Hallo,
Ik ben net de trotse eigenaar geworden van 2 set I11 rijtuigen van LSM (43055+43053).
Wat mij wel opviel toen ze hun eerste rondjes reden dat sommige rijtuigen ontspoorden, na alle voor de hand liggende zaken te hebben nagekeken zoals de buffers, de ingekorte slangen, de haakkoppeling de slang aan de zijkant van het rijtuig, blijkt nu dat de blokkage in het kortkoppelingmechanisme zelf zit.
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Of mogelijk een oplossing hiervoor.
Thx.
Welke koppeling gebruik je hiervoor?
Ik heb met de Fl* kortkoppelingen in het begin ook problemen gehad, deze langs beide kanten niet helemaal tot het einde steken maar één stukje terug was hiervoor de oplossing..
Mvg 8)
Hoi Ward
Ik gebruik idd ook de FL.... profikoppelingen, is goede tip, maar heb ik ook al geprobeerd zonder succes, ze blijven iets langer ontrack maar uiteindelijk ontsporen ze toch.
Te weten dat dit de enige 5 van de 45 rijtuigen zijn die hier een probleem mee hebben. De stuurstandwagen is de enige uit de set die hier geen last van heeft.
Ik was ook trotse eigenaar van set 43053 en 43054.
Van de 6 wagens liepen er bij 5 het koppelingsmechanischme vast, incl het stuurstandrijtuig. Ook alles geprobeerd en niets hielp.
Uiteindelijk met de twee sets terug naar de winkelier en daar getest, zelfde problemen.
De winkelier heeft twee andere set uit de kast getrokken en precies het zelfde resultaat. Heb mijn sets ingeleverd en mijn geld terug gekregen.
Erg jammer want het zijn schitterende rijtuigen.
Is het een nieuwe serie dan ? Dat het nu pas boven komt drijven hier ?
Martijn
Ja, zijn de nieuwe sets die Lsmodels op 17-07-2014 heeft aangekondigd op hun site. Met als levering 10/2014.
ik dacht verwijzend naar Beneluxsp. dat het inderdaad om nieuwe sets moest gaan, ik weet van geen problemen met de oude sets !
Groeten Peter ;)
PS trouwens nog iemand die die nieuwe sets aangekocht en al geprobeerd heeft ? Ik dacht ze mij ook aan te schaffen, misschien toch maar wachten ,
Ik zou even wachten, of voor aankoop de wagens eerst testen.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28516.msg3221505384/topicseen.html#msg3221505384
De link naar beneluxspoor.
Probleem zit hem dus blijkbaar bij de nieuwe sets, dus daar moeten ze toch iets aan verandert hebben..
Jammer, LS brengt knap en waarheidsgetrouw materiaal voor de belgische modelspoorder..
Benieuwd wat de oplossing zal zijn..
@doomslu Luc, misschien dat MSM eens informeert bij LS models, ze hebben alvast er voordeel bij als ze duidelijkheid scheppen via een vakblad ? Of wat ze van plan zijn met de geleverde rijtuigen( en degenen die nog te koop aangeboden worden ?
Groeten Peter ;)
Als dit een structureel probleem is met de rijtuigen, alles terug naar Lsmodels en ze zorgen er maar voor dat de zaak in orde is.
Opnieuw uitleveren en dan kunnen we de zaak nog eens aan de tand voelen of het is opgelost. Daarvoor wil ik nog wel tijd vrij maken om bij de winkelier het te gaan bekijken. Als de zaken in orde zijn ben ik zeker genegen om de rijtuigen opnieuw aan te kopen.
vandaag in onze club clublid gevraagd zijn I11'en mee te brengen ten einde de proef op de som nemen of zijn wagons (wel set 43055) van de nieuwe reeks kortkoppelingen werken/reageren net als andere kortkoppelingen, kunnen heel vlot over en weer gaan.
Wagons hebben om en bij de 300 meter gereden door korte en lange peco wissels, wel hier grote bochten, wagons ontspoorden niet en gaven totaal geen problemen, noch ontsporingen, hebben ze enkel laten rijden achter een reeks 11, de set met daaraan geheel een benelux-stel van LSM dus er hingen 10 wagons achter.
Vreemd, dit geeft aan dat niet alle set die problemen kennen en niet ontsporen en geen slechte kortkoppelingsmechaniek bezitten
Groeten Peter ;)
PS we deden enkel de test getrokken ! Maar ik denk met de loc achteraan ook geen problemen zouden geweest zijn !
Ik weet het verder ook niet.
Zal morgen of zaterdag de winkelier eens bellen waar ik mijn twee sets heb gekocht en terug heb ingeleverd. Hij zou contact opnemen met Lsmodels.
In zijn winkel waren 3 sets aanwezig die niet in orde waren.
De sets koop ik alleen maar opnieuw als ik ze met eigen ogen heb zien rijden en ze dus goed zijn.
Hallo medespoorders,
Ik moet wel zeggen dat ik op relatief kleine boogstralen rijd.
Volgens mij ligt het aan het sleepstuk (gedeelte dat beweegt en waar de koppeling in klikt)
Het is vanuit de middenstand van het sleepstuk dat de koppeling problemen geeft, bij een geduwde trein zijn er merkbaar minder ontsporingen.
Als ik vergelijk met andere producten van LS Models, M6, I2, NS,... enkel problemen bij de I11 rijtuigen
Het vervangen van het kortkoppelingssysteem is geen sinicure, er gaat vast en zeker iets sneuvelen.
Voor de centen die we ervoor betalen mag het uiteraard wel perfect werken, we spreken hier toch wel over een uitgave van om en beide €400.
(stuurstandset+decoder en aanvullende set)
Is geef ze echter niet graag terug, want de eerste series was ik al ontlopen en aangezien dit een rerun is bestaat de kans dat de I11 rijtuigen niet meer in herproductie komen.
Ik vind het wel een goed idee om een poll te doen via het Modelspoormagazine om samen met de fabrikant dit probleem te ondervangen.
Spoorse groetjes
Yf Johan
Vandaag de winkelier gesproken en er was weer een koper terug gekomen met de zelfde problemen. Andere set geprobeerd, zelfde euvel.
