Modelspoormagazine forum

Zeg maar Off-topic => Babbelhoek => Topic gestart door: PeterC op 10 december 2017, 17:02:39 pm

Titel: 3D tekenen
Bericht door: PeterC op 10 december 2017, 17:02:39 pm
Een afsplitsing van Piet zijn 3D printer avontuur (http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,26973.msg391538.html#msg391538).
Als je 3D wil printen, is het ook meegenomen dat je 3D kan tekenen.

Fusion 360 (https://www.autodesk.com/products/fusion-360/overview): alles wat je nodig hebt om een 3D tekening te maken en eenvoudig een STL file te genereren voor een 3D printer.

De leercurve?  Moeilijk!
Gelukkig zijn er heel wat online tutorials aanwezig (van Autodesk zelf) en ik moet eerlijk zijn, ik heb wel wat 3D tekenwerk ervaring: ooit begonnen met een 3D tekenprogramma op een ZX-Spectrum+, dan de Autocad-versie voor DOS tot heel wat automatisaties verricht via VBA in recentere Autocad versies.  Een tijd geleden gestopt met Autocad wegens geen licentie meer...

Gisteren namiddag het programma geïnstalleerd en eraan begonnen.  Ramp!  Alles wat ik wist uit mijn vorige CAD-ervaring werkt niet meer...
Maar... Fusion 360 gaat er niet meer vanuit dat je alles op voorhand al weet, afmetingen ingeven kan gelijk wanneer en het programma wil dat je intuitief gaat tekenen: je maakt schetsen (sketches), je geeft aan die lijnen in die schetsen verbanden (constraints) en wanneer je lijnen een verband hebben met elkaar is het poepsimpel om een 3D tekening te maken.

Vandaag enkele uren tutorial-video's zitten bekijken (2 laptops: eentje met de video's en eentje met Fusion 360 - regelmatig de video op stop gezet en zelf proberen).

Wat je wel zelf moet leren is 3D denken. 
Daarstraks was ik in dit gure weer buiten een sigaretje aan het roken en mijn oog viel op een bloempotje.  Een voorbeeld voor vijf minuutjes 3D tekenwerk?  OK!

3 lijntjes getekend.  Een horizontaal lijntje weg van het centerpunt, een schuin lijntje naar rechts boven en een krulleke (linker muistoets ingedrukt houden om van een lijn een curve te maken).  Lijnstukjes geselecteerd en een offset van gemaakt van 2mm (dikke bloempot!).  De offset en het oorspronkelijk lijnstuk nog met 2 lijntjes verbonden en er was een gesloten object ontstaan.  Even een constructielijn getekend vanuit de oorsprong vertikaal.

(http://www.pctoytoy.be/2017/20171210_1.jpg)

De schets verlaten en create-revolve het getekend lijnstukje rond de constructielijn laten draaien.  Resultaat: een (nogal raar) 3D bloempotje:

(http://www.pctoytoy.be/2017/20171210_2.jpg)



Ik weet dat er hier op het forum collega's zijn die heel wat meer 3D tekenwerk-expertise hebben dan ik, mensen die al uren getekend hebben in Autocad, SolidWorks en Inventor.  Zij kunnen zeker veel meer vertellen dan ik waar je moet op letten bij het tekenen.


Zelf heb ik ook wel het voordeel dat een heel goede jeugdvriend van mij een ervaren 3D tekenaar/modelbouwer is.  Hij is de nieuwe tekenaar voor Nuts & Bolts (https://www.nuts-bolts.de/issues).


Mensen met 3D teken-ervaringen: Go!
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: loebaske op 10 december 2017, 17:19:39 pm
Super tof Peter dat je het uit gesplits heb, wil me ook verdiepen in 3D tekenen, al bedank voor de intro...
volg het draadje op de voet
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: PeterC op 10 december 2017, 17:34:35 pm
Wat ik iedereen wil aanraden die wil beginnen met 3D tekenen is van je ogen te openen.  Denk even bij elk object dat je vastneemt over hoe je het op een eenvoudige manier zou kunnen tekenen.  3D denken moet je zelf aanleren!

Hier alvast een beginners link voor zij die het willen proberen:

Schetsen (http://help.autodesk.com/view/fusion360/ENU/?learn=sketch) (Engels).
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: raf op 10 december 2017, 17:57:51 pm
ga ik volgen en een goed initiatief

gr raf 
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: Dirky op 10 december 2017, 20:45:45 pm
Je zal merken dat de leercurve niet zo moeilijk is als je de eerste tutorials doorgesparteld hebt. En zonder twijfel zal je vlug 90% van wat je nodig hebt kunnen tekenen.
Wat wij als beroeps-tekenaars meer kunnen ligt eerder in een ander gebied; plaatwerk, sterkte simulaties, samenstellingen met duizenden componenten... daaraan heb je hier geen nood!

veel succes!
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: PeterC op 10 december 2017, 20:50:29 pm
@Dirk, blij dat je reageert op mijn subtiele hint  ;)
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: philippe_007 op 10 december 2017, 21:23:04 pm
Topic dat ik zeker ga volgen...
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: Geert op 10 december 2017, 21:30:43 pm
Ik vraag me af welke gegevens (data) er in een STL file zit om een 3D printer aan te sturen.

Ik denk dat dit voor hoge resolutie printer anders moet zijn dan voor goedkope printers, of denk ik het fout?


Geert
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: PeterC op 10 december 2017, 21:38:30 pm
Geert,
Een STL file is een STL file.  Het is je slicer programma (waar je de STL-file importeert) die er al dan niet een zootje van maakt.  In je slicer programma bepaal je al de parameters voor je 3D print.  Cura (https://ultimaker.com/en/products/ultimaker-cura-software) is daarvoor een gekend programma.

[Edit] de gegevens in de STL-file: ik vermoed een beetje DXF achtige gegevens...
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: Havoc op 10 december 2017, 21:41:26 pm
...
Als je 3D wil printen, is het ook meegenomen dat je 3D kan tekenen.
.....
De leercurve?  Moeilijk!
.......
Gisteren namiddag het programma geïnstalleerd en eraan begonnen.  Ramp!  Alles wat ik wist uit mijn vorige CAD-ervaring werkt niet meer...
Maar... Fusion 360 gaat er niet meer vanuit dat je alles op voorhand al weet, afmetingen ingeven kan gelijk wanneer en het programma wil dat je intuitief gaat tekenen: je maakt schetsen (sketches), je geeft aan die lijnen in die schetsen verbanden (constraints) en wanneer je lijnen een verband hebben met elkaar is het poepsimpel om een 3D tekening te maken.
.......
Wat je wel zelf moet leren is 3D denken. 
Ik weet dat er hier op het forum collega's zijn die heel wat meer 3D tekenwerk-expertise hebben dan ik, mensen die al uren getekend hebben in Autocad, SolidWorks en Inventor.  Zij kunnen zeker veel meer vertellen dan ik waar je moet op letten bij het tekenen.

