Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Denkpistes => Topic gestart door: Peter op 08 augustus 2017, 15:07:32 PM

Titel: Tijdperk III
Bericht door: Peter op 08 augustus 2017, 15:07:32 PM
Sedert ik begonnen ben aan het station Antwerpen Linker-Oever en hele tijd geleden ben ik me hoe langer hoe meer gaan verdiepen in het NMBS tijdperk III.
Ja ik weet het, de boeken met heel veel uitleg staan al maanden, sommige jaren al in de boekenkast (bv. Vapeur en Belgique, Stomend Belgie enz. enz.) maar echt goed gelezen? Dat had ik niet.
Maar nu moet ik eerlijk zeggen dat ik mijn hart verpand heb aan tijdperk III van de NMBS en dan zeker de jaren 50 tot halverwege de 60er.
Een beetje ontgoocheld ben ik dat er verhoudingswijs weinig H0 materiaal bestaat (de dure Olaerts loks, Bellon treinstellen en de bijna niet meer te koop zijnde Jocadis bouwdozen niet meegerekend). Laatst nog gevraagd aan Kristof VBV, maar zowel voor de 212 op basis van de 62 of de 122 of 123 op basis van de 22 en 23 (beide met enkele frontlampen) is er de eerste.....zeker niets te verwachten.
O ja, der zijn wel enkele modellen, maar wat ik me afvraag is dit tijdperk dan zo weinig interessant voor de producenten, toch als ik het vergelijk met wat in Duitsland voor dat tijdperk (en ook voor tijdperk II) bestaat
Zijn er hier op het forum soms nog meerderen die ook in tijdperk III interesse hebben?

Hierbij alvast een mooie winterse foto van de 64.072 met een sleep L-rijituigen bij het vertrek van Antwerpen-Linkeroever (jaren 60.)


Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: marc goovaerts op 08 augustus 2017, 15:35:31 PM
Peter, er is precies iets mis gelopen met de foto...
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: Peter op 08 augustus 2017, 15:57:30 PM
Verbeterd
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: marc goovaerts op 08 augustus 2017, 16:00:21 PM
Inderdaad een heel mooie foto. Met de mooiste gotische toren van de wereld op de achtergrond.
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: Herwig op 08 augustus 2017, 16:13:08 PM
aan Peter,           T                            Tijdperk3-liefhebbers ?

Peter,
Je wéét toch dat er meerdere liefhebbers,  of eerder fanaten, van tijdperk3  ronddwalen   ?
Je hebt toch de forum-verhalen & foto's gelezen en bekeken van    -als toevallig voorbeeld-     PeterVG ?
Je kan tijdperk3 natuurlijk nog in hoofdstukjes indelen 3a ,  3b,  3c  met hun diverse types materieel, kleuren, livreiën & beschriftingen .

En er is de voorbije jaren toch behoorlijk wat tijdperk3-H0-materieel (her)uitgebracht.
Alleszins meer dat m'n persoonlijk ezeltje-strekje regelmatig voor mezelf kan tevoorschijn toveren,  als liefhebber van de groene NMBS- locs,  -wagens en -rijtuigen.




Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: Peter op 08 augustus 2017, 16:28:41 PM
Van rijtuigen is het maar pover gesteld.
De L-rijtuigen van Olaerts zijn op enkele ( de 1 kl en 1 kl-bagage) uitverkocht.
De bouwsets voor de M1 en K1 zijn ook niet meer kompleet te koop.(2-kleuren)
Goovers GCI en L-rijtuigen niet meer te koop. De pakwagens en de R-rijtuigen ?????
Märklin M2 niet in tijdperk III
LSM ???
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: ACFI op 08 augustus 2017, 16:42:29 PM
Citaat van: Peter op 08 augustus 2017, 16:28:41 PM
Van rijtuigen is het maar pover gesteld.
De L-rijtuigen van Olaerts zijn op enkele ( de 1 kl en 1 kl-bagage) uitverkocht.
De bouwsets voor de M1 en K1 zijn ook niet meer kompleet te koop.(2-kleuren)
Goovers GCI en L-rijtuigen niet meer te koop. De pakwagens en de R-rijtuigen ?????
Märklin M2 niet in tijdperk III
LSM ???

Peter,

de M2 rijtuigen zijn in 3 sets voor Tp IIIb uitgebracht. (eentje met 3 en twee met 4 rijtuigen).
GCI pakwagen is te koop bij Paul Bellon maar nog beschikbaar ?
LSM heeft de internationale pakwagen maar niet Tp III.
En de R rijtuigen waren aangekondigd maar ja.
LSM heeft ook de N-rijtuigen maar enkel de Franse uitvoering van de Compagnie du Nord. Ombouw kan maar nogal duur waarschijnlijk.
En dan zijn er ook de Duitse rijtuigen in Belgische dienst, voornamelijk nog voor Tp IIIa of Tp II. Wel vaak met kleine of grotere fouten tov het origineel.

Op de spoorse zolder is een mooi overzicht te krijgen.

