Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => KISS en andere simpele elektronica => Topic gestart door: Benny op 25 augustus 2014, 08:26:29 AM

Titel: e wissel
Bericht door: Benny op 25 augustus 2014, 08:26:29 AM
Hallo,

Ik heb nog geen e-wissel van dichtbij gezien maar kan je dat met huisschakelaars bedienen? bv met een kruisschakelaar? (analoge bediening)

Als dit mogelijk is dan kan ik die mooi inbouwen aan mijn "controller" tafel.

thx
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Rangeerduivel op 25 augustus 2014, 08:56:30 AM
Dit is nu niet "mijn branche"!
Een paar waar ik vlot bij kan moet ik er met het vingerke verleggen,
en de rest is zo geregeld dat ze worden opengereden door de loc's

;)
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Huugooke op 25 augustus 2014, 09:03:41 AM
De spoelen worden geactiveerd door een korte puls, dus heb je een drukknop nodig (twee eigenlijk: voor links en rechts).
Als je dat met een schakelaar doet gaan ze waarschijnlijk verbranden.
Beste is van die kleine schakelaars met middenstand.
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Bolje op 25 augustus 2014, 09:29:46 AM
Zitten er geen eindschakelaars in om het doorbranden tegen te gaan?
Bij de wisselaandrijvingen voor c-rail is het bij mijn weten zo. Maar worden soms eruit gehaald voor een betere werking.
Schakelaars zou ik ook niet gebruiken, wel drukknopen. Ik denk dat ieder merk wel wisselbedieningen verkoopt.
Een beetje uitleg: http://www.lmtc.be/drupal/?q=artikel/marklin-analoog
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Huugooke op 25 augustus 2014, 09:43:53 AM
Niet alle merken hebben van die eindschakelaars.
Die kastjes zijn ideaal, en vrij gemakkelijk te vinden in occasie.
Meestal maakt de "gevorderde" een schema van zijn baan op een plaat, en plaatst dan zo'n toggle switch op de plaats van de wissel.
Overzichtelijk!
deze bv:
http://www.conrad.be/ce/nl/product/703117/Tuimelschakelaar-125-VAC-6-A-2x-aanuitaan-Miyama-MS-500-BC-J-schakelend0schakelend-1-stuks?ref=list
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Bolje op 25 augustus 2014, 09:54:58 AM
Citaat van: Huugooke op 25 augustus 2014, 09:43:53 AM
Meestal maakt de "gevorderde" een schema van zijn baan op een plaat, en plaatst dan zo'n toggle switch op de plaats van de wissel.
Overzichtelijk!
deze bv:
http://www.conrad.be/ce/nl/product/703117/Tuimelschakelaar-125-VAC-6-A-2x-aanuitaan-Miyama-MS-500-BC-J-schakelend0schakelend-1-stuks?ref=list
Deze kunnen gebruikt worden.
Het voordeel van sommige 'kastjes' is dat de stand zichtbaar blijft, maar heb je natuurlijk ook meer bedrading van doen.
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Benny op 25 augustus 2014, 09:57:35 AM
je stuurt dan eigenlijk gewoon even een signaal door, de rest van de stroom word van de sporen afgenomen?
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Bolje op 25 augustus 2014, 10:03:53 AM
Citaat van: Benny op 25 augustus 2014, 09:57:35 AM
je stuurt dan eigenlijk gewoon even een signaal door, de rest van de stroom word van de sporen afgenomen?
Nee toch niet.
De tuimelswitch zet kort spaning over de spoel van de aandrijving.
Even kijken naar het schema van de aandrijving en sturing maakt veel duidelijk
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Klaas Zondervan op 25 augustus 2014, 10:06:16 AM
Nee, de stroom wordt niet van de sporen afgenomen. Elektrische wissels hebben maar heel kort stroom nodig om om te schakelen.
Bovendien mag er niet te lang stroom lopen, want dan verbranden de spoelen. De meeste e-wissels hebben een z.g. eindafschakeling. Die schakelt zelf de stroom af als het wissel is omgegaan.
Je zou je wissels dus met gewone huishoudschakelaars kunnen bedienen, maar waarom zou je dat doen? Dat zijn grote dingen, dan is je paneel gauw vol.
Titel: Re: e wissel
Bericht door: INFO op 25 augustus 2014, 10:08:56 AM
Citaat van: Bolje op 25 augustus 2014, 09:54:58 AM
Deze kunnen gebruikt worden.
Het voordeel van sommige 'kastjes' is dat de stand zichtbaar blijft, maar heb je natuurlijk ook meer bedrading van doen.

Bolje, leg dat eens uit, waarvoor en waarom is daar meer bedrading voor nodig?

Groetjes
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Gerolf op 25 augustus 2014, 10:12:11 AM
Ik zou niet vertrouwen op de eindafschakeling.
Als die hapert brandt je spoel alsnog door ...
Titel: Re: e wissel
Bericht door: PietB op 25 augustus 2014, 10:23:07 AM
Mee eens, maar de eigenschap van de Märklin eindafschakeling is juist dat ze naar verloop van tijd géén electrische verbinding meer maken, dus verbranden is niet zo'n groot gevaar.
Vandaar dat ze door veel Märklinisten worden verwijderd.
De beste schakelaars zijn drie standen momentschakelaars met een ruststand in het midden.
En doorverbonden eindafschakeling.

grt Piet.
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Rangeerduivel op 25 augustus 2014, 10:44:07 AM
Om alle misverstanden te vermijden;
Ik meen te weten volgens zijn laatste PM aan mij dat Benny ging kiezen voor rails van Roco.
Hij beschikt/zal beschikken over de digitale centrale van de Roco-Locmaus2.