Alle sets in de winkel zijn door Lsmodels opgehaald.
Nu afwachten wat er gaat gebeuren.
Citaat van: dion op 07 november 2014, 00:34:27 AM
Ik weet het verder ook niet.
Hij zou contact opnemen met LS
Dion nog iets gehoord ?
Groeten Peter ;)
Hallo Peter,
Verder nog niets gehoord.
Zoals aangegeven alleen de winkelier gesproken afgelopen modeltreinbeurs in Houten en die heeft gezegd dat al bij hem aanwezige sets zijn opgehaald door Lsmodels.
Ik zou naar ongeveer een week of 3 nogmaals contact opnemen.
Beide set met enig pijn in het hart terug binnen geleverd bij MTP te St. Niklaas.
Zouden inmiddels al 21 medespoorders dit probleem hebben, sets gaan terug naar LsModels.
Volgens tufken ;) zouden binnen een viertal weken de nieuw geproduceerde sets al binnenkomen.
Y Johan
vreemd dat ze dan toch allemaal niet dezelfde mankementen hebben, wou er mij ook aanschaffen,toch maar gewacht ! :-\
Groeten Peter ;)
Ik heb er geen last van. Momenteel geen rondjes of baan maar wel 5 meter enkelspoor gehad met scherpe bochten en stijgingen. Gaf geen enkel probleem in duw en trek. (is wel stuurstandset)
Cedric,wat is je nr van die set? ::)
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 21 november 2014, 23:44:26 PM
Cedric,wat is je nr van die set? ::)
Wel Peter, dezelfde nummer als in de eerste post: 43 053
Er zijn dus toch meerdere klachten binnen gekomen, met afwijkingen die toch om het kortkoppelings mechanischme gaan.
Dat er nieuwe sets aankomen is mij ook mede gedeeld.
Citaat van: trainboattools op 21 november 2014, 21:36:19 PM
Beide set met enig pijn in het hart terug binnen geleverd bij MTP te St. Niklaas.
Zouden inmiddels al 21 medespoorders dit probleem hebben, sets gaan terug naar LsModels.
Volgens tufken ;) zouden binnen een viertal weken de nieuw geproduceerde sets al binnenkomen.
Y Johan
Al iets vernomen Y Johan?
De winkelier waar ik de sets had gekocht gisteren gebeld, hij had nog geen nieuwe sets binnen gekregen.
Gisteren bij de winkelier geweest en navraag gedaan. Hij had nog steeds niets vernomen wat betreft nieuw uitgeleverde sets.
LSM kennende kan het nog lang duren
Heb voor de ontbrekende bufferplaat van mijn reeks 11 (Benelux) meer dan 8 maanden moeten wachten, en toen ze eindelijk geleverd werd moest ik er nog voor betalen ook.
Een oplossing kan zijn de koppelingen te vervangen door Kadee koppelingen,
en dan experimenteren met de twee verschillende lengtes, je hebt bij Kadee
Keuze uit drie lengtes, de korste zou ik zowieso niet gebruiken, maar de langste en
middelste maat zou normaal geen problemen geven denk ik.
Geert
Ik heb de mijne ook binnen gedaan de eerste helft van deze maand, de dag erna gingen ze opgehaald worden.
Bedoeling was dat ze toch tegen januari terug zouden zijn, maar ja... ::)
Duurt blijkbaar altijd wat langer bij Lsmodels. :(
Ik wacht nu eerst af wat de nieuwheden van 2015 gaan brengen. Als daar weinig voor mij bij zit dan zal ik nog eens naar deze wagens gaan kijken, als ze dan verkrijgbaar zijn.
jammer ondanks het realiseren van prachtige creaties dat je je niet aan je eigen beloften kunt houden, zou het dan niet veel leuker zijn dat de veel te korte datum van tegemoetkomingen niet gegeven worden er werk gemaakt wordt iedereen op een aanvaardbare tijdsduur tevreden te stellen !
Wat LS Models als excuses kan inbrengen dat niet alle set en setnr's getroffen zijn door deze toch vervelende mankementen, ik ken er die GOED WERKENDEsets bezitten en uiterst tevreden zijn ! Trouwens ik had ze mij ook graag aangeschaft ! Ik hoop trouwens ondanks de tegenslag, je dat niet aan je hart laat komen en er een ongelooflijk Nieuw jaar van maakt !
Groeten Peter ;)
Een nieuw jaar dus nieuwe kansen.
Ik focus mij nu eerst op de nieuwheden van 2015 en kijk of daar wat bij zit wat voor mij bruikbaar is. Dat is dus ook wat mij betreft het nadeel voor Lsmodels er komt weer zat nieuws aan.
Het zijn schitterende wagens en zou ze graag aan mijn collectie toevoegen. Ik heb ze ook nog niet afgeschreven maar wacht even af, ook al zouden ze van de week opnieuw er zijn.
volgens mij heeft degene die alles een beetje moet bijwerken gister/vandaag ??? ::) :P :-[ :-\ :-X ook aan de drank gezeten, dus door hoofdpijn misschien de opgegeven tijd iets naar achteren schuiven ! ;)
Tot hiertoe nog geen nieuws wanneer de nieuwe sets uitgeleverd gaan worden.
Je bent wel leuk €400 armer en je hebt er niets voor in de plaats dan wel een vage belofte dat de sets in december uitgeleverd gingen worden.
Waar gaat het heen?
Leve de handelaars die met smoesjes over de brug komen om hun eigen vel te redden, je kan ze helaas bijna allemaal al over dezelfde kam scheren.
En wat doen wij? De goedgelovige snulletjes!!! Maar braafjes wachten tot alles op zijn pootjes komt?
Schande, een regelrechte schande is het. Ik besteed ongeveer per jaar zoeen €2000 -€2500 per jaar aan mijn modelspoorhobby verdeelt over 4 favoriete winkels en als dank word ik van het kastje naar de muur gestuurd.