ACFI.
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: guy holbrecht op 08 augustus 2017, 17:24:56 PM
Ik kan Peter begrijpen. Als je nu opstart in tijdperk III heb je heel wat tijd (en ook centen) nodig om de nodige rijtuigen, die echte Belgische dan wel, bij elkaar te sprokkelen. M1 - K1 en L rijtuigen (eerst OVB, later Olaerts alleen) waren meestal eenmalige producties die door de betreffende handelaar(s) werd(en) uitgebracht. Je komt ze echter wel nog tegen op de respectievelijke ruilbeurzen, zeg maar verkoopbeurzen, die door heel wat modeltreinverenigingen worden georganiseerd. Vraag is natuurlijk of de initiatiefnemer een vervolgoplage nog ziet zitten. Dat is een hele investering voor een kleinseriefabrikant.
De rijtuigen van LSM zijn nog moeilijker te verkrijgen. Die firma heeft een andere bedrijfsfilosofie. Daar moet je meestal al vooraf bestellen bij je handelaar of je springt er over eens ze worden uitgeleverd.
Ook de GCI's van Goover zijn al moeilijk te vinden, laat staan zijn L rijtuigen. Ik vraag me zelfs af of deze laatste wel echt zijn uitgeleverd, want er was een probleem met het dak. Ik heb hier wel zo'n setje staan, doch je kan ze niet in dezelfde sleep als de Olaerts L rijtuigen plaatsen wegens een te groot verschil in breedte van het dak.
Met enig geluk vind je wel nog eens een Jocadis bouwdoos van de L rijtuigen. Deze waren, voor hun tijd, meer dan degelijke modellen.
In het slechtste geval moet je je tevreden stellen met ex-Duitse rijtuigen, die zowel na de Eerste als de Tweede Wereldoorlog op Belgische sporen te vinden waren.
Tja Peter, dat zal dus een zoektocht worden op beurzen en internet. Veel geluk daarmee.

Gr.
Guy
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: erik de noorman op 08 augustus 2017, 17:27:42 PM
Peter,

Hier enkel TP III materiaal.

Erik.
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: Herwig op 08 augustus 2017, 17:37:45 PM
aan Peter:   een forum-PB/PM    over de Roco HLD 212Proto    en   de Piko HLR 262

En wat men vooral niet moet doen is de H0-productie    -en de heruitgaven-      van H0-NMBS-rijtuigen vergelijken met
de beschikbaarheid van DB-H0-rijtuigen en ander H0-materieel  ( maar over de DB in model weet je zelf àlles )
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: bellejt op 08 augustus 2017, 17:38:20 PM
kijk mss eens naar roco 67147 als goederenwagon set
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: Peter op 08 augustus 2017, 17:59:50 PM
Neem me niet kwalijk maar wat is forum PB/PM

Diesels zijn er wel verschillende maar stoom (aan een betaalbare prijs)
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: Herwig op 08 augustus 2017, 18:03:54 PM
aan Peter,
Pardon,  anders gezegd:     'Mijn (Persoonlijke) Berichten'  ,       via dit forum.
( zoals we reeds verscheidene hebben uitgewisseld ).

Winkelnieuwe H0-NMBS-stomers tijdperk3 :    nog  'lastiger'  dan winkelnieuwe H0 -diesels tijdperk3 .
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: Thommy op 08 augustus 2017, 18:06:15 PM
Het probleem ligt hem ook... onbekend voor de meeste onder ons.
Ikzelf heb nooit stomers weten rijden, wordt er ook maar 35... maar sommige diesels heb ik nog gezien en spreken me dan ook meer aan
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: Herwig op 08 augustus 2017, 18:16:27 PM
De plusminus zestigers zoals ikzelf,  hebben meestal die stomers evenmin echt persoonlijk gekend/ervaren.
Als we eerlijk zijn.     Uitzonderingen even niet beschouwd.
De huidige bijna-zestigers waren ook nog net te jong om het nog voldoende bewust meegemaakt te hebben,   een  'stoommachien' .
De laatste stomers reden in 1965,  maar dat waren de laatste der Mohikanen.
Ikzelf ken ze spijtig genoeg ook  'slechts'   van foto's .     De interesse is nostalgie,  bijna zonder persoonlijke herinnering.

> aan Peter:  een forum - "Mijn Bericht"  over nieuwe Fleischmann-H0-rijtuigjes
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: doomslu op 08 augustus 2017, 20:18:33 PM
Ik heb vage herinneringen aan stoomlocs die op een boogscheut van mijn grootouders passeerden (op het mini-lijntje Aalst - Burst).
Ik deed m'n eerste communie als het ermee gedaan was.
Met de L-rijtuigen werd echter nog gereden als ik 18 was en naar Gent spoorde!