Dit alles is misschien best om weten vooraleer er voortgeborduurd wordt op dit thema.

;)
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Benny op 25 augustus 2014, 10:47:02 AM
Citaat van: Rangeerduivel op 25 augustus 2014, 10:44:07 AM
Om alle misverstanden te vermijden;
Ik meen te weten volgens zijn laatste PM aan mij dat Benny ging kiezen voor rails van Roco.
Hij beschikt/zal beschikken over de digitale centrale van de Roco-Locmaus2.

Dit alles is misschien best om weten vooraleer er voortgeborduurd wordt op dit thema.

;)

ow nee, er is ergens een raad gevallen dat je best wissels analoog houd. dermee rangeerduivel  ;)
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Bolje op 25 augustus 2014, 10:51:31 AM
Citaat van: INFO op 25 augustus 2014, 10:08:56 AM
Citaat van: Bolje op 25 augustus 2014, 09:54:58 AM
Deze kunnen gebruikt worden.
Het voordeel van sommige 'kastjes' is dat de stand zichtbaar blijft, maar heb je natuurlijk ook meer bedrading van doen.

Bolje, leg dat eens uit, waarvoor en waarom is daar meer bedrading voor nodig?
Ik heb mij verkeerd uitgedrukt. Sommige kastjes 'onthouden' de stand en tonen dit via de led's
Als je eigen switchen gebruikt. Heb je meer bedrading nodig om de terugmelding te doen via led's.
Titel: Re: e wissel
Bericht door: eve op 25 augustus 2014, 11:30:12 AM
Citaat van: Klaas Zondervan op 25 augustus 2014, 10:06:16 AM
Nee, de stroom wordt niet van de sporen afgenomen.

Bij het systeem Märklin Digital voor sommige wissels wel.
http://www.maerklin.de/media.php/de/service/faq/Technik-Tipp-304.pdf (http://www.maerklin.de/media.php/de/service/faq/Technik-Tipp-304.pdf)

Erik
Titel: Re: e wissel
Bericht door: eve op 25 augustus 2014, 11:34:56 AM
Citaat van: Bolje op 25 augustus 2014, 10:03:53 AM
De tuimelswitch zet kort spaning over de spoel van de aandrijving.

Een tuimelswitch (toggle switch) zet zolang spanning over de wisselspoel als je drukt.

Erik
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Bolje op 25 augustus 2014, 11:48:05 AM
Citaat van: eve op 25 augustus 2014, 11:30:12 AM
Citaat van: Klaas Zondervan op 25 augustus 2014, 10:06:16 AM
Nee, de stroom wordt niet van de sporen afgenomen.

Bij het systeem Märklin Digital voor sommige wissels wel.
http://www.maerklin.de/media.php/de/service/faq/Technik-Tipp-304.pdf (http://www.maerklin.de/media.php/de/service/faq/Technik-Tipp-304.pdf)

Erik
Dan wordt de puls ook digitaal verstuurd naar de decoder en deze bedient dan de wisselaandrijving.
Citaat van: eve op 25 augustus 2014, 11:34:56 AM
Citaat van: Bolje op 25 augustus 2014, 10:03:53 AM
De tuimelswitch zet kort spaning over de spoel van de aandrijving.

Een tuimelswitch (toggle switch) zet zolang spanning over de wisselspoel als je drukt.

Erik
Dat is dus hetgeen ik bedoelde natuurlijk.  ::)
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Klaas Zondervan op 25 augustus 2014, 11:54:13 AM
Citaat van: eve op 25 augustus 2014, 11:30:12 AM
Bij het systeem Märklin Digital voor sommige wissels wel.
http://www.maerklin.de/media.php/de/service/faq/Technik-Tipp-304.pdf (http://www.maerklin.de/media.php/de/service/faq/Technik-Tipp-304.pdf)
Daar gaat het om digitale besturing van de wissels. Maar Benny wil ze gewoon met een schakelaar bedienen vanaf een paneel. Dus haal er a.u.b. geen dingen bij die er niet toe doen.
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Klaas Zondervan op 25 augustus 2014, 11:56:46 AM
Citaat van: Bolje op 25 augustus 2014, 10:51:31 AM
Ik heb mij verkeerd uitgedrukt. Sommige kastjes 'onthouden' de stand en tonen dit via de led's
Als je eigen switchen gebruikt. Heb je meer bedrading nodig om de terugmelding te doen via led's.
Laat dan eens een schema zien? Bij wissels met eindafschakeling heb je binnen je paneel een paar draadjes extra nodig om de leds aan te sluiten. Maar tussen paneel en wissel hoeft er niks te veranderen.
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Bolje op 25 augustus 2014, 11:59:35 AM
Citaat van: Klaas Zondervan op 25 augustus 2014, 11:56:46 AM
Citaat van: Bolje op 25 augustus 2014, 10:51:31 AM
Ik heb mij verkeerd uitgedrukt. Sommige kastjes 'onthouden' de stand en tonen dit via de led's
Als je eigen switchen gebruikt. Heb je meer bedrading nodig om de terugmelding te doen via led's.
Laat dan eens een schema zien? Bij wissels met eindafschakeling heb je binnen je paneel een paar draadjes extra nodig om de leds aan te sluiten. Maar tussen paneel en wissel hoeft er niks te veranderen.
Dit is juist geen extra bedrading tussen paneel en wissel, maar wel aan het paneel.
Mijn excuses voor de verwarring.
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Huugooke op 25 augustus 2014, 12:08:39 PM
Het is ook niet aangeraden om gelijkstroom te gebruiken om je wissels te sturen; ze zijn voor wisselstroom gemaakt!
Als je besluit digitaal te gaan, en de Lotto hebt gewonnen, of je kent Sinterklaas persoonlijk, dan kan je de Ecos centrale (bijvoorbeeld!) kopen; op dat scherm zie je de ligging van je wissels.
Ik weet niet hoe gevorderd je PC kennis is, maar ook daarvoor is software om je baan af te beelden met de stand van de wissels.

