Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Denkpistes => Topic gestart door: raf op 11 november 2014, 09:49:54 AM

Titel: condensatie tender
Bericht door: raf op 11 november 2014, 09:49:54 AM
heeft belgië ooit stoom loco's gehad met een condensatie tender
ik dacht dat ze korte tijd wel gereden hebben om militaire terug te gaan halen ergens ver weg
maar ik kan het nergens terug vinden
ik dacht zelfs dat loco's zo van duitsland over genomen waren en er zelfs niets aan veranderd is geworden
dus ze zouden maar een heel korte tijd in dienst zijn geweest

(http://i.ebayimg.com/00/s/MTA1WDUwMA==/z/1goAAOSw-jhT-l~I/$_12.JPG)
het zou om dit type gaan

gr raf
Titel: Re: condensatie tender
Bericht door: marc goovaerts op 11 november 2014, 10:16:25 AM
Ons vader heeft die omgezet naar een 27 002 met een tender 40 001.
Waar hij de info gehaald heeft, kunnen we hem helaas niet meer vragen.
Titel: Re: condensatie tender
Bericht door: dgrr57 op 11 november 2014, 10:33:26 AM
27.002 had een kortere tender met 5 ventilatie-roosters langs beide kanten.
27.001 (nooit hersteld) en 27.003 hadden een lange tender (zoals hierboven) met 6 ventilatie-roosters langs beiden kanten.

Nummer van tender heb ik niet terug gevonden.

Mooi artikel in SJ 126 en 127  ;)
Titel: Re: condensatie tender
Bericht door: Huugooke op 11 november 2014, 10:34:30 AM
de uitleg met foto's kan je vinden in "Vapeur en Belgique II" en ook in "Stoom", van Phil Dambly.
Boeken die al lang op je boekenrek moesten staan, naast het kookboek van de Boerenbond.
En bij de onvergelijkbare Rixke Rail zal je het zeker vinden.

Ter informatie:
twee loc's deden dienst: de 27.002 en 003. Verschil was dat .002 tien radiatoren had en de .003 twaalf.
Radiatoren om de stoom terug te condenseren naar water.
Vervoerden verlofgangers tussen Kassel en Brussel Noord in 1945
Stelplaats Schaarbeek
In 1946 deden ze dienst in Kortrijk, Gent, Jette en Verviers
Info uit bovengenoemd boek.
Het model dat je hebt afgebeeld zou dus de 27.003 kunnen worden. Over de kleur is nogal wat discussie, maar grijs is denkelijk juist.
Titel: Re: condensatie tender
Bericht door: Huugooke op 11 november 2014, 10:52:07 AM
Als model had je de PIKO, maar dan uit de voormalige DDR, waar je de 27.002 van kan maken.
Alleen nog windleiplaten toevoegen en grijs spuiten.
Spijtig genoeg is de aandrijving op zijn minst onbetrouwbaar.
Titel: Re: condensatie tender
Bericht door: marc goovaerts op 11 november 2014, 10:56:52 AM
Citaat van: Huugooke op 11 november 2014, 10:52:07 AM
Spijtig genoeg is de aandrijving op zijn minst onbetrouwbaar.
Inderdaad, vooral de tandwielen op de aandrijvingsassen  :-\
Titel: Re: condensatie tender
Bericht door: raf op 11 november 2014, 11:04:07 AM
dus van deze marklin lok is de ombouw naar een belgische loc te doen
ik kan deze voor een klein bedrag over nemen omdat hij nog analoog is en dat is dus toppie voor mij daar ik analoog rij
ik dacht dat marklin daar ook een belgische versie voor uitgebracht had maar dat kon ik nergens vinden
wat de boeken aan gaat is dat ik een paar boeken heb maar waar liggen ze nu weer
ik ben echt niet te lui om te zoeken hoor maar soms zie je op het net door het bos de koeien niet meer staan want er is echt zoveel info dat ik vanaf gisteren reeds een uur of 8 aan het zoeken ben