Ik heb hier even enkele -voor mij- belangrijke punten uitgeknipt.

Wat Peter hier aanhaalt is een waarheid als een koe, 3D tekenen is "anders" dan op een tekenplank. Zelf ben ik in 1996 met Solidworks aan de slag gegaan na enkele jaren Autocad 2D. Gelukkig zat die manier van werken niet te diep en was de overstap gemakkelijk.

Voor 3D parametrische paketten vertrek je inderdaad niet vanuit het gemaakte stuk maar vanuit het idee wat je wil maken. Je denkt vanuit vormen, vanuit productiemethodes en vooral vanuit relaties van maten en "dingen" ten opzichte van elkaar en ook vanuit symmetrie!!! Die "dingen" kunnen vanalles zijn, gaten, nokken etc hoe die ten opzichte van elkaar staan in de ruimte. Staan ze steeds loodrecht op elkaar? Is de ene steeds een bepaalde afstand van de andere? Is die een vastgelegde dikte (want het is uit een plaat gemaakt)? Of is die altijd een bepaalde verhoudeing tov van een ander?

Een ander voordeel (voor mij) is dat je moet nadenken over toleranties (zelfs al teken je ideale stukken). Als je met een parametrisch cad pakket bvb iets tekent en je geeft alle kettingmaten op en de totale maat dan krijg je een "overdefined" waarschuwing. Je moet vroeg beslissen welke de belangrijke maten die de tolerantie gaan krijgen zijn.

Als simpel voorbeeld: je kan iets beschijven als "een plat stuk van 100x100 met 4 gaten elk op X en Y van een bepaald punt" of als "een vierkant van 100 met 4 gaten die telkens 20 van de assen liggen".

Als het stuk dat je tekent echt een vierkant moet zijn dat mooi op iets anders moet passen met die gaten en in dat ander stuk staan die gaten op een vierkant van 40, wat is dan de gemakkelijkste beschijving? Als ik dat stuk waar dat vierkant moet passen koop en de nieuwe versie heeft de gaten op een vierkant van 50 staan, dan moet ik in het eerste geval 8 maten veranderen, in het tweede geval 1 maat. Welke manier van beschrijven gaat later het minste kans op fouten geven?
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: PeterC op 10 december 2017, 22:05:04 pm
Wat  Peter  hier  aanhaalt  is  een  waarheid  als  een  koe,  3D tekenen  is  "anders"  dan  op  een  tekenplank.

Johan, volledig akkoord!  En die koe kan me dagen voeden.  +30 jaar met veel vallen en terug opstaan al 3D aan het tekenen...

Als  simpel  voorbeeld:  je  kan  iets  beschrijven  als  "een  plat  stuk  van  100x100  met  4 gaten  elk  op  X  en  Y  van  een  bepaald  punt "  of  als  " een  vierkant  van  100  met  4  gate n die  telkens  20  van  de  assen  liggen".

Als het stuk dat je tekent echt een vierkant moet zijn dat mooi op iets anders moet passen met die gaten en in dat ander stuk staan die gaten op een vierkant van 40, wat is dan de gemakkelijkste beschijving? Als ik dat stuk waar dat vierkant moet passen koop en de nieuwe versie heeft de gaten op een vierkant van 50 staan, dan moet ik in het eerste geval 8 maten veranderen, in het tweede geval 1 maat. Welke manier van beschrijven gaat later het minste kans op fouten geven?

Maak een schets van je ontwerp (sketch in Fusion 360) en je kan je 3D ontwerp on-the-fly aanpassen door in je schets enkele aanpassingen te doen.
Hoe dan ook, wat je ook wil maken/tekenen, ontleedt het.  Ontleedt het tot op de simpele lijnen en vertrek vanaf die simpele lijnen terug naar je object.



BTW: welke bug verwijdert hier alle spaties uit een quote?  Ik moet hier elke spatie in de quote dubbel zetten om de tekst leesbaar te maken?

[Edit]dt  :-\
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: doomslu op 10 december 2017, 22:50:34 pm
TEST

Ik vraag me af welke gegevens (data) er in een STL file zit om een 3D printer aan te sturen.

Ik denk dat dit voor hoge resolutie printer anders moet zijn dan voor goedkope printers, of denk ik het fout?


Geert
Ik heb geen problemen met spaties... Vermoedelijk is het jouw PC of tablet?
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: Havoc op 10 december 2017, 22:59:34 pm
Geen idee over de quote, ik weet alleen dat zonder echte pc met een echt toetsenbord en muis een forum of iets meer geavanceerd dan een filmpje bekijken gewoon onmogelijk is.

Een opmerking die misschien eigenaardig klinkt. Voor hobby gebruik is een antieke versie van zo'n programma meer dan voldoende, veel eenvoudiger om mee te starten en zoveel handiger om te gebruiken als je dit niet elke dag doet. Je klikt je niet te pletter, je zoekt niet achter functies die je toch maar eens per 5 jaar gebruikt en je bent verplicht iets langer over je stuk na te denken.

Als je al geen schets op papier kan zetten, dan ben je nog niet klaar om te beginnen. (ik ben ook geen held in schetsen, maar je moet een duidelijk stuk voor ogen hebben en vooral hoe het zal passen met de andere stukken)
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: raf op 11 december 2017, 07:59:57 am
ik dacht  van 2D naar 3D dat het gemakkelijk zou zijn maar niets is minder waar
nanocad als 2 d is veel gemakkelijker omdat het veel tegen autocad aan leunt
123D is niet zo inventief je moet zoeken naar mogelijkheden om BV een gemaakt deel in twee te splitsen

maar leren wil ik het wel maar welk programma gaan we dan hier algemeen bekijken fusion of 123 of sketchup of een ander

want de verschillen tussen al die programma's zijn wel erg groot

gr raf
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: PeterC op 11 december 2017, 08:56:01 am
Ik heb geen problemen met spaties... Vermoedelijk is het jouw PC of tablet?
Nu ook niet meer.  Vermoedelijk even last gehad van een spatiewisvirus  ::)
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: Havoc op 11 december 2017, 13:16:51 pm
ik dacht  van 2D naar 3D dat het gemakkelijk zou zijn maar niets is minder waar
nanocad als 2 d is veel gemakkelijker omdat het veel tegen autocad aan leunt
123D is niet zo inventief je moet zoeken naar mogelijkheden om BV een gemaakt deel in twee te splitsen