Voor een analoog regelbord kan je ook toggle schakelaars gebruiken: dan zie je hoe de wissel staat; maar in verband met de niet al te betrouwbare eindafschakeling is dat wel een risico.
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Huugooke op 25 augustus 2014, 12:13:52 PM
Bij een analoog schakelbord, en gebruik van terugverende wipschakelaars, zie je inderdaad niet hoe de wissel staat.
Een oplossing is een lampje of LED dat de stand aanduidt.
Dat is te doen als je gelijktijdig ook een relais schakelt die in de stuurkast is ingebouwd. Een relais met twee vaste standen.
Het relais stuurt dan het lichtje.
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Klaas Zondervan op 25 augustus 2014, 13:18:18 PM
Citaat van: Huugooke op 25 augustus 2014, 12:08:39 PM
Het is ook niet aangeraden om gelijkstroom te gebruiken om je wissels te sturen; ze zijn voor wisselstroom gemaakt!
En wat voor stroom stuurt een decoder dan naar het wissel? ;)
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Huugooke op 25 augustus 2014, 13:25:45 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 25 augustus 2014, 13:18:18 PM
Citaat van: Huugooke op 25 augustus 2014, 12:08:39 PM
Het is ook niet aangeraden om gelijkstroom te gebruiken om je wissels te sturen; ze zijn voor wisselstroom gemaakt!
En wat voor stroom stuurt een decoder dan naar het wissel? ;)
Begint die discussie weer ja?

Dat is geen gelijkstroom!

Als je gelijkstroom gebruikt is de inductieve weerstand te klein, en kan de spoel verbranden.
Bovendien kan remanent magnetisme ontstaan.
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Klaas Zondervan op 25 augustus 2014, 13:32:21 PM
Hugo, je kan wel gaan schreeuwen, maar daarmee krijg je nog geen gelijk.
Een decoder levert gelijkstroom. Punt. Dat is geen discussie, dat is een feit.
De enige uitzondering is de LS150 van Lenz.

En de inductieve weerstand speelt een ondergeschikte rol vergeleken met de ohmse weerstand. Een wisselspoel op gelijkstroom trekt nauwelijks meer stroom dan een op wisselstroom.
Zo, en nu weer teug in je hok. ;D
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Benny op 25 augustus 2014, 16:13:14 PM
http://www.mcronse.eu/pi35261-schakelbord-piko-p-25666.html

Is dit een toestel om wissels te bedienen?
Titel: Re: e wissel
Bericht door: eve op 25 augustus 2014, 16:25:47 PM
Enkel betrouwen op een eindafschakeling is geen goed gedacht :

(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/Gesmoltenspoelenkast_zpsba5d1a26.jpg)

Erik

Titel: Re: e wissel
Bericht door: doomslu op 25 augustus 2014, 16:30:55 PM
Citaat van: Benny op 25 augustus 2014, 16:13:14 PM
http://www.mcronse.eu/pi35261-schakelbord-piko-p-25666.html

Is dit een toestel om wissels te bedienen?
Ik denk het, maar dat is een zeer dure oplossing...  :-\
Het kan ook met heel goedkope drukknopjes...
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Bolje op 25 augustus 2014, 16:34:35 PM
Citaat van: Benny op 25 augustus 2014, 16:13:14 PM
http://www.mcronse.eu/pi35261-schakelbord-piko-p-25666.html

Is dit een toestel om wissels te bedienen?
Ik denk het niet. ::)
Volgens mij zijn schakelaars voor verlichting en dergelijke.
http://www.piko.de/pdb_nl/index.php?page=detail&grand_id=100&parent_id=4&child_id=2&id=35261
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Klaas Zondervan op 25 augustus 2014, 16:40:52 PM
Dat is inderdaad een paneel voor het schakelen van verlichting. En wel erg duur.
Voor wissels zou je deze kunnen gebruiken: http://www.conrad.nl/nl/piko-h0-55262-regelpaneel-219689.html?sc.ref=Homepage (http://www.conrad.nl/nl/piko-h0-55262-regelpaneel-219689.html?sc.ref=Homepage)
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Benny op 25 augustus 2014, 16:49:13 PM
Citaat van: Bolje op 25 augustus 2014, 16:34:35 PM
Citaat van: Benny op 25 augustus 2014, 16:13:14 PM
http://www.mcronse.eu/pi35261-schakelbord-piko-p-25666.html

Is dit een toestel om wissels te bedienen?
Ik denk het niet. ::)
Volgens mij zijn schakelaars voor verlichting en dergelijke.
http://www.piko.de/pdb_nl/index.php?page=detail&grand_id=100&parent_id=4&child_id=2&id=35261

aah spijtig anders had ik al onmiddellijk 101 oplossingen klaar.

Maar met de 2de link van Klaas zie ik ook al mogelijkheden.