groetjes en bedankt
Titel: Re: condensatie tender
Bericht door: Huugooke op 11 november 2014, 11:06:02 AM
Citaat van: marc goovaerts op 11 november 2014, 10:56:52 AM
Citaat van: Huugooke op 11 november 2014, 10:52:07 AM
Spijtig genoeg is de aandrijving op zijn minst onbetrouwbaar.
Inderdaad, vooral de tandwielen op de aandrijvingsassen  :-\
Die barsten open, een typisch verschijnsel voor de harde plastic (en niet alleen die uit de DDR :-) ) uit die tijd!
Plakken helpt niet, vervangen of laten repliceren ( 3D print?)
Titel: Re: condensatie tender
Bericht door: Huugooke op 11 november 2014, 11:13:19 AM
deze  gezien op ebay
http://www.benl.ebay.be/itm/MARKLIN-37172-VAPEUR-27003-FSR-SNCB-NMBS-TENDER-A-CONDENSATION-40002-DIGITAL-/351218221206?pt=LH_DefaultDomain_23&hash=item51c63cc096

en er zijn er nog wel wat
Titel: Re: condensatie tender
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 11 november 2014, 12:01:22 PM
zijn dat niet die tenders die werden gebruikt om vluchtelingen na de WOII vanuit Zwitserland naar Belgie terug te brengen, die onderweg niet mochten stoppen en waarvoor/door  die tenders werden gebruikt ?

Groeten Peter ;)
Titel: Re: condensatie tender
Bericht door: dgrr57 op 11 november 2014, 12:15:12 PM
Citaat van: dgrr57 op 11 november 2014, 10:33:26 AM
Nummer van tender heb ik niet terug gevonden.

Tender 40.001 voor 27.002 en tender 40.002 voor 27.003 (dankzij SJ 127)
Titel: Re: condensatie tender
Bericht door: marc goovaerts op 11 november 2014, 12:18:48 PM
Bedankt Patrick, daarmee zat ons vader dus wel juist...
Titel: Re: condensatie tender
Bericht door: dgrr57 op 11 november 2014, 12:18:59 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 11 november 2014, 12:01:22 PM
zijn dat niet die tenders die werden gebruikt om vluchtelingen na de WOII vanuit Zwitserland naar Belgie terug te brengen, die onderweg niet mochten stoppen en waarvoor/door  die tenders werden gebruikt ?

Groeten Peter ;)

Ze mochten wel stoppen maar Frankrijk weigerde water en kolen te geven. Dankzij de grote condenstender hadden ze water genoeg. Voor de kolen waren er enkele goederenwagen aangekoppeld (tussen locomotief en rijtuigen) (SJ 127)
Titel: Re: condensatie tender
Bericht door: raf op 11 november 2014, 12:36:03 PM
ja dat was dus wat ik bedoelde
ik wist dat ze ergens niet voor mochten stoppen maar dacht dat het oostenrijk was maar dan is het toch frankrijk geweest

@ hugo maar dit is een digitale en die ik op het oog heb is nog analoog
en is zo een 120 euro goedkoper en daar dan een electronische omschakelaar in van 10 euro heb ik een mooie machine voor weinig geld

die 37172 vind je met de 100 tegelijk
het enige waar ik ?? bij heb is dat het een analoge loc is en de verkoper geeft het nummer 37172 op
dat nummer is van de digitale loco
iemand enig idee van de nummer van de analoge versie

gr raf
Titel: Re: condensatie tender
Bericht door: Huugooke op 11 november 2014, 12:41:47 PM
Citaat van: raf op 11 november 2014, 12:36:03 PM

@ hugo maar dit is een digitale en die ik op het oog heb is nog analoog
en is zo een 120 euro goedkoper en daar dan een electronische omschakelaar in van 10 euro heb ik een mooie machine voor weinig geld

die 37172 vind je met de 100 tegelijk
het enige waar ik ?? bij heb is dat het een analoge loc is en de verkoper geeft het nummer 37172 op
dat nummer is van de digitale loco
iemand enig idee van de nummer van de analoge versie

