(https://c7.staticflickr.com/9/8681/28061214934_57e3075b1d_b.jpg) (https://flic.kr/p/JKF4yA)PIK-96540-3 (https://flic.kr/p/JKF4yA) by Eric (https://www.flickr.com/photos/51er/), auf Flickr
Model;
Zeer mooi afgewerkt , zonder enige fabricage mankementen.
Strak gespoten en mooi gedetailleerd.
De loc is uitgerust met spaakwielen , en op het dak fijn afgewerkte pantografen.
Rijvaardigheden:
De motor draait geruisloos en heeft voldoende trekkracht voor een sleep van minstens zes rijtuigen.
Deze loc rijdt boterzacht door de wisselstraten, een lust voor het oog.
Elektrische uitrusting:
De Pcb (print) is professioneel en mooi overzichtelijk uitgewerkt, deze is voorzien van een Plux stekker en een ligplaats voor een ronde luidspreker, alsook voor een mogelijke power pack.
De zes afzonderlijk schakelbare uitgangen zijn; witte lichten voor- en achteraan, rode lichten voor- en achteraan en cabine verlichting aan beide kanten. Deze zijn uiteraard uitgerust met Led.
Deze Piko standaard heeft het voordeel dat met een decoder "zeer veel" mogelijke functies kunnen ingesteld worden.
De digitale rijders kunnen de rijeigenschappen nog bijkomend verbeteren, zoals de optrek- en afremvertraging en de lastregeling (cruse control)
Op de site van ESU kan je gratis de passende Sound downloaden, alsook het beeldje voor de ECoS rijders.
Bemerking:
Het is bijzonder lovenswaardig dat een fabrikant zich waagt aan een "onbekend" model waarvan er maar drie in werkelijkheid bestaan hebben, in evenveel livreien, dit voor een kleine modeltrein markt als de onze ! Dat opent perspectieven , niet ?
Eric
Eric bedankt voor de 'recensie' van deze lok, ik kijk al uit naar een blauwe tp IV-V versie :-)
En als het een troost mag wezen, der staat er al eentje te koop op 2dehands, das snel dat lijkt Overtoom wel!
Den Eric.
Bedankt voor de recensie Eric, is idd. een zeer mooi model, niet direct mijn tijdperk, de volgende modellen spreken me meer aan, tenslotte is het zeker gewaagd om dit model op de markt te brengen, alleen al voor de moedige prestatie van Piko zou men het kopen als waardering, al was het maar om in de vitrine kast te zetten...
Ben er gisteren ook eentje gaan halen en kan aan Pandur zijn verslag niets extra toevoegen.
Prima werk dus van Piko.👍👍👍
Ik heb zo'n model van een vroegere fabrikant, maar die Piko is aanlokkelijk 8)
..."...Ik heb zo'n model van een vroegere fabrikant, ..."...
Deze HLE type 120 ? (met wat öBB/BBö-trekjes...)
[ > LSM ]
't is toch een schoon machien, maar we wachten wel op de blauwe versie met 4 cijfertjes ;)
> Enerzijds: uit webstek van het "Het Spoor" :
citaat: ..."...Deze nog nooit uitgebrachte locomotief type 120 van de N.M.B.S..."...
> Anderzijds: Gerolf hierboven in deze forumrubriek:
citaat: ..."...Ik heb zo'n model van een vroegere fabrikant, ..."... ( LSM ?)
Zal wel simpele verklaring voor zijn ... ( livrei / kleurstelling ? )
Citaat van: Herwig op 02 augustus 2016, 14:13:56 PM
> Anderzijds: Gerolf hierboven in deze forumrubriek:
citaat: ..."...Ik heb zo'n model van een vroegere fabrikant, ..."... ( LSM ?)
Zal wel simpele verklaring voor zijn ... ( livrei / kleurstelling ? )
Vroegere fabrikant = Verborgh?
Verborgh ? dan is fabrikant wel een zeer gerekt begrip natuurlijk.
Denk niet dat de 120 al in tientallen, laat staan honderdtallen 'gefabriceerd' werd.
Eigenlijk zelfs niet in schaal 1 op 1 ;-) (daar gaat m'n theorie, dju !)
We wijken af van wat het is....is de oude versie en resin beter dan wat nu in de winkel ligt...
daar gaat het nu om.....en niet wat vroeger was....
Daar gaat Eric zijn recensie over en niet over dat gelul van de eerdere versie !!!!
Citaat van: loebaske op 02 augustus 2016, 20:21:52 PM
We wijken af van wat het is....is de oude versie en resin beter dan wat nu in de winkel ligt...
daar gaat het nu om.....en niet wat vroeger was....
Daar gaat Eric zijn recensie over en niet over dat gelul van de eerdere versie !!!!