Dikke merci!
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Klaas Zondervan op 25 augustus 2014, 17:01:01 PM
Waarom is dat spijtig? Dat ding kost 60 euro adviesprijs. Dat is wel erg veel voor 4 schakelaars.
En ik ben wel benieuwd welke 101 oplossingen je ziet.
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Benny op 25 augustus 2014, 17:04:12 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 25 augustus 2014, 17:01:01 PM
Waarom is dat spijtig? Dat ding kost 60 euro adviesprijs. Dat is wel erg veel voor 4 schakelaars.
En ik ben wel benieuwd welke 101 oplossingen je ziet.

ik dacht dat dit een voorbeeld was van een schakelbord voor wissels(in de link die ik doorgegeven had). Aangezien daar 0/1 op staat gaat het om een simpele schakeling, als dat zo had geweest voor wissels kan jij dan geen 101 dingen bedenken om te bedienen?
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Huugooke op 25 augustus 2014, 17:08:13 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 25 augustus 2014, 13:32:21 PM
Hugo, je kan wel gaan schreeuwen, maar daarmee krijg je nog geen gelijk.
Een decoder levert gelijkstroom. Punt. Dat is geen discussie, dat is een feit.
De enige uitzondering is de LS150 van Lenz.

En de inductieve weerstand speelt een ondergeschikte rol vergeleken met de ohmse weerstand. Een wisselspoel op gelijkstroom trekt nauwelijks meer stroom dan een op wisselstroom.
Zo, en nu weer teug in je hok. ;D
Mijn wisseldecoder schakelt een aparte wisselstroom die de wissels bedient; gebruikt dus niet de spanning die de booster levert.
En van wat ik zo lees is dat de beste oplossing denk ik.
Ja, ik ben nog van "den oude stempel", en misschien is het intussen allemaal anders, vandaar.

En tiens, die van Viesmann kunnen dat ook:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=15127.20;wap2

En gelieve mij niet met een hond te vergelijken.
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Klaas Zondervan op 25 augustus 2014, 17:28:48 PM
Citaat van: Huugooke op 25 augustus 2014, 17:08:13 PM
Mijn wisseldecoder schakelt een aparte wisselstroom die de wissels bedient; gebruikt dus niet de spanning die de booster levert.
Veel wisseldecoders kun je voeden met wisselstroom, maar het eerste wat die wisselstroom in de decoder tegenkomt is een gelijkrichter. De wissels worden dus gestuurd met gelijkstroom.

CiteerEn tiens, die van Viesmann kunnen dat ook:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=15127.20;wap2
Geldt dus ook voor de Viessmann. Die kan je voeden met een aparte wisselstroom, maar de wisselspoelen krijgen gelijkstroom.
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Huugooke op 25 augustus 2014, 17:46:18 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 25 augustus 2014, 17:28:48 PM
Citaat van: Huugooke op 25 augustus 2014, 17:08:13 PM
Mijn wisseldecoder schakelt een aparte wisselstroom die de wissels bedient; gebruikt dus niet de spanning die de booster levert.
Veel wisseldecoders kun je voeden met wisselstroom, maar het eerste wat die wisselstroom in de decoder tegenkomt is een gelijkrichter. De wissels worden dus gestuurd met gelijkstroom.

CiteerEn tiens, die van Viesmann kunnen dat ook:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=15127.20;wap2
Geldt dus ook voor de Viessmann. Die kan je voeden met een aparte wisselstroom, maar de wisselspoelen krijgen gelijkstroom.
Dan zal ik een oud model hebben zeker. Met relais.
Voor de lol eens zo'n spoel gemeten: 12 ohm. Dat is een flinke belasting op een gelijkspanning van ?? 16-24 volt?
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Klaas Zondervan op 25 augustus 2014, 18:50:08 PM
12 ohm is een vrij normale waarde. Dat betekent dus een stroom van 1,5 à 2 A. Valt toch wel mee? De meeste decoders kunnen 2A schakelen.

En als jij een decoder hebt die direct de wisselstroom doorschakelt, dan zou ik wel eens willen weten welk type dat is.
Titel: Re: e wissel
Bericht door: INFO op 25 augustus 2014, 23:48:47 PM
Huugooke, alle wisseldecoder schakelen de wissels met een afgevlakte gelijkspanning, behalve de LS150 van Lenz, die gebruikt een wisselspanning voor het schakelen van de wisselaandrijving.

Alle decoders gebruiken transistoren voor de aansturing, en die werken nu eenmaal zeer slecht op een wisselspanning.  ;)

Zo dus ook je viessmann decoder.

Klaas heeft het schema van deze decoder op zijn site staan, en als je schema's kan lezen dan weet je dat je geen gelijk hebt in deze.

Groetjes
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Huugooke op 26 augustus 2014, 08:53:52 AM
Met mijn "banner"" dit is geen gelijkstroom", had ik het op de railspanning.
Een transistor schakelt misschien geen wisselstroom maar kan die wel "maken"! Luister anders maar eens naar je radio. ;D
De meest voor de hand liggende schakeling is inderdaad die waar een logisch niveau de transistor "opent".
Maar wie zegt dat de schakeling niet evengoed een wisselspanning kan genereren.
Misschien eens een oscilloscoop op zetten?
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Benny op 26 augustus 2014, 14:08:57 PM
Ik heb een analoge transfo liggen van Marklin, kan ik die transfo gebruiken in combinatie met drukschakelaars om mijn wissels te bedienen of gaat dit niet samen op een 2 rail baan?
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Huugooke op 26 augustus 2014, 14:29:34 PM
Citaat van: Benny op 26 augustus 2014, 14:08:57 PM
Ik heb een analoge transfo liggen van Marklin, kan ik die transfo gebruiken in combinatie met drukschakelaars om mijn wissels te bedienen of gaat dit niet samen op een 2 rail baan?
ideaal!
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Klaas Zondervan op 26 augustus 2014, 16:24:29 PM
Citaat van: Huugooke op 26 augustus 2014, 08:53:52 AM
Met mijn "banner"" dit is geen gelijkstroom", had ik het op de railspanning.
Nou ben je bezig om jezelf eruit te kletsen. Uit de context van dat stukje blijkt duidelijk dat je het over de spanning naar de wisselspoelen hebt. Voor de rest zijn het allemaal opmerkingen die niet terzake doen.

