordt de opstaande rand van de bodem toegevoegd en de rechthoek van 5x3 wordt later uit de wand weggehaald.




Wordt vervolgd...
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: PeterC op 24 december 2017, 16:38:48 PM
Na de 2D schetsen volgt het 3D modelleren.  Grotendeels op dezelfde manier als bij mijn eerste poging.

Alle vlakken van het bodemstuk selecteren:
(http://www.pctoytoy.be/2017/3d/20171224_3.jpg)


Bij de extrusie van dat vlak geef ik nu geen afmeting meer op, maar extrudeer tot aan eindpunt van de lijn die de halve breedte weergeeft:

(http://www.pctoytoy.be/2017/3d/20171224_4.jpg)


Idem voor de wand.  Hier selecteer ik beide cirkeltjes voor de bevestigingspennetjes niet mee.  Op die manier worden de gaatjes in de zijkant reeds gemaakt:

(http://www.pctoytoy.be/2017/3d/20171224_5.jpg)


En terug een extrusie tot aan het eindpunt van de breedtelijn:

(http://www.pctoytoy.be/2017/3d/20171224_6.jpg)


Het deksel ontstaat op dezelfde wijze.
Om er zeker van te zijn dat nu de drie delen de afmeting van de breedtelijn overnemen toch eens testen.
De lijn (overdreven) aangepast en met het gewenste resultaat:

(http://www.pctoytoy.be/2017/3d/20171224_8.jpg)


De lichamen zijn nu hol gemaakt via een shell en de overtollige zijwand via een booleaanse techniek verwijderd (een extrusie van die wand en verwijderen uit het bodemstuk).
De belangrijkste rondingen zijn aangebracht.

(http://www.pctoytoy.be/2017/3d/20171224_10.jpg)




En nu is het enkel nog de opstaande randen aan te brengen en steuntjes voor de bevestiging van de wand aan de bodem.  Maar dat is voor straks...
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: PeterC op 24 december 2017, 17:11:44 PM
De opstaande rand is nu eigenlijk heel simpel te tekenen.  Vanuit de schets wordt het rechthoekje van 3x2 geselecteerd.
Nu volgt er een sweep. 
Een sweep extrudeert een vlak via een pad.
Het vlak is bij mij dat rechthoekje van 3x2 en het pad is de hoeklijn van de bovenkant van het bodemstuk en de binnenkant.  Die lijn is al voorzien van afrondingen en de sweep gaat die lijnen mooi volgen.
Bij de instellingen van de sweep moet ik er wel op letten dat het nieuw ontstane lichaam bij het bodemstuk wordt bijgevoegd (Join).

(http://www.pctoytoy.be/2017/3d/20171224_11.jpg)


Met een sweep haal ik ook een deel van de onderkant van de wand weg.  Hier wordt materiaal weggehaald en in plaats van een join is het hier een subtract:

(http://www.pctoytoy.be/2017/3d/20171224_12.jpg)


De steuntjes voor de bevestiging van de wand op de bodem zijn ook weer eenvoudige extrusies.  Door de cirkeltjes niet mee te selecteren, ontstaan de gaatjes vanzelf.
Op de breedtelijn heb ik een hulplijntje getekend die de breedte van de wand aangeeft (5 mm).  Dat lijntje komt heel handig van pas om de 2 steuntjes (juist) te verplaatsen:

(http://www.pctoytoy.be/2017/3d/20171224_14.jpg)


Bij controle blijken de gaatjes niet door de opstaande rand te komen:

(http://www.pctoytoy.be/2017/3d/20171224_15.jpg)


Heel simpel op te lossen door de de cirkeltjes uit de schets nogmaals te extruderen en het materiaal weg te halen:

(http://www.pctoytoy.be/2017/3d/20171224_16.jpg)


Het deksel wordt ook op de wand gefixeerd met pennetjes.  in de wand en het deksel telkens hetzelfde cirkeltje extruderen en weghalen uit het deksel en de wand.
De halve 3 stukken eens gespiegels rond de basislijn uit de schets en de drie delen kunnen (virtueel) worden samengevoegd:

(http://www.pctoytoy.be/2017/3d/20171224_17.jpg)

(http://www.pctoytoy.be/2017/3d/20171224_18.jpg)

(http://www.pctoytoy.be/2017/3d/20171224_19.jpg)





De nieuwe tekening heeft geen 15 minuten geduurd om (bijna) volledig klaar te zijn.