Ik durf wedden dat er weinige modelspoorders hun mond durven opentrekken en op hun strepen willen gaan staan als het om correcte service en consumentenrecht gaat. >:( >:( >:( >:( >:(
Johan, inderdaad sneu voor jou en waarschijnlijk vele anderen, ik denk dat ook vele handelaars bijzonder geambeteerd zitten met geheel die situatie, maar er zijn er die toch hun geld terug gegeven hebben;
Ik was van plan ze mij ook aan te schaffen, ik bezit er een 12 tal uit de eerdere reeks, echte kunstwerkjes, trouwens die laatste ook, maar vreemd dat niet al die sets dat hebben, ik weet(via een clublid ; we hebben ze getest) dat ze eigenaardig genoeg niet allemaal die gebreken vertonen !
Verder bijzonder vervelend is dat jij je geld gespendeerd hebt en uiteindelijk met lege handen en een hoop beloften die tot nu toe (zoals gebruikelijk)op je honger blijft zitten.
Uiteindelijk zou eigenlijk je verkoper spontaan je geld moeten teruggeven, maar ja uit hun standpunt is elke koper die zijn geld terugkrijgt misschien een verloren klant, die mogelijk met datzelfde geld misschien el eens iets anders en elders zou kunnen kopen ! Misschien zou jij in hun plaats(handelaars) wel eens hetzelfde doen, maar ja dat dient iedereen voor zichzelf uit te maken!
Persoonlijk werk ik in de groot distributie en is onze slogan niet tevreden je geld terug, je gelooft niet wat mensen allemaal doen om hun geld al dan niet terecht terug te krijgen.
Groeten Peter ;)
Misschien is dat eens een idee om een blad (MSM)hier over eens wat te schrijven, want on- en rechtstreeks zorgen zij ervoor of een model slaagt/mislukt en goed verkoopt/of niet verkoopt ,anderzijds hun "morele plicht" hun klanten(lezers) bij te staan bij wan- en andere praktijken,misbruiken of dingen die fout gaan/beginnen te lopen !
Groeten Peter ;)
Citaat van: trainboattools op 14 januari 2015, 22:30:53 PM
Tot hiertoe nog geen nieuws wanneer de nieuwe sets uitgeleverd gaan worden.
Je bent wel leuk €400 armer en je hebt er niets voor in de plaats dan wel een vage belofte dat de sets in december uitgeleverd gingen worden.
Waar gaat het heen?
Leve de handelaars die met smoesjes over de brug komen om hun eigen vel te redden, je kan ze helaas bijna allemaal al over dezelfde kam scheren.
En wat doen wij? De goedgelovige snulletjes!!! Maar braafjes wachten tot alles op zijn pootjes komt?
Schande, een regelrechte schande is het. Ik besteed ongeveer per jaar zoeen €2000 -€2500 per jaar aan mijn modelspoorhobby verdeelt over 4 favoriete winkels en als dank word ik van het kastje naar de muur gestuurd.
Ik durf wedden dat er weinige modelspoorders hun mond durven opentrekken en op hun strepen willen gaan staan als het om correcte service en consumentenrecht gaat. >:( >:( >:( >:( >:(
+1!
Ik sta er nog steeds van verbaasd hoe hier soms over 3- à 400€ gesproken wordt alsof het niets is,
terwijl sommigen gaan staken om 1 of 2€ per uur meer te verdienen,
of de heisa die er gemaakt wordt als de benzine een paar centjes opslaat...
en dat geldt niet enkel voor het hierboven vermelde merk.
Ooit wordt hier een draadje geopend "In de tijd toen er nog modelspoor bestond" of "Toen het nog betaalbaar was"
:(
Ja, inderdaad, sommige bedragen voor modellen zijn niet mis.
Maar alles is relatief natuurlijk.
Gisteren stonden we even te schuilen aan de vernieuwde winkel van Delvaux (handtassen) op de Komedieplaats in Antwerpen.
Handtassen van 22000 euro (nee geen tikfoutje, maar tweeentwintig duizend EURO) en meer is daar niet abnormaal blijkbaar.
De goedkoopste was 6800 euro.
Dus wat wij duur vinden is voor anderen blijkbaar ::) ::) ::) ::)
Maar om bij onze hobby te blijven. Het is ook een zaak van prioriteiten.
Mijn wagen, een Peugeot 307 is 12 jaar oud (nog steeds perfekte staat) en dit terwijl sommigen hier daar ook een hoop aan spenderen (hun goed recht natuurlijk)
[ buiten topic-onderwerp: aan Peter: over "spenderen" gesproken: indien uw Peugeotje een diesel zou zijn, mag je ermee vanaf 2016 niet meer in de Stad Antwerpen. Dus, ondanks het bezit van een nog prima oudere auto, zou je moeten "spenderen" aan een nieuwe ... ]
Ben ik blij dat ik mijn geld heb terug gevragen en dit ook netjes heb gekregen. En inderdaad nu kan ik het evt. ergens anders besteden. Dit is eigenlijk niet wat ik wil, ik wilde (goed werkende) sets.
Citaat van: Herwig op 15 januari 2015, 13:43:02 PM
indien uw Peugeotje een diesel zou zijn
ik rijd met dezelfde wagen 307 SW weliswaar niet zo oud,mogelijks rijd jij met een VVVVVVVVVVVVVVVVVVVVEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEELLLLLLLLLLLLLLLLLL GROTERE wagen maar dat geeft jou nog niet het recht op die wagen neer te kijken !
Groeten Peter
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 15 januari 2015, 17:10:30 PM
Citaat van: Herwig op 15 januari 2015, 13:43:02 PM
indien uw Peugeotje een diesel zou zijn
ik rijd met dezelfde wagen 307 SW weliswaar niet zo oud,mogelijks rijd jij met een VVVVVVVVVVVVVVVVVVVVEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEELLLLLLLLLLLLLLLLLL GROTERE wagen maar dat geeft jou nog niet het recht op die wagen neer te kijken !
