Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Algemene praktijkvragen => Topic gestart door: Belgaboy op 28 juli 2017, 19:47:18 PM

Titel: Banking in de bochten
Bericht door: Belgaboy op 28 juli 2017, 19:47:18 PM
Om een realistisch beeld te krijgen in de bochten wil ik de buitenzijde van de rails iets verhogen zodat de trein een beetje naar de binnenzijde helt. (Banking)
Alleen weet ik niet goed hoeveel ik de buitenzijde moet verhogen zodat het realistisch op schaal is...

Iemand tips over de hoogte en eventueel met welk materiaal jullie dit gedaan hebben?

Alvast bedankt
Patrick
Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: kno op 28 juli 2017, 19:58:49 PM
Zie https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=18&t=3891
Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: apenkop op 28 juli 2017, 20:06:02 PM
Zoals in de aangegeven link van kiki ook al te lezen is wordt geadvisserd om niet meer dan 1 mm banking (verkanting) in H0 te gebruiken.
Ook terug te vinden in norm NEM 114.
Dus de buitenste railstaaf net iets minder dan 1 mm hoger dan de binnenste railstaaf.
Dat geeft een mooi effect als de trein door de boog komt, maar probeer ervoor te zorgen dat je weer recht bent voor de eerste wissel
Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 juli 2017, 21:38:17 PM
In het Nederlands heet dat verkanting. Wellicht wordt in het Vlaams een ander woord gebruikt.
Let wel op dat je de overgang van vlak spoor naar verkant spoor geleidelijk laat verlopen.
Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: BC911 op 28 juli 2017, 21:42:01 PM
In Vlaanderen zeggen we ook verkanting  ;).
Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: Belgaboy op 29 juli 2017, 10:08:07 AM
Citaat van: apenkop op 28 juli 2017, 20:06:02 PM
Zoals in de aangegeven link van kiki ook al te lezen is wordt geadvisserd om niet meer dan 1 mm banking (verkanting) in H0 te gebruiken.
Ook terug te vinden in norm NEM 114.
Dus de buitenste railstaaf net iets minder dan 1 mm hoger dan de binnenste railstaaf.
Dat geeft een mooi effect als de trein door de boog komt, maar probeer ervoor te zorgen dat je weer recht bent voor de eerste wissel

De link die Kiki heeft gegeven leidt naar het N-spoorforum, gebruiken schaal N en H0 dan dezelfde hoogte voor de verkanting? (1 mm)
Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: OlivierV op 29 juli 2017, 10:37:19 AM
Pagina 33.
http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Nem-Normen%20NL.pdf (http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Nem-Normen%20NL.pdf)

Sla misschien ook even de PDF op. Al de nodige informatie staat erin die je moet weten.
Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 juli 2017, 11:59:09 AM
Ik kijk altijd op de site van de Morop, en dan bij de Duitstalige versie van de normen. Dat is de enige versie die compleet en up to date is.
https://www.morop.eu/downloads/nem/de/nem114_d.pdf (https://www.morop.eu/downloads/nem/de/nem114_d.pdf)

Overigens ga ik zelf niet verder dan 0,5 mm in H0. Dat is voor het optische effect voldoende. Technisch gezien is verkanting op de modelspoorbaan overbodig en soms zelfs schadelijk.
Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: SuSke op 29 juli 2017, 12:17:33 PM
overbodig: OK
schadelijk ?? leg dat eens uit Klaas
Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: Belgaboy op 29 juli 2017, 12:26:23 PM
Citaat van: OlivierV op 29 juli 2017, 10:37:19 AM
Pagina 33.
http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Nem-Normen%20NL.pdf (http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Nem-Normen%20NL.pdf)

Sla misschien ook even de PDF op. Al de nodige informatie staat erin die je moet weten.

Bedankt Olivier een zeer handig en nuttig document ! (heb het opgeslagen hoor ;))
1 mm zal het worden. Nu nog een plooibaar stripje vinden en we kunnen verder.