Wat betreft vooral de locomotieven in TP III. De verkoop is te laag om een oplage te verantwoorden (ik citeer een fabrikant)...
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: raf op 08 augustus 2017, 21:11:02 PM
stomers zeer sporadische maar diesels wel maar ook zeer vaag
komt door een voor val op jonge leeftijd der is een stukje weg
ik weet nog wel dat er tanks vervoerd worden over den ijzeren weg in hoboken
aan het schoonselhof stonden we vaak aan de slag bomen om ze voorbij te zien komen
maar ik weet ook niet zeker meer wat voor tanks/leger materiaal op de wagons stonden
ik dacht dat het bren carriers waren en andere vrachtwagens
graag zou ik daar info over hebben want dat trekt me wel aan natuurlijk
voor de rest zoveel mogelijk tijdperk III maar dat lukt zoals al de anderen niet echt zo

gr raf
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 08 augustus 2017, 21:17:18 PM
http://www.trainworld.be/nl/nieuws/detail/50-jaar-geleden-nam-belgie-afscheid-van-de-stoomtrein
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: vyncky op 08 augustus 2017, 22:13:45 PM
Ben zelf ook een TPIII rijder. En ook maar sinds een jaar of 6 dat ik Belgisch rij. (Daarvoor was het Duits TP3 :) )
Rijtuigen M1 K1 heb ik nog steeds nieuw gevonden in de winkel hoor.... en enkele zijn ook maar een dik jaar geleden aangekocht, NIEUW! De prijs was goedkoper dan die van de hedendaagse rijtuigen.

Citaat van: guy holbrecht op 08 augustus 2017, 17:24:56 PM
Ook de GCI's van Goover zijn al moeilijk te vinden, laat staan zijn L rijtuigen. Ik vraag me zelfs af of deze laatste wel echt zijn uitgeleverd, want er was een probleem met het dak. Ik heb hier wel zo'n setje staan, doch je kan ze niet in dezelfde sleep als de Olaerts L rijtuigen plaatsen wegens een te groot verschil in breedte van het dak.

Die Daken heeft "Goover" gewoon thuis liggen. Destijds toen ik daar iets ging afhalen, gevraagd, en gekregen. Zoals gewoonlijk weer een communicatieprobleem.

Persoonlijk heb ik mijn gading meer gevonden in de messing bouwkitjes.  bvb de GCI's, van PB messingmodelbouw. Ok ze kosten  €85 voor één rijtuig. Nu heb je voor het bouwen hiervan serieus wat uren modelbouwplezier. En zo moeilijk zijn die ook weer niet. gewoon aan beginnen... (de armseinen zijn een ander paar mouwen)

Persoonlijk geeft het  mij ook meer voldoening als ik ze klaar heb en op de baan zie rijden. Telt dat ook niet mee?

Yannick
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: Herwig op 09 augustus 2017, 00:00:41 AM
Peter, 
Tijdperk3-rijtuigen:
Je hebt vroeger in ieder geval reeds tweekleurige   M1-rijtuigen van OVB/Olaerts    in elkaar gestoken...
Die heb je dan toch al voor aan je perron Linker-Oever.
( ooit gelezen in één-of-andere forum-draad ).

Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: dieselfreak op 09 augustus 2017, 08:22:28 AM
Citaat van: doomslu op 08 augustus 2017, 20:18:33 PM
Ik heb vage herinneringen aan stoomlocs die op een boogscheut van mijn grootouders passeerden (op het mini-lijntje Aalst - Burst).
Ik deed m'n eerste communie als het ermee gedaan was.
Met de L-rijtuigen werd echter nog gereden als ik 18 was en naar Gent spoorde!

Wat betreft vooral de locomotieven in TP III. De verkoop is te laag om een oplage te verantwoorden (ik citeer een fabrikant)...


Die laatste zin is de belangrijkste reden waarom er minder materiaal uitkomt in Tijdperk 3, ik vind het ook jammer want ook ik ben een TP 3 liefhebber. Bijkomende reden is dat veel van de huidige modeltreinliefhebbers het stoomtijdperk niet hebben meegemaakt en liever het huidige materiaal kopen. Ze weten echter niet wat ze missen want in de jaren 50 en 60 was de spoorweg naar mijn gevoel op zijn mooist en, ook niet onbelangrijk, geheel graffitivrij!
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: Michiel op 09 augustus 2017, 09:12:04 AM
Hoewel ik voor het avontuur in het onbekende ben begonnen met de de ontdekking van TPI (1920-1930), blijft mijn favoriet tijdperk ook TPIII. Als kind in de jaren '60 gewoond aan het station en de overweg "der zuchten" in Lier, waarbij de stoomlocomotief een deel van mijn "natuurlijk omgeving" is geworden, alhoewel niet bewust beleefd. De trein "was" er gewoon. Mocht ik ooit toevallig het kapitaal hebben, zou het niet onmogelijk zijn dat ik een TPIII H0 verzameling zou beginnen, en er een minibaantje voor bouwen. Maar ja, 't zal wel bij dromen blijven...

Maar toch blijkt dat TPIII een vrij populaire periode is. Vreemd dat de verkoop van het matereel uit deze periode in H0 dit niet echt volgt.
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: AC-Stomer op 09 augustus 2017, 13:29:19 PM
Zelf ben ik ook een TPIII-fan. 
Omdat ik nu 19 ben en dikwijls moet sparen is het inderdaad niet zo gemakkelijk om materieel te kopen. 
Zeker als je eenmaal alleen Belgische stoomlocomotieven wilt.

