Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Algemene praktijkvragen => Topic gestart door: reeves op 05 februari 2016, 20:19:43 PM

Titel: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: reeves op 05 februari 2016, 20:19:43 PM
Heren,

Heb een station met vier sporen, nu is de vraag welke seinen zet ik aan het eind der perrons?

Kan ik eenvoudige seinen gebruiken, rood-groen
Of moet ik een sein met rood-groen-dubbelgeel plaatsen?

Na het station is het volgende blok in vrije doorgang.

Ik heb nl een hoop seinen rood-groen en een hoop rood-groen- dubbelgeel
maar weet niet echt waar wat te plaatsen

Hopelijk iemand tips

Groet Tom
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: Michiel op 05 februari 2016, 20:30:38 PM
Rood-Groen-dubbelGeel, want je wilt ook het seinbeeld geven dat het volgende blok vrij is, maar het daaropvolgende niet (dubbel-geel) of het daar-daaropvolgende niet (groen-geel).

Ik zou niet meteen een situatie kunnen bedenken waar je enkel Rood-Groen kan gebruiken. Maar mogelijk dat specialisten meer weten.
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: Fretbol op 05 februari 2016, 20:35:33 PM
Hallo Tom,

Op de meeste lijnen in België maakt men gebruik van gecombineerde stopseinen. Deze seinen kunnen niet alleen een stilstand opleggen of de doorrit verlenen (rood licht en groen licht) maar zorgen meestal ook voor de verwittiging van het volgende sein (groen als het volgende sein groen staat, dubbel geel als  het volgende sein rood staat). Daarnaast komen ook nog de combinaties groen-geel horizontaal ( volgende sein staat open met een snelheidsbeperking zoals bvb een lichtcijfer "4") en groen-geel verticaal voor (volgend sein staat open maar geeft toegang tot een korte sectie).

In een station kan je op de doorgaande hoofsporen dus het beste een sein plaatsen dat groen-rood-dubbel geel kan geven. De wijksporen in een station zullen meestal aan een lagere snelheid bereden worden aangezien de binnenkomende treinen een wisselstraat moeten volgen om op deze sporen te komen. In de meeste gevallen kunnen de inritseinen dus een lichtcijfer tonen met bvb een cijfer "4" (toegang tot het afbuigende spoor is dan aan max 40 km/h).

Op het einde van de perrons is het afhankelijk van de secties die volgen na de uitrit van het station. Als een trein het stationspoor is binnengereden met een lichtcijfer 4 (40 km/h) dan mag de trein ook met deze snelheid het station weer uitrijden. Meestal zal de snelheid dan weer verhoogd worden na het passeren van de wisselstraat aan de uitrit. Hiervoor maakt men meestal gebruik van snelheidsborden die toelaten om vanaf die plaats weer de toegelaten snelheid op de spoorlijn te rijden (bvb 120 km/h)

Wil je ook rangeerbewegingen kunnen doen in je station dan is het handig om ook het seinbeeld rood-wit te kunnen geven op je seinen. Hiermee is de rit in kleine beweging toegelaten en kan bvb een rangering tot na het volgende sein in de andere richting toegelaten worden.

Hopelijk ben je hiermee al iets wijzer, vraag gerust meer uitleg als er nog zaken niet duidelijk zijn  :)

Anthony  ;)
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: Snobby Crash op 05 februari 2016, 20:37:43 PM
Denk ook niet dat enkel rood/groen volstaat hoor...

De kans is misschien heel klein, maar het blok na je vrije blok kan op rood staan en er kan zich een trein in bevinden, dan moet je uitrijsein op dubbel oranje staan omdat het volgende blok rood is, en het daarop volgende blok een trein staat. Tevens is er ook de mogelijkheid om 1 groen en 1 oranje beeld te geven, omdat je mag doorrijden met beperkte snelheid en of verwacht dubbel oranje op het volgende blok.... Je zou enkel het sein rood/groen kunnen gebruiken maar dan gekombineerd met een snelheidsbeperkingscijfer....