Merci mannen

Fijn wekend nog
Patrick
Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: Peter op 29 juli 2017, 12:38:30 PM
Evergreen heeft plastic stripjes van 1 x 1 of 1x 1.25 enz.
zijn heel goed plooibaar en ongeveer 30 cm lang.
Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 juli 2017, 13:18:51 PM
Citaat van: SuSke op 29 juli 2017, 12:17:33 PM
schadelijk ?? leg dat eens uit Klaas
Staat ook in de betreffende norm. In model zijn de boogstralen krapper en de wrijvingen relatief groter dan in het grootbedrijf. Daardoor wordt een trein naar de binnenkant van  de boog getrokken en de kans op omkiepen wordt groter als je verkanting toepast.
Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: loebaske op 29 juli 2017, 13:55:02 PM

Zal proberen een foto te plaatsen dit WE hoe simpel het ken zo een verkanting, ook al gebruik ik min. een straal van 1.2M
Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: loebaske op 29 juli 2017, 17:54:44 PM
 ;)
Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: SuSke op 29 juli 2017, 20:18:49 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 29 juli 2017, 13:18:51 PM
Citaat van: SuSke op 29 juli 2017, 12:17:33 PM
schadelijk ?? leg dat eens uit Klaas
Staat ook in de betreffende norm. In model zijn de boogstralen krapper en de wrijvingen relatief groter dan in het grootbedrijf. Daardoor wordt een trein naar de binnenkant van  de boog getrokken en de kans op omkiepen wordt groter als je verkanting toepast.

Dan moet je al heel gekke dingen gaan doen. Een sleep waar je de zwaarste en moeilijkst lopende achter een stel pluimgewichten hangt, dan kan ik het geloven, dat trek je zelfs uit een vlakke bocht. Maar de huidige wagens lopen toch allemaal vrij soepel.
Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 juli 2017, 20:40:32 PM
Het gaat inderdaad alleen maar fout in extreme situaties. Maar een feit blijft dat verkanting in model technisch onnodig is. Dat zie je als je gaat berekenen hoe groot (of hoe klein) de verkanting moet zijn bij een bepaalde boogstraal en een passende schaalsnelheid. Dus daarom beperken tot het minimum wat nodig is om het cosmetische effect te bereiken.
Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: Gerolf op 30 juli 2017, 12:33:00 PM
Citaat van: Belgaboy op 28 juli 2017, 19:47:18 PMAlleen weet ik niet goed hoeveel ik de buitenzijde moet verhogen zodat het realistisch op schaal is...
Iemand tips over de hoogte en eventueel met welk materiaal jullie dit gedaan hebben?

De "hoeveel" is intussen beantwoord, maar de "hoe" maar gedeeltelijk

Citaat van: Peter op 29 juli 2017, 12:38:30 PM
Evergreen heeft plastic stripjes van 1 x 1 of 1x 1.25 enz.
zijn heel goed plooibaar en ongeveer 30 cm lang.

Is inderdaad goed bruikbaar, maar relatief duur. Voor de overgangsbogen zou je dan strips van 0.75, 0.5 en 0.25 kunnen gebruiken

Hoe ik het doe ? Met (relatief dikke) stroken plakband, enkele lagen op elkaar
op die manier kan je de overgangen van "verkant" naar "vlak" geleidelijk maken
Als je die onder je "kurk" (of wat voor bedding je ook gebruik) kleeft, heb je een heel geleidelijke overgang zonder bulten ;)
Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: Herwig op 30 juli 2017, 12:37:55 PM
verkanting:
een (dun) elektriciteits- of ijzerdraadje in de lengterichting onder de kurk leggen ?
Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: doomslu op 30 juli 2017, 12:52:22 PM
Ik gebruik een paar strookjes karton, met inkepingetjes er in zodat je ze kan laten meebuigen met de boog.
Goedkoper kan niet, denk ik.
Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: loebaske op 30 juli 2017, 14:43:29 PM
Citaat van: Herwig op 30 juli 2017, 12:37:55 PM
verkanting:
een (dun) elektriciteits- of ijzerdraadje in de lengterichting onder de kurk leggen ?

Meer moet ik niet zeggen, dit is het antwoord...
doe het wel niet onder de kurk maar onder de buitenste biels, gelijk met de spoorstaaf
een twintigtal centimeter na de verkanting het spoor tijd geven om terug vlak te komen
en na inbedden zie je niets meer van..