Als het aan mij lag, zou ik graag alleen maar puur Belgische machines kopen.  (bvb: type 1, 10, 12 en geen type 26 of 25)
Maar ja, waar vind je zo'n pareltjes voor een degelijke prijs? 
In de modelbouw-wereld is het nu éénmaal geven en nemen. 
Maar dat wil niet zeggen dat je over je droomlocs mag dromen hé!  ;D 


Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: Peter op 09 augustus 2017, 15:29:16 PM
De M1 rijtuigen staan in onderstaand draadje
ben nu bezig met het 2e/3e klasse rijtuig af te werken en zal van elke stap foto's nemen, die ik daar dan zal plaatsten.

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,25847.0.html

Wat stoomloks betreft: heb al een paar keer een DJH bouwdoos in mijn handen gehad (laatst nog in Merksem) maar de prijs die men voor zo'n bouwdoos vraagt:  :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: bellejt op 09 augustus 2017, 16:50:03 PM
ja OVB had mooie setjes.Heb er hier zo twee liggen nl de K1 en M1.Waren nog betaalbaar ook.Zijn nog wel te vinden af en toe want denk dat zelfs Olaerts er geen meer beschikbaar heeft.Laatst nog het rode kruis rijtuig kunnen kopen voor mooie prijs.Voor locs mss ff kijken bij piko en ook roco heeft  een set van 8 goederenwagonnetjes die indertijd amper 59 euro gingen .
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: Thommy op 09 augustus 2017, 18:12:34 PM
Goederen zit je bijna constant bij de oude piko modellen. Die hadden er een hoop, in die 'grote sigarettendoosjes van hen'.
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: Peter op 09 augustus 2017, 18:16:54 PM
De tweekleurige K1 modellen bouwset is helaas niet meer leverbaar omdat ze onderdelen te kort hebben
En zeggen dat ik per ongeluk de mijne een paar maand geleden verkocht heb. Moest eigenlijk de 1 kleurige verkopen, en dat is ondertussen ook gebeurt.
Dus als er nog iemand de bouwset met de 4 twee-kleurige groen op overschot heeft........... :( :( :( :( :( :( ;)
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: Peter op 11 december 2017, 11:46:48 AM
Twee foto's van wat ik nog steeds de mooiste Belgische diesellok vind, zowel bij het grootbedrijf als in model, en zeker in de tijdperk III versie

Een foto van het grote voorbeeld


En een foto van het Roco model. (een VBV model is niet voor direkt volgens Kristof)

Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: ACFI op 11 december 2017, 14:54:34 PM
Dag Peter,

Zowel de bolle neuzen als hun kinderen 205/212/213 zijn heel mooi. Daarmee vergeleken zijn de 200/210/211 lelijke vierkante dozen.

Op de VBV 205 hebben we heel lang mogen wachten. Ik kan de rekening niet maken voor VBV, gelukkig maar. Maar de 212 modellen van roco zijn heel oud, heel schaars en enkel DC. Daar moet toch een markt zijn voor minstens een model. Al was het met een model waarbij je op voorhand moet inschrijven. Het model is gekend, het risico voor de inschrijver is dan ook heel beperkt.

Of is de macht van de klinknageltellers zo groot dat enkel nog hernummering van gekende nummers nog kunnen?

Als je toch moet herschilderen, dan kan je ook van een recente Roco uitgave vertrekken. Is te vinden aan een lagere prijs (of bijv de Nederlandse modellen aan ramsch prijzen).

Mijn 0,02 eurocent.

ACFI
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: Peter op 11 december 2017, 15:24:20 PM
Het oeroude Roco model is voor een lage prijs op beurzen, of het web te vinden.
Dank zij de nieuwe print van Erik (Eve) de ombouw uitleg van Saskia (stoomlokje) en de nieuwe motor via Eric (Loebaske)
is van de oude een model met perfekte rijeigenschappen te maken.
Alleen heel spijtig dat de foto's van Erik/Saskia niet meer op het forum te zien zijn.
Misschien is Erik wel bereid deze terug te plaatsen.
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 13 december 2017, 21:12:06 PM
Citaat van: ACFI op 11 december 2017, 14:54:34 PM
Op de VBV 205 hebben we heel lang mogen wachten. Ik kan de rekening niet maken voor VBV, gelukkig maar. Maar de 212 modellen van roco zijn heel oud

en zeggen dat Luc op zoek is naar een MSM loc voor volgend jaar  ;D 8) ;)
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: doomslu op 13 december 2017, 21:33:26 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 13 december 2017, 21:12:06 PM
Citaat van: ACFI op 11 december 2017, 14:54:34 PM
Op de VBV 205 hebben we heel lang mogen wachten. Ik kan de rekening niet maken voor VBV, gelukkig maar. Maar de 212 modellen van roco zijn heel oud

en zeggen dat Luc op zoek is naar een MSM loc voor volgend jaar  ;D 8) ;)
Dat is fout.  ;)

