Weet er iemand van jullie wat de afmetingen zijn van de bovenleiding van sommerfeld voor 3 sporen?
Wat dacht je van Zelfbouw Bart, al dan niet met onderdelen van Sommerfeldt?
Erwin heeft bij Mol Cargo een mooi resultaat geboekt. ;)
Bart,
Als je Sommerfeldt 585 bedoelt dan is de spanwijdte 205mm.
(http://i65.tinypic.com/huq6on.png)
Gr, Ben.
Ja als de spanwijdte 205 mm is ben ik verplichting voor zelfbouw toch voor onder de overkapping. Voor het resterende kan ik nog zien . En wat is de hoogte ik bedoel dan van bodem tot rijdraad ? Of bijft deze het zefde als de enkele masten?
Bart die zou in principe hetzelfde moeten zijn als bij enkele masten hè !
Geert
Dan ga ik morgen verder zoeken naar mijn masten. Want ik moet vertrekken naar mijn werk.
Citaat van: modeltreinbart op 20 september 2016, 18:18:20 PM
En wat is de hoogte ik bedoel dan van bodem tot rijdraad ? Of bijft deze het zefde als de enkele masten?
Rail tot rijdraad in HO is 6,1 cm
Vaak zijn in grotere moderne stations de bovenleidingconstructies en draagconstructies geintergreerd in de constructie van de perronoverkapping.
Groetjes,
Mits ik een speciale overkapping ga maken kan ik nog opteren om speciale masten te creëren. Maar kan dan altijd eerst nog een kijkje nemen in moderne stations. Om een voorbeeld te hebben.
Citaat van: modeltreinbart op 20 september 2016, 20:55:36 PM
Mits ik een speciale overkapping ga maken kan ik nog opteren om speciale masten te creëren. Maar kan dan altijd eerst nog een kijkje nemen in moderne stations. Om een voorbeeld te hebben.
Ge moest al onderweg zijn... ;D
Er moet ook nog gewerkt worden hé Luc. ;)
Zit in het centraal station in Antwerpen. Daar merk ik op dat het niet de gewone dragers zijn , Ik merk op dat het 2 verticale 1 horizontale is en naar gelang of de drager links of rechts is de éne aan een buis zit en de andere in de muur tezij het spoor ver genoeg is van de muur zoals de middelstë . Sorry voor de tekens op de letters maar blijkbaar gaat er soms iets mis met mijn telefoon.
Wat Evan opmerk is heel belangrijk, als je 6mm kurk voorziet onder je rails dan komt de Sommerfeldt draad houders te laag, er zit niets anders op dan je masten op een voetje van 6mm te plaatsen...
Tenzij je ze aan het plafond bevestigd en als je dan kurk legt moet je het inkorten.
Voor de hoogte van de rijdraad kan je beter even in de NEM201 kijken:http://www.morop.eu/de/normes/nem201_d.pdf (http://www.morop.eu/de/normes/nem201_d.pdf)
Hoogte mag variëren van 60 tot 73 mm.
Bart, antwerpen centraal heeft speciaal ontworpen constructies die niet standaard zijn. Ze vormen dus een goede inspiratie vootr je modern project.
De hoogte tot de rijdraad vanop de rail is dus ( omgerekend ). 6 tot 6,4 cm voor stations. Morop geeft idd 73 op maar dat is veel te hoog.
De afstand tot de ophanging is nog ns een 2 cm erbij. Dus de draagbalken of profielen hangen 8 a 8,5 cm boven de rail. Succes
Die 73 mm van de Morop is de maximale hoogte waarbij de stroomafnemer de draad nog kan raken.
De hoogte in het grootbedrijf is op de vrije baan 5,5 meter, dat zou in H0 63 mm worden en dat valt binnen de grenzen die de Morop aangeeft.
In stations hangen de draden vaak lager, dat komt doordat veel oude stationskappen zijn gebouwd toen we alleen nog maar stoom kenden.
Hallo,
De rijdraden hangen idd hoger in een station; de reden is dat als er reizigers met vlagstokken , vislijnen, .... deze niet aan de rijdraad zouden komen of niet te dichtbij komen (overslag).
Wat de hoogte betreft: ik dacht (maar moet het nakijken) dat de maximale hoogte boven de railstaaf 7m is, wat overeenkomt met 7m is wat overeenkomt met 83mm !
Meer later
Roland