Raf, waarom zou je een stuk in 2 splitsen? Als je 2 stukken wil die bij elkaar moeten dan ben je beter met 2 stukken te tekenen en er relaties tussen te leggen in de assembly.
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: raf op 11 december 2017, 13:29:21 pm
Hoi Havoc

Omdat ik het in 2 d voor de frees machine ook zo doe
Waar het om gaat nu in 3D is een voet voor een lantaarn paal
Ik heb een cilinder genomen en daar een andere iets bredere boven op gezet
Dan een gat er dwars door uit voor het buisje
De bovenkant een beetje afgerond en dan wil ik dit dus door 2 delen zodat ze perfect passen
Maar zo kan ik ze alle twee plat leggen en word de voet niet zo hoog bij het printen
De reden is dat de masten nu reeds staan en aangesloten zijn en ik anders terug de bedrading moet los maken

Ja eigenlijk een beetje lui zou je kunnen zeggen
Maar als ik die voet dus in 2 kan doen dan had ik dat probleem niet
Voor de rest zou ik niet weten hoe ik het zou moeten doen

gr raf
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: Dirky op 11 december 2017, 14:14:12 pm
Het draadje gaat hier weer de mist in...

Kunnen we het houden bij het "3D tekenen" a.u.b.?

Start eventueel een ander draadje voor tips i.v.m. 3D printen...
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: raf op 11 december 2017, 15:03:04 pm
Wat mij aan gaat ben ik in mijn posting nog altijd over 3D tekenen bezig
de voet is gemaakt in 123D en die wil ik dus in twee helften doen

(https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/25158157_1718345468217595_4874189781420867217_n.jpg?oh=b87a457962ff5eedbdafd7fad7906e3d&oe=5AC4F420)
dit is de voet

gr raf
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: eve op 11 december 2017, 15:11:40 pm
Het draadje gaat hier weer de mist in...

Kunnen we het houden bij het "3D tekenen" a.u.b.?

Start eventueel een ander draadje voor tips i.v.m. 3D printen...

Ik geef u 100% gelijk, Dirky !!!

Erik
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: eve op 11 december 2017, 15:17:55 pm
Door de overname van 123 Design door Autocad en de te verwachte problemen ben ik ook eens gaan kijken bij Sketchup 2016.
Onderstaande tekening heb ik in ca 2 uren gemaakt in 123 Design. Na 1 dag (ca 6 uren) was ik voor hetzelfde nog aan het ploeteren in Sketchup.

(https://farm5.staticflickr.com/4635/38984716191_fd40fe9e6c.jpg) by Erik Verleysen (https://www.flickr.com/photos/156480534@N02/), on Flickr

Absoluut ook nodig is geschikte hardware. Sketchup 2017 draait niet op mijn hardware (die kortelings vervangen zal worden).

Erik
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: eve op 11 december 2017, 15:34:59 pm
Zonder woorden.

(https://farm5.staticflickr.com/4737/27208378119_625870b0e3.jpg) by Erik Verleysen (https://www.flickr.com/photos/156480534@N02/), on Flickr

Erik
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: loebaske op 11 december 2017, 18:18:13 pm
Het draadje gaat hier weer de mist in...

Kunnen we het houden bij het "3D tekenen" a.u.b.?

Start eventueel een ander draadje voor tips i.v.m. 3D printen...

We zijn dat al een beetje gewoon dat men lul over iets in een topic die er totaal niets met te maken heeft, van mijn part mogen de admin. het verwijderen of in de babbel hoek plaatsen, zo blijf het hier gaan over 3D tekenen !!!!!!!
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: doomslu op 11 december 2017, 19:33:03 pm
Ik denk dat Raf het wel over tekenen had hoor.
Dan is het toch op z'n plaats hier?  ???
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: PeterC op 11 december 2017, 20:27:30 pm
Nog twee 3D programma's bekeken:
TinkerCad (https://www.tinkercad.com/) en Blender (https://www.blender.org/).  Blender is Open-Source maar vermoedelijk niet echt geschikt om technische objecten in te tekenen.  TinkerCad is nu ook overgenomen door AutoDesk...  Blijkbaar wil AutoDesk de 3D tekenmarkt domineren.  Wat nu nog 'vrij' te gebruiken is, zou in de toekomst wel eens betalend kunnen worden.  Elk bedrijf die investeert, wil winst maken.

Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: PeterC op 11 december 2017, 20:38:55 pm
...die wil ik dus in twee helften doen

(https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/25158157_1718345468217595_4874189781420867217_n.jpg?oh=b87a457962ff5eedbdafd7fad7906e3d&oe=5AC4F420)

Raf, 2 manieren:

Quick and dirty: kopiëer je volledig object.  Op de middellijn van je object teken je een grote blok (solid) links weg van het object.  Selecteer je object en doe een substract met het blok.  Floep ene helft is al weg.  Ga naar je gekopiëerd object en teken een gelijkaardig blok aan de rechterkant en herhaal.
Resultaat: 2 los gedeelde objecten

De manier (zoals het hoort): schets een half object en geef die alle afmetingen.  Spiegel die rond een lijn met behoud van eigenschappen (constraints).  maak van beide halve objecten een 3D object.

Meerdere oplossingen voor hetzelfde probleem.

3D: Add, Substract en Intersection, booleaanse technieken die op 3D objecten heel wat toe laten.




(https://farm5.staticflickr.com/4737/27208378119_625870b0e3.jpg) by Erik Verleysen (https://www.flickr.com/photos/156480534@N02/), on Flickr

Erik, graag jou methode in woorden?  123D ben ik niet mee bekend (en vermoedelijk velen niet).
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: Dirky op 11 december 2017, 20:41:31 pm
Ik denk dat Raf het wel over tekenen had hoor.
Dan is het toch op z'n plaats hier?  ???

ik ben een beetje paranoia aan 't worden. Als de Raf begint over zijn freesmachine en de palen die al aangesloten zijn kan ik me niet van de gedachte ontdoen dat het de verkeerde richting uitgaat.

Dus Raf, als de vraag (kort bedoelt) was "hoe doe ik dat stuk in twee?", dan:
> je tekent op het bovenvlak een rechthoek die de helft van je stuk bedekt. Dat stuk snij je weg en je print het overblijvende stuk 2 keer...

Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: PeterC op 11 december 2017, 20:48:46 pm
...maar leren wil ik het wel maar welk programma gaan we dan hier algemeen bekijken fusion of 123 of sketchup of een ander
want de verschillen tussen al die programma's zijn wel erg groot

Als het van mij afhangt geen enkel!
Pol rijdt al jaren met zijn Opel en voor hem is er geen betere wagen.  Piet zweert bij zijn Volkswagen.  Ik hou het al +25 jaar bij mijn Hilux.
Het is (althans niet mijn) bedoeling om een tutorial voor één of ander 3D tekenprogramma te beginnen (het net staat er vol van).
We rijden allen met verschillende wagens en het is eerder mijn bedoeling om algemene rijtips te geven.