En zoals reeds aangehaald is dit in model niet noodzakelijk, is meer voor de show en is een
mooi zicht op de realiteit..
Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 juli 2017, 15:02:54 PM
Ik leg de verkanting al in de multiplex ondergrond. Dat geeft de beste garantie van een soepele overgang.
Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: Herwig op 30 juli 2017, 15:21:00 PM
citaat:  ..."...doe het wel niet onder de kurk maar onder de buitenste biels..."...

Akkoord:    is beter want dan ligt de  kiezelbedding-zelf  ook, correct, een beetje schuins .
(  maar iets    'onder de kurk hebben'    kàn ook interessant zijn )
Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 juli 2017, 15:44:02 PM
Bij de andere opties komt de kiezelbedding toch ook schuin te liggen?
Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: SuSke op 30 juli 2017, 17:32:30 PM
Klopt Klaas, maar bij dubbelspoor liggen de beide sporen gelijk op hun laagste punt. Je moet dan de triplex ook uit verschillende stroken maken, voor elk spoor 1 strook.
Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 juli 2017, 19:18:30 PM
Dat doe ik ook, elk spoor zijn eigen ondergrondstrook. (in de zeldzame gevallen dat ik een stukje dubbelspoor heb)
Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: C.B. op 30 juli 2017, 20:27:51 PM
Ik heb alles met simpele 1mm elektrisch draadjes de verkanting aangelegd , gewoon onder de buitenkant van de dwarsliggers een draadje gestoken , is nog flexibel ook nog :)
Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 juli 2017, 21:07:04 PM
Hoe heb je dan gezorgd dat de overgang van vlak liggend spoor naar die 1 mm verhoging vloeiend verloopt?
Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: loebaske op 31 juli 2017, 08:28:24 AM
simpel, zoals ik reeds melde, van die 1mm na de bocht het spoor laten uitlopen over een 20tal cm, dan pas een nageltje en inbedden en alles ligt vast...
Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: Klaas Zondervan op 31 juli 2017, 09:43:02 AM
Dat uitlopen over 20 cm vind ik persoonlijk te kort. Zou minstens de lengte van een lang rijtuig moeten zijn, dus 30 cm in H0.
Op onze clubbaan heb ik ondervonden dat de methode met een draadje onder de dwarsliggers tot problemen kan leiden. Op sommige plekken is de overgang te abrupt wat tot ontsporingen leidt.
Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: Herwig op 31 juli 2017, 11:59:58 AM
 Reactie #22 :  citaat:     ..."...Bij de andere opties komt de kiezelbedding toch ook schuin te liggen? ..."...

Omdat (bijna)  "àlle"   foto's  in de forumrubriek Grootbedrijf wég zijn,  ga 'k niet op zoek naar een enkel spoor in verkante boog.
Ik vergis me misschien maar,   is bij zo'n verkanting de kiezelbedding-zelf langs de buitenzijde van de boog niet hoger ("dikker") gestort dan aan de binnenzijde van de boog ?
Dit kan je alleen maar bereiken als je het koperdraadje (of iets anders) meteen onder de bielzen legt, of niet ?
Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: SuSke op 31 juli 2017, 12:24:23 PM
Klopt Herwig - voor de Belgische sporen toch.
Het baanbed en de fundering worden (volgens de Infrabel normen) steeds waterpas afgewerkt, zelfs met een lichte tonrndign om de drainage van het baanbed naar de afwateringsgracht te garanderen.
Daardoor krijg je inderdaad aan de buitenzijde van de bocht een dikker ballastbed.
Zodoende dus ook bij dubbel of meervoudig spoor, voor elk spoor een gelijke opbouw met een verspringing in het ballastbed.
(zal bij gelegenheid de technische fiche van Infrabel even uploaden)
Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: Cozzy op 31 juli 2017, 12:34:16 PM
Enkele voorbeelden van 1:1 voor de geïnteresseerden:

(https://farm6.staticflickr.com/5337/10171193404_5e7c94317a_b.jpg) (https://flic.kr/p/guN2rw)
NMBS 395 Diest (https://flic.kr/p/guN2rw) by TrainBelge (https://www.flickr.com/photos/trainbelge/), on Flickr