Groeten Peter
Peter ik denk dat je het verkeerd verstaan hebt , Herwig bedoeld eigenlijk dat zelfs al heb je een oudere kleine diesel , je in 2016 antwerpen stad niet meer in mag , en je waarschijnlijk uw zuurverdiende centen aan een nieuwe moet uitgeven , zelfs al is de oude nog goed, dit enkel omdat ermee nog naar de stad zou willen
Laten we verder dit draadje maar niet vervuilen
Het gaat hier eigenlijk over een set LsM I11 waarbij koppelingsproblemen zijn , die duur is en de fabrikant ze laat wachten op vervangsets of oplossing ;)
ik heb ze verkocht en de M6 in de plaats gekocht.Ben ik blij.Enkel nog wachten op de beloofde verlichtingssets.Maar voorlopig dus nog vermogen gespaard alhoewel de preisers in het donker moeten reizen :)
als je geen reaktie kreeg ,waren de jouwe mogelijks goeie, anders had je zeker al een reaktie gekregen ! ::) :-\
Groeten Peter ;)
[ aan Peter 1 en ook Peter 2: buiten topic:
"Misschien toch geld moeten spenderen aan (nieuwere) auto's ten gevolge van een stedelijk milieubeleid":
'k Zelf rij (nog tot nader order) graag met m'n diesel van nog maar 17 jaar oud met slechts 284.000 km op de teller.
Zoals Peter 1 over zijn Peugeot beweert, zou ook ik het zonde vinden om binnen enkele maanden geld te moeten spenderen aan
een jongere auto. In plaats van te spenderen aan leukere hobbyzaken, zoals bijvoorbeeld H0-dingen.
En de uitdrukking "Peugeotje" komt gewoon van Wim Sonneveld-zaliger, uit zijn "hit" "Margotje" .
Met beste groeten... ]
## en dat "Margotje" van Sonneveld kwam met haar "Peugeotje " , volgens het liedje, uit ... Madurodam: dus toch nog een connectie met modelbouw.
Even opfrissen, het gaat hier nog steeds over slechte koppelingen...
Heb al eerder aangehaald om even een setje kadee koppelingen te
installeren en proef te rijden !
Al iemand gedaan ?
En inderdaad als je 3 a 400 euro moet neertellen voor een setje
dan vraag ik me af waarom je dit doet... Als niemand deze koopt,
is er ook geen hype, en gaan de prijzen sowieso naar beneden !
Is net hetzelfde als de Beurs... Vraag en aanbod bepalen de koers....
Geert
Waarschijnlijk heeft iedereen deze sets op voorhand besteld, en zo ... Ik,had ook problemen met bepaalde kortkoppelingen uit de tijd van de samenwerking met Heris. Die heb ik na enig testen kunnen oplossen door glijstroken in de rijtuigen aan te brengen, maar ... Ik heb ze allemaal tweedehands gekocht. Bij eerstehands zou het wel mogen in orde zijn. Dus ... Niet ok, terug naar de winkel/leverancier: doe je toch ook met andere producten?
Het grote probleem van deze tijd zijn de beperkte oplagen van een bepaald model.
Het is op tijd bestellen of ernaast grijpen.
Hier blijkt LS Models idd een specialist in te zijn, en of de aangekondigde rerun er daadwerkelijk ook komt heb je het raden naar.
Vroeger ben ik begonnen met Fleischmann, een goed dik gevuld cataloog met een een beperkt jaarlijks verloop aan modellen.
Dus aanduiden wat je graag had en je kon een budget opstellen voor het komende jaar.
Nu is het veel moeilijker, je moet je soms echt in nesten werken, om dat model waar je al zo lang van droomt niet voorbij te laten schieten!
Denk ik aan Van Biervliet, die kennen er inmiddels ook wat van, LS Models hopeloos, de nieuwe rangeerlocs van Piko op=op.
Op jaarbasis kan ik wel een mooi bedrag spenderen aan mijn modelspoor maar als alles op een hoopje komt kan ik ook niet meer volgen en moet ik noodgedwongen zaken laten schieten. Kwestie van nog brood op tafel te kunnen zetten.
Van de 2 sets heb ik nog steeds niets vernomen, zal onze brave vriend in St. Niklaas nog eens aan zijne pels zitten!!
We zijn immers weeral ruim 11 weken verder...
Johan, wees gerust van die Piko wanneer die goed verkoopt zullen nog andere nr's volgen vooral dat dit een Belg.model is die niet direct uit een ander buitenland model kan worden gefabriceerd, ik wacht trouwens voor een tijdperk V loc !
Groeten Peter ;)
Er komt schot in de zaak!
Na een telefoontje met MTP zouden de sets volgende week her-uitgeleverd worden.
Ben eens benieuwd.
Yf Johan
Ik ook. ;D
Ga in ieder geval, ook al zouden ze volgende week uitkomen, nu niet over tot aankoop van de sets. Wacht wel eerst de reacties af en dan zie ik wel, er komen dit jaar enkel mooie zaken uit van andere fabrikanten.
En Yf Johan,
Zijn de sets uitgeleverd en heb je ze thuis?
Dan gaarne een berichtje hoe het met het koppelings mechanisme is.
Daarstraks de 2 nieuwe sets (43053+43055) in ontvangst mogen nemen bij MTP te St. Niklaas.
Alvast de koppelingen met de hand geprobeerd en tot hiertoe ziet alles er positief uit!
Straks de functiedecoder in het stuurstandrijtuig en koppelingen monteren op de zes rijtuigen en dan testen, zeer grondig testen!!!
Ik houd jullie op de hoogte.
Y.
Zoals beloofd, mijn bevindingen.
En ze zijn positief!!
Geen ontsporingen op mijn tijdelijke baan, Fleischmann profi-rail R1 boogstraal 356.5mm+varia aan wissels
Om alles wat op te vrolijken foto's en een filmpjes...
(https://farm9.staticflickr.com/8577/16616284675_2ad2beb1f5_k.jpg) (https://flic.kr/p/rjjNwP)DSC07019 (https://flic.kr/p/rjjNwP) by Trainboattools (https://www.flickr.com/people/127463236@N08/), on Flickr
(https://farm9.staticflickr.com/8603/15994116594_e8613e5786_k.jpg) (https://flic.kr/p/qnm2CW)DSC07014 (https://flic.kr/p/qnm2CW) by Trainboattools (https://www.flickr.com/people/127463236@N08/), on Flickr
(https://farm9.staticflickr.com/8604/16615188191_3a12447367_k.jpg) (https://flic.kr/p/rjebzV)DSC07042 (https://flic.kr/p/rjebzV) by Trainboattools (https://www.flickr.com/people/127463236@N08/), on Flickr
En enkele filmpjes om te laten zien dat de rijtuigen het deze keer wel prima doen.