En niet zoals dit: Als je met een Mercedes Sprinter rijdt, moet je rechts niet zoeken naar je ruitenwisserhendel, die zit namelijk links geïntegreerd met je richtingsaanwijzers.  :D :D :D  Want dan gaat het weer over een bepaalde zaak.  Eerder zoiets als: als het regent, zet je je ruitenwissers aan.  Hoe je die aanzet is afhankelijk van je omgeving/programma.

Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: raf op 12 december 2017, 07:20:13 am

ik ben een beetje paranoia aan 't worden. Als de Raf begint over zijn freesmachine en de palen die al aangesloten zijn kan ik me niet van de gedachte ontdoen dat het de verkeerde richting uitgaat.


En doe jij nu niet juist het zelfde nu

Als antwoord op de vraag waarom zou je een ontwerp in twee delen moeten printen
Ik moet BV propellers hebben en die zijn 30 cm diameter
Die krijg ik dus niet op het bed en dus niet geprint
Ik wil dus de bladen en de naaf apart printen zodat alles wel past
In plaats van kritiek en zever te geven heeft peter wel een oplossing gegeven waarvoor mijn dank
Nu kijken of ik dat kan herhalen in het teken programma.

Niet de groeten
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: Havoc op 12 december 2017, 08:46:18 am
Toch is Raf zijn voorbeel interessant. Het toont nogmaals duidelijk dat je het stuk moet tekenen dat je wil en enkel dat. Raf wil eigenlijk niet een volledige ronde, hij wil 2halve die hij rond een paal kan zetten, niet over een paal schuiven.

In 3d teken je dan 1 halve blok en  kijkt in de samenstelling of het past. Daarvoor dient de assembly of hoe het in jouw pakket ook noemt. Daar teken je dan ook de paal. Zelfde met de propeller je tekent de stukken en zorgt dat het geheel is wat je wil in de assembly.

Als je terug gaat naar het voorbeeld van de bloempot in dit draadje dan zou je die manier van tekenen kunnen volgen en maar over een hoek van 180 graden draaien.

Raf zijn voorbeeld is ook voor iets anders interessant. Hij wil zijn stuk ook tekenen rekening houdend met de mogelijkheden en beperkingen van de printer. Niet te hoog want betere controle. Dat is een betere manier dan trachten alles in 1stuk te persen. De fout van alles in 1sruk te maken zie ik nogal veel in 3d dtukken die geprint moeten worden. Vergeet niet dat het stuk sterker is dwars op de lagen dan met de lagen mee. Ook bvb voor afrondingen, houdt rekening met in welke richting de trapjes zullen lopen en denk ook al na hoe je gaat afwerken. Zorg dat je bbvb kan schuren zonder dat er vanalles in de weg zit.
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: eve op 12 december 2017, 09:11:39 am
Zonder woorden.

(https://farm5.staticflickr.com/4737/27208378119_625870b0e3.jpg) by Erik Verleysen (https://www.flickr.com/photos/156480534@N02/), on Flickr

Erik

@ PeterC

Met een blok één helft van de tekening weggevaagd (subtract). Dan copy, paste en de kopie verplaatsen en 180° draaien.

Erik
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: Dirky op 12 december 2017, 09:14:10 am
mea culpa Raf... ik zat mis! (vooroordelen...)
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: dani op 12 december 2017, 11:51:32 am
bij 3D tekenen is er een heel belangrijke regel:   Er is niet EEN ENKELE manier om iets correct te doen....  Meestal zijn er verschillende manieren die hetzelfde resultaat geven.

Het is een kwestie van hoe  de tool (programma)  de technische mogelijkheden biedt,  hoe vaardig de tekenaar is met die mogelijkheden in het programma, maar vooral....   hoe  het BREIN van de ontwerper werkt en de dingen analyseert.     De ene mens bouwt dingen (ruimtelijk) anders op dan de andere en toch komen ze tot hetzelfde.

Neem een simpele  DONUT  als voorbeeld...

**  De ene zit hierin een  CIrkel die een 360°  rondje gedraaid heeft rond een as naast hem    (simpelste manier)
**  Een ander  doet he complexer :
          - bouwt dit op als 2 concentrische cirkels, 
          -  gaat die buitenste extruderen en de binnenste hol extruderen  (kgijt dan een soort  donut maar met een vierkant als doorsnede ipv een cirkel)
          -  en gaat tenslotte aan de buitenranden (4x) van de  vorm een "chamfer" of "fillet" rand gaan aanbrengen van de halve zijde van het vierkant

Het resultaat is het zelfde en toch  anders.   Ons brein is een  complex ding en we moeten het soms leren om dingen te  "versimpelen"...   (dumb it down)

(https://farm5.staticflickr.com/4568/25133499128_3d122f651d_z.jpg) (https://flic.kr/p/EhXKDS)donut1 (https://flic.kr/p/EhXKDS) by Dani Van Mieghem (https://www.flickr.com/photos/153928785@N03/), on Flickr

(https://farm5.staticflickr.com/4680/25133499018_bd0241db2e_z.jpg) (https://flic.kr/p/EhXKBY)donut2 (https://flic.kr/p/EhXKBY) by Dani Van Mieghem (https://www.flickr.com/photos/153928785@N03/), on Flickr

(https://farm5.staticflickr.com/4691/24139758807_71453128f4_z.jpg) (https://flic.kr/p/CM9zh4)donut3 (https://flic.kr/p/CM9zh4) by Dani Van Mieghem (https://www.flickr.com/photos/153928785@N03/), on Flickr

(https://farm5.staticflickr.com/4731/39003334311_bc24823fde_z.jpg) (https://flic.kr/p/22qAhre)donut4 (https://flic.kr/p/22qAhre) by Dani Van Mieghem (https://www.flickr.com/photos/153928785@N03/), on Flickr
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: Havoc op 12 december 2017, 12:03:13 pm
Als je parametrisch tekent zal je snel zien dat je met de tweede methode in de problemen komt. Bij het afronden van je schijf ga je een 0 oppervlak krijgen omdat je afrondingen elkaar moeten raken. De eerste methode is ook makkelijker om op termijn te onderhouden want er zijn maar 2 maten.
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: dani op 12 december 2017, 12:26:19 pm
daarom dat ik zeg dat je het moet zo simpel mogelijk houden.

En "parametrisch tekenen"  beteknt denk ik voor velen hier  zo veel of zo weinig als "een chamfer aanbrengen".   

