Hoi Iedereen,
Ik heb momenteel een DC analoge modelspoorbaan met een 25 tal loks. Ik wil langzaam overschakelen naar digitaal. Om de kost wat te spreiden zou ik in eerste instantie de wissels en de seinen willen digitaliseren.
Ik ga hiervoor de ECOS 50200 aanschaffen. Maar kan ik dit blijven combineren met analoog rijden?
Alvast bedankt voor jullie reacties
Als je toch een Ecos aanschaft, zou ik eerst alle locs digitaliseren, en daarna de wissels.
De voordelen van digitaal rijden zijn enorm, daarom zou ik de wissels digitaliseren uitstellen tot later.
Voor een kleine 30 euro kan je als een ESU V4 lokpilot kopen, zelfs vanaf 23,40 euro via volgende link.
https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/3665593_-lokpilot-v4-0-dcc-decoder-8-polig-nem-652-54611-esu.html
Ik zou geen centrale van ongeveer 600 euro aankopen om wissels digitaal te sturen, en dan analoog rijden met treinen. ;)
Dank je voor je reactie.
Ik begrijp je redenering. Doch is mijn vraag niet beantwoordt. Kan ik alleen de wissels en seinen overzetten?
Alvast bedankt
Ja hoor,
Je kan eerst je wissels en seinen ombouwen.
Je gebruikt dan heel weinig van de functionaliteit van de ecos.
Je ziet je ecos als een langetermijnsinvestering en daar is niets mis mee.
ACFI.
Ps. Er zijn zelfs mensen met een ecos zonder baan. Dat is pas langetermijndenken.
Citaat van: ACFI op 26 juli 2017, 11:01:02 AM
Ja hoor,
Je kan eerst je wissels en seinen ombouwen.
Je gebruikt dan heel weinig van de functionaliteit van de ecos.
Je ziet je ecos als een langetermijnsinvestering en daar is niets mis mee.
ACFI.
Ps. Er zijn zelfs mensen met een ecos zonder baan. Dat is pas langetermijndenken.
Dank je wel, dat is duidelijk :-)
Ja, je kan wissels en seinen digitaal aansturen met de Ecos, en analoog blijven rijden. Technisch is dat zonder probleem mogelijk. Ik vraag me wel af hoe praktisch het is.
(oops, Steven was me net voor)
Wat voor meerwaarde zie je er in om met de wissels en seinen te beginnen?
Wissels en seinen zijn plaatsgebonden, die kan je ook zonder digitale toestanden individueel aansturen.
en vergeet niet dat wissel- en seindecoders OOK geld kosten !!
Ik begrijp je vraag wel maar ga het merendeel van de antwoorden hier bij treden...
Doe best eerst je loks en dan de rest. Wissels en seinen kan je één voor één ombouwen en decoders dan aansluiten op de ecos, maar analoge loks rijden niet meer eens je digitale spanning op je rails zet. (allee, ze rijden juist WEL, allen aan volle snelheid !)
Ik ga mee met iedereen, eerst de loks en als deze allemaal klaar zijn kan je de seinen en wissels doen.
Ik ben ook nog volop bezig met mijn loks om te bouwen en de wissels worden hier nog analoog en zelfs gedeeltelijk manueel aangestuurd.
Ik rij op URHA digitaal, maar mijn wissels zijn nog zelfs manueel.
Goedenavond iedereen,
Bedankt voor jullie feedback, na lang wikken en wegen, rekenen en nogmaals rekenen zal ik inderdaad versneld overschakelen. Ik ga eerst mijn loks overzetten en dan mijn wissels en seinen.
Op naar het digitale avontuur. Gisteren mijn ECOS centrale gaan halen en al goed mee geëxperimenteerd :-)
Hoi iedereen, volgende vraag, welke decoders dien ik in te bouwen bij de LS models loks? Is dit de 54617 LokPilot V4.0 DCC with PluX22 NEM658?