Op mijn voorlopige baan rijden ze als TEST rond op de kleinste boogstraal van Fleischmann namelijk de R1 met boogstraal 356.5mm.
Deze is niet de meest elegante en rijtuigvriendelijke boogstraal, maar op deze tijdelijke opstelling kan het niet anders.
De vorige sets haalde zelf de eerste bocht niet, laat staan de wissels.
(De meeste rijtuigen van LS Models en ROCO, BRAWA kunnen niet samen rijden op boogstraal R1 en R2.
Ze zijn in hun 1:87 te lang en botsen tegen elkaar, Fleischmann maakt de meeste rijtuigen (de lengte dan) op schaal 1:100 en deze geven dan uiteraard geen problemen bij de boogstralen R1 en R2.)
@Dion : Na intensief testen doen ze wat ze moeten doen, mooi zijn en op spoor blijven.
Als je budget het toelaat zou ik ze kopen.(Let op bij het openen van het stuurstandrijtuig, dit is een ellendig ding waar snel iets aan stuk gaat (weet ik van de vorige keer). Ik heb een fotoreportage gemaakt op flickr van de I11 stuurstandwagen, als iemand zicht hiervoor interesseert maak ik nog een topic hiervan.
https://flic.kr/p/rh4ktJ
https://flic.kr/p/rjfTBT
https://flic.kr/p/r2QLBd
Veel plezier!
Yf J.
Moet je een functie decoder in deze rijtuigen inbouwen? Zonder decoder branden de front/sluit lichten niet?
Alleen als je het stuurstandrijtuig op een digitale baan wil laten rijden.
Analoog geen probleem, perfect wissel met de rijrichting
Digitaal gaat het hele lichtorgel aan en soms knipperen de witte en rode lichten afzonderlijk. Dus een (functie)decoder is dan wel nodig.
In de andere kan je een funcite decoder inbouwen als je binnenverlichting afzonderlijk (of in groep) wil schakelen.
Ok, bedankt voor de info Suske.
Rij digitaal (AC), zal dus ook een decoder moeten laten inbouwen.
Johan,
Zie aan de filmpjes dat je de wagens goed aan de tand hebt gevoeld. Ook de loc die ervoor hangt ziet er goed uit.
Of ik tot aankoop over ga weet ik nog niet, dit is afhankelijk van andere zaken die ik op het oog heb.
Citaat van: trainboattools op 22 februari 2015, 23:13:08 PM
En enkele filmpjes om te laten zien dat de rijtuigen het deze keer wel prima doen.
Op mijn voorlopige baan rijden ze als TEST rond op de kleinste boogstraal van Fleischmann namelijk de R1 met boogstraal 356.5mm.
(De meeste rijtuigen van LS Models en ROCO, BRAWA kunnen niet samen rijden op boogstraal R1 en R2.
Ze zijn in hun 1:87 te lang en botsen tegen elkaar, Fleischmann maakt de meeste rijtuigen (de lengte dan) op schaal 1:100 en deze geven dan uiteraard geen problemen bij de boogstralen R1 en R2.)
Ik ben geen voorstander van dit soort bochten, maar om te weten of je materieel nu degelijk rijdt, dan is er geen betere manier om het te testen.
Je kan trouwens pas met 1:87 rijtuigen mekaar passeren in bochten die minimaal R3 en R4 zijn, R3 en R2 raakt mekaar nog. ;)
Groet,
Olivier
Citaat van: NielsVV op 23 februari 2015, 14:56:22 PM
Ok, bedankt voor de info Suske.
Rij digitaal (AC), zal dus ook een decoder moeten laten inbouwen.
Niels,
AC heeft standaard een decoder.
Mvg
Citaat van: ward op 23 februari 2015, 16:01:01 PM
Citaat van: NielsVV op 23 februari 2015, 14:56:22 PM
Ok, bedankt voor de info Suske.
Rij digitaal (AC), zal dus ook een decoder moeten laten inbouwen.
Niels,
AC heeft standaard een decoder.
Mvg
Yes! 8)
Dus kan direct uit de doos de verlichting schakelen?
Citaat van: NielsVV op 23 februari 2015, 16:07:34 PM
Citaat van: ward op 23 februari 2015, 16:01:01 PM
Citaat van: NielsVV op 23 februari 2015, 14:56:22 PM
Ok, bedankt voor de info Suske.
Rij digitaal (AC), zal dus ook een decoder moeten laten inbouwen.
Niels,
AC heeft standaard een decoder.
Mvg
Yes! 8)
Dus kan direct uit de doos de verlichting schakelen?
Als er standaard een decoder in zit dan lijkt het me logisch van wel.
Zit standaard op adres 3 ;)
Citaat van: OlivierV op 23 februari 2015, 15:24:33 PM
... bochten die minimaal R3 en R4 zijn, R3 en R2 raakt mekaar nog...
Praat nu toch eens over de effectieve straal van een bocht in plaats van altijd met die referenties die voor geen enkel merk hetzelfde zijn. 8) ::)
Tja de boogstralen zijn louter een referentie om een gevoel te geven van grootte, ik werk op mijn grote baan (bijna in opbouw) met de flexibele profi-rails waar je een mooie ruime bocht mee kan creëren.
Denk maar als voorbeeld aan de baan van ERVIN.
Aangezien ik al voor de tweede keer verbannen ben uit een ruimte voor de opbouw van mijn baan (kinderen hé ;)), start ik nu definitief op zolder.
Waar ik iets uitgewerkt heb van 7.5Mx3M, heb ik ook nodig om bvb. mijn ICE van ruim 2.5M tot zijn recht te laten komen.
Y.