Veel mensen zijn er van overtuigd dat IEDEREEN  kan 3D ontwerpen en tekenen .  De moderne programma's en tools beweren ook dat dit zo is, en bieden veel snufjes en  hulpmiddeltjes.   En net daardoor gaan mensen niet meer DENKEN over hun ontwerp maar gewoon wat ze zien of inbeelden vertalen naar  "hun programma".

Maar om echt te ontwerpen, komt er meer bij kijken.   Waarom is een studie voor grafich ontwerper  of architect of  constructietekenaar zo zwaar ?     
Juist ja, omdat je daar de onderliggende  dingen leert en er  verstandig leert mee om gaan,  wat de meeste  "end users" tegenwoordig niet meer moeten doen.
De  vereenvoudigde software maakt het ons een stuk gemakkelijker zonder dat we al de theorie moeten kennen.    Dat is net wat ik wou aanhalen met mijn voorbeeld.

Vraag aan de jeugd wanneer de guldensporenslag was, als je geluk hebt, weet er nog 1 van de 5  wanneer, maar waarom en wat de aanleiding was, dat weten ze niet.  Hebben ze ook niet nodig  (zelfs de datum niet eigenlijk)
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: eve op 12 december 2017, 12:32:18 pm
Donut : nog sneller !

Teken een cirkel en laat hem 360° draaien (revolve (solid)) rond een centrale as.

Erik
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: dani op 12 december 2017, 12:46:36 pm
Donut : nog sneller !

Teken een cirkel en laat hem 360° draaien (revolve (solid)) rond een centrale as.

Erik

Dat was mijn eerste oplossing....
(quote)Neem een simpele  DONUT  als voorbeeld...
**  De ene zit hierin een  CIrkel die een 360°  rondje gedraaid heeft rond een as naast hem    (simpelste manier)     (eind quote)

Nu hebben we extra heet water :-) :-) :-)

Ik ben me bewust dat mijn posts niet interessant zijn, maar toch....
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: eve op 12 december 2017, 13:59:45 pm
Sorry Dani,

Te snel en niet alles gelezen...

Erik
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: dani op 12 december 2017, 14:26:41 pm
das niet erg Erik.   Overkomt ons allemaal wel ...   :-)
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: Dirky op 12 december 2017, 16:17:55 pm
Als je parametrisch tekent zal je snel zien dat je met de tweede methode in de problemen komt. Bij het afronden van je schijf ga je een 0 oppervlak krijgen omdat je afrondingen elkaar moeten raken. De eerste methode is ook makkelijker om op termijn te onderhouden want er zijn maar 2 maten.

waarom zou je in de problemen komen? je geeft de afronding ook een (berekende) parameter mee...
en wat bedoel je met dat 0 oppervlak? in welke software heb je problemen mee?
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: MARKLINRIJDER op 12 december 2017, 17:34:43 pm
Hallo,

Waarom niet gewoon 2 cirkels tekenen die elkaar kruisen en een sweep uitvoeren?
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Sweep_donut_zps3nlphhn3.jpg) (http://s79.photobucket.com/user/marklinrijder/media/Sweep_donut_zps3nlphhn3.jpg.html)
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Sweep_donut_solid_zpszermgrdq.jpg) (http://s79.photobucket.com/user/marklinrijder/media/Sweep_donut_solid_zpszermgrdq.jpg.html)

Slechts 2 relaties en snel aangepast indien nodig.

Grtjs,

David
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: dani op 12 december 2017, 17:36:15 pm
een derde manier....

Q.E.D.   :-)
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: ACFI op 12 december 2017, 17:52:02 pm
Afhankelijk van het pakket is de eerste methode van Dani twee keer zo efficiënt als die met de sweep.

ACFI
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: raf op 12 december 2017, 18:06:19 pm
Hallo

Veel gebeurt en ook weer wat bij geleerd

ok met die stop is dus een probleem en nu heb ik ook gevonden wat het is
die stop is geen solid en daar kan 123 dat ding niet in twee doen
dus ik ga een nieuwe proberen te teken en kijken of het dan op de manier van dani wel lukt

gr raf
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: PeterC op 12 december 2017, 19:10:51 pm
...die stop is geen solid en daar kan 123 dat ding niet in twee doen...

Raf, gebruik Solids ipv meshes.
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: PeterC op 12 december 2017, 19:40:53 pm
...ben ik ook eens gaan kijken bij Sketchup 2016... ...(ca 6 uren) was ik voor hetzelfde nog aan het ploeteren in Sketchup.

Erik, enkele tijd terug ben ik ook eens gaan tekenen in Sketchup en het lag me totaal niet.  Heel veel zoekwerk om iets simpel te tekenen.



bij 3D tekenen is er een heel belangrijke regel:   Er is niet EEN ENKELE manier om iets correct te doen....  Meestal zijn er verschillende manieren die hetzelfde resultaat geven...
...hoe vaardig de tekenaar is...
...hoe het BREIN van de ontwerper werkt en de dingen analyseert.  De ene mens bouwt dingen (ruimtelijk) anders op dan de andere en toch komen ze tot hetzelfde...

Dani, nagels met koppen!

3D tekenen kan je leren, 3D denken vraagt heel veel van je grijze massa.



En "parametrisch tekenen"  betekent denk ik voor velen hier zo veel of zo weinig als "een chamfer aanbrengen".   

Dani, voor dergelijke zaken en een deftige uitleg kan je gaan googlen.



Waarom niet gewoon 2 cirkels tekenen die elkaar kruisen en een sweep uitvoeren?

David, wat is een 'sweep'?  Ik vermoed een rotatie rond een as/object?
 
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: Dirky op 12 december 2017, 19:59:29 pm
Een sweep:

de vorm van een bepaalde schets de baan van een andere schets laten volgen. Dus twee schetsen: een gesloten schets voor de doorsnede, een lijn of stelsen van aaneensluitende lijnen die de baan bepalen...

voorbeeldje:

(https://farm5.staticflickr.com/4549/24148527037_bf9253298c_h.jpg) (https://flic.kr/p/CMVvLr)0000 (https://flic.kr/p/CMVvLr) by Dirky dyniMo (https://www.flickr.com/photos/144623334@N05/), on Flickr

hier volgt de grillige vorm een zigzag pad. Is een manier om bvb buisleidingen te tekenen. De 2de schets kan ook een 3D schets zijn.


En aan MARKLINRIJDER: David, kan je hier een email adres achterlaten waarop je bereikbaar bent? Ik zou nog wat dakplaten moeten hebben...
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: PeterC op 12 december 2017, 20:12:45 pm
Dirk, duidelijk!  Bedankt!

voorbeeldje...