Hangt er vanaf wat voor interface er in de loc zit. Volgens de normen van de Morop zou de fabrikant dit moeten vermelden op de doos of in de papieren die bij een loc worden geleverd, maar ik zie dat maar zelden.
http://www.loksound.be/15/lsmodels.htm (http://www.loksound.be/15/lsmodels.htm)
http://www.loksound.be/15/27.htm (http://www.loksound.be/15/27.htm)
nee pas daar mee op, sommige hebben mtc21 aansluitingen zoals de 15 en de 21-27.
ok, hier kan ik mee verder.... het is als beginneling een oerwoud aan mogelijkheden, maar we komen er wel :-)
het is voor een ouwe getrouwe modelspoorder ook een bos hoor Werner ;-)
Als we mekaar op tijd wat info doorspelen vinden we wel een lichtend pad he.
Een baan(tje) facultatief voorzien van DC-digitaal ? Zie aparte, nieuwe topic.
De digitale wereld begint al goed te lopen. (rijden). Nu moet ik mijn baan in blokken verdelen. Klopt het dat je bij elk blok bij het inrijden en uitrijden een bezetmelder dient te voorzien? Of enkel in het blok zelf.
Men raad me aan om de DR4088CS te gebruiken.
Alvast bedankt
Citaat van: WVA op 18 augustus 2017, 18:05:11 PM
De digitale wereld begint al goed te lopen. (rijden). Nu moet ik mijn baan in blokken verdelen.
Je wilt dus automatisch gaan rijden met de baan een computer? Dan zal je inderdaad de baan in blokken moeten verdelen. En ligt een beetje aan het softwarepakket of je één bezetmeldpunt of 2 nodig hebt. De meeste pakketten gaan goed overweg met 2 meldpunten.
Wil je gewoon lekker handmatig rijden met de treinen zonder automatisch rijden via de computer hoef je je baan niet in blokken te verdelen.
Groet Ronald.
Beetje reclame, neem eens met Piccomit contact op, en begin met deel cd loss te digitaliseren, en bouw dan uit, dat spreidt je investeringen en kun je goed ervaring opdoen. Piccomit heeft systemen waarmee je volgens mij met analoge loss en digitale kunt rijden.... volgens mij althans, en ze zijn erg hulpvaardig
Dynamo.... da's heel andere koek, daar kun je idd met gedigitaliseerde locs als met analoog rijden.
Ik heb vroeger met dynamo gewerkt en nog een volledig systeem staan met 16 blokken. Het vraagt wel meer bedrading dan een gewoon digitaal systeem en een beetje elektronica kennis om hiermee economisch te werken.
Maar het is wel een oplossing om zowel digitaal als analoog te rijden.
Dinamo is op zich wel een mooi systeem. Maar ik denk dat je beter helemaal digitaal kan gaan. Dat is simpeler en op termijn ook voordeliger.
Volgende hoofdbreker, ik heb nu al verschillende opzoekingen gedaan ivm blokken en bezetmelders en ik kom heel vaak tegenstrijdige berichten tegen. Ik ga dus met koploper rijden en bezetmelders gebruiken met stroomdetectie (2 Rail DC)
Welk schema is correct voor de verdeling van de bezetmelders in het blok?
(http://i77.photobucket.com/albums/j55/wernervandam/Indeling%20blokken%20koploper_zpsquwgkg6q.jpg) (http://s77.photobucket.com/user/wernervandam/media/Indeling%20blokken%20koploper_zpsquwgkg6q.jpg.html)
Alvast bedankt
Als je tegen richting rijd heb je drie secties nodig, in steeds de zelfde richting maar twee secties...
Hoi
Dank je voor je reactie, ik ga maar in één richting rijden, dus de aanmeldsectie mag grenzen aan de stopsectie zoals het onderste schema?
klopt, meteen een logisch overzicht aanmaken, anders vind je het bos tussen de bomen niet meer na 6 maand ;)
(https://www1.picturepush.com/photo/a/15755367/1024/Modelbouw-/logiblad.jpg)
Citaat van: WVA op 10 september 2017, 17:47:27 PM
Volgende hoofdbreker, ik heb nu al verschillende opzoekingen gedaan ivm blokken en bezetmelders en ik kom heel vaak tegenstrijdige berichten tegen. Ik ga dus met koploper rijden en bezetmelders gebruiken met stroomdetectie (2 Rail DC)
Welk schema is correct voor de verdeling van de bezetmelders in het blok?