Citaat van: SuSke op 23 februari 2015, 16:38:14 PM
Citaat van: OlivierV op 23 februari 2015, 15:24:33 PM
... bochten die minimaal R3 en R4 zijn, R3 en R2 raakt mekaar nog...
Praat nu toch eens over de effectieve straal van een bocht in plaats van altijd met die referenties die voor geen enkel merk hetzelfde zijn. 8) ::)
R3 = 47, ne klets cm
R4 = 53, ne klets cm
Toch bij Roco en Fleischmann.
Citaat van: NielsVV op 23 februari 2015, 16:07:34 PM
Citaat van: ward op 23 februari 2015, 16:01:01 PM
Citaat van: NielsVV op 23 februari 2015, 14:56:22 PM
Ok, bedankt voor de info Suske.
Rij digitaal (AC), zal dus ook een decoder moeten laten inbouwen.
Niels,
AC heeft standaard een decoder.
Mvg
Yes! 8)
Dus kan direct uit de doos de verlichting schakelen?
Doos uit, sporen op, adres 3 instellen en je kan de verlichting schakelen..
Dat is ook, naast de sleper, de reden dat de meeste AC modellen duurder zijn als DC..
Binnenverlichting inbouwen is trouwens ook heel simpel, enkel wat voorzichtig zijn met de kast te openen zoals aangehaald..
Mvg
Bedankt Ward voor de extra info. Nu enkel nog een 'nieuwe' set zien te vinden in AC. Bij MTP zijn ze al uitverkocht en worden niet meer verwacht voor september/oktober.
Kan je visueel een verschil zien tussen de 'oude' en de nieuwe sets?
Als het goed is niet, anders was er vorige keer iets niet in orde (of deze keer) ;)
Maar ik kan het niet vergelijken, ik heb alleen een stam van de vorige reeks die wondermooi bolt, getrokken en geduwd 8)
ik dacht dat het verschil lag dat de eerste reeks de wagons waren van toen ze uitgeleverd werden en de set nu de wagons zijn die nu rondrijden, het verschil dacht ik is een antenne op het dak, vooraan stuurrijtuig een tweede (embleem) B, ik dacht dat ward hier al eens het verschil ergens postte!
Groeten Peter ;)
Juist peter,
Kleine aanpassingen aan het hedendaagse tijdperk.
Verschil tussen de eerste en tweede uitlevering van de herproductie zal je niet zien.
Mvg,
Ward
Niels je heb opnieuw een pm ;D
Na enig beraad over wat te kopen of te bestellen, heb ik toch de keuze gemaakt om morgen terug naar de winkelier te gaan om de sets opnieuw te bekijken.
De set met het stuurstandrijtuig had de winkelier niet meer dus ga voor de set 43054 en 43055. Ik voel ze eerst goed aan de tand bij de winkelier voordat ze worden gekocht.
Vind het toch te jammer om ze te laten lopen want zijn erg mooie modelen, maar ze moeten wel goed zijn.
Ga zelf morgen ook achter mijn set. Hoe kan je deze ter plekke testen? Volstaat het om de koppeling vast te nemen en deze wat links/rechts te bewegen en voelen ofdat je ergens weerstand voelt? Ik kan deze set thuis nog niet testen, want mijn baan is nog in opbouw.
Citaat van: NielsVV op 27 februari 2015, 17:58:23 PM
Hoe kan je deze ter plekke testen?
Een treinwinkel die zichzelf een beetje respecteert heeft op zijn minst een test-ovaaltje liggen!
en een loc om te trekken/duwen zullen ze ook wel ergens in een schuif liggen hebben zeker...
;)
Bij mij kwam het euvel pas naar boven toen de wagens waren gekoppeld en ik er mee wilde gaan rijden.
Bij aankoop heb ik de koppelingsschacht ook handmatig getest en die werkt goed, geen enkele weerstand te voelen.
Net de sets gekocht bij Treinshop Olaerts, waren wel 9 euro duurder dan de vorige keer. Heb gekozen voor de sets 43054 en 43055, set 43053 was niet aanwezig(wel in wisselstroom).
De eerste test op de baan bij Olaerts waren zeer positief :D, nu nog op mijn baan gaan test.
Dion, je hebt een pm.
Niels, dank je voor je berichtje.
Vraagje.
Ik zie dat veel van jullie met de zelfde loc voor deze wagens rijden. Nu beschik ik niet over deze loc, maar wel over een serie 15 van Olaerts.
Is dit ook voorgekomen in de werkelijkheid?
Heb zelf weinig idee over gebruikte trein samenstellingen van de NMBS.
Citaat van: dion op 01 maart 2015, 12:57:36 PM
Vraagje.
Ik zie dat veel van jullie met de zelfde loc voor deze wagens rijden. Nu beschik ik niet over deze loc, maar wel over een serie 15 van Olaerts.
Is dit ook voorgekomen in de werkelijkheid?
Heb zelf weinig idee over gebruikte trein samenstellingen van de NMBS.
Ik heb er een 18(2) voorhangen, meeste hebben hier een 13 ervoor hangen.
Een 18(1) kan ook, maar ik weet niet of een HLE 15 ervoor heeft gereden ooit.
Welke ik zeker weet welke deze sleep getrokken hebben: HLE 13, 18(1), 18(2)
Bij deze laatste konden ze ook als Trek-Duw rijden, dus dat het stuurrijtuig gebruikt kan worden.
Op de L59 hebben ze korte tijd ook met 2x HLE27 gereden, daar de I11 stuurrijtuigen niet functioneren met deze locs
Mvg,
Ward
Edit: foto van een 15 die deze ram trekt..
Weet wel niet of deze ooit zo in commerciële dienst gereden heeft..
(http://www.diebahn.be/Nederlands/NMBS/HLE/15/IMG01709.jpg)
Dank je Ward.
De locomotief op de foto dat is de gene die ik zelf heb(serie en de kleurstelling).
Ward,
Wat bedoel je met 18(1) & 18(2)? Serie ok, maar wat is het getal tussen de haakjes?