En je hebt nog geen antwoord gegeven op mijn vraag welke decoders jij dan hebt die wisselspanning naar de spoelen leveren.
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Huugooke op 26 augustus 2014, 17:04:00 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 26 augustus 2014, 16:24:29 PM
Citaat van: Huugooke op 26 augustus 2014, 08:53:52 AM
Met mijn "banner"" dit is geen gelijkstroom", had ik het op de railspanning.
Nou ben je bezig om jezelf eruit te kletsen. Uit de context van dat stukje blijkt duidelijk dat je het over de spanning naar de wisselspoelen hebt. Voor de rest zijn het allemaal opmerkingen die niet terzake doen.

En je hebt nog geen antwoord gegeven op mijn vraag welke decoders jij dan hebt die wisselspanning naar de spoelen leveren.

a/ Omdat men blijkbaar de railspanning gebruikt om wissels te sturen, die wordt dan gelijkgericht dus. Wat ik een slecht idee vind want blijkbaar verbruikt dat een dikke ampère volgens jouw berekeningen. Al is het maar eventjes.

b/ met relais, merk Huugooke
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Benny op 26 augustus 2014, 19:12:52 PM
Citaat van: Huugooke op 26 augustus 2014, 17:04:00 PM

a/ Omdat men blijkbaar de railspanning gebruikt om wissels te sturen, die wordt dan gelijkgericht dus. Wat ik een slecht idee vind want blijkbaar verbruikt dat een dikke ampère volgens jouw berekeningen. Al is het maar eventjes.


Ik begrijp het niet goed meer, word er railspanning gebruikt om wissels te sturen of word dit apart gevoed. Het begint verwarrend te worden..... :-\
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Klaas Zondervan op 26 augustus 2014, 19:18:22 PM
Heel verwarrend inderdaad. ik vrees dat Hugo zelf ook niet weet waar hij het over heeft.
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Bolje op 26 augustus 2014, 19:21:21 PM
Citaat van: Benny op 26 augustus 2014, 19:12:52 PM
Citaat van: Huugooke op 26 augustus 2014, 17:04:00 PM

a/ Omdat men blijkbaar de railspanning gebruikt om wissels te sturen, die wordt dan gelijkgericht dus. Wat ik een slecht idee vind want blijkbaar verbruikt dat een dikke ampère volgens jouw berekeningen. Al is het maar eventjes.


Ik begrijp het niet goed meer, word er railspanning gebruikt om wissels te sturen of word dit apart gevoed. Het begint verwarrend te worden..... :-\
Het is afhankelijk van hoe je uw baan opbouwd.
Vb: Marklin heeft decoders die onder de wissels passen, hier wordt dus baanspanning gebruikt.
Bij aparte decoders is het afhankelijk van. Bij sommige kun je een aparte voeding gebruiken.
Google even op wisseldecoders van verschillende merken en kijk even naar de schema's. Veel zal duidelijk worden.
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Benny op 26 augustus 2014, 19:28:14 PM
corrigeer me even als men gedachtengang niet goed is:

er zijn 3 draden aan een wisselmotor, 1 ervan krijgt rechtstreeks voeding van de transfo, van de transfo de massa onderbreken(door drukknop of dergelijke) om links/rechts(de 2 overige draadjes) te bedienen van de wisselmotor.
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Bolje op 26 augustus 2014, 19:36:26 PM
Uw gedachtengang is goed.
Enkel nooit een massa onderbreken in een schakeling, leidt soms tot rare fenomenen.  ???
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Huugooke op 26 augustus 2014, 19:52:02 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 26 augustus 2014, 19:18:22 PM
Heel verwarrend inderdaad. ik vrees dat Hugo zelf ook niet weet waar hij het over heeft.
Spreek voor jezelf man! Ik weet verdomd goed waar ik het over heb.
Benny heeft intussen hopelijk begrepen dat het anders verloopt bij verschillende merken; de ene doet het zo, de andere anders.
Lees nog eens wat Bolje schrijft.
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Huugooke op 26 augustus 2014, 19:55:43 PM
Citaat van: Benny op 26 augustus 2014, 19:28:14 PM
corrigeer me even als men gedachtengang niet goed is:

er zijn 3 draden aan een wisselmotor, 1 ervan krijgt rechtstreeks voeding van de transfo,
Tot daar is het juist. Voor het schakelen heb je twee drukknopjes nodig (die dus even contact maken als je drukt).
de twee andere draden komen aan die knopjes. De overblijvende draad van de transfo komt aan de (twee) andere aansluitingen van de drukknoppen.
Titel: Re: e wissel
Bericht door: doomslu op 26 augustus 2014, 20:01:40 PM
Als ik dit allemaal lees moet het toch wel erg verwarrend zijn voor de brave man.
Ik geloof dat hij analoog wil schakelen, dan gaat het verhaal van de drukknopjes op.
Echter, als er over gebruik van de rijspanning om wissels te schakelen gepraat wordt, zitten jullie bij digitaal, toch? (correct me if I'm wrong...).
En dan komen er decoders en zo aan te pas...
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Huugooke op 26 augustus 2014, 20:04:50 PM
Citaat van: doomslu op 26 augustus 2014, 20:01:40 PM
Als ik dit allemaal lees moet het toch wel erg verwarrend zijn voor de brave man.
Ik geloof dat hij analoog wil schakelen, dan gaat het verhaal van de drukknopjes op.
Echter, als er over gebruik van de rijspanning om wissels te schakelen gepraat wordt, zitten jullie bij digitaal, toch? (correct me if I'm wrong...).
En dan komen er decoders en zo aan te pas...
Klopt als een zwerende vinger!
Dus Benny, vergeet al die digitale onzin, voor jou geldt dat draadjes-drukknop systeem.
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Bolje op 26 augustus 2014, 20:11:21 PM
Citaat van: doomslu op 26 augustus 2014, 20:01:40 PM
Als ik dit allemaal lees moet het toch wel erg verwarrend zijn voor de brave man.
Ik geloof dat hij analoog wil schakelen, dan gaat het verhaal van de drukknopjes op.
Echter, als er over gebruik van de rijspanning om wissels te schakelen gepraat wordt, zitten jullie bij digitaal, toch? (correct me if I'm wrong...).
En dan komen er decoders en zo aan te pas...
Heel juist Luc.
Ik denk dat Benny het analoog en digitaal concept nog niet helemaal vat, waardoor hij zich in de war laat brengen door bepaalde uitspraken.
Het gemakkelijkste, volgens mij dan, is schema's gaan opzoeken. Zijn gemakkelijk te vinden. Dan begrijp je het beter. Je moet natuurlijk wel een kaas gegeten hebben van schakelingen. Maar met Benny's opleiding mag dit geen probleem zijn.
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Benny op 26 augustus 2014, 20:24:57 PM
Citaat van: Bolje op 26 augustus 2014, 20:11:21 PM
Citaat van: doomslu op 26 augustus 2014, 20:01:40 PM
Als ik dit allemaal lees moet het toch wel erg verwarrend zijn voor de brave man.
Ik geloof dat hij analoog wil schakelen, dan gaat het verhaal van de drukknopjes op.
Echter, als er over gebruik van de rijspanning om wissels te schakelen gepraat wordt, zitten jullie bij digitaal, toch? (correct me if I'm wrong...).
En dan komen er decoders en zo aan te pas...
Heel juist Luc.
Ik denk dat Benny het analoog en digitaal concept nog niet helemaal vat, waardoor hij zich in de war laat brengen door bepaalde uitspraken.
Het gemakkelijkste, volgens mij dan, is schema's gaan opzoeken. Zijn gemakkelijk te vinden. Dan begrijp je het beter. Je moet natuurlijk wel een kaas gegeten hebben van schakelingen. Maar met Benny's opleiding mag dit geen probleem zijn.

Ik ga analoog wissels besturen.

Nope geen probleem, ivm schakelingen, eigenlijk niet anders dan een lamp doen werken in een schakeling, je voedt de lamp met een nulgeleider en de fase onderbreek je, alleen heb je hier een "links/rechts" handeling uit te voeren waardoor je VOOR de drukknoppen de "fase" hier dan zal ik maar zeggen verdeeld onder de 2 drukknoppen om de handeling te verdelen van het links/rechtse gedoe. :P

Het is wel zo dat ik nog niet veel kaas gegeten heb van het digitale stuff maar dat komt wel, alles op zijn tijd. Ik ben er me in aan het verdiepen.
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Rangeerduivel op 26 augustus 2014, 20:26:09 PM
Citaat van: Bolje op 26 augustus 2014, 20:11:21 PM

Ik denk dat Benny het analoog en digitaal concept nog niet helemaal vat, waardoor hij zich in de war laat brengen door bepaalde uitspraken.

Als het aan mij lag;
Ik zou gewoon digitaal starten,zoals hij van plan is met de Lolmaus2,en voorlopig de wisseltjes met de hand bedienen.
En zeker niet alles tegelijk en zichzelf voorbij lopen!
ééns hij het digitaal helemaal onder de knie heeft,-het is niet moeilijk maar op papier klinkt dit allemaal ingewikkeld-
dan kan hij extra digitale en/of analoge toeters en bellen toepassen.

Maar het ligt niet aan mij!

Laat je trein(en) eerst een paar rondjes rijden en vlooi uit welke toepassingen allemaal mogelijk zijn met de lokmaus2(en dat zullen er wel héél wat zijn),en daarna pas denk je aan accessoires.

Ik heb geen ervaring met de Lokmaus2,maar wel met de PIKO/Uhlenbrock,en ik denk dat deze 2 wel een beetje kunnen vergeleken worden qua gebruiksvriendelijkheid.

;)
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Benny op 26 augustus 2014, 20:33:13 PM
hoeft niet persé hoor rangeerduivel, ik snap het principe van analoog wisselen wel. Het digitaal wisselen zal denk ik niet gebeuren, alleen digitaal rijden.
Er is mij verteld dat ik er beter aan doe om het besturen van wissels analoog te houden en ik denk ook dat ik dat ga doen, ik heb deze topic gestart om te weten te komen met welke mogelijkheden ik kan schakelen.
Daar ben ik dankzij de bijdragen ondertussen wel uit waarvoor mijn dank.