Allee, ik ben ook geen specialist, hopelijk wat meer uitleg van echte treinbestuurders he !

Geert
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: Snobby Crash op 05 februari 2016, 20:39:31 PM
A Antony was me voor met een deskundigere uitleg !

Geert
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: Fretbol op 05 februari 2016, 20:43:08 PM
Tom,

Een meer uitgebreide uitleg met voorbeelden van baanvakken en de signalisatie kan je vinden op http://www.cooltrain.be/index.php/grote-treinen/belgisch-seinstelsel/belgische-lichtseinen (http://www.cooltrain.be/index.php/grote-treinen/belgisch-seinstelsel/belgische-lichtseinen)

Ook deze link kan interessant zijn: http://belgie-belgique-belgien.be/seinen-signaux-signale/seinen-vademecum.pdf (http://belgie-belgique-belgien.be/seinen-signaux-signale/seinen-vademecum.pdf)

Als treinbestuurder lijkt dit evident maar het is inderdaad niet zo simpel als je er niet dagelijks mee bezig bent  ;)

Anthony
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: reeves op 05 februari 2016, 20:58:01 PM
Bedankt mannen voor de duidelijke uitleg alvast!

De seinstanden begrijp ik, ik heb enkel een hoop seinen met enkel groen-rood heb alleen geen idee waar deze geplaatst kunnen worden, iemand suggesties?

Ik de link komen de seinen voor als vereenvoudigt stopsein als ik me niet vergis

Groet Tom
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: Fretbol op 05 februari 2016, 21:08:47 PM
Een vereenvoudigd stopsein kan enkel de seinbeelden 1 rood licht of 1 geel licht vertonen en worden vooral gebruikt op het einde van een spoor in een bundel.

De seinen die jij hebt zijn eenvoudige stopseinen maar in praktijk zullen deze seinen bijna altijd ook 2 gele lichten kunnen vertonen. Een sein dat enkel rood en groen kan geven kan geen verwittiging geven over het volgende sein. Op het nmbs net zijn seinen met verwittiging (en dus dubbel geel) verplicht zodra de lijn bereden mag worden aan een snelheid hoger dan 70 km/h.

De seinen die enkel rood en groen kunnen geven zouden dus enkel gebruikt mogen worden op een lijn met max snelheid 70 km/h. Deze seinen moeten dan bovendien voorafgegaan worden door naderingsbakens die de afstand naar het volgende sein aangeven.

Niets belet er je om deze seinen op je modelbaan wel gewoon te gebruiken natuurlijk  ;)

Anthony  ;)
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: mark7758 op 05 februari 2016, 21:58:33 PM
Kleine Correctie.
Je kan gewoon een uitrijsein (Vertreksein) naar de vrije baan hebben dat alleen Rood/Groen en wit had.
Voorbeeld uit 2011.
Gouvy. De seinen K.17, O.17, P.17 en Q.17 geven met alleen Rood/Groen en wit toegang tot de vrije baan naar Troisvierge (Moet Vielsalm zijn.).
De Baanvaksnelheid is aangegeven na de wisselstraat met een Groen Snelheidsbord 90 km/h.
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: ward op 06 februari 2016, 09:17:50 AM
Even een voorbeeld uit de buurt..
In St-Niklaas vertrek je ri Mechelen ALTIJD met groen (tenzij je het sein moet overschrijden).
Het volgende sein is een verwittigingssein, dat dus 2 gele of groen kan geven enkel en meer informatie geeft over het volgende stopsein,
dat dan weer rood, groen, 2 gele kan geven..
Vertrek je in St-Niklaas ri Lokeren, dan kan je sein zowel rood, groen, 2 gele geven, ...
De meeste (nieuwe) seinen zijn gecombineerde seinen (zowel stopsein als verwittigingssein in 1), omdat ze zo gemakkelijker meerdere treinen op eenzelfde afstand kunnen steken.