Woordkeuze..... :-\ :-X
Dan is het duidelijk als je de juiste woordkeuze maakt...ze hebben het allemaal gelezen ;) ;) ;)
Anders ook hoor... 8)
mooi model maar ik laat het passeren.Heeeeeeel beperkte inzet en de prijs gaat de hoogte in omdat constructeur dat geroken heeft.Piko gaat dezelfde weg op als kleine constructeurs hiermee.In het verleden werd hier een mooie reeks van enkele honderden exemplaren mee gemaakt tegen aannemelijke prijs .Nu plots beperkt en vrij duur voor tenslotte een plastic model.Bewijs : aangeraden prijs 120 euro meer voor een sounddecoder die er normaal 79 kost.
Tevens hetzelfde voorbeeld dat een AC model bij allen duurder moet zijn dan DC .Breng beiden uit zonder decoder want kwa kostprijs is er geen verschil bij digitaal.Vergelijk met hun andere modellen plots 110 % duurder.Wat zijn we mss domme belgjes maar mss brengt een ander de loc ook uit voor een leuk prijsje.Komt het niet dan is het geen verlies want meniggeen kan de loc niet natuurgetrouw inzetten .
@bellejt,
Mag ik er op wijzen dat deze lok ook zonder sound te koop is. Je kunt hem kopen in ac of dc en in ac Sound en dc Sound. Wel stel ik mij de vraag waar jij een sounddecoder voor 79€ gaat halen. Een blanco ESU-decoder waar je nog sound op moet programmeren kost 100€. Als jij weet waar ik er een kan halen voor 79€ mag je mij het adres van de handelaar doorsturen via PM.
Mvg
755philippe
Of de nieuwe invoerder die "les petits Belges" toch lekker laat dokken.
De recente modellen van de 262 waren ook al serieus opgeslagen - onder de hoede van T2M. De zes ipv 4 cijfertjes in de drukstempel zullen toch niet zoveel kosten.
Als invoerder van Tamiya vroeger blonken ze ook niet bepaald uit in klantvriendelijkheid.
ACFI
men steekt dan eens zijn nek uit deze fraaie loc te maken, ik kijk uit naar een eventuele 28 (als de body aangepast wordt, daar er toch een aantal details sneuvelden of bijkwamen bij die loc om er een 28.. mee te maken) ! :-\
Misschien speel het heel beperkt aantal loc's die er waren en nog het beperkter aantal loc's die per matrijs gemaakt kunnen worden ook mee en ja voor kwaliteit moet ook al eens betaald worden !
Sommigen schijnen hier niet te beseffen hoe duur de ontwikkeling is van een nieuw model, dat bovendien voor een erg kleine markt bestemd is.
Bravo T2M, dat is mijn mening. ;)
+1
Een origineel model, authentiek, in oerlivrei van interessant tijdperk, smoelt goed, met blijkbaar goede rijeigenschappen. Mocht ik nog H0 rijden, ik wist wat kopen!
en vooral hun stuwende kracht Bob de ...... ;D :) De Neef treinliefhebber in hart en nieren om toch steeds op zoek te gaan naar opportuniteiten om het toch voor mekaar te krijgen voor een markt die voor velen (niets) weinig betekend ! ;)
Citaat van: bellejt op 02 augustus 2016, 21:42:57 PM
mooi model maar ik laat het passeren.Heeeeeeel beperkte inzet
Mag ik je en de anderen hier aanraden om het boek 'Les locomotives types 101 - 120 - 121' te lezen van PFT TSP?!?!
Dan zal je blijken dat het type 120 toch een wel veel uitgebreidere inzet kende dan menigeen hier aanneemt.
Al waren het er maar drie; ze hebben veel meer getrokken dan enkel die rangeerdiensten in de grote stations van Brussel Zuid en Oostende.
Daaronder ook zeer interessante diensten, zelfs met goederen- en diensttreinen.
Wat dat aangaat heeft Piko een best interessant voorbeeld gekozen.
Het is echter wel een loktype wat overwegend terug te vinden was in de Vlaamse regio's en in en rondom Brussel.
Met uitlopers richting Charleroi bijvoorbeeld. In de Ardennen werden ze niet regulier ingezet.
Maar nogmaals; dat boek is een aanrader!
Groetjes Davy
reden containertreinen vanuit Zeebrugge ?
Davy reden er 2 in Brussel, ik dacht 1 in Schaarbeek of heb ik het mis ?
In de jaren '70 en begin '80 zag ik in Ukkel deze loc regelmatig erts- en/of cokestreinen trekken tussen Antwerpen (haven?) en Charleroi. Ze reden via lijn 26 en 124 en bij de fly-over (lijn 26.5) zag ik ze bijna wekelijks passeren. Ze deden dienst in aflossing met de reeks 29 (type 101). Later, als ik me niet vergis, zag ik ze rangeerwerk verrichten in Brussel-Zuid. De 120 is een loc dat me steeds is bijgebleven, en Piko doet een goede zet om deze loc met zeer lange en erg gevarieerde carriere uit te brengen. Jammer genoeg in H0! :P ;D
Ik heb nog met deze loks gereden in de jaren 1981 tot 1984 met inzet vanuit depot Merelbeke zowel in de groene versie als de blauwe.