Los daarvan blijkt uit ervaring dat TP III modellen het veel minder goed doen dan meer recente.
En helaas is dat wel belangrijk voor een fabrikant.
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 13 december 2017, 21:49:32 PM
misschien moet hij nog maar eens 2 dezelfde loc's in verschillend tijdperk uitbrengen en kijken waar men landt? :-\
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: mark7758 op 13 december 2017, 21:56:21 PM
Hij weet het antwoord al.  8)
Dat verschil is er al jaren en de fabrikanten weten donders goed dat een tijdperk IV model veel beter verkoopt dan een tijdperk III.
Waarom nog een keer doen?
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: 59erke op 13 december 2017, 22:36:05 PM
Wie zegt dat TPIII niet goed in de markt ligt ???

Kijk eens naar de catalogi van de grote fabrikanten en je vindt nog steeds een groot aanbod van stomers en oude diesels.
Zij het dan wel van de Duitse Spoorwegen.

Het is gewoon weer die kleine Belgische markt die ons parten speelt. Klein landje met weinig afzet, spoormateriaal dat niet buiten de landsgrenzen bekend is,...

Ik spreek nu zuiver op de wereldwijde grootfabrikanten en niet op de kleinere fabrikanten uit ons landje
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: erik de noorman op 14 december 2017, 00:44:11 AM
Het is fout te denken dat TP IV modellen beter in de markt liggen dan TP III modellen. Ik ben er van overtuigd dat elke TP III rijder een nieuw uitgebracht model (TP III) koopt. We zijn misschien in de minderheid maar we kopen wel om onze verzameling  volledig te maken (meestal zijn dit  niet de goedkoopste modellen). Wat ik wel weet een TP IV model kopen omdat een loc van een bepaalde serie een ander locnr. heeft is aan mij niet besteed. Een andere kleurstelling kan ik nog begrijpen.
IK wacht nog steeds op mijn loc serie 91 TP III van VB met alle toeters en bellen (via mail van VB gekregen op 12/12/2016: de VB-5004 is voor in het voorjaar van 2017). Het is dit jaar een lang voorjaar als het wat korter was geweest had ik er misschien nog een besteld.
TP III ligt niet minder in de markt er zijn misschien minder verzamelaars tegen over de TP IV  verzamelaars, maar de interesse en kooplust voor de TP III. rijders of verzamelaars is er wel degelijk.

Erik.
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: Thommy op 14 december 2017, 07:46:05 AM
Citaat van: ACFI op 11 december 2017, 14:54:34 PM
Dag Peter,

Zowel de bolle neuzen als hun kinderen 205/212/213 zijn heel mooi. Daarmee vergeleken zijn de 200/210/211 lelijke vierkante dozen.

Op de VBV 205 hebben we heel lang mogen wachten. Ik kan de rekening niet maken voor VBV, gelukkig maar. Maar de 212 modellen van roco zijn heel oud, heel schaars en enkel DC. Daar moet toch een markt zijn voor minstens een model. Al was het met een model waarbij je op voorhand moet inschrijven. Het model is gekend, het risico voor de inschrijver is dan ook heel beperkt.

Of is de macht van de klinknageltellers zo groot dat enkel nog hernummering van gekende nummers nog kunnen?

Als je toch moet herschilderen, dan kan je ook van een recente Roco uitgave vertrekken. Is te vinden aan een lagere prijs (of bijv de Nederlandse modellen aan ramsch prijzen).

Mijn 0,02 eurocent.

ACFI

Ik heb ooit een foto gezet na de MSM uitgave HLD62 samen met m'n oude roco.
Ok, het is nieuwer maar om te zeggen dat er een giga groot verschil in zit qua looks gaat er wel wat over.
Motorisch is een ander paar mouwen. Al dat ik niet kan klagen over de oude roco motoren met hun typisch geluid.

Tp 3 is gewoon een moeilijke periode. Materieel. En spreekt minder tot de verbeelding als enkel stoom (en die groep is ook kleiner). Ikzelf ga ook tp 4-5. Vanaf de mottige hle13 pas ik voor de europese eenheidsworstlocomotieven
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: ACFI op 14 december 2017, 08:03:40 AM
De argumenten over Tp III zijn bekend in de oren.

Gedurende tientallen jaren is het zelfde gezegd over modellen van typisch Belgische locomotieven. Er waren geen kopers.

Enkel een winkel in Edingen, de OVB combo en enkele hobby-fabrikanten (niet pejoratief bedoeld) roeiden tegen de stroom in. En o ja, er was ook Lima.

Tot uiteindelijk iemand bij Marklin Belgie het lef had om een reeks diesels en e-locs te laten ontwikkelen, en LSM zijn ontwikkeling van high-end Belgische modellen begon.

En zo is de markt uiteindelijk opgebloeid.

En waar zitten we nu? Een versie met Magellan sticker, een versie zonder Magellan sticker. Een versie met dikke cijfers, een versie met dunne cijfers, Een versie met een schilderfout die maar zes weken rondgereden heeft. Zolang als het locomotiefnummer maar vier cijfertijes heeft, verkoopt het.