Als je een station hebt kan je de seinen gebruiken voor de doorgaande hoofdsporen, of in volle baan op lange stukken zonder wissels, omdat deze eerst gevolgd moeten worden door een verwittigingssein. Ook zou ik op de niet doorgaande hoofdsporen opteren voor seinen die ook Rood-maanwit licht kunnen geven, dit idd om een rangeerbeweging uit te voeren.
Deze VWSseinen zien eruit als gewone stopseinen, maar kunnen geen stilstand opleggen en dragen een geel rond bordje als kenmerk van het sein in kleine letters die het groot stopsein aankondigt (bv p.19 kondigt stopsein P.19 aan).

Tom kan je anders even een foto van je seinen posten, want volgens dat ik me kan herinneren gaat het om gewone eenvoudige stopseinen die rood en groen kunnen geven en niet de vereenvoudigde stopseinen die m'n hier aanhaalt. Vereenvoudigde stopseinen zijn kleiner van vorm, en kunnen trouwens enkel rood en ORANGE geven van lichtkleur, en kunnen zowel verhoogd als gelijkgronds opgesteld zijn (gelijkgronds vooral in bundels, snelheid max 40km/u; verhoogd op lijnen met max 70km/u)

Mvg,
Ward  8)
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: raf op 06 februari 2016, 09:41:35 AM
hallo ward
kan dit kloppen wat ik hier getekend heb
dit is een verzorgings depot dus snelheid is <40 maar de loco's kunnen wel op verschillende plaatsen stoppen
(https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtf1/t31.0-8/10658868_1069391046446377_2637038736339169875_o.jpg)
op de eind sporen moet ik daar ook een sein zetten of is dit goed zo als ik eventueel een rode plaat met witte band daar zet
nu is er een voorziening voor rode lampen op de buffers te zetten maar of dit in belgië gedaan werd weet ik niet
aan de twee grote seinnen (rood/wit)dat zijn de inrij/uitrij seinen van het depot
al de andere zijn laag geplaatste eenvoudige seinen alleen aan de draai schijf staat er een hoog geplaatst sein

gr raf
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: mark7758 op 06 februari 2016, 16:06:58 PM
Raf,
Seintjes staan normaal links van het spoor. Voor de rest ziet het er goed uit.
Je uitrij sein zou ook 2x geel mogen hebben.
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: ward op 06 februari 2016, 17:58:33 PM
Raf,
Opmerkingen die Mark zei en dan klopt het helemaal.
Ik vermoed dat het rode bolletje in een zwart vierkant de stootbok moet voorstellen?
Wat je vaak ook ziet is dat na een stootbok er een verhoogd opgesteld vereenvoudigd stopsein gebruikt wordt ( kan bv op jouw schema met B17, B6,...)

Mvg,
Ward
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: raf op 06 februari 2016, 18:38:08 PM
ik denk dat ze wel op de baan goed staan
(https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/t31.0-8/12633662_1088952351156913_4506258676999026189_o.jpg)
dit is het seintje op spoor B5 dus vanaf B5 gezien naar W2
(https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xlp1/t31.0-8/12698368_1088952264490255_5301537851897029391_o.jpg)
seintje vanaf B3 naar W1 bekeken;het linker spoor heeft nog geen signaal want ik denk ook niet dat daar een stop spoor is .dat moet ik morgen gaan bekijken want anders moet daar een hoog sein komen te staan omdat het smalspoor daar nogal dicht tegen loopt
(https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t31.0-8/12695047_1088952297823585_8010581861488515448_o.jpg)
de signalen bekeken van uit B4 naar wissel W 5/6
(https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpt1/t31.0-8/12640379_1088952314490250_1980616913580956586_o.jpg)
signaal bekeken van uit B7 naar W3
(https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/t31.0-8/12657893_1088952374490244_8329153390250765745_o.jpg)
signaal aan de draaischijf

er moeten er nog bij komen maar die er staan zouden zo te zien goed staan
gr raf

Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: ward op 06 februari 2016, 19:55:04 PM
Klopt Raf, op de baan staan ze goed.
Eventuele tip nog voor het sein aan de draaischijf: identificatieplaat en een telefoonkast.
Knap werk voor de rest!

