Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Scenery => Topic gestart door: marctje op 26 september 2016, 22:22:53 PM

Titel: beton platen als weg
Bericht door: marctje op 26 september 2016, 22:22:53 PM
kan iemand mij de afmetingen geven van die beton platen die vroeger als straat werden gebruikt. ik denk dan aan de militaire baan in Leopoldsburg, de oude E313, de zij baan aan het vliegveld Deurne, enz..
Titel: Re: beton platen als weg
Bericht door: PietB op 26 september 2016, 22:39:40 PM
Marc, je bedoelt geen Stelconplaten zeker?
Maar die platen die de Duitsers gebruikten om snel een weg aan te leggen.
Wat jullie later een 'autosnelweg' gingen noemen  ;)
Titel: Re: beton platen als weg
Bericht door: modeltreinbart op 26 september 2016, 23:33:15 PM
Ik denk dat deze 3m bij 6m waren maar ben niet 100% zeker.
Titel: Re: beton platen als weg
Bericht door: Gerolf op 27 september 2016, 00:00:54 AM
Citaat van: modeltreinbart op 26 september 2016, 23:33:15 PM
Ik denk dat deze 3m bij 6m waren maar ben niet 100% zeker.

't Zal er niet ver naast zijn. Mogelijk weet Suske de juiste maten  :-\
Titel: Re: beton platen als weg
Bericht door: just4fun op 27 september 2016, 12:45:14 PM
Jij woont nog in Edegem?
De Herderstraat in Rumst is voor u een fietstochtje ver en bestaat nog uit betonplaten.
Een tripje met de meter?
Paul
Titel: Re: beton platen als weg
Bericht door: SuSke op 27 september 2016, 12:48:55 PM
Maten zijn niet echt "vast".
De bekisting werd gemaakt met houten balken met een vallende lengte van ongeveer 3,60m.

Reken dus op een maximum breedte van 3,50m maar zeker niet breder dan een rijvak, meestal 2,40m (ook een vallende maat in hout).
Lengte is zeer variabel en werd meestal bepaald door de bochten die genomen moesten worden.
Tel even uit: als een betonmixer zo'n 4,5m³ beton bevatte (oudere types - nu tot 12m³) en je hebt een weg van 3,00m breed op een dikte van "gemiddeld" 20cm dan krijg je maximaal een lengte van 7,50m uit 1 mixer.
Gegeven de toemalige betontechnologie, werd de plaat steeds gestort met de capaciteit van 1 mixer, met liefst een beetje overschot.
Dus Bart zat er niet ver naast om niet te zeggen "bonk erop".

Zorg wel bij de uitvoering van de bochten dat je geen kromme hebt maar een aaneenschakeling van rechte lijnen volgens de vallende maten van het hout.
Titel: Re: beton platen als weg
Bericht door: loebaske op 27 september 2016, 12:56:30 PM

Is toch bijzonder tof als je zo iemand als Frans heb op het forum om alles in goede lijnen te beschrijven...
Vroeger was het op de modelbaan maar wat grijs schilderen, als het er maar op trok, zichtbaar was, nu eden
den dage willen sommige modelbouwers geen flater slaan door effe dit of dat.
Allé ben ook zo geworden, details en gene zever van trek er wel op en meer niet...

Titel: Re: beton platen als weg
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 september 2016, 12:57:58 PM
In Nederland werden die platen op wisselende lengte gemaakt om de eentonigheid van het kaboem-kaboem er uit te halen. Zo vielen automobilisten minder snel in slaap.
Titel: Re: beton platen als weg
Bericht door: Herwig op 27 september 2016, 13:10:45 PM
zie hiervoor ook:     Ooit zal het klaar zijn :  Oeversijde    door Evan:

Citaat:
Reactie #92   Gepost op: 06 april 2015, 15:11:32 pm »
"  ...Deze voormiddag heb ik de betonnen weg aangelegd tussen de kade en de rechterkant van het baantje.  2 meter pluimkarton zorgvuldig meten, passen snijden en bewerken.  Meten is weten...    "

( na deze   reactie#92   volgen nog meer tekst & foto's )
Titel: Re: beton platen als weg
Bericht door: Paulogic op 28 september 2016, 06:45:24 AM
Citaat van: Klaas Zondervan op 27 september 2016, 12:57:58 PM
In Nederland werden die platen op wisselende lengte gemaakt om de eentonigheid van het kaboem-kaboem er uit te halen. Zo vielen automobilisten minder snel in slaap.

Slim gezien ! Maar natuurlijk wat meer werk om dit dan na te bouwen.

Echter mag het gezegd worden : de banen in Nederland zijn altijd prachtig aangelegd. Wij voelen gewoon als we vanuit ons hobbelmaarwat wegen plots op jullie wegen rijden.
Zeg maar dat we de grens gewoon voelen aan ons zitvlak. Ik kom de laatste tijd regelmatiger in NL en ben daar steevast van onder de indruk, al moet ik nog wel wat wennen
aan de vele 'voorsorteermogelijkheden' die aan sommige kruispunten wordt gebruikt.

Terug on topic : Ik reed onlangs in de haven van A en daar lagen ook betonkplaten. Toen is mij opgevallen dat bij parkeren mijn wagen (R Traffic) net tussen 2 lijnen paste.
Verderop stond toevallig een grote M bestelwagen en die paste ook net tussen 2 lijnen. Dus die plaat was duidelijk langer dan de plaat waar ik stond. En deze platen lagen slechts
enkele meters van elkaar. (2 of 3 platen tussen).  Ik zou hierbij durven veronderstellen dat men hier ook de lengte aanpaste aan wat 'handig' leek in de situatie, zoals Frans hier
mooi uitlegt.