;)
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Klaas Zondervan op 26 augustus 2014, 23:31:54 PM
Citaat van: Huugooke op 26 augustus 2014, 19:52:02 PM
Spreek voor jezelf man! Ik weet verdomd goed waar ik het over heb.
Het zou wel fijn zijn als je dat wat beter onder woorden kon brengen.
Titel: Re: e wissel
Bericht door: INFO op 26 augustus 2014, 23:48:21 PM
Benny,

Je mag je wissels met een wisselspanning aansturen, maar ook met een gelijkgerichte spanning aldan niet afgevlakt.

Als je het enkelzijdig gelijkricht en je gaat uit van een 50 Hz wisselspanning dan krijg je een gelijkspanning van 100Hz, en dat kan heel handig zijn als je wisselstraten van een diode-matrix wil gaan aansturen.

@Klaas, laat Hugo, ik weet zeker dat jij wel weet waar je over spreekt.

Groetjes
Titel: Re: e wissel
Bericht door: patrick smout op 27 augustus 2014, 00:17:44 AM
Citaat van: INFO op 26 augustus 2014, 23:48:21 PM
Als je het enkelzijdig gelijkricht en je gaat uit van een 50 Hz wisselspanning dan krijg je een gelijkspanning van 100Hz, en dat kan heel handig zijn

Lijkt me een typfoutje te zijn. Bij enkelzijdige gelijkrichting is de frequentie van de rimpelspanning gelijk aan de frequentie van het ingangssignaal.

Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout
Titel: Re: e wissel
Bericht door: INFO op 27 augustus 2014, 00:29:24 AM
Idd Patrick, dat was een typo, komt ervan als je scheel en groen zit te ergeren.

Uiteraard is de Frequentie verdubbeling alleen bij dubbelzijdige gelijkrichting het geval, anders mis je een halve periode. Thx maar weer, houd je bij de les.

Groetjes
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Huugooke op 27 augustus 2014, 00:33:12 AM
Citaat van: Klaas Zondervan op 26 augustus 2014, 23:31:54 PM
Citaat van: Huugooke op 26 augustus 2014, 19:52:02 PM
Spreek voor jezelf man! Ik weet verdomd goed waar ik het over heb.
Het zou wel fijn zijn als je dat wat beter onder woorden kon brengen.
Want jij bent wel heel duidelijk in het kleineren van mensen!
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Huugooke op 27 augustus 2014, 00:36:49 AM
Citaat van: INFO op 26 augustus 2014, 23:48:21 PM
Benny,

Je mag je wissels met een wisselspanning aansturen, maar ook met een gelijkgerichte spanning aldan niet afgevlakt.

Als je het enkelzijdig gelijkricht en je gaat uit van een 50 Hz wisselspanning dan krijg je een gelijkspanning van 100Hz, en dat kan heel handig zijn als je wisselstraten van een diode-matrix wil gaan aansturen.

@Klaas, laat Hugo, ik weet zeker dat jij wel weet waar je over spreekt.

Groetjes

Ook een bewering die bewijst hoe goed je weet waar je het over hebt! En jij oordeelt over iemands kennis?
Zijn er te weinig fora in Nederland dat jullie hier de grote wetenschapper moet komen uithangen?
Wel hier is een formule voor Klaas en jou: K4MK !
Titel: Re: e wissel
Bericht door: INFO op 27 augustus 2014, 00:55:24 AM
Tja Hugo, een vergissing maken is heel menselijk, maar het durven toegeven daarvan siert de mensch.
Verder denk ik niet dat we verder in discussie hoeven met je, dat is zonde van de tijd, en zal niets opleveren.

Groetjes
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Huugooke op 27 augustus 2014, 00:57:15 AM
Citaat van: INFO op 27 augustus 2014, 00:55:24 AM
Tja Hugo, een vergissing maken is heel menselijk, maar het durven toegeven daarvan siert de mensch.
Verder denk ik niet dat we verder in discussie hoeven met je, dat is zonde van de tijd, en zal niets opleveren.

Groetjes
Goed idee; en ga desnoods samenwonen!
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Huugooke op 27 augustus 2014, 01:03:25 AM
Het is weer zo; het volstaat dat een paar stijfhoofdige beterweters hun gelijk willen halen, mede omdat ze zelf niet begrijpen wat er staat, om je hele plezier te bederven in dit forum. Het is voor mij een stuk contact met de buitenwereld dat nu niet verloren gaat. Voor de zoveelste keer zeg ik hier vaarwel, en weer was het door een onnozele discussie met een noorderbuur.
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Benny op 27 augustus 2014, 08:47:15 AM
Citaat van: Huugooke op 27 augustus 2014, 01:03:25 AM
Het is weer zo; het volstaat dat een paar stijfhoofdige beterweters hun gelijk willen halen, mede omdat ze zelf niet begrijpen wat er staat, om je hele plezier te bederven in dit forum. Het is voor mij een stuk contact met de buitenwereld dat nu niet verloren gaat. Voor de zoveelste keer zeg ik hier vaarwel, en weer was het door een onnozele discussie met een noorderbuur.

Maar nee hugooke, blijf gerust. Ik ben dankbaar voor alle bijdragen in dit topic, heb het al eens vermeld in dit topic. We(beginners) hebben alle hulp nodig!
Titel: Re: e wissel
Bericht door: EVP op 27 augustus 2014, 09:57:31 AM
Citaat van: Huugooke op 27 augustus 2014, 01:03:25 AM
Het is weer zo; het volstaat dat een paar stijfhoofdige beterweters hun gelijk willen halen, mede omdat ze zelf niet begrijpen wat er staat, om je hele plezier te bederven in dit forum. Het is voor mij een stuk contact met de buitenwereld dat nu niet verloren gaat. Voor de zoveelste keer zeg ik hier vaarwel, en weer was het door een onnozele discussie met een noorderbuur.