Vraagske trouwens voor Tom..
Als je 1 van de seinen hebt die op de foto's van Raf staan, beschik je over vereenvoudigde seinen (zowel verlaagd als verhoogd opgesteld), anders zijn het gewone stopseinen (zowel vws, gewoon stopsein als gecombineerd stopsein)

Mvg
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: raf op 06 februari 2016, 20:10:14 PM
ward dank u  wel maar die telefoon kast mijn baan is tijdperk laat III
was dat dan ook reeds dat die kasten aan die palen hingen of was er een ander systeem
wat de stootbuffers aan gaat ik mag dus zo een laag sein daar boven op monteren maar dan alleen rood of ook geel
dat geel vind ik wat raar want dat betekend door rijden en dan komt dat nie goed
of dat verhoogd sein gaat blijven staan weet ik nog niet omdat het in het bereik van de kraan arm komt als die aan het laden/lossen is
en dat zou dan wel eens gevaarlijk kunnen zijn
een andere oplossing is daar ook een laag sein monteren maar dan is het niet goed te zien
(https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-ash2/t31.0-8/10848973_862304507155033_3175338431408857297_o.jpg)
hier vanaf de loods een foto genomen maar toen stonden de seinen der nog niet

gr raf
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: reeves op 06 februari 2016, 22:34:06 PM
Ward,

Het zijn idd gewone seinen die ik heb, enkel hebben deze alleen een rood en groen ledje.

Groet Tom
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: raf op 07 februari 2016, 07:37:59 AM
tom heb je daar een foto van
eventueel als er wel een normale nmbs plaat op staat kun je ledjes bij zetten
met de hand een gaatje boren en een smd ledje er achter kleven
ik gebruik spoelen draad om de ledjes aan te sluiten en die kun je mooi weg werken in de paal
gr raf
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: C.B. op 07 februari 2016, 09:11:41 AM
Ik heb eens even naar de schets gekeken , en persoonlijk vind ik dat er veel te veel seintjes staan. :)
Je kan het al simpelder maken door bv. 1 seintje te gebruiken om verschillende wissels af te dekken , of gebruik te maken van een gemeenschappelijk vertreksein.
Ik ben nu niet thuis , maar ik zal het eens bekijken hoe ik het zou doen , en kan je vergelijken met de andere antwoorden hier en zelf een keuze maken. :)
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: reeves op 07 februari 2016, 10:26:19 AM
Enkele foto's van de seinen die ik heb:

(https://farm2.staticflickr.com/1546/24241076054_f382eaaa30_z.jpg) (https://flic.kr/p/CW6Rn9)
Vier lampen

(https://farm2.staticflickr.com/1497/24242377193_40968f369a_z.jpg) (https://flic.kr/p/CWdw9z)
Vier lampen, sein op grote voet

(https://farm2.staticflickr.com/1460/24573753680_6c410e0991_z.jpg) (https://flic.kr/p/DruUQh)
Drie lampen

(https://farm2.staticflickr.com/1518/24242384043_3b911bac43_z.jpg) (https://flic.kr/p/CWdybF)
Twee lampen

(https://farm2.staticflickr.com/1600/24775807441_e3aee038fe_z.jpg) (https://flic.kr/p/DKmunP)

(https://farm2.staticflickr.com/1585/24842961566_7feb008af3_z.jpg) (https://flic.kr/p/DRhEXy)
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: reeves op 07 februari 2016, 10:29:28 AM
Plannetje van de statie en de toekomende sporen(rechterkant), rechts komen de treinen via tunnel en klimspiraal naar de statie, daar komen ook twee seinen omdat ik twee blokken heb daar, één voor de wisselstraat(blok 43), één in blok 31

(https://farm2.staticflickr.com/1578/24501618959_970ccf5733_z.jpg) (https://flic.kr/p/Dk8cGc)