De tekening is ontstaan door alleen maar gebruik te maken van enkele basistechnieken.
In de 2D schetsen zijn dat lijnen, vlakken en cirkels, in de 3D tekening bijna uitsluitend extrusies, hol maken (shell) en afrondingen (fillets).  Alleen voor de boord is er gebruik gemaakt van een iets andere techniek, nl een 'sweep'. Booleaanse technieken (join, subtract en intersect) voegen materiaal toe of verwijderen materiaal.

Einde van dit voorbeeld.  Zolang ik nog geen concreet idee heb wat ik in een dergelijke behuizing kan steken, kan ik niet verder ontwerpen.




Ik hoop met mijn kleine bijdrage enkele mensen over de 3D tekenlijn te hebben getrokken...
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: raf op 24 december 2017, 17:22:43 PM
Van de week ook zo eens proberen
Ik had reeds een idee waar het voor moest dienen
ik heb dan ook gekozen voor de grote die ik het best zag passen op mijn bad en op  baan waar het moest komen
de deksel zit er bij mij dus vast op maar ik heb de kap ook zonder de gaten dus deze is aan te passen naar behoefte

deze techniek heb ik reeds gebruikt voor een geschut toren
zei het iets anders maar dat is programma afhankelijk

Peter het blijft mooi gedaan en bedankt om te delen

gr raf
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: Havoc op 24 december 2017, 17:53:18 PM
Even een praktische bedenking bij de sluiting langs de zijkant. Als je zo verschillende van die bakken naast elkaar monteert en er is er een in het midden met een probleem dan moet je die eerst er van tussen halen voor je die kan openen.
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: PeterC op 24 december 2017, 17:58:34 PM
Citaat van: Havoc op 24 december 2017, 17:53:18 PM
Even een praktische bedenking bij de sluiting langs de zijkant. Als je zo verschillende van die bakken naast elkaar monteert en er is er een in het midden met een probleem dan moet je die eerst er van tussen halen voor je die kan openen.

Als er schroeven onderaan zitten toch ook?
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: PeterC op 24 december 2017, 18:34:22 PM
Deze wil ik nog meegeven.

Nog wat zitten experimenteren/spelen in Fusion 360 en het is heel eenvoudig om een printontwerp uit een ander programma te importeren.
Op die manier kan ik visueel controleren of een print wel in het bakje gaat passen.  Ook kan ik op die manier zien waar er openingen voor eventueel connectoren moeten aangebracht worden.

(http://www.pctoytoy.be/2017/3d/20171224_20.jpg)

Prettige Kerstavond!
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: raf op 24 december 2017, 18:51:58 PM
extra voetjes of zoals ik twee balkjes om de print op vast te zetten

gr raf
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: PeterC op 24 december 2017, 19:11:19 PM
inderdaad 'extra' voetjes...
...Maar de ganse tekening is metrisch en printplaten zijn imperial (gaatjes op 1/10° inch).
De steuntjes moeten dus juist onder een gaatje komen want ik boor gewoon de bestaande gaatjes open voor bevestigingspunten.
Ook de componenten en eventuele connectoren staan op een 1/10° inch afstand.