...het tekenen van een fietsstuur...   :)

Inventor vermoed ik?
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: MARKLINRIJDER op 12 december 2017, 20:23:20 pm
Dirky,  de verklaring naar de sweep functie is bijna juist:

Even verduidelijken:

Eender welk CAD programma heeft als basis lijnsegmenten die tot polylines kunnen gemaakt worden.
D.w.z. een vierkant is een polyline die bestaat uit 4 lijnsegmenten.
Een cirkel is een polylijn die toevallig rond is.
in jouw voorbeeld heb je gebruikt gemaakt van een 3delige polylijn.

Je kan in CAD sweepen op elke soort van lijn, deze hoeft niet gesloten te zijn.
Let wel: niet gesloten objecten (solids) worden dan surfaces (vlakken) en krijgen voor het printen en/of andere handelingen geen volume mee.

@dirky: pm gestuurd

Grtjs,

David
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: Dirky op 12 december 2017, 20:36:24 pm
David, het gaat hier wel om 3D tekenen voor beginners hé!
We kunnen het hier zoooo complex maken dat niemand er nog zin in heeft!
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: MARKLINRIJDER op 12 december 2017, 20:49:46 pm
Dirk,

Mee eens maar denk dat het toch belangrijk is voor velen om te weten waaruit een tekening en zijn opbouw bestaat.
Anders wordt het  gewoon wat knip en plak werk tot je resultaat er staat.
Voor eenvoudige zaken toepasbaar, voor complexere vormen, vergeet het.
Denk bvb aan het stuur dat Peter aanhaalt, teken maar als je geen weet hebt van bovenstaande principes, dan liefst ook nog een verdikking in het midden.
Tegelijk bedenk ik me de ergernis dat bij de minst nodige aanpassing je gans het design opnieuw kan doen.
met kennis van de basis principes kan dit toch wel uitgesloten worden.

Niet?

Zo denk ik dat Raf zijn voetstuk is gerealiseerd door een platte cirkel en een staaf op elkaar te plakken.
Beide beginnend van een cirkel  die geextrudeerd werd.    Nadien een cirkel negatief geextrudeerd door beide onderdeln.
Had Raf nu een vorm getekend eerst in vooraanzicht en deze dmv van de revolve functie solid gemaakt dan had hij geen probleem gehad met het printen hiervan, solid maken.

Grtjs,

David
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: Dirky op 12 december 2017, 20:58:20 pm
Neen David, een hobby-tekenaar moet dat allemaal niet weten maar zal met vallen en opstaan uiteindelijk zijn stuk wel kunnen tekenen en printen. Het is hier geen school!
en als de ervaren tekenaars onder ons met simpele voorbeelden en eenvoudige woorden die mensen kunnen helpen zal het allemaal wel meevallen.
(en dit naar analogie met de uitleg van de IT en electronica goeroes hier. Die gooien met woorden waarvan ik het bestaan niet ken waardoor ik ook nooit de moed heb dieper in het digitale van het modelspoorgebeuren te duiken)

nu, verder over het 3D tekenen:

Een zeer eenvoudig voorbeeldje om te tonen wat we met parametrisch tekenen kunnen bereiken:

ik teken een circel en bij het bematen zet ik "binnen = 100"

(https://farm5.staticflickr.com/4586/39012801301_35985b1dae_h.jpg) (https://flic.kr/p/22rqNDc)beeld 1 (https://flic.kr/p/22rqNDc) by Dirky dyniMo (https://www.flickr.com/photos/144623334@N05/), on Flickr

met hetzelfde middenpunt zet ik een tweede circel en die bemaat ik met "buiten = 150"

(https://farm5.staticflickr.com/4691/25142615268_2a8a3674fd_h.jpg) (https://flic.kr/p/EiLtyG)beeld 2 (https://flic.kr/p/EiLtyG) by Dirky dyniMo (https://www.flickr.com/photos/144623334@N05/), on Flickr

Ik heb dus twee benoemde parameters, zijnde "binnen" en "buiten"

het vlak tussen de twee cirkels extrudeer ik met een dikte (buiten-binnen)/2

(https://farm5.staticflickr.com/4739/39012801471_6ea076a942_h.jpg) (https://flic.kr/p/22rqNG8)beeld 3 (https://flic.kr/p/22rqNG8) by Dirky dyniMo (https://www.flickr.com/photos/144623334@N05/), on Flickr

de scherpe randen worden met een "fillet" afgerond met een radius (buiten-binnen)/4

(https://farm5.staticflickr.com/4569/24149129297_17544c58e9_h.jpg) (https://flic.kr/p/CMYANe)beeld 4 (https://flic.kr/p/CMYANe) by Dirky dyniMo (https://www.flickr.com/photos/144623334@N05/), on Flickr

en ik krijg dus een donut met een gat van 100 en een buitenmaat van 150.

(https://farm5.staticflickr.com/4523/24149129347_329b8fdbbf_h.jpg) (https://flic.kr/p/CMYAP6)beeld 5 (https://flic.kr/p/CMYAP6) by Dirky dyniMo (https://www.flickr.com/photos/144623334@N05/), on Flickr

Als ik dus speel met de parameter waarden zal ik steeds een perfecte donut hebben. Enige voorwaarde is dat buiten > binnen...

een beetje overkill voor een donut maar ik een andere context kan deze manier van werken wel interessant zijn.

In een programma zoals INVENTOR kan men deze parameters direct benoemen zoals in het voorbeeld en bvb via een excel file aansturen. In andere paketten zal een andere manier zijn om die parameters een naam te geven.
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: PeterC op 12 december 2017, 21:03:43 pm
Zo denk ik dat Raf zijn voetstuk is gerealiseerd door een platte cirkel en een staaf op elkaar te plakken.
Beide beginnend van een cirkel  die geextrudeerd werd.    Nadien een cirkel negatief geextrudeerd door beide onderdeln.
Had Raf nu een vorm getekend eerst in vooraanzicht en deze dmv van de revolve functie solid gemaakt dan had hij geen probleem gehad met het printen hiervan, solid maken.

3D denken!  Denken en analyseren om zo efficiënt mogelijk te tekenen en nadien bij aanpassingen zo weinig mogelijk parameters te moeten aanpassen.
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: MARKLINRIJDER op 12 december 2017, 21:23:22 pm
Een bevriend iemand vroeg me laatst een balletje met gaatjes te ontwerpen en te printen.
Gaatjes moesten eerst 1mm zijn achteraf vroeg hij of de gaatjes toch niet groter konden:

(https://farm5.staticflickr.com/4597/27236377099_708a059efe_z.jpg) (https://flic.kr/p/HuMy1B)dome met gaatjes (https://flic.kr/p/HuMy1B) by Goovaerts David (https://www.flickr.com/photos/152965363@N07/), on Flickr

Door gebruik van de juiste functie zo aangepast, daar gaat het om toch in CAD.