Groet Tom
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: mark7758 op 07 februari 2016, 10:40:46 AM
Voor de liefhebbers.
We staan met onze baan op Rail in houten. www.rail.nl
En daar heb ik mijn station Rogeville staan met Belgische seinen. http://www.rogeville.be/blrogeville.htm (http://www.rogeville.be/blrogeville.htm)
Kom langs en stel gerust vragen. Als ik er aan denk zal ik het Belgische HLT meenemen voor uitleg.
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: raf op 07 februari 2016, 11:05:12 AM
die met twee lampen daar zou ik er dus 2 oranje bij zetten
moet makkelijk te doen zijn want het zijn maar 3 draadjes meer die in de voet omlaag komen
hoe ik maar 1 sein kan gebruiken om 1 wissel af te dekken heb ik geen idee van laat maar komen het is voor iedereen leerzaam


gr raf
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: 755philippe op 07 februari 2016, 12:25:07 PM
Hallo,
De man die veel weet over de plaatsing van Belgische seinen is Staf de Meester. Hij heeft of werkt nog bij de NMBS. Op zijn website staat wat uitleg over de seinen. Hij maakt ook B-seinen voor modelbouw. Zij website http://belgie-belgique-belgien.be/seinen-signaux-signale/catalogus-2014.pdf. Jemoet maar eens kijken en eventueel wat uitleg vragen. Hij kan je zeker voort helpen.
Mvg

755philippe
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 07 februari 2016, 12:34:40 PM
Staf is al een tijdje met pensioen ! ;)
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: bellejt op 07 februari 2016, 12:47:02 PM
je kan al minstens 3 seinen weglaten tussen het wisselcomplex en de uitrit.Die kruising zelf hoeft niet beveiligd te zijn want die hoort bij een volledige  rangeerbeweging van spoor naar spoor.Je zal ook 3 seintjes moeten plaatsen op de draaischijfsporen (links).Verder zou ik het inrit en uitrit sein wat verder af plaatsen indien mogelijk.Op de stootblokken gewoon de schijf zonder verlichting.Zoals gezegd zou ik eens moeten kijken naar je uitrit situatie maar normaal mag daar 2 gele ook zichtbaar zijn.Als je daar wit-rood toont moet je ook nog ergens een seinplaat einde rangeerbeweging plaatsen zodat er dan voorbij je uitritsein mag gereden worden voor rangeren maar niet de baan op mag gereden worden.
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: reeves op 07 februari 2016, 13:09:21 PM
Dat krijg je dus, ik stel een vraag en 5 antwoorden later gaat het over iemand anders z'n baan en de plaatsing van z'n seinen ???

De seinen zijn van de Staf, heb hem de vraag gesteld waar ik best m'n seinen plaats.
Of iemand hier die er iets van kent en ze wil plaatsen op m'n foto van m'n baanplan, das misschien gemakkelijker.

Groet Tom 

Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: bellejt op 07 februari 2016, 13:29:20 PM
je hebt PM via hotmail
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: reeves op 07 februari 2016, 13:35:06 PM
Ontvangen maar is Raf zijn plan??? Daar ben ik niet veel mee he  ;)

Groet Tom
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: mark7758 op 07 februari 2016, 13:37:44 PM
Toch Luc, maar weer eens om een seinen special vragen. :)
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: reeves op 07 februari 2016, 13:41:04 PM
 :)
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: bellejt op 07 februari 2016, 13:46:33 PM
geen plan maar de uitleg gestuurd.Kan je meteen in koploper ook de juiste seinen kiezen.
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: ward op 07 februari 2016, 13:55:07 PM
Tom,

Terug over uw baan en seinen.
Ik zou zeker zien voor iedere wissel te beveiligen met een sein.
Tevens kan je op lange "rechte" stukken ook een sein zetten zodat deze niet te lang worden en je dus de sporen onderverdeeld in verschillende delen.
Als je op je stootbok geen lamp plaatst maar enkel een plaat moet je wel rekening houden dat de seinen die toegang geven tot deze sectie enkel rood- maanwit mogen geven.
Ik stuur je nog een pb voor eens af te spreken..