Maar een versie die zes cijfertjes heeft, verkoopt niet? Een vroege Tp IV verkoopt wel, een late TpIII verkoopt niet? Schildering is identiek.

ACFI.

PS. Sorry voor het zagen. Dat is het effect van een overvolle mailbox op een nuchtere maag.
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: Peter op 14 december 2017, 14:51:16 PM
CiteerLos daarvan blijkt uit ervaring dat TP III modellen het veel minder goed doen dan meer recente.
En helaas is dat wel belangrijk voor een fabrikant.

Luc,
ik vind dit nogal een rare redenering.

Dit jaar een model als jaarmodel dat slechts verschilt van de andere door een anders geplaatste rooster.

Piko die een 28 en een 82 en een 74 eveneens uitbrengt in tijdperk III
Mehano die een 26 uitbracht ook in tijdperk III
LSM en Olaerts die een 15 uitbrachten en nog hebben ook in tijdperk III
Zelfs Vitrains bracht de 16 ook in tijdperk III
enz, enz

Ik weet ook dat er voor een 212 desgewenst een andere kap nodig is met enkele koplampen (bij 6 loks tot begin jaren 70) en dan spreek ik niet over de draaistellen.
Laat ze alleen al eens bij VBV een 62/63 uitbrengen in de beschildering van de 212 met dubbele koplampen, en dat Olaerts eens een nieuwe serie M1-K1 en L rijtuigen uitbrengt.
Veel tijdperk III modelspoorders zouden heel tevreden zijn.
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: dieselfreak op 14 december 2017, 15:39:53 PM
Helemaal mee eens Peter, met een beetje goede wil moet het mogelijk zijn een (beperkte) produktie van de 212 uit te brengen. Maar ja, men moet willen hè, het is al te makkelijk om zich te verschuilen achter uitvluchten dat er te weinig TP 3 liefhebbers zouden zijn, iets wat ik overgens betwijfel. Waarom is dat voor een merk als Piko dan geen probleem vraag ik mij af?
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: SuSke op 14 december 2017, 16:40:30 PM
Feitelijk heeft Peter wel gelijk.

Waar zit het risico voor VBV om een MSM-special in TPIII uit te brengen als er sowieso een minimum aantal moet "verkocht" zijn alvorens er aan die bepaalde reeks begonnen wordt.

Er is een mooi spreekwoord: "niet geschoten is altijd mis geschoten"
Dus doe de test en laat de TPIII-rijders bewijzen dat ze met voldoende mensen zijn om een "levensvatbare" productie te hebben.
Ook voor de reguliere MSM-specials moeten mallen aangepast worden, dus een kap met enkele lampen ipv dubbele en voorzien van 2-kleuren leds kan ook niet zo moeilijk zijn.

De enige valse noot die eventueel kinkt is dat VBV die bepaalde reeksen al in de planning heeft zitten en ervan profiteert om ze met een gegarandeerde afname als MSM-special uit te brengen terwijl ze anders nog een tijdje op het schap blijven liggen....  ::) :-\
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: Herwig op 14 december 2017, 16:44:31 PM
Bij de Piko-rangeerder tijdperk3~NMBS type 262031 kon Piko een nogal complexe gele belijning op de zijkanten van de groene kast weglaten.
Voor de elektrische NMBS-loc anderzijds heeft Piko wel de livreiën willen/kunnen aanpassen.

Voor de HLD 212 moet VBV nog eens een andere V-belijning en beschrifting   'ontwerpen'  &  laten  'schilderen'  door de fabrikant.
Maar of dat in deze tijd echt onoverkomelijk moeilijk en te kostelijk is, wat betreft ontwikkeling & productie ?
Misschien toch met voorinschrijving in overleg met MSM,  één van de volgende jaren ?
( persoonlijk heb 'k de 212 reeds van toen deze door Roco werd uitgebracht ...)

Of Piko met de tijdperk3-versie van de rangeerder 262 commercieel succesvol was, weten we niet.
Zijn de geproduceerde exemplaren tijdperk3 alle aan een  'gewone'  verkoopprijs regulier aan de man/vrouw gebracht ? 

Waarom liefhebber van tijdperk3 en niet 4 of  ...?   
Persoonlijk:  een combinatie mogelijk van NMBS-stomers en groene diesels.  Plus de bijhorende jaren 50/60 classic-cars in H0. 
Tijdperk3  is een zelfopgelegde, nostalgische, beperking.  ( met enkele, weinige uitzonderingen )

Want zo'n zes-assige indrukwekkende dieselloc van de moderne privémaatschappijën, met een flinke rij lange draaistel-ketelwagens, vind ik ook niet mis ....

Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: doomslu op 14 december 2017, 21:20:58 PM
Ik kan enkel doorvertellen wat de fabrikanten en winkeliers vertellen: TP III verkoopt minder.
Meer zeg ik niet hé.