Imperial naar metrisch wordt rekenen en niet met mijn weelderige haardos recht erin vliegen  ::)
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: raf op 24 december 2017, 19:51:38 PM
hahaha zie dat het maar niet voor je ogen hangt

ik maak mijn eigen printjes dan boor ik de gaten waar het beste uit komt qua print banen
alleen bij mijn bakje moet ik wel rekening houden met de gaten van de pootjes

gr raf
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: PeterC op 24 december 2017, 20:23:30 PM
Citaat van: raf op 24 december 2017, 19:51:38 PM
ik maak mijn eigen printjes dan boor ik de gaten waar het beste uit komt qua print banen
alleen bij mijn bakje moet ik wel rekening houden met de gaten van de pootjes

2 verschillende manieren van aanpak.  Jij gaat je printontwerp aanpassen naar de steunen in je behuizing (omdat je print nog niet 'beschreven' is).  Ik ga mijn steunen voorzien voor de reeds beschreven eigenschappen van een strokenprint.
2 verschillende manieren van werken, van aanpak.  Deel van het 'denkproces'  ;)
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: raf op 24 december 2017, 20:46:15 PM
yep daarom zet ik ook balkjes op de bodem die wel uitgericht zijn op het gat voor de stekker achter aan
door de balkjes kan ik de print vast zetten waar nodig .
en soms is het makkelijker als je zelf printen maakt om de gaten zo te zetten dat je niet teveel kronkels moet maken door de plaats van de gaten

zo kan ik ook BV meerdere printjes in het bakje op hun zijkant zetten indien nodig
door BV een geprint rekje te monteren kunnen de printjes recht op  staan
gr raf
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: raf op 26 december 2017, 10:34:17 AM
geen bakje maar een ander probleem opgelost dank zei Peter

ik was een torpedo aan het tekenen en ik kwam daar dus het probleem tegen van die elips vormige gaten langs waar ze die delen tegen elkaar schroeven
van alles geprobeerd maar het lukte me niet om deze te maken
dus ????? Peter om raad gevraagd en tja als hij het dan uitlegt en laat zien dan verdien jezelf een schop onder je kont
Eerst omdat het zo eenvoudig is om te doen (in eender welk programma)en tweede omdat ik het niet gezien heb en het toch reeds gedaan heb op de frees machine en draai bank de ju

Misschien de verschillen  eventjes in het kort
voor de frees verdeel je de cirkels over een vlak stuk en je boord eerst de gaten
nadien selecteer je in het programma dat het conische moet worden maar de frees doet dit trapsgewijs en dus gaat het ronde stuk de draai bank op
daarna heb je dus het deel zoals je moet hebben
het nadien inboren van die lange gaten gaat nooit goed want de boor/frees wil steeds weg glijden naar die kant waar geen materiaal zit

nu het tekenen in 3D
je maak je conische vorm door 2 lijnen te trekken zo is de koon reeds hol als je rond de midden lijn een revolve doet
dan teken je een bijkomende cirkel en dan maak je een cilindrische solid (bij mij van 3 mm en 50 mm lang)
deze zet je op de juiste plaats op de koon en de bijkomende cirkel
dan kies je circullar pattern en je bepaald hoeveel je der moet hebben
dan een negatieve extrude en voila je hebt je gaten
de overschot weg halen en klaar is het deel
nu verder tekenen
(https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/25659573_1733119933406815_6484229337242746592_n.jpg?oh=34abbcb03dfb580329882ac543eb7527&oe=5AB9669E)

gr raf
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: raf op 26 december 2017, 11:00:04 AM
(https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/26055586_1733157050069770_5669484955531156940_n.jpg?oh=3465bb5da06b75a6d1eb10238070f4b9&oe=5AC254EA)
de totale print tijd is 2 uur en dan de andere kant nog
het deel licht wel schuin op de printer daar het er anders juist niet op ging
gr raf
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: PeterC op 02 januari 2018, 21:08:41 PM
Dit voorbeeldje sluit ik (voorlopig) af.  Op naar een volgend (http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,27200.msg393675.html#msg393675).
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: PeterC op 19 januari 2018, 20:00:25 PM
Citaat van: PeterC op 02 januari 2018, 21:08:41 PM
Dit voorbeeldje sluit ik (voorlopig) af.  Op naar een volgend (http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,27200.msg393675.html#msg393675).