Mvg
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 07 februari 2016, 14:04:30 PM
Citaat van: reeves op 07 februari 2016, 13:09:21 PM


De seinen zijn van de Staf, heb hem de vraag gesteld waar ik best m'n seinen plaats.
Of iemand hier die er iets van kent en ze wil plaatsen op m'n foto van m'n baanplan, das misschien gemakkelijker.

Groet Tom
ik veronderstel dat jij toch je plan aan Staf hebt getoond, aan de hand van dat plan maakt hij gewoonlijk de benodigde seinen (en mogelijks geeft hij ook je een plannetje mee waar ze te plaatsen )!

Groeten Peter ;)
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: reeves op 07 februari 2016, 14:10:56 PM
Nee, heb een lot gekocht, die had Staf nog liggen van iemand die ze besteld had en toen ze klaar waren simpelweg niet meer te bereiken was, misschien overleden oid.

@Ward, geen om ontvangen maar kom maar langs je weet me wonen he  ;)


Groet Tom
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 07 februari 2016, 14:15:11 PM
Citaat van: reeves op 07 februari 2016, 14:10:56 PM
Nee, heb een lot gekocht, die had Staf nog liggen
ik dacht die ook op 2de hands zien gestaan te hebben, niet ? Wanneer je ze eventueel bent gaan afhalen je plan meegedaan hebben ? Of werden ze opgestuurd ? :-\
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: raf op 07 februari 2016, 14:21:25 PM
hier kun je toch normaal mee verder wat je station betreft

http://belgie-belgique-belgien.be/seinen-signaux-signale/seinen-vademecum.pdf

alleen boven die twee sporen(32-33) zit je met dubbele seinen omdat je daar ook op tegen spoor rijd
die extra wissel tussen 32 en 33 is een beetje overbodig mijn gedacht maar je zal wel een reden hebben om die daar te leggen
of is het maar een halve of een gewone kruiswissel die je daar gebruikt dan zijn die wel nodig
gr raf
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: reeves op 07 februari 2016, 14:40:13 PM
Extra wissel is er omdat ik met de slankere wissels werk en deze geen Engelsman of kruiswissel hebben in hun gamma, zelfbouw...... Misschien heb al diene hossentrager gefabriceerd da was ook gene kak z'n  ;)

Groet Tom
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: raf op 07 februari 2016, 14:50:42 PM
maar kom je verder met die in de pdf getekende stations sporen want zoals die daar staan heb jij ze ongeveer liggen
aan je linker kant
gr raf
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: reeves op 07 februari 2016, 15:09:43 PM
Idd informatieve link,als ik de pagina omdraai komt het bijna overeen met m'n plan.

Merci Raf ;)

Groet Tom
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: C.B. op 07 februari 2016, 21:41:35 PM
Volgende mogelijkheid kan ook , iets simpeler.  :)

De 2 vereenvoudigde seinen als bescherming voor W4 mogen weg.
Het vereenvoudigd sein als bescherming voor W3 mag weg.

Sein A wordt dan het gemeenschappelijke vertreksein.

Het vereenvoudigd sein als bescherming voor de kruising (afkomstig van W4) mag weg. (tenzij specifiek voor de kruising ook gestopt moet worden.)

Dit kan onder de bescherming van het inritsein van B14.

Alle vereenvoudigde seintjes links van het spoor plaatsen.

Op het eind van de doodsporen geen sein plaatsen , maar een merkbord.
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: raf op 08 februari 2016, 08:19:27 AM
claudio ik heb je een pb gedaan anders word het moeilijk voor tom om te weten over wie het gaat
ik hoop dat we beiden hier met een goede opstelling gaan uit komen
ik moet mijn signalen nog kopen daarom wil ik het eerst juiste hebben voor ik anders verkeerde bestel
gr raf
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: bellejt op 08 februari 2016, 08:22:11 AM
er zitten nu wel 2 topics door mekaar : dat van Reeves en dat van Raf.Dus Raf mss je eigen topic starten.
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: C.B. op 08 februari 2016, 09:19:49 AM
Ik heb het nu pas gemerkt.
Mijn berichtje ging over het plan van Raf.