(http://i77.photobucket.com/albums/j55/wernervandam/Indeling%20blokken%20koploper_zpsquwgkg6q.jpg) (http://s77.photobucket.com/user/wernervandam/media/Indeling%20blokken%20koploper_zpsquwgkg6q.jpg.html)
Beide schema's zijn correct. Je zal soms de een gebruiken, en soms de ander.
Schema 1: dit schema met twee melders is in beide rijrichtingen te gebruiken. Stop- en aanmeldsectie wisselen van functie. Maar tussen beide melders is een niet-gedetecteerde sectie. Voor koploper maakt dit niet echt veel. Koploper houdt perfect bij in welk blok een trein is aangekomen.
Schema 2: deze configuratie van 2 melders laat niet toe om in twee richtingen te rijden, maar heeft het voordeel dat het volledig detectiegevoelig is. Deze configuratie is vooral handig voor niet-zichtbare secties die eenrichting worden bereden, zoals schaduw-opstelsporen Je zal steeds zien of een trein in het blok aanwezig is via de bezetmelder in Koploper, ook wanneer Koploper nog geen blok heeft toegekend aan deze trein (vb bij het net opzetten van de trein, of een volledige reset van alle treinposities).
Door een bewuste keuze te maken van het een of het ander systeem, kan je van beide voordelen profiteren: dubbele rijrichting of volledige detectie. Normaal zal men schema 1 gebruiken wegens z'n veelzijdigheid (rijrichting), maar schema 2 is niet verkeerd wanneer je heel expliciet enkele rijrichting voorziet van het blok.
Er zijn nog andere varianten om een blok te voorzien van secties, maar dat is dan voor meer specifieke situaties (korte kopspoortjes, lange perronsporen,...)
Geen remsectie ?
(https://farm5.staticflickr.com/4366/36962589726_2c656f1332_c.jpg) (https://flic.kr/p/YjfWaL)Blokindeling (https://flic.kr/p/YjfWaL) by Erik Verleysen (https://www.flickr.com/photos/156480534@N02/), on Flickr
Erik
Koploper regelt het remmen prima zelf via een leerprocess van meten en corrigeren. En met de korte blokken die we normaal gebruiken is een extra remsectie niet nodig. Wanneer er extreem lange blokken zijn van vele malen een treinlengte, dan zou men kunnen overwegen om een expliciete remmelder te gebruiken, maar normaal lijkt me die niet nodig.
Goedemorgen,
Allen bedankt voor jullie reacties en tips, nu kan ik terug verder bouwen, nu nog de werking van koploper onder de knie krijgen ifv bezetmelder enz.... :)
Citaat van: Michiel op 10 september 2017, 23:23:16 PM
Koploper regelt het remmen prima zelf via een leerprocess van meten en corrigeren. En met de korte blokken die we normaal gebruiken is een extra remsectie niet nodig. Wanneer er extreem lange blokken zijn van vele malen een treinlengte, dan zou men kunnen overwegen om een expliciete remmelder te gebruiken, maar normaal lijkt me die niet nodig.
Dat is mooi. Goede besparing. Kan dan dat stopstuk ook niet weg ?
Erik
Indien je echt bezetmelders wilt besparen, dan kan je werken met 1 bezetmelder per blok. Dit gaat natuutlijk ten koste van nauwkeurigheid, betrouwbaarheid en vloeiend rijgedrag, maar het kan.
Zonder stopmelder kan wanneer je werkt met virtuele melders. Met koploper kan je een plaats aanduiden waar zogezegd een melder is, maar niet fysisch. Koploper berekent dan vanaf de aanmelder (begin van het blok) waar het zou moeten stoppen. Dit gaat meestal redelijk goed, maar is niet erg precies, en kan niet in alle situaties gebruikt worden.