(https://farm8.staticflickr.com/7369/10531372075_8fc5c8d7bc_b.jpg) (https://flic.kr/p/h3C31B)
NMBS 532 Molenstede (https://flic.kr/p/h3C31B) by TrainBelge (https://www.flickr.com/photos/trainbelge/), on Flickr

(https://farm8.staticflickr.com/7039/6967259229_8b31dc8e88_b.jpg) (https://flic.kr/p/bBF2r8)
NMBS 961 @ Molenstede (https://flic.kr/p/bBF2r8) by Peter Van Gestel (https://www.flickr.com/photos/petervangestel/), on Flickr

(https://farm1.staticflickr.com/764/23477253811_e31610bd04_b.jpg) (https://flic.kr/p/BLB4C8)
NMBS SNCB MS80 AM80 382 Diest 10082012 (https://flic.kr/p/BLB4C8) by W Daelmans (https://www.flickr.com/photos/wdaelmans/), on Flickr

Met dank aan de respectievelijke fotografen!

Groeten,
Tom
Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: loebaske op 31 juli 2017, 18:30:27 PM

Een mooi staaltje van vb in 1/1
op de modelbaan is dit dus gewoon voor de show en het zicht.

Klaas, je heb gelijk wat je melde, ga ook voor een dikte 30cm en meer, alleen is dit niet altijd realiseerbaar op krappe banen, tegen dat men vlak ligt staat de andere bocht al voor de deur  :)
Dan is het beter dat men dit niet toepast op kleine ruimte...
Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: Michael op 31 juli 2017, 19:42:47 PM
Bij onze hobby blijf het altijd een afweging wel of niet, als je de verkanting laat uitlopen naar een recht stuk en dan komt de volgende bocht alweer denk ik dat het optisch ook niet zo mooi meer is en zou ik die verkanting weglaten. Maar dat is aan de bouwer. ( met of zonder gezond verstand).
Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: modelbaanHO op 31 juli 2017, 20:57:54 PM
Op mijn vorige modelbaan had ik de bochten ook met een verkanting gelegd.
99% van de rijtuigen gingen zonder problemen door de bocht.
Eén set rijtuigen van Rivarossi liep bij de overgang steeds uit de sporen.

Wanneer ik deze rijtuigen vergeleek met andere dan was de ophanging iets minder flexibel (kantelen van de bogie onder het rijtuig)
Maar wanneer de overgang echt perfect zou gemaakt zijn dan had dat geen probleem mogen zijn.

(http://www.modelbaanho.be/Images/Modellen_NMBS/IMG_5867.JPG)
Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: Klaas Zondervan op 31 juli 2017, 21:08:32 PM
Dat probleem had ik dus ook met bepaalde rijtuigen waar de draaistellen te weinig kunnen kantelen. Op onze clubbaan ontspoorden die steeds op plaatsen waar de overgang te abrupt was. Het is daarom dat ik zo de nadruk leg op het maken van geleidelijke overgangen.
Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: SuSke op 31 juli 2017, 21:12:23 PM
De beloofde technische schetsen uit bundel 52 van INFRABEL

(https://farm5.staticflickr.com/4329/35487539213_e17bb758ce_b.jpg) (https://flic.kr/p/W4UV3n)dwarsprofiel hoofdsporen voegenspoor (https://flic.kr/p/W4UV3n) by Frans Peeters (https://www.flickr.com/photos/140394905@N08/), on Flickr

(https://farm5.staticflickr.com/4296/36160940411_f694d3806b_b.jpg) (https://flic.kr/p/X6qgKR)dwarsprofiel hoofdsporen langgelaste sporen (https://flic.kr/p/X6qgKR) by Frans Peeters (https://www.flickr.com/photos/140394905@N08/), on Flickr

Zoals vermeld op de tekeningen is dit van toepassing op de hoofdsporen.
De bijsporen worden niet in verkanting gelegd

(https://farm5.staticflickr.com/4311/35487598543_f0e54eac54_b.jpg) (https://flic.kr/p/W4VdFi)dwarsprofiel bijsporen (https://flic.kr/p/W4VdFi) by Frans Peeters (https://www.flickr.com/photos/140394905@N08/), on Flickr
Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: Herwig op 31 juli 2017, 21:24:56 PM
Dank voor foto's en tekeningen:    gezien en bekeken.
Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: Belgaboy op 01 augustus 2017, 08:27:31 AM
Citaat van: modelbaanHO op 31 juli 2017, 20:57:54 PM
Op mijn vorige modelbaan had ik de bochten ook met een verkanting gelegd.
99% van de rijtuigen gingen zonder problemen door de bocht.
Eén set rijtuigen van Rivarossi liep bij de overgang steeds uit de sporen.