gr raf
het was maar als voorbeeld van de schildering
Titel: Re: condensatie tender
Bericht door: bellejt op 11 november 2014, 12:47:06 PM
deleted
Titel: Re: condensatie tender
Bericht door: raf op 11 november 2014, 13:37:41 PM
wel das niet altijd waar want ik rij analoog digitaal met een eigen sturing en dan word die marklin zooi gek van dat signaal
dus er moet toch een analoge sturing in de loc komen

ik heb hier twee loco's rijden en met die digitale zooi waren die niet vooruit te branden
nu er dus een analoge sturing in zit lopen ze mooi mee met de rest
en met langzaam bedoel ik dus dat een slak ze kon in halen zo langzaam
het probleem ligt bij de 12 volt die op mijn baan staat en daar rijden dus die digitale loco's niet graag op want die willen 16 volt
gr raf 
Titel: Re: condensatie tender
Bericht door: bellejt op 11 november 2014, 13:56:30 PM
deleted wegens blijkbaar verkeerde topic gezet
Titel: Re: condensatie tender
Bericht door: raf op 11 november 2014, 14:04:23 PM
Johnny wat weet jij nu welke sturing de topic starter heeft

Ik ben met dit topic begonnen dus ik weet toch beter dan iemand anders welke sturing ik op/onder mijn baan gebruik

gr raf
Titel: Re: condensatie tender
Bericht door: dgrr57 op 11 november 2014, 14:37:34 PM
Citaat van: raf op 11 november 2014, 12:36:03 PM
die 37172 vind je met de 100 tegelijk
het enige waar ik ?? bij heb is dat het een analoge loc is en de verkoper geeft het nummer 37172 op
dat nummer is van de digitale loco
iemand enig idee van de nummer van de analoge versie

Volgens Traintamarre (http://traintamarre.tassignon.be/inventaire_H0/inventaire_H0_new.php?type=HLV#Type%2027) is er geen analogue versie bij Märklin. Wel bij Trix  ;)
Titel: Re: condensatie tender
Bericht door: raf op 11 november 2014, 15:00:24 PM
dus er is iets verkeerd met die loco mijn gedacht
het zou natuurlijk wel kunnen dat de verkoper een type 27 heeft genomen en daar om de een of andere reden een condens tender heeft achter gehangen.maar dan kloppen de leidingen op de loco voor geen meter

de koop maar niet laten doorgaan mijn gedacht
want dan zit ik met een shit loc die nergens bij past

gr raf
Titel: Re: condensatie tender
Bericht door: reeves op 11 november 2014, 19:12:53 PM
Raf, deze heb je ook nog:



(https://farm8.staticflickr.com/7556/15147251273_ce58b115c0.jpg)
Marklin 37172.001 zeer beperkte reeks

(https://farm6.staticflickr.com/5609/15580825599_a519ff2f8e.jpg)
Marklin 37172.001

(https://farm6.staticflickr.com/5603/15742967456_55a40ea676.jpg)
Marklin 37172.001


Groet Tom
Titel: Re: condensatie tender
Bericht door: raf op 11 november 2014, 19:27:28 PM
ja ik zag het
(https://az95169.vo.msecnd.net/images/consignment/37172.jpg)
dit is de 37172 maar wat is buiten de nummer het verschil

(http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSQleu4Sr4FTi0ZaVoWErJiNSROONCvUbq2rfrR_27Nu4PaT6cCKQ)
de nummer 37171 is niet de belgische versie van de loco zo blijkt
Titel: Re: condensatie tender
Bericht door: PeterC op 11 november 2014, 19:38:44 PM
Raf, als de binnenkant van de tender wil detailleren, weet ik nog enkele van die radiatoren staan:

(http://www.pctoytoy.be/2014/20141111_20.jpg)

;)
Titel: Re: condensatie tender
Bericht door: raf op 11 november 2014, 19:41:16 PM
ik zou al blij zijn dat ik de buiten kant op mijn baan heb rond rijden peter.
maar de verkoper haakt af nadat ik hem e rop gewezen had dat er sommige zaken aan zijn uitleg niet klopten

de loco zal wel weer eens opduiken een van de dagen .
want ik geef wel geld aan een machine maar dan moet het wel de juiste zijn en niet een samenraapsel van twee loco's

gr raf 
Titel: Re: condensatie tender
Bericht door: 3rail op 14 februari 2016, 13:02:22 PM
Even een oud draadje weer nieuw leven in blazen.