Dat volgend voorbeeld is verwijderd wegens teveel tijd ingestoken en helemaal geen reactie.  Nutteloze tijd voor mij.




Mijn eerste CAD/CAM ervaring met dit bakje.  Met CAD (https://nl.wikipedia.org/wiki/Computer-aided_design) had ik al ervaring, met CAM (https://nl.wikipedia.org/wiki/Computer-aided_manufacturing) is dit wel mijn eerste ervaring.

Met wat Dani zei (http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,27117.msg392309.html#msg392309) ivm de passingen, baarde mij zorgen.
Een dergelijk 'bakje' even printen kost 14 uren!  Ik had geen zin om de 3D printer 14 uren te laten werken om dan tot de conclusie te komen dat de stukken niet passen.

3D tekenen brengt de  oplossing.  In plaats van een volledige behuizing te printen, heb ik de moeilijkste hoek eruit genomen en enkel die hoek (3 delen) geprint.
De eerste fouten manifesteren zich:

(http://www.pctoytoy.be/2018/20180118_1.JPG)

De rode pijs wijst op een te weinig speling (hinderlijk).  De groene pijlen wijzen op teveel speling.

Een nieuwe poging.  De speling is weggewerkt (Groen) en nu ook het stuk van een serienummer voorzien (printdatum).

(http://www.pctoytoy.be/2018/20180118_3.JPG)

Alles leek er nu op dat alles ging passen, maar nog steeds geen zin om 14 uren te printen.  3D tekenen laat heel veel toe en met enkele subtract methodes heb ik de bodem en de wand verminderd tot slechts 8 mm hoogte.  Beide stukken geprint en met een perfecte passing!


(http://www.pctoytoy.be/2018/20180118_4.JPG)

(http://www.pctoytoy.be/2018/20180118_5.JPG)

Nu kijken om het bakje modulair op te bouwen.  De wanden van het bodemstuk wordt in onderdelen opgesplitst evenals de wand.  Zo krijg ik een universeel doosje waar ik mits wat aanpassingen aan een bepaald stukje een andere behuizing krijg.
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: dani op 21 januari 2018, 13:57:05 PM
wel, dit doet me plezier, dat er mensen zijn die mijn "ervaring"  mee lezen en er ook daadwerkelijk rekening mee houden.

Zo lere we van elkaar en maken we niet allemaal dezelfde fouten, scheelt soms een hoop gedoe.

HEEL  Goed bezig met dit projectje Peter !
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: PeterC op 21 januari 2018, 18:50:11 PM
Citaat van: dani op 21 januari 2018, 13:57:05 PM
wel, dit doet me plezier, dat er mensen zijn die mijn "ervaring"  mee lezen en er ook daadwerkelijk rekening mee houden.

Dani, ik ben niet blond en nooit geweest.  Goede raad volg je best op, ik spreek niet van moeten want er zijn maar twee zaken die je moet (en die ik al meerdere keren tegen mijn baas heb gezegd  ::) ).  Ademen en k*kken  8)

Citaat van: dani op 21 januari 2018, 13:57:05 PM
Zo leren we van elkaar en maken we niet allemaal dezelfde fouten, scheelt soms een hoop gedoe.

Voila, daar doen we het voor!

Citaat van: dani op 21 januari 2018, 13:57:05 PM
HEEL  Goed bezig met dit projectje Peter !

Bedankt!  :)




Printer is nu bezig met een 'gestripte' onderkant van het bakje.  Heel veel openingen zodat ik het één en ander van printen kan passen om ook een 'universele' (stroken)print te maken voor dit bakje.
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: Dirky op 21 januari 2018, 19:33:12 PM
eventjes aan toevoegen:

Ik heb (tijdelijk) mijn licentie Inventor stopgezet wegens "vrij duur als je niet echt een project hebt". (2500€ per jaar)
Ben overgestapt naar Fusion met een leuke formule: "voor de zelfstandige die minder dan 100000 USD verdient is het gebruik gratis".