Sorry Tom.
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: NielsVV op 08 februari 2016, 09:40:13 AM
Citaat van: mark7758 op 07 februari 2016, 13:37:44 PM
Toch Luc, maar weer eens om een seinen special vragen. :)

+1

Deel 1. Welke & waar seinen te plaatsen op de modelbaan.
Deel 2. Hoe seinen aan te sturen

Laat maar komen.
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: mark7758 op 08 februari 2016, 10:04:42 AM
Ik wil wel helpen. Luc ;)
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: ward op 08 februari 2016, 10:12:41 AM
Over waar de seinen te plaatsen hangt veel af van het tijdperk van de modelbaan.
Vroeger waren er veel wissels 'onbeveiligd' of enkel afgedekt door een vrije ruimtebalk of op het einde van het spoor door een rood mobiel sein.
Tegenwoordig zijn alle sporen en bijna alle wissels afgedekt door een sein, en zetten ze ze nog een hele hoop tussen ook.. Dus het tijdperk heeft wel een verschil, en ook de locatie. Bij reizigersbundels zijn ondertussen bijna alle sporen die ik ken uitgerust en beveiligd (al dan niet gekoppeld met een gemeenschappelijk groot uitritsein) door een vereenvoudigd stopsein. Bij goederenbundel kan ik niet zo zeggen of dit ook het geval is maar dat zal wel zijn / komen op termijn.

Mvg,
Ward
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: gardevil op 08 februari 2016, 11:03:54 AM
Stof genoeg dus voor een paar afleveringen.
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: raf op 08 februari 2016, 13:00:38 PM
Jhonny ik had dat reeds geschreven juist boven je mail
het gaat om reeves zijn baan en signalen daarom heb ik claudio een pb gedaan
met daar mijn baan plan op
maar reeves zijn antwoord staat eigenlijk weer iets eerder in een pdf file van waar hij de signalen had gekocht
gr raf
ps een eigen topic opstarten heeft weinig zin want dan staat eigenlijk dezelfde info op twee verschillende plaatsen en moeten de mensen die helpen alles twee keer doen
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: 59erke op 03 maart 2016, 20:27:27 PM
Even dit draadje weer opgehaald voor een vraagje.

De zogenaamde krokodillen tussen de rails... waar worden deze meestal geplaatst voor of naast het sein ?
En is de lengte van dergelijke krokodillen vastgelegd, hoe lang is de gemiddelde krokodil bij een sein ?

Verder nog bij sommige seinen staat er een soort schakelkast, meestal op een betonnen sokkel.
Staat dit bij elk sein, of enkel bij seinen in een station of ergens langs de lijn ?
Graag meer info hierover a.u.b.

Alvast bedankt
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: mark7758 op 03 maart 2016, 21:16:40 PM
Krokodillen?
Ja. Meestal liggen ze naast het sein of iets er voor of iets er achter. Meestal binnen de 5 meter.
Ze horen te liggen bij ALLE seinen die een remopdracht kunnen geven. (Dus uitrij seinen hebben niet altijd een krokodil. Inrijseinen altijd wel.)
De lengte kan verschillen maar meestal is het de standaard grote. (Brussel heeft kleine krokodilletjes gehad en zo zijn er meer stations met kleine krokodilletjes.)
Een sein wordt gestuurd vanuit een technische ruimte waar de relais of computer staat.
Die ruimte staat meestal bij een groepje seinen.

Ja, voor iedere regel is er altijd wel een uitzondering.
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: raf op 03 maart 2016, 21:43:23 PM
meb.gerolf.be/spoorweg/zelfb/nkrok.htm

krokodillen en hun afmetingen en zelfs hoe ge ze moet maken

hangt weer ook van het tijdperk af of ze der liggen of niet
gr raf
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: doomslu op 03 maart 2016, 22:04:52 PM
Dit is een buitenlands model.