Wij reden o.a.:
Gent-St-Pieters - Leuven met M2
Gent-St-Pieters - Luik-G met M2 (trein afgelost in Gent die door een andere bestuurder van Oostende kwam)
Kortrijk - Gent - Etterbeek met M4
Merelbeke - Tour & Taxis met Glms stukgoederenwagens en Merelbeke - Schaarbeek met goederen
Merelbeke - Zeebrugge met goederentreinen
U ziet dat ze nog meer deden dan rangeringen. Trouwens die rangeringen waren op het laatste van hun dienstperiode.
Citaat van: bellejt op 02 augustus 2016, 21:42:57 PM
mooi model maar ik laat het passeren.Heeeeeeel beperkte inzet en de prijs gaat de hoogte in omdat constructeur dat geroken heeft.Piko gaat dezelfde weg op als kleine constructeurs hiermee.In het verleden werd hier een mooie reeks van enkele honderden exemplaren mee gemaakt tegen aannemelijke prijs .Nu plots beperkt en vrij duur voor tenslotte een plastic model.Bewijs : aangeraden prijs 120 euro meer voor een sounddecoder die er normaal 79 kost.
Tevens hetzelfde voorbeeld dat een AC model bij allen duurder moet zijn dan DC .Breng beiden uit zonder decoder want kwa kostprijs is er geen verschil bij digitaal.Vergelijk met hun andere modellen plots 110 % duurder.Wat zijn we mss domme belgjes maar mss brengt een ander de loc ook uit voor een leuk prijsje.Komt het niet dan is het geen verlies want meniggeen kan de loc niet natuurgetrouw inzetten .
ac digitaal 229,95 €
ac digitaal loksound 344,95 €
Geluidsdecoder is m.i. extra geprogrammeerd. Heb een exemplaar gekocht. Zeer tevreden.
Citaat van: hazegras op 03 augustus 2016, 11:44:06 AM
Ik heb nog met deze loks gereden in de jaren 1981 tot 1984 met inzet vanuit depot Merelbeke zowel in de groene versie als de blauwe.
In 82-83 heb ik die daar in Merelbeke nog gezien, dat is waar. (ik kwam toen af en toe 's zaterdags met Albert mee naar het depot, kreeg een blauwe schort en mocht dan de hele dag op het terrein rondlopen ;) )
Dat de nieuwe Piko wat meer kost kan ik heel goed aanvaarden, de panto's is een totaal nieuw ontwerp zoals het echt hoort,
deze panto's zijn bruikbaar voor eerdere uitgebrachte e-loks van andere merken, waar die verkeerd zijn...
let op hele kleine veertjes
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/tijdelijk/Piko1_zps0fflwc4c.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/tijdelijk/Piko1_zps0fflwc4c.jpg.html)
De handvatten zijn niet mee met het model gespoten, echter nadien opgeplaatst, een detail....de aflijning is loepzuiver
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/tijdelijk/piko2_zpsegvdh8aw.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/tijdelijk/piko2_zpsegvdh8aw.jpg.html)
De bougie is heel netjes geproduceerd, ook onderaande lok mag je het bekijken met een spiegeltje..
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/tijdelijk/piko3_zpsdjkfndpo.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/tijdelijk/piko3_zpsdjkfndpo.jpg.html)
Je heb een geweldig model voor een schappelijke prijs, wat het geluid betreft, die komen van oude opgenomen geluids banden, de omroep
aan het station is in beide landstalen...
Een super prestatie van Piko
Kan er iemand mij vertellen hoeveel de DC versie kost ? want ik vindt nergens prijzen.
grtjs,
Saskia
96540 DC Analoog €199,95
96542 DC Sound €329,95
Gr, Ben.
200,- Euro voor deze fraaie twee-tinten loc is, in-verhouding-tot, niet écht duur. (*)
In-verhouding-tot sommige prijzen A°2016, van H0-wagentjes en zeker van modelrijtuigen.
Zelfs op een tijdperk3-dieselbaantje,
ergens in een hoekje met een doodlopend spoortje mét bovenleiding,
zou deze 120 mooi staan. Vergezeld van een afgestelde Roco HLE type 101, bijvoorbeeld.
(* prijs gewoon te vinden op webstek van, bijvoorbeeld, Marnan )
Gisteren was de 3-rail (AC:sic) versie met geluid nog wel te koop Bij Modeltrein-Paradise maar nu blijkbaar (tijdelijk) niet meer.
De 3-rail versie wordt geleverd met een ESU Loksound V4.0 OEM met o.a. het M4 (mfx) protocol.
Bedankt voor de info.
grtjs,
Saskia