Grtjs,

David
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: Havoc op 12 december 2017, 21:37:05 pm
Neen David, een hobby-tekenaar moet dat allemaal niet weten maar zal met vallen en opstaan uiteindelijk zijn stuk wel kunnen tekenen en printen. Het is hier geen school!

Akkoord dat het geen "school" is, maar ik ga niet akkoord met je stelling dat omdat je dit maar voor hobby gebruikt dat je niet efficiënt moet werken. Eerlijk gezegd wil ik voor mijn hobby efficiënter werken want ik heb geen 8h per dag om met mijn hobby bezig te zijn. Eenmaal tekenen en goed zodat ik niet moet herbeginnen en dat ik later zoveel mogelijk zal kunnen hergebruiken.

Daar hoort voor mij ook "design for manufacturing" bij. Dit draadje is er omdat 3D printers stilaan beschikbaar komen voor hobby gebruik. Maar ik zie zo vaak stukken waarvan ik denk "hier zijn we niet goed bezig" dat het me irriteert. Ik maak ook die fout soms hoor, schroeven tekenen en dan tot de conclusie komen dat je er enkel met 1 bepaalde schroevendraaier bijkan omdat je niet ver genoeg gekeken hebt. Hou er in het begin al rekening mee dat je gaat moeten schuren en plamuren (en nog schuren). Dus zorg dat je dat ook kan doen, dat er niets in de weg zit, dat je mooie halen met een schuurblokje kan maken. Liever 2 stukken die gemakkelijk af te werken zijn en te monteren dan 1 stuk waar je 3 dagen aan moet prullen.

Maar er vanuit gaan dat je iets niet goed moet doen omdat het maar een hobby is daar gooi je je eigen ruiten mee in.

3D denken!  Denken en analyseren om zo efficiënt mogelijk te tekenen en nadien bij aanpassingen zo weinig mogelijk parameters te moeten aanpassen.

Maak ook gebruik van elke symmetrie en houdt van in het begin rekening met toleranties. Niets is perfect en zeker geen stuk dat uit een 3D printer komt. Als je ontwerp enkel gaat werken als de stukken tot op 0,001mm juist zijn, dan is je ontwerp verkeerd (toch als het over modeltreinen gaat).
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: Dirky op 12 december 2017, 22:06:34 pm
Zoals gewoonlijk blaas je alles weer op Johan, waar staat mijn stelling dat je niet efficiënt mag werken? en moest mijn baas horen dat ik thuis efficiënter werk dan bij hem...  ;D
Aanleiding van dit draadje is de aanschaf van een eenvoudige 3D printer. Peter start dit draadje op om mensen die er (3D tekenen) niets of heel weinig van kennen te helpen en dan denk ik dat we het liever eenvoudig houden... of Peter, spreek me tegen als je het anders ziet?

ik zal hier verder nog enkele eenvoudige tips geven om 3D te tekenen wat ook de bedoeling van dit draadje is.

Tips over hoe ontwerpen i.f.v. 3D printen zijn mooi maar horen volgens mij, zoals reeds aangehaald, thuis in een draadje over ontwerpen voor 3D printen. Misschien start je zelf beter zo'n draadje op en toon je eens een voorbeeld dat jij getekend/gemaakt hebt...
... of misschien wil Peter de titel veranderen naar 3D tekenen voor 3D printen.

Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: Kris op 12 december 2017, 23:28:27 pm
Hallo,
3d tekenen voor modelbouw is inderdaad altijd afwegen met wat en hoe je het gaat maken , men kan op de computer oneindig inzoomen soms gewoon eens op schaal uitprinten kan erg  ontnuchterend werken , beginnen met simpele dingen te tekenen en kijken hoe je ze gaat maken , de beperkingen van u toestel ( printer freesmachine... kennen . soms zijn inderdaad meerdere onderdelen beter dan alles in 1 stuk tekenen dat dan nog moeilijk af te werken is .
 


Er ook een zeer goed programma topsolid ( stond in Lille op de treinbeurs ) en kan rechtstreeks in Frankrijk voor een redelijk bedrag aangekocht worden (312€) voor een hobbylicentie , dit inclusief  een zeer goede cursus in pdf ( Frans)
Kris
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: raf op 13 december 2017, 00:01:52 am
forum doet raar maar ok
David je hebt gelijk zo had ik het getekend

Ik heb er nu een solid van gemaakt en nu is het niet meer wat ik wilde hebben
De bovenkant met de afronding is nu opeens een kegel geworden
Dus maar eens opnieuw begonnen en nu lukt het dus wel
Maar of de maten nu gaan kloppen blijft de vraag
Dat zie ik dus wel als ik er eentje geprint heb

inventor heb ik dus ook maar daar kom ik dus helemaal niet mee over weg
gr raf
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: raf op 13 december 2017, 09:39:48 am
Gisteren op nieuw aan de slag met wat ik reeds had
En ik heb een helft over

Hoe ik het gedaan heb
Een grote kubus over de helft van het stopje gezet
Dan met substract de twee delen die overlappen weg gehaald en voila een half stopje
Dan copy paste en daar waren twee stopjes
Nu vandaag verder met nog 2 pennetjes te maken zodat de stopjes mooi in elkaar klikken

Ik heb reeds een proef print van een stopje gedaan en dat werkt dus perfet


Niet de juiste manier ok ben ik volledig mee eens maar het is wel wat ik nodig had

gr raf
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: dani op 13 december 2017, 09:46:24 am
Raf... ik zal je nog een hint geven...    SIMPLIFY !

Je zegt dat je de helft nodig had en dan  gekopieerd hebt.   WAAROM ?

Als je die ene helft die je hebt, gewoon van  "pinnekes" en "gaatjes" voorziet om in elkaar te passen, en je doet dat zodanig symmetrisch dat ze in elkaar passen, dan moet je er toch maar de helft tekenen en gewoon 2 keer afprinten.

Leve de symmetrie,  zo doe ik het toch meestal.
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: eve op 13 december 2017, 11:16:23 am
Simplify !!! Yeah...

De bedrading terug los maken en de complete voet over de mast schuiven : vermijden van een hoop zever en gepruts.

Erik
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: raf op 13 december 2017, 11:46:58 am
Simplify !!! Yeah...

De bedrading terug los maken en de complete voet over de mast schuiven : vermijden van een hoop zever en gepruts.

Erik

Beetje off topic denk ik

Ja Dani je hebt gelijk hoor maar ik wilde eerst zeker zijn of de twee delen wel mooi aan elkaar pasten
Door de manier dat ik ze doorgesneden heb had het kunnen zijn dat ze niet 100% in het midden waren
Nu kan ik er terug eentje wissen en de andere van tapjes en holen voorzien zodat ze in elkaar klikken
Dit als proef voor de propellers en de rest die ik moet gaan maken .