(https://lh3.googleusercontent.com/-9jJOcuPIF8I/U993IWJaTmI/AAAAAAAAMz4/KlcT1Mhd1Qc/s800/krokodil_1.0_a.jpg)
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: reeves op 03 maart 2016, 22:34:52 PM
Das er eentje voor c rails Luc want er staan puko's op ;D

Groet Tom
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: ward op 03 maart 2016, 22:35:02 PM
Uitleg van Mark klopt.
Echter even de voetnoot dat tegenwoordig bij de nieuwe seinen ze niet altijd nog krokodillen plaatsen, maar soms enkel tbl1+ baken (wit kastje van siemens in het spoor).
Meestal zijn het trouwens de lange varianten, behalve bij tijdelijke (werken) en bij plaatsgebrek (zoals al aangehaald in brussel zuid)

Mvg
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: mark7758 op 04 maart 2016, 07:39:43 AM
Dank je collega
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 04 maart 2016, 18:41:23 PM
Citaat van: doomslu op 03 maart 2016, 22:04:52 PM
Dit is een buitenlands model.

(https://lh3.googleusercontent.com/-9jJOcuPIF8I/U993IWJaTmI/AAAAAAAAMz4/KlcT1Mhd1Qc/s800/krokodil_1.0_a.jpg)
volgens mij een Aligator met stompe snuit  :-\ ;)
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: 59erke op 04 maart 2016, 19:59:13 PM
Merci voor de uitleg, hoewel dat ik nog altijd niet weet hoe het nu zit met die kasten op betonnen sokkel.

Staan die bij elk sein of enkel in vb. stations bij een groep seinen ?
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: mark7758 op 05 maart 2016, 07:34:12 AM
Een relaiskast (zo als wij NL hem noemen)  kan meerdere seinen aan sturen.
Dus 1 per uitrij bundel / wisselstraat is wel realistisch.
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: raf op 05 maart 2016, 09:40:06 AM
hangt eerst van het tijdperk af waar je in rijd
dan welke kasten wil je zetten 1 grote of een kleintje
ik heb twee verschillende groten van kasten (aritec dacht ik)
gr raf
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: mark7758 op 05 maart 2016, 19:01:28 PM
Dat zijn wel echte NL relaiskasten. Die Belgische zien er anders uit.
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: raf op 05 maart 2016, 19:04:00 PM
verkeerd merk het is alsacast
gr raf
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: jodo op 17 april 2016, 11:38:39 AM
Beste,
Het sein dubbel geel zou ik plaatsen aan de inrit van het station,het sein in het station (aan het perron) zou dan op rood moeten staan.
Het sein rood/groen zou ik zetten aan de uitrit van het station (aan het einde van het perron ) omdat het volgende blok of sectie zoals je zegt vrije doorrit toelaat.
Met groeten.
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: reeves op 17 april 2016, 14:44:05 PM
Dank voor de reactie!
Groet Tom
Titel: Re: NMBS seinen plaatsen
Bericht door: Powered By Diesel op 05 januari 2019, 15:03:18 PM
Ik ben bezig aan het signalistieplan voor een klein station aan enkelsporige lijn.
Kunnen de signalisatieexperten mij hiermee verder helpen.

- Rangeerseinen nodig of niet ? Waar plaatsen ?
- Snelheidsborden: waar plaatsen ?
   Idee is station aan lijn met refertesnelheid 90 km/h die plaatselijk beperkt is 70 km/h en ter hoogte van station tot 40 km/h
- Zijn er zaken teveel / ontbrekende zaken ?

Onderstaand versie 1 van het plan.

(https://farm8.staticflickr.com/7806/45699966765_74049b6c6a_o.png) (https://flic.kr/p/2cCmgXt)
Signalisatieplan_station_enkelsporige lijn (https://flic.kr/p/2cCmgXt) by W Daelmans (https://www.flickr.com/photos/wdaelmans/), on Flickr