En ik heb het hier niet over de MSM-acties, maar over de reguliere verkoop.
Vraag eens aan Van Biervliet en Olaerts hoeveel tijdperk III modellen ze nog in stock hebben.
Misschien ben ik slecht geïnformeerd, dat zou ook kunnen.
Van een schildering moeten er toch zo'n 300 aan de man gebracht kunnen worden en blijkbaar wordt dat steeds moeilijker.

En we hebben het uiteraard over Belgisch materieel. Ik kan best geloven dat het in Duitsland anders is. Daar leven de modelspoorders nog in het stoomtijdperk.  :-\

Jammer voor wie van TP III houdt, maar het is niet anders.
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: Thommy op 15 december 2017, 07:12:25 AM
Een test voor een MSM actie? Die koop ik dan toch (beklaag nog steeds dat ik de 1e actie niet heb gedaan en die loc los vinden lukt gelijk niet)
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: PeterVG op 15 december 2017, 08:14:19 AM
Moeilijk gegeven tijdperk III. In het verleden werd al zo veel uitgebracht dat een model echt goed moet zitten om nog te verkopen. De minste fout is al genoeg om het gros van de potentiële kopers te laten afhaken. Want uiteindelijk hebben vele tijdperk III fans al een mooie collectie van matige modellen. En komt er dan eens een correct model dan haakt een groot deel weer af vanwege de hoge prijs. Aanpassingen kosten geld die de klant uiteraard moet betalen.
Gevolg de productie droogt op.
Nochtans bestaat de mogelijkheid om met weinig extra geld en een beetje meer moeite leuke modellen te produceren. Dat hebben de mensen van Amsac getoond met hun jubileum wagentje wat eindelijk is een keer goed in de verf zat. Daarvan zijn er best veel verkocht. Laat het een motivatie zijn voor de producenten om eens echt moeite te doen om een wagentje op de markt te zetten dat echt correct is. En niet weer de zoveelste groene wagen die verder alle contact met de realiteit mist.
Ach ik zeur niet. Als de producenten niet de modellen uitbrengen die ik wens dan maak ik ze wel zelf. Dankzij nieuwe technologie lukt dat wel.
Trouwens mijn tijdperk is 1957 wat heb ik dan aan diesels die pas na 1960 op de baan verschenen... Niets. Ik wil maar zeggen niet elke tijdperk III rijder koopt alle tijdperk III uitgaves. Ook weer een reden waarom de verkoop lager is.
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: ACFI op 15 december 2017, 08:48:34 AM
Citaat van: PeterVG op 15 december 2017, 08:14:19 AM
...
Ach ik zeur niet. Als de producenten niet de modellen uitbrengen die ik wens dan maak ik ze wel zelf. Dankzij nieuwe technologie lukt dat wel.
...

Ik vrees dat je gelijk hebt Peter. Zoals mijn grootmoeder ooit zei, niet zagen, doen.

ACFI.
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: SirGresley op 15 december 2017, 09:55:16 AM
Ik heb nog een voorbeeld: het bagage - treinbegeleiding "ballonwagentje"?? Ik geloof nooit dat er daar 300 van zijn gemaakt!
Nooit eentje tegengekomen op een beurs of in winkel!!
Was dat een uitgifte van Jocadis of...
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: Herwig op 15 december 2017, 10:10:21 AM
Ballonnetje:    Saroulmapoul heeft dit NMBS-wagentje blijkbaar niet mee overgenomen van Jocadis, of zien we erover ( ? )

De PB-versie,  voor de krakken :
http://www.pb-messingmodelbouw.com/echelle-ho/echelle-ho/echelle-ho/echelle-ho/echelle-ho/echelle-ho/echelle-ho/echelle-ho/echelle-ho/echelle-ho/echelle-ho/echelle-ho/echelle-ho/echelle-ho/echelle-ho/boite-de-construction/wagon-marchandises/91026-0-ballon-pakwagen
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: erik de noorman op 15 december 2017, 10:20:40 AM
Blijkbaar denkt elke persoon anders wanneer het over modelbouw, spoorwegen en TP gaat.
Voor mij is het heel eenvoudig ik heb enkel interesse in wat is geweest. Laat het ons nostalgie noemen.
Ik ben geboren in 1961 en heb TP III heel vaag mee gemaakt. De organisatie om het spoorbedrijf toen gaande te houden vind ik enorm boeiend.
TP IV of V echter daar heb ik weinig of geen interesse voor. Mocht er enkel materiaal bestaan uit deze TP dan deed ik niet aan modelbouw daar ben ik zeker van. Persoonlijk vind ik deze periodes een saaie boel. Buiten andere kleurstellingen is het voor mij allemaal eenheidsworst.
Ik weet er zijn mooie  banen uit gewerkt tot in het detail van deze periodes toch kunnen ze maar matig bekoren.