Citaat van: NielsVV op 01 maart 2015, 19:27:29 PM
Ward,
Wat bedoel je met 18(1) & 18(2)? Serie ok, maar wat is het getal tussen de haakjes?
de eerste 18 (die in tot in het buitenland kwam)en de geheel nieuwe reeks 18 (die momenteel rondrijdt)
Groeten Peter ;)
http://nl.wikipedia.org/wiki/HLE_18_en_19
http://www.beluxtrains.net/indexnl.php?page=belgium-files/199X/1998-436
Niels,
Ze worden normaal gekenmerkt als 18.. en 18..²,
maar dat is Ward vergeven! ;D ;D
;)
Dan twijfel ik toch aan een 18 die I11'en getrokken zou hebben.
Een loc ten tijde van de bordeaux rijtuigen en de I11 die nooit in het bordeaux hebben gebold.
Ik zie hier dagelijks verscheidene 18'en en zelf 19'en rijden met i11 rijtuigen. Mijn tuin grenst aan lijn 50A. Soms ook getrokken door een 21 of 27.
http://www.railfaneurope.net/pix/be/electric/historic/18/NMBS_1806.jpg
Citaat van: NielsVV op 01 maart 2015, 21:44:30 PM
Ik zie hier dagelijks verscheidene 18'en en zelf 19'en rijden met i11 rijtuigen. Mijn tuin grenst aan lijn 50A. Soms ook getrokken door een 21 of 27.
Dat zijn wel de 18² en 19² als je die vandaag ziet bollen
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 01 maart 2015, 21:51:27 PM
http://www.railfaneurope.net/pix/be/electric/historic/18/NMBS_1806.jpg
is ook maar een éénmalige rit geweest, geen normale dienstregeling. ;)
Ah ok, nu snap ik het verschil tussen de 18'en (dankzij de foto van Peter). Zijn inderdaad de 18² die ik zie.
Vergeef me manne, maar menne iphone wou die 18² ni doen :')
Om dan toch duidelijk te maken even zo gedaan ;)
Citaat van: SuSke op 01 maart 2015, 22:17:02 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 01 maart 2015, 21:51:27 PM
http://www.railfaneurope.net/pix/be/electric/historic/18/NMBS_1806.jpg
is ook maar een éénmalige rit geweest, geen normale dienstregeling. ;)
http://beluxtrains.net/indexnl.php?page=belgium-files/199X/1998-436 (http://beluxtrains.net/indexnl.php?page=belgium-files/199X/1998-436)
;)
Mooi, en hoeveel ritten ?????
Lijkt mij ook maar om een testrit te gaan, aangezien er geen andere loc aangekoppeld is en het stuurstandrijtuig tegen de loc staat.
Beetje onlogische combinatie om dienstregelingen te gaan rijden.
Hoewel, zeg nooit nooit bij NMBS, haar wegen zijn even ondoorgrondelijk als die van God.
Geeft me wel de mogelijkheid om deze combi ook eens op de clubbaan te laten bollen ;) ;) (en liefst op een tentoonstelling dan)
Citaat van: SuSke op 02 maart 2015, 12:41:15 PM
Mooi, en hoeveel ritten ?????
Lijkt mij ook maar om een testrit te gaan, aangezien er geen andere loc aangekoppeld is en het stuurstandrijtuig tegen de loc staat.
Beetje onlogische combinatie om dienstregelingen te gaan rijden.
Hoewel, zeg nooit nooit bij NMBS, haar wegen zijn even ondoorgrondelijk als die van God.
Geeft me wel de mogelijkheid om deze combi ook eens op de clubbaan te laten bollen ;) ;) (en liefst op een tentoonstelling dan)
Het zal toch meerdere keren gereden hebben en gezien het stuurrijtuig achter de loc hangt en soms niet denk ik dat de loc gewoon omloopt? Iets wat men vroeger toch vaker deed in kopstations, nu is dat met die trek-duw stellen bijna niet meer nodig natuurlijk.
Ik heb al meerdere keren een combinatie zien rijden waarbij de lok aan de kant van het stuurstandrijtuig stond. Combinaties met I11 stuurstanden en dikwijls ook de Benelux trek-duw combinaties.Waarom dat zo was heb ik geen idee. Vermoedelijk een defect in het stuurstandrijtuig.
Citaat van: modelbaanHO op 02 maart 2015, 13:18:39 PM
Ik heb al meerdere keren een combinatie zien rijden waarbij de lok aan de kant van het stuurstandrijtuig stond. Combinaties met I11 stuurstanden en dikwijls ook de Benelux trek-duw combinaties.Waarom dat zo was heb ik geen idee. Vermoedelijk een defect in het stuurstandrijtuig.
Of loc niet geschikt om in trek-duw te rijden (zoals dat met de 18(1) het geval was), of de installatie van de loc niet geschikt voor combinatie met dat stuurrijtuig.
Verzin een reden en ze bestaat allicht wel.
Misschien ben je hier ook iets mee, wat foto's van waar de reeks 15 zoal mee gereden heeft.
https://www.flickr.com/photos/laufbe/sets/72157622956406383/ (https://www.flickr.com/photos/laufbe/sets/72157622956406383/)
mogelijks ligt de verklaring dat die wagons een stam vormen en men deze behieldt ook als er niet met het stuurrijtuig gereden kon/kan worden en hing/hangt men die of achteraan/in het terugrijden(vooraan) achter de loc !(of omdat men een gewoon I11-rijtuig diende te vervangen wegens defecten ! :-\
Heb al meermaals zo'n combinaties zien rijden :) zelfs met aanweerszijden een loc ! :-\
Groeten Peter ;)
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 02 maart 2015, 16:26:40 PM
Heb al meermaals zo'n combinaties zien rijden :) zelfs met aanweerszijden een loc ! :-\
Dat was dan meestal met voor en achter een HLE26...
http://www.flickr.com/photos/41782203@N04/5507108523
;)
ik dacht zelfs al met de nieuwe 18 of 19 ! :-\
Dit dus...
https://www.google.be/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0CAcQjRw&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DY4Uxp9Vw1U8&ei=_Iv0VOblBtjvao-EgJAM&bvm=bv.87269000,d.d2s&psig=AFQjCNGkO4CGc21E3KKC0u6Ps0u0Ovnf3g&ust=1425399127217090
Stuurstanden tekort zeker.. :-\
;)
Citaat van: Rangeerduivel op 02 maart 2015, 17:14:22 PM
Dit dus...
https://www.google.be/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0CAcQjRw&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DY4Uxp9Vw1U8&ei=_Iv0VOblBtjvao-EgJAM&bvm=bv.87269000,d.d2s&psig=AFQjCNGkO4CGc21E3KKC0u6Ps0u0Ovnf3g&ust=1425399127217090
Stuurstanden tekort zeker.. :-\
;)
Of overschot aan locs, 't is maar hoe ge het beziet.