Zonder aanmelder kan ook, wanneer je geen remzone nodig hebt. De trein wordt dan onmiddelijk gestopt van zodra de stopmelder is bereikt. Prima voor bijvoorbeeld schaduwstations, maar in zichtbare secties geeft dit geen mooi rijgedrag. Maar het is wel betrouwbaar wanneer gebruikt in combinatie met een beperkte maximumsnelheid in het voorgaande blok.
Michiel,
Ik heb de vragen gesteld omdat ik Koploper niet ken. Ik weet dat het bestaat, maar ken het fijn van de mogelijkheden niet. Daarom.
Maar ik werk al ongeveer 25 jaar met het principe van de virtuele melders.
De nauwkeurigheid : ik neem aan dat je bedoelt de nauwkeurigheid van stoppen voor het einde van het blok. Dat is typisch +/- 25 mm.
De betrouwbaarheid : grootste boosdoener is hier het verschil in rijgedrag koude lokmotor/warme lokmotor.
Vloeiend rijgedrag : geen opmerkingen, geen eigenaardigheden ondervonden.
Ik zou in elk geval minimaal een "aanmelder" en een "stopmelder" gebruiken. Met enkel een "stopmelder" zou het kunnen gebeuren dat een in het blok achtergebleven rijtuig/wagon niet gedetecteerd wordt en de volgende trein voor kosten zorgt...Elke cm van uw baan moet in principe bewaakt worden.
Dus ook elke as in de detectie meenemen.
Streng ? Ja, maar het werkt wel.
Erik
Hallo;
Hier in kan ik Erik volmondig bijtreden. Ik gebruik ook sinds jaren virtuele melders.
Verschil in stop afstand : Dit verschil is in vele gevallen te verwaarlozen, trouwens dit verschil is ook te merken
als je een "gewone terugmelder gebruikt". De uitloop van de lok verschilt van koud naar warm .
Julien
Citaat van: Michiel op 11 september 2017, 09:00:17 AM
Zonder stopmelder kan wanneer je werkt met virtuele melders. Met koploper kan je een plaats aanduiden waar zogezegd een melder is, maar niet fysisch. Koploper berekent dan vanaf de aanmelder (begin van het blok) waar het zou moeten stoppen.
Fysieke aanmelder begin van het blok, virtuele stopmelder:
https://www.youtube.com/watch?v=Vlo6gZptMDo
Niet omdat het moet maar omdat het kan: twee virtuele melders, geen fysieke melders in het blok. De stopmelder van het vorig blok kan als referentie gebruikt worden.
https://www.youtube.com/watch?v=oFAPK5X_zKg
Het stoppen gaat reproduceerbaar nauwkeurig. Koude of warme lok maakt nauwelijks verschil daar de lokdecoder voorzien is van lastregeling/cruisecontrol. Niettemin is het niet aan te bevelen, zo duur is terugmelding nu ook weer niet. ;)
Gr, Ben.
Koude lok = +/- 8° C en minder in de winter (onverwarmde hobby-ruimte) vlak onder het platte dak.
Warme lok = 18° C om het voor bibi wat aangenaam te maken.
Dan meet je wel verschillen, Ben !
Maar ook dat is op te lossen.
Het grote voordeel van de virtuele rempunten is, dat je die per trein van plaats kunt verschuiven : lichte trein later remmen, zware trein vroeger remmen.
Met telkens ook een andere vertraging.
Erik
Citaat van: eve op 12 september 2017, 15:01:49 PM
Koude lok = +/- 8° C en minder in de winter (onverwarmde hobby-ruimte) vlak onder het platte dak.
Tja, vergeef me maar in 2017 zitten we toch niet met treintjes te rijden in zo'n ruimte. Ik geloof graag dat een lok dan anders reageert. ;D
Hoe dan ook: Koploper regelt het afremmen per treintype. Daar stel je de massa simulatie in: lange of kortere remweg.
Gr, Ben.
En ik ben tevreden met mijn ruimte : beter dan niets. Een uurtje stoken en alles is goed.
Kan je lachen zoveel je wilt !
Luxepaarden...
Erik