Poll
Vraag:
Welke ballast vind je het "mooist".
Optie 1: Ballast 1
stemmen: 0
Optie 2: Ballast 2
stemmen: 19
Optie 3: Ballast 3
stemmen: 0
Optie 4: Ballast 4
stemmen: 9
Optie 5: geen mening, geen van alle 4,...
stemmen: 0
Hieronder zijn 4 proefstukjes in schaal N, met telkens een ander merk ballast. Telkens werd de fijnste variant van het merk gekozen, en telkens de ook de bruine variant volgens de beschrijving. Welke ballast vind je het mooist, of misschien het meest realistische of meest interessant...., kortom welke draagt je keuze weg mocht je ooit een modelbaan bouwen? ;D
(foto's nemen is niet mijn ding, vooral met wisselende bewolking/zon...) ;)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Varia/ballast_4999_zpsch883wxz.jpg) (http://s862.photobucket.com/user/Modelspoor/media/Varia/ballast_4999_zpsch883wxz.jpg.html)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Varia/ballast_5001_zps3d3prei0.jpg) (http://s862.photobucket.com/user/Modelspoor/media/Varia/ballast_5001_zps3d3prei0.jpg.html)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Varia/ballast_5002_zpsrpximrtb.jpg) (http://s862.photobucket.com/user/Modelspoor/media/Varia/ballast_5002_zpsrpximrtb.jpg.html)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Varia/ballast_5005_zpsl1p4edzk.jpg) (http://s862.photobucket.com/user/Modelspoor/media/Varia/ballast_5005_zpsl1p4edzk.jpg.html)
1) al zeker niet , rare kleur en nog grof
2 ) volgens mij de mooiste, lekker fijn en mooi kleurtje afhankelijk wat je wilt bereiken
3) nog iets te grof
4) ook nog mooi, fijn en eens een ander kleurtje
ideaal zou zijn de kleur van 3 in de vorm van 2 of 4 (voor mijn baan toch).
De kleur is aan te passen, de vorm niet. ;)
Ik zou van korrelgrootte voor 2 of 4 kiezen, kleur sowieso bijwerken!
Ik vind 2 wel wat hebben.
Misschien iets te bruin?
Twijfel erg tussen 2 en 4, maar vind de korrel van ballast 2 net iets meer in overeenstemming met de omgeving. De kleur is een andere discussie die zou wel iets anders kunnen maar dat is een kwestie van afstemmen op je tijdperk door verweering.
2kleur met de korrel van 4 ;)
Ik kies voor optie 2, wat korrel betreft en zoals Michiel al schreef, de kleur pas je zelf aan naar wens.
Hangt er een beetje vanaf waar je het gaat gebruiken. Voor de hoofdlijnen vind ik ballast 4 wel iets hebben als je het mengt met de kleur van ballast 3. Voor in stations-, lokloods- emplacementen of industriespoor vindt ik ballast 2 beter gepast mits kleuraanpassing naar iets donkerder.
Ballast 2 heeft trouwens van structuur wel iets weg van die slakkenondergrond die je in lokloodsemplacementen tegen komt.
2, als t kan lichter van kleur, eigenlijk ook ff de rails kleuren, geeft beter beeld denk ik ;)
1 & 3 spelen niet mee :-X
Ik vind de korrel van 4 wel beter overkomen dan die van 2 in de volle baan.
Korrelgrootte 2 past beter in het emplacement.
De kleur is te eentonig bruin. Misschien toch iets grijs toevoegen en je moet de boel toch vervuilen...
Citaat van: SuSke op 20 juni 2017, 21:20:50 PM
1 & 3 spelen niet mee :-X
Ik vind de korrel van 4 wel beter overkomen dan die van 2 in de volle baan.
Korrelgrootte 2 past beter in het emplacement.
De kleur is te eentonig bruin. Misschien toch iets grijs toevoegen en je moet de boel toch vervuilen...
Bovenstaande kan ik alleen maar bijtreden.
Paul
Ik zou voor 4 gaan.
Kleur kan je altijd aanpassen.
Mijn voorkeur gaat naar 4 qua korrelgrootte.
Kleur 2 zie ik wel zitten.
ik zou voor 2 gaan en zeker nog mengen met fijner spul. Ik weet niet hoe het in de hoofdstad was maar bij opzoekingswerk voor mijn baantje dat er nooit kwam - Nederbrakel 1920 - heb ik geen enkele foto/postkaart gevonden van 1920 of ouder waarop de dwarsliggers te zien zijn. En wat er tussen of op ligt van ballast is nog veel fijner...
Kan je 2 met 4 mengen? Misschien is dat iets. De kleur van de 2 samen gaat beter uitkomen en verschillende korrelgrootte vult elkaar aan.
Ik ga akkoord met de opmerking van Dirky.
Als 'ballast' zoals we het nu kennen, blijf ik bij mijn keuze.
Maar dan los van het tijdvak waarin Michiel zijn baan wil situeren.
Bedankt om jullie mening te geven!
Ik vergelijk verschillende merken ballast natuurlijk niet zomaar. Het type ballast en methode van onderstoppen veranderde drastisch zo rond de jaren '20, zoals Marc al aanhaalde. Voorheen werden dwarsliggers volledig ondergestopt onder een laag zeer fijn grind of zand (mogelijk wat plaastelijk te vinden was). Na de jaren '20 was het "gewone" type ballast gebruikelijk, zoals we dat nu ook kennen. Voor Brussel-Luxemburg voorzie ik in grote lijnen 3 situaties betreffende de ballast. De zuidelijk bundel (lijnen 160 en 161 naar Namen en Tervuren) werden door de elektificatie heraangelegd (persoonlijke speculatie), en krijgt het nieuwe type ballast. De Noordelijk bundel naar Brussel-Noord en Antwerpen laat ik oorspronkelijk, als ongestopt. Het stationsemplacement krijgt een mengelmoes van ballasttypes, afhankelijk van de activiteit. Olie, slakken, roet en oa ...uhum toiletuitlaat... gaven het ballast toen een vrij smerige en vettige indruk. Dat hoort er ook bij.
Voor mij lijkt voorlopig Ballast 4 het meest geschikt voor de "moderne" ballast, maar dan een ander kleurtje. Ballast 2 is lekker vuil en vettig, ideaal voor depot en ondehoudssporen, mits een ander kleurtje. Het materiaal voor ballast type "ondergestopte dwarsliggers" zal uit mijn tuin komen.
Er zijn nog 4 andere merken ballast onderweg. Die plaats ik hier ook. Kunnen we weer vergelijken. En dan moet de definitieve keuze gemaakt worden.
(De keuze van ballastmateriaal is natuurlijk heel anders voor meer recente periodes. Ik doel specifiek de periode 1920-1930)
Wanneer we rond zijn, zou het waarschijnlijk ook iedereen interesseren welk merk/type er achter welk nummer steekt
Dat is natuurlijk de bedoeling, een beetje de verrassing. Maar eerst zou ik de vier volgende merken willen laten passeren.
Mij lijkt het dat de korrel zo klein mogelijk moet zijn, zeker in je beoogde tijdperk.
Anderzijds gaat het om schaal-modelbouw, dus de korrel moet nog wel zichtbaar zijn.
Wat tinten "overdreven" mengen in je basis-ballast, want daarna ga je toch airbrushen en/of washen (en dus meer smerig-monotoon worden)