De condensatie tender was gemaakt om de loks ver in Rusland te kunnen laten rijden, dit is een water arm gebied.
Later heeft men ook in Zuid Afrika nog veel gebruik gemaakt van deze techniek.

(http://i289.photobucket.com/albums/ll235/borgers/br52vanrezijdemetcondens-1.jpg) (http://s289.photobucket.com/user/borgers/media/br52vanrezijdemetcondens-1.jpg.html)

(http://i289.photobucket.com/albums/ll235/borgers/52dubbeltractie.jpg) (http://s289.photobucket.com/user/borgers/media/52dubbeltractie.jpg.html)

(http://i289.photobucket.com/albums/ll235/borgers/br52metcondenstender-1.jpg) (http://s289.photobucket.com/user/borgers/media/br52metcondenstender-1.jpg.html)

(http://i289.photobucket.com/albums/ll235/borgers/br52inosnabruck.jpg) (http://s289.photobucket.com/user/borgers/media/br52inosnabruck.jpg.html)

Ik weet dat er 1 4 assige condens tender nog bestaat, deze staat in Neuenmarkt-Wirsberg in het museum.

(http://i1119.photobucket.com/albums/k624/brawa06/br52_0021_zpsgwgcs6is.jpg) (http://s1119.photobucket.com/user/brawa06/media/br52_0021_zpsgwgcs6is.jpg.html)

(http://i1119.photobucket.com/albums/k624/brawa06/br52_0011_zpsefbl4in9.jpg) (http://s1119.photobucket.com/user/brawa06/media/br52_0011_zpsefbl4in9.jpg.html)

(http://i1119.photobucket.com/albums/k624/brawa06/br52_0031_zpsyqqsvmj2.jpg) (http://s1119.photobucket.com/user/brawa06/media/br52_0031_zpsyqqsvmj2.jpg.html)

Zelf heb ik de 2 boven staande 37172.001.
Mooi is te zien dat ze allebei verschillend zijn. :)

Edward.
Titel: Re: condensatie tender
Bericht door: Frank_N op 14 februari 2016, 13:53:58 PM
Wat ik me afvraag is hoe men bij zo,n lok onderdruk in de vuurkast krijgt zonder stoom....
Zit er een mogelijk een soort mechanische aanjager onder de schoorsteen?
Of werd/word daar toch een klein beetje stoom voor gebruikt?

Op de derde foto is rechts tegen de rookkast iets rond's te zien :-\
Titel: Re: condensatie tender
Bericht door: 3rail op 14 februari 2016, 14:38:25 PM
De schelp naast de schoorsteen trekt de rook en stoom aan de drukt deze naar de condens tender.
Ja er is stoom voor nodig, maar de lok word als ze stil staat als een gewone stoomlok op gestookt met kolen.

Er komt dus vanzelf druk in de ketel, ook is het zo dat als de lok stil staat het condens circuit ook stil staat.
Tijdens het rijden is deze dus ook uit te schakelen door de turbo naast de schoorsteen uit te zetten.

Je ziet dan ook bij de foto's dat er gewoon rook uit de schoorsteen komt, tijdens het rijden en met de condens
vorming aan word de schoorsteen gebruikt om lucht aan te trekken.

Er word dus door de turbo aan de zijkant een onder druk gecreëerd.

Edward.
Titel: Re: condensatie tender
Bericht door: raf op 17 december 2016, 10:20:08 AM
de condensatie loc is binnen en hij rijd perfect zijn rondjes
het heeft een 4 tal ronden geduurd voor hij helemaal los was maar dat kan aan de olie gelegen hebben die wat dik geworden was
de loco kan analoog rijden en dan draaien zelfs de ventilatoren mee wat mooi is om te zien
het is een duitse versie geworden want een belgische is zo zeldzaam
maar ik zou de loc willen over spuiten en dat zou dan grijs moet worden
maar nu welk grijs en dan bedoel ik niet het fotoshoot grijs want dat is veel te licht

foto komt straks