De manier van tekenen toont veel gelijkenis met Inventor en het pakket is voor de modelbouwer zeker meeeeeer dan voldoende!

ik zal wel eens een projectje documenteren in een apart draadje!
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: PeterC op 21 januari 2018, 20:28:47 PM
Hoe langer ik met Fusion werk, hoe comfortabeler ik er mij bij voel.
Bij de eerste stappen met het programma, begeef je jezelf op heel glad ijs!  Maar op glad ijs moet je heel voorzichtig beginnen slenteren.  Eerst slenteren, dan stappen en misschien in de toekomst beginnen lopen.
Ik kom van AutoCad en het was eerst een serieuze aanpassing, maar nu gaat het tekenen een heel stuk rapper!
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: raf op 22 januari 2018, 19:10:19 PM
Peter het past mooi in elkaar
Door omstandigheden nog geen tijd gehad om zelf iets verder aan het tekenen te doen
Iets mooi's tegen gekomen wat ik zeker ga printen .
ideaal om printjes te kunnen boren
https://www.thingiverse.com/thing:2763407
en het kost geen bal buiten een beetje pla
gr raf
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: PeterC op 04 februari 2018, 21:01:27 PM
Vers van de printer

(http://www.pctoytoy.be/2018/20180204_2.JPG)


(http://www.pctoytoy.be/2018/20180204_1.JPG)

Het begint er stilaan op te trekken op wat ik voor ogen had (8 uren printen, veel te lang voor dit stuk; nu vereenvoudigen en sneller laten printen).
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: Geert op 04 februari 2018, 21:04:55 PM
Zulke beelden zijn echt overtuigend om ook zoiets aan te ...  :P

Eerst andere projecten afwerken.  ;)


Geert
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: PeterC op 04 februari 2018, 21:30:46 PM
Citaat van: Geert op 04 februari 2018, 21:04:55 PM
Zulke beelden zijn echt overtuigend om ook zoiets aan te ...  :P

Geert, daarom plaats ik dergelijke foto's  :D :D :D  ;)

Doen!  Het is wel een hobby op zich om dergelijk gedrocht deftig te krijgen  ::)
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: dani op 05 februari 2018, 09:32:50 AM
dat is wel al een meer dan behoorlijk resultaat dat je daar hebt natuurlijk.

Het duurt lang, maar dan heb je ook wel echt "maatwerk" zoals jij het wil.
Titel: Re: 3D tekenen - een voorbeeld
Bericht door: PeterC op 05 februari 2018, 18:56:04 PM
Mannen, bedankt voor de commentaren!




Citaat van: Geert op 04 februari 2018, 21:04:55 PM
...Zulke beelden zijn echt overtuigend om ook zoiets aan te ...  :P

Geert, ik pest verder...  8) ::) 8)

Een inzet voorzien voor de achterkant van het bodemstuk. In één geheel ontworpen en schetsen voorzien van uitsnijdingen voor verschillende soorten connectoren.  Hier eentje waar twee LocoNet aansluitingen zijn uitgesneden.

(http://www.pctoytoy.be/2018/20180205_1.JPG)

(http://www.pctoytoy.be/2018/20180205_2.JPG)

Slotjes op het bodemstuk en de inzet zorgen ervoor dat die inzet vast zit eens de hoge wand er is opgezet.

(http://www.pctoytoy.be/2018/20180205_3.JPG)




@Geert: al de tijd die ik in het 3D printen stop, kan ik niet aan mijn baantje werken.  Het voordeel is dat de printer in ons bureel staat waar het aangenaam warm is en het baantje op de zolder (waar het nu toch niet zo aangenaam vertoeven is - ondanks deftige isolatie).




Het uiteindelijke doel komt steeds dichterbij...