@ Erik desondanks je off topic
Ik probeer te leren op eenvoudige maaksels en daar is zo een stop eentje van
Het kost niet veel tekenwerk en is zo opnieuw gemaakt op de manier( die de mensen die wel iets aan het topic bijdragen )voorstellen .

gr raf
 
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: Dirky op 13 december 2017, 12:23:01 pm
een snelle manier om je half stukje te tekenen:

(https://farm5.staticflickr.com/4567/27251152079_650e437568_b.jpg) (https://flic.kr/p/Hw6h6D)raf (https://flic.kr/p/Hw6h6D) by Dirky dyniMo (https://www.flickr.com/photos/144623334@N05/), on Flickr

maten moeten vanzelfsprekend aangepast worden
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: raf op 13 december 2017, 12:41:29 pm
Dirk hier loop ik tegen het kunnen van het teken programma aan
Jij tekent in inventor ik in 123 en dat programma heeft niet zoveel mogelijkheden als inventor
Ik zal eens kijken of ik inventor geïnstalleerd krijg want das niet altijd even gemakkelijk
Ik heb het verwijderd gehad omdat het voor 2D geen meer waarde had dan nanocad
gr raf
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: MARKLINRIJDER op 13 december 2017, 13:05:38 pm
Raf,

De revolve functie zit ook ingebakken in acad123.

https://www.youtube.com/watch?v=0Ib5dr1kOxM

Grtjs,

David
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: raf op 13 december 2017, 13:43:32 pm
Hallo David

Ja weet ik maar in inventor kun je veel juister werken vind ik
Je kunt de maten bemeten en aanpassen in je project bij 123 vind ik dit veel moeilijker te doen
Het zal wel aan mij liegen maar ik ben dan ook nog niet zo lang met het programma bezig
Maar al doende leert men niet

gr raf
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: loebaske op 13 december 2017, 16:47:32 pm

Hier ga ik wat bijleren, ga het wel zelf moeten aanleren,
bij deze bedankt om het te delen....
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: PeterC op 16 december 2017, 20:25:50 pm
Een poging om een uitgewerkt voorbeeldje te tekenen (http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,27117.0.html)
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: PeterC op 25 december 2017, 19:28:55 pm
...Ik zal eens kijken of ik inventor geïnstalleerd krijg want das niet altijd even gemakkelijk...

Raf, gewoon uit nieuwsgierigheid: hoeveel betaal jij jaarlijks voor je licentie?
Titel: Re: 3D tekenen
Bericht door: PeterC op 25 december 2017, 19:41:43 pm
Het 3D tekenen in Fusion 360 ligt even stil.
Ik ga me nu moeten verdiepen in 'Python (https://www.python.org/)'.  Naast C++ is Python de scripttaal in Fusion.

Lang geleden ooit eens een vraag (http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,6956.msg91677.html#msg91677) gesteld of er iemand ervaring had met de 3D modellen van WinTrack te importeren, aan te passen en terug te exporteren als TEdit3D bestand maar nooit een reactie op gekomen.
Ben ik nu de enige zot om daar mijn energie in te steken?

Wat wil ik?  Een Wintrack TEdit3D-bestand (*.te3) via een script importeren en toonbaar maken in Fusion.  Via Fusion de tekening aanpassen en daarna terug exporteren als Wintrack bestand.

Hier een voorbeeld van de inhoud van dergelijk *.te3 bestand

//TEdit3D_generiert:C90.00,75,-90.00,AC143.98,54,-143.98,IL88,ITp+,86,ITp+,88,ITp+,86,I26112,C50.57,69,-50.57,IL98,ITp+,64,ITp+,98,ITp+,64,I26112,C158.03,61,-158.03,IL27,ITp+,-2,ITp+,27,ITp+,-2,I26112,C118.05,121,-118.05,IL21,ITp+,2,ITp+,21,ITp+,2,I26112,C172.38,113,-172.38,IL55,ITp+,-2,ITp+,55,ITp+,-2,I26112,C134.25,161,-134.25,IL55,ITp+,2,ITp+,55,ITp+,2,I26112,C142.70,53,-142.70,IL84,ITp+,86,ITp+,84,ITp+,86,I16255,C141.85,53,-141.85,IL84,ITp+,84,ITp+,84,ITp+,84,I13209,C80.05,67,-80.05,IL9,ITp+,-8,ITp+,9,ITp+,-8,I10066329,C51.60,71,-51.60,IL96,ITp+,60,ITp+,96,ITp+,60,I6710886,C90.00,32,-90.00,IT90.0,86,C62.77,96,-62.77,IT0.0,62,IT-41.4,45,IT180.0,45,IT-97.2,45,C78.00,65,-78.00,IL5,ITp+,-4,ITp+,5,ITp+,-4,I0,C118.05,121,-118.05,IT90.0,8,IT90.0,55,IT-270.0,50,IT90.0,68,IT90.0,42,IT90.0,13,I2180164,C158.03,61,-158.03,IT0.0,27,IT90.0,9,IT90.0,14,IT-90.0,33,IT90.0,68,IT-270.0,50,IT90.0,55,IT90.0,8,I2180164,C10.83,117,-10.83,IT90.0,32,IT89.2,71,IT-269.2,23,IT270.0,74,IT-270.0,10,IT90.0,145,I10066329,
//Au 11331 Bahnhof Hohendorf
//Bearbeitungsstand: 16.01.08
//Modellumsetzung und ©: Brigitte Dold, Hartenricht 2, 92546 Schmidgaden -->www.doldplan.de/eMail: info@doldplan.de

faktor 1.5,1
verschieben 0,75,0
anfasser2d 0,0
//2D
color 0,0.4,0
rechteck2d -44,-43,44,43,1
rechteck2d 44,-21.5,142,42.5,1
rechteck2d -57,-52,-30,-54,1
rechteck2d -57,32,-35.5,34,1
rechteck2d -112,-60,-57,-62,1
rechteck2d -112,40,-57,42,1
color 0.5,0.25,0
rechteck2d -42,-43,42,43,1
...

//3D
//Bahnsteig
color 0.6,0.6,0.6
box -35.5,-53,0,115,-48,8
box -35.5,-53,0,80,33.5,8
hexaeder 115,-50,0,115,0,0,80,0,0,80,-50,0,80,-50,8,80,0,8,80,0,8,80,-50,8
box -35.5,-23,0,115,0,8

//Treppe
box 35.5,42.5,0,80,0,2
box 35.5,39.5,0,80,0,4
box 35.5,36.5,0,80,0,6
...

Eerst Python leren 'spreken'...