Vroeger werd er veel meer zo gereden, en in het eindstation werd er dan een rangering gedaan en de loc aan de andere kant gehangen.
Tegenwoordig gebeurd dat minder (omslachtig, tijdrovend, duur..), maar de benelux is hier een mooi voorbeeld van.
Daar de reeks 28 niet functioneert met het stuurrijtuig, zetten ze deze ofwel altijd rond, ofwel wordt er met 2 locomotieven gereden.
Dat er stammen rondrijden met 2x hle18 met m6 of i11 erbij had mogelijks 4 redenen:
- voor de M6 de "200" ram (stuurrijtuig M6 mag maar 160, 18-19 200)
- defect aan 1 van de locomotieven
- defect aan het stuurrijtuig
- bestuurder heeft niet de kennis van stuurrijtuig
Het laatste als voorbeeld: met de oude dienstregeling reden regelmatig de i11 rijtuigen met 1x18/19 naar Oostende. In het weekend deden ook bestuurders van Gent dit, maar zij kenden het stuurrijtuig niet. Vandaar dat er een extra loc voor het stuurrijtuig werd gehangen.
Kort ervoor hebben ze een tijdje met een combo 2x27 gereden omdat nog niet alle bestuurders de locomotief 18-19 kenden..
In praktijk komt er het op neer dat er zeer veel combinaties mogelijk zijn.
Mvg,
Ward 8)
@Ward: dat vond ik nu eens een interessante uitleg, heb weer wat bijgeleerd ;)
Citaat van: SuSke op 01 maart 2015, 20:54:06 PM
Dan twijfel ik toch aan een 18 die I11'en getrokken zou hebben.
in commerciele dienst:
IC OOSTENDE - KÖLN in 1997 en 1998...nog zonder stuurstand in de sleep...
(https://lh4.googleusercontent.com/-sjqgBozUXZw/T-3B1RPGC0I/AAAAAAAADns/oVYlkbTtYQc/w1024-h665-no/T0064_xx061997_%2B008.jpg)
(https://lh4.googleusercontent.com/-7vjc-Sl6dPI/T-3CY-xx0uI/AAAAAAAADrk/t1rzgLy5RGI/w1024-h664-no/T0088_xx011998_%2B004.jpg)
IC KÖLN - OOSTENDE in 2002 weliswaar met reeks 16...en met stuurstand in de sleep (de 16 en de "oude" 18 konden niet vanuit de I11 stuurpost bediend worden)...
(https://lh5.googleusercontent.com/-DAPTFfKNYi4/UAKmdQqrc3I/AAAAAAAAFC0/sKVs61t2oIY/w948-h712-no/P2060645.JPG)
Wat de tractie voor
GETROKKEN I11'en in comm. dienst betreft, keuze te over (13, 15, 16, 18, 18new, 27, DB 110, ... en ik ben er zonder twijfel nog vergeten)
Tijdens die periode waren de stuur rijtuigen enkel maar om meer capaciteit te creeren .
Hierbij waren de stuurtafels van de stuurstand nog reeds in afwerking.
I11 stuurstand kan in principe met elke locomotief gesleept worden, trek-duw is enkel maar mogelijk met de locomotieven van het type 13 en de nu recentere reeks 18/19. Dit omdat deze zijn uitgerust met Mux.
http://www.lsmodels.com/Pages/General_N/1999-2001_N.htm de oudere wagons I11(voor den Luc)(eerder uitgebracht zijn ook een aantal leuke dingen mee te doen !
? ? ? ???
nu beter Luc ? even aangepast vorige posting !
Groeten Peter ;)
@slaapmuts Yves, jouw foto's zijn wel hele fraaie (interessante) foto's ! :)
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 04 maart 2015, 12:21:32 PM
nu beter Luc ? even aangepast vorige posting !
Groeten Peter ;)
Jep, ik snapte niet waarover je het had.
P.S. Ik zag ook geen 'wagons', enkel rijtuigen op die pagina.
Ik zocht naar goederenwagentjes... ::)
Heb op Railfaneurope.net een twee tal foto's gevonden van de serie 15 met de i11 rijtuigen. Met het gene wat ik bezit kan ik deze samenstelling laten rijden.
Een ieder bedankt voor zijn inbreng, ben weer wat wijzer geworden over de treinsamenstellingen van de NMBS.
En ik kan weer een aantal loc's bij gaan digitaliseren 8)
Citaat van: SuSke op 04 maart 2015, 17:24:14 PM
En ik kan weer een aantal loc's bij gaan digitaliseren 8)
het leven kan vaak ook heel onrechtvaardig zijn hé Suske !
Groeten Peter ;)
:) ;) :D ;D 8) 8) 8) 8) 8)
:-X :-X :-X
Stootte daarnet op deze foto en moest aan dit draadje denken, dus een 15 met i11 rijtuigen heeft zeker gereden, het achterste rijtuig is hier een stuurrijtuig.
(https://farm8.staticflickr.com/7162/6419667247_9f4a3621db_b.jpg) (https://flic.kr/p/aMhtq4)NMBS 1503 @ Dolhain (https://flic.kr/p/aMhtq4) by Peter Van Gestel (https://www.flickr.com/people/41957849@N07/), on Flickr
IC 415 met de stuurstand achteraan, in die samenstellingen van LS(die ik hier boven heb geplaatst) staat een 15 eveneens met 8 wagens maar met het stuurrijtuig achter de loc ! ;)
Mooie plaat OlivierV.
Toch wee een "bewijs" dat deze combinatie zo heeft gereden.