Wanneer ik deze rijtuigen vergeleek met andere dan was de ophanging iets minder flexibel (kantelen van de bogie onder het rijtuig)
Maar wanneer de overgang echt perfect zou gemaakt zijn dan had dat geen probleem mogen zijn.

(http://www.modelbaanho.be/Images/Modellen_NMBS/IMG_5867.JPG)

Luc, is dit een verkanting van 1 mm? of heb je meer gebruikt?

Mvg
Patrick
Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: modelbaanHO op 01 augustus 2017, 11:21:25 AM
Wanneer mijn geheugen we niet in de steek laat moet dat 1 mm zijn geweest.
Ik gebruikte stukjes balsa en dun karton van verpakkingen.
Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: OlivierV op 01 augustus 2017, 11:36:19 AM
Zowel op de modulebaan, clubbaan en eigen modelbaan ligt er verkanting in de bogen.

Hier op de eigen modelbaan, 1mm
(https://farm8.staticflickr.com/7748/27349033191_0928216d78_b.jpg) (https://flic.kr/p/HEJWK2)
HLE1206 met reizigerstrein naar Parijs (https://flic.kr/p/HEJWK2)

(https://farm5.staticflickr.com/4223/34286574084_a31337c691_b.jpg) (https://flic.kr/p/UeMDX3)
NMBS HLE 2002 @ L43 (https://flic.kr/p/UeMDX3)
Hier de modulebaan ...
Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: C.B. op 04 augustus 2017, 14:47:38 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 30 juli 2017, 21:07:04 PM
Hoe heb je dan gezorgd dat de overgang van vlak liggend spoor naar die 1 mm verhoging vloeiend verloopt?

Niks speciaals , gewoon de overgang van de verkanting (1 mm draadje) laat ik door de (flex) rail zelf doen , desnoods schroef ik wat vijsjes in de dwarsliggers om het zo vloeiend mogelijk te houden. Nadien doet de ballast de rest en kunnen de schroefjes er terug uit.
Ook de wissel(s) in de bochten liggen in de verkanting mee , en geeft geen problemen bij ontsporingen , (zelfs niet voor de beduchte Kombimodell - wagens).
Maar meer dan 1mm zou ik zeker niet gaan.

(http://www.cb-fotorail.net/2010%20TT/2010-02%20bovenleiding%2001.jpg)

(http://www.cb-fotorail.net/2017%20TT/2017%20-%2007%20verkanting%2001.jpg)

(http://www.cb-fotorail.net/2017%20TT/2017%20-%2007%20verkanting%2002.jpg)
Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: Herwig op 04 augustus 2017, 22:10:04 PM
 Reactie #41   ..."...Ook de wissel(s) in de bochten liggen in de verkanting mee ..."...

Hoe doen ze dat ?
Als de binnenzijde van het buitenste spoor,  tgv van de verkanting,  lager ligt dan de buitenzijde van het binnenste spoor. [ ** ]
Dan wordt het hobbelig op de gebogen wissels van buiten- naar binnenspoor. ( ? )

Of moet de binnenste spoorstaaf van het buitenste spoor absoluut steeds even hoog liggen als de buitenste spoorstaaf van het binnenste spoor ?
Dan kan het wel,    vlakke overloopwissels leggen.  ( ? )

**  volgens de Infrabel-schetsen hierboven ligt de binnenste spoorstaaf van het buitenste spoor  lager  dan de buitenste spoorstaaf van het binnenste spoor   ( ? )

Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: D_Loc op 04 augustus 2017, 22:42:08 PM
In Noertzange (L) heb je een wissel in een bocht en daar moet de verkanting met de hoofdlijn gecorrigeerd/overbrugt worden waardoor het spoor een stukje tegendraads verkant, dat is best een vreemd gezicht zoals te zien is op de foto, de loc helt de andere kant uit:
(https://farm1.staticflickr.com/670/21498734991_7149970fc1_c.jpg) (https://flic.kr/p/yKLCUF)
2/2 CFLcargo 1820 - Noertzange, 23-09-2008 (https://flic.kr/p/yKLCUF) by D-Loc's Media (https://www.flickr.com/photos/dloc567/), on Flickr

In deze video van de ACTS trein die was weggebracht door de 1820 is het ook wel te zien dat de wagens enigszins de andere kant uit hellen: https://youtu.be/sE0RpujDZVs?t=8m36s
Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: Herwig op 04 augustus 2017, 23:27:21 PM
Dit is nog een andere situatie blijkbaar,  nl.  een aftakking naar rechts bij een linkse boog.
Maar stel u voor dat de  18  via een paar wissels naar het linker,  binnenste spoor zou moeten,  of andersom .
Hoe krijgen ze dat klaar  ?  Zonder dat het een  "cakewalk"  wordt  ( of 'n   'kakkewalk'  van de kermis )  ?

?     Rijdt die loc 18  op de foto rechts of links ?       Wel dan niet op tegenspoor ? 
       Ik zie geen locbestuurder door de ruit.     Misschien zegt de stand van de ruitenwissers iets ?
       ( op uw  foto  hierboven )
Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: D_Loc op 05 augustus 2017, 00:01:56 AM
Citaat van: Herwig op 04 augustus 2017, 23:27:21 PM
Dit is nog een andere situatie blijkbaar,  nl.  een aftakking naar rechts bij een linkse boog.
Maar stel u voor dat de  18  via een paar wissels naar het linker,  binnenste spoor zou moeten,  of andersom .
Hoe krijgen ze dat klaar  ?  Zonder dat het een  "cakewalk"  wordt  ( of 'n   'kakkewalk'  van de kermis )  ?

?     Rijdt die loc 18  op de foto rechts of links ?       Wel dan niet op tegenspoor ? 
       Ik zie geen locbestuurder door de ruit.     Misschien zegt de stand van de ruitenwissers iets ?
De loc rijdt op het doorgaande spoor die naar de hoofdbaan leidt en rijdt naar mij toe (ook te zien aan de frontlichten). Het binnenste spoor is een kopspoortje voor de treinen naar Rumelange. De bestuurder zie je zitten, hij zit uiterst rechts (op de foto dus links  ;D). In een 1800 is de cabine gespiegeld t.o.v. de reeks 55 omdat men in Luxemburg rechts rijdt.

[Edit]
Nog even een foto in de andere richting kijkend:
(https://farm3.staticflickr.com/2931/14300227294_b804cbaaac_c.jpg) (https://flic.kr/p/nMEpn1)
CFLcargo 1818 - Noertzange, 06-07-2013 (https://flic.kr/p/nMEpn1) by D-Loc's Media (https://www.flickr.com/photos/dloc567/), on Flickr
Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: Belgaboy op 15 augustus 2017, 12:16:10 PM
Heb mezelf beholpen met de 1 mm strips van Evergreen (Bedankt voor de tip Peter)
Ziet er volgens mij wel ok uit.

(https://farm5.staticflickr.com/4408/36445816411_737ac61517_z.jpg)
(https://farm5.staticflickr.com/4341/35748346034_b91424b836_z.jpg)
Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: 59erke op 02 januari 2018, 00:29:58 AM
Even dit draadje terug onder de aandacht brengen.
Een aantal pagina's terug zegt men om voor en achter de verkanting een 15 a 20 cm te houden om het spoor terug vlak te laten lopen.

Geldt deze regel ook voor N schaal of mag dit minder zijn?
Titel: Re: Banking in de bochten
Bericht door: ACFI op 02 januari 2018, 06:43:27 AM
Bij Morop is er een apart norm voor:

http://www.morop.org/downloads/nem/de/nem113_d.pdf (http://www.morop.org/downloads/nem/de/nem113_d.pdf) NEM 113 voor de overgangsboog
http://www.morop.org/downloads/nem/de/nem114_d.pdf (http://www.morop.org/downloads/nem/de/nem114_d.pdf) NEM 114 voor de vervanging

ACFI.