Erik.
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: dieselfreak op 15 december 2017, 10:36:48 AM
Citaat van: erik de noorman op 15 december 2017, 10:20:40 AM
Blijkbaar denkt elke persoon anders wanneer het over modelbouw, spoorwegen en TP gaat.
Voor mij is het heel eenvoudig ik heb enkel interesse in wat is geweest. Laat het ons nostalgie noemen.
Ik ben geboren in 1961 en heb TP III heel vaag mee gemaakt. De organisatie om het spoorbedrijf toen gaande te houden vind ik enorm boeiend.
TP IV of V echter daar heb ik weinig of geen interesse voor. Mocht er enkel materiaal bestaan uit deze TP dan deed ik niet aan modelbouw daar ben ik zeker van. Persoonlijk vind ik deze periodes een saaie boel. Buiten andere kleurstellingen is het voor mij allemaal eenheidsworst.
Ik weet er zijn mooie  banen uit gewerkt tot in het detail van deze periodes toch kunnen ze maar matig bekoren.

Erik.


Erik, ik denk er exact hetzelfde over, de huidige spoorweg kan mij absoluut niet boeien, geef mij maar het donkergroene en grafittiloze  tijdperk.
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: Gerolf op 15 december 2017, 10:56:06 AM
Ik ben ook een overtuigde TPIII - met dezelfde argumenten als genoemd zijn.
  Mijn laatste aanwinsten zijn dan ook 6-cijferige locs (Piko, ...)
  ... en van de TPIII-MSM-actie heb ik er twee gekocht, van de andere acties niets  ::)
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: Alberke op 15 december 2017, 12:53:44 PM
Tijdperk III, en zelfs nog ouder, toen nog niet alles eenheidsworst was. Als 1949-er heb ik nog met die stomers gereden, maar dat is zeker niet de enige reden. De huidige modellen zijn in mijn ogen fantasieloos, maar wel een melkkoe voor de fabrikant: een ander streepje hier, een ander nummertje...
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: OlivierV op 15 december 2017, 16:21:41 PM
Ik rij een beetje vanalles.
Vanaf tijdperk 3 tot 6, maar dan qua locs enkel de modellen/schilderingen van modellen die me aanspreken.

Intussen heb ik wel een 8-tal tijdperk 3 locs. Er zullen daar sowieso fouten aan zitten, maar fouten die ik niet zie of toch geen weet van heb. Zo kan ik me er ook niet aan ergeren. De manier van een spoorwegbedrijf organiseren die tijd is wel interessant en machines zijn ook heel wat interessanter door het drijfwerk. De verbeelding wordt door stoomlocomotieven geprikkeld.

Diesels in tijdperk 4 schildering heb ik zelf nauwelijks gekend (wel kans toe gehad, maar door een periode van desinteresse geen aandacht aan geschonken).

Ook zit ik met voeling voor het huidige materiaal, dat is omdat we dat nog zien rondrijden we duidelijk zien hoe het nu gebeurt. Daarom dat het ook leuk is om hiermee op de modelbaan te rijden. Echter moet je met dit materiaal niet liggen rangeren op een goederenkoer a la jaren '50. Het is maar hoe je het bekijkt.

Wat ik dan wel doe is geen verschillende tijdperken door mekaar te doen rijden. Dan kan ik mooi doen waar mijn muts naar staat.  8)

Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: stevend op 16 december 2017, 17:40:56 PM
Ikzelf heb ook het liefst tijdperk 3 (c) .
En heb al enkele jaren geleden het aangekaart bij vbv om een model 212 uit te brengen .
Nu , na lang wachten op een tijdperk 3 model is eigenlijk m'n interesse in modelbouw aan het weg ebben .
Heeft uiteraard niet ALLEEN met het model 212 te maken .
Msm aktie ( zelden specifiek tijdperk 3), uitleg dat tijdperk 3 modellen niet verkocht worden , 2 de hands materiaal dan maar aanschaffen ( met de nodige gebreken ),...
Nee, soms voel ik me gepasseerd , waardoor m'n interesse weg ebt
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: raf op 20 maart 2018, 14:55:57 PM
tijdperk ????? ik rij diesel en stoom door elkaar
wel zoveel mogelijk belgisch materiaal maar Bv voor het rangeren gebruik ik duitse locos omdat die telex koppelingen hebben en de andere niet
ok je kunt nu losse koppelingen kopen maar daar ik analoog rij hoe stuur je ze dan weer aan

gr raf
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: Johnnytrein op 20 maart 2018, 15:13:13 PM
Märklin heeft toch analoge rangeer locs met telex vb 3065 is wel geen NMBS loc.
Titel: Re: Tijdperk III
Bericht door: raf op 20 maart 2018, 15:33:32 PM
Ja schreef ik toch

(https://i.ebayimg.com/00/s/NjAwWDcyMQ==/z/9BQAAOSwU-1akEwk/$_83.JPG)
deze heb ik er twee van
alleen die schakel wals zal ooit vervangen moeten worden en dan zit ik met een probleem
al mijn loco's hebben die electronische omschakeling die marklin vroeger heeft uitgebracht
maar ik weet dus niet of er ooit zo een met telex op de markt is gekomen

(https://wiki.3rail.nl/images/0/08/Electr-omschakrelais1.jpg)
geen licht flits en niet vooruit schieten van de loco

gr raf