Huugooke, laat het gaan jong aub.... ik wardeer je bijdrage hier enorm.( Laat sommige van die noorderburen voor wat ze zijn..)  Pak de draad weer op .
Denk aan de vele anderen die je wel geholpen hebt met je adviezen , en niet aan die ééne die altijd het laatste woord wilt hebben !
Titel: Re: e wissel
Bericht door: doomslu op 27 augustus 2014, 10:17:00 AM
Citaat van: EVP op 27 augustus 2014, 09:57:31 AM
Citaat van: Huugooke op 27 augustus 2014, 01:03:25 AM
Het is weer zo; het volstaat dat een paar stijfhoofdige beterweters hun gelijk willen halen, mede omdat ze zelf niet begrijpen wat er staat, om je hele plezier te bederven in dit forum. Het is voor mij een stuk contact met de buitenwereld dat nu niet verloren gaat. Voor de zoveelste keer zeg ik hier vaarwel, en weer was het door een onnozele discussie met een noorderbuur.


Huugooke, laat het gaan jong aub.... ik wardeer je bijdrage hier enorm.( Laat sommige van die noorderburen voor wat ze zijn..)  Pak de draad weer op .
Denk aan de vele anderen die je wel geholpen hebt met je adviezen , en niet aan die ééne die altijd het laatste woord wilt hebben !
Ik vrees dat we hier - opnieuw - de verkeerde kant aan 't uitgaan zijn.  >:(

Ik heb niets verkeerds gelezen dat schreven is door een 'noorderbuur'...  :(

BACK TO TOPIC!
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Rangeerduivel op 27 augustus 2014, 10:20:26 AM
Citaat van: Huugooke op 27 augustus 2014, 00:36:49 AM
Wel hier is een formule .......: K4MK !


Hier heb ik toch een tijdje moeten op studeren eer ik 'm snapte hoor! :D :D :D
Ik wil/zal mij niet in de discussie mengen maar dit vond ik toch een goeie

;)
Titel: Re: e wissel
Bericht door: SuSke op 27 augustus 2014, 13:54:47 PM
Citaat van: Benny op 26 augustus 2014, 19:12:52 PM
Citaat van: Huugooke op 26 augustus 2014, 17:04:00 PM

a/ Omdat men blijkbaar de railspanning gebruikt om wissels te sturen, die wordt dan gelijkgericht dus. Wat ik een slecht idee vind want blijkbaar verbruikt dat een dikke ampère volgens jouw berekeningen. Al is het maar eventjes.


Ik begrijp het niet goed meer, word er railspanning gebruikt om wissels te sturen of word dit apart gevoed. Het begint verwarrend te worden..... :-\

Benny, het wordt hier inderdaad een beetje verwarrend.
Even pogen wat opklaring te geven.
Een wissel heeft stroom nodig om te werken, of je nu analoog gelijk- of wisselstroom) of digitaal rijdt, maakt geen verschil.

Stel: je rijdt analoog / je bedient je wissels via een schakelkastje
Dan: moet je voor elke wissel 2 draden voorzien van je wisselkastje naar de wissel, 1 draad kan van je transfo naar de wissel en 1 draad gaat van je transfo naar het schakelkastje

Stel: je rijdt digitaal / je bedient je wissels via een schakelkastje
Dan: zie hierboven

Stel: je rijdt digitaal / je bedient je wissels via je digitale centrale
Dan: moeten je wissels uitgerust zijn met een wisseldecoder die je digitaal signaal kan ontcijferen.
In principe ga je het signaal voor je wissels via de rijstroom naar de wissel sturen waar het opgepikt wordt door de wisseldecoder.
Je hebt dan je 2 mogelijkheden om je wissels van stroom te voorzien:
- vanuit de rijstroom die ook je digitaal signaal doorgeeft aan je wissels
- vanuit een afzonderlijke transfo die de stroom levert via de wisseldecoders
Voor de goede orde moet hier ook gezegd worden dat je eventueel 2 verschillende centrales kan gebruiken om je treinen en wissels te bedienen, maar dan moet je ook voor je wissels een aparte ringleiding voorzien waarover je de digitale informatie kan sturen (LDT-Key Commander)

Wissels die een ingebouwde decoder hebben zullen dus noodgedwongen hun schakelstroom uit de rijstroom te halen.
Wissels gestuurd door een losse (meestal met 4 of 8 gecombineeerd) decoders kunnen hun stroom uit de digitale rijstroom of uit een afzonderlijke transformator halen.

Aan jou dus de keuze welk systeem van wissels je wil gaan gebruiken en dat is dan weer afhankelijk van het type sporen dat je wil gebruiken.

Ik hoop dat je het nu iets duidelijker ziet  :)

Aan alle experten terzake, ga nu a.u.b. niet beginnen zeuren over stroom en spanning en sturing en zo verder maar help Benny om door het bos de bomen te zien, waarvoor dank.  8)
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Benny op 27 augustus 2014, 14:08:08 PM
dank u wel Frans! ;)
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Huugooke op 27 augustus 2014, 14:46:53 PM
Deze had ik nog gemaakt, en wil ik je niet weerhouden; een beeld is toch 1000 woorden waard?
Dit is de zuiver analoge oplossing. Die kastjes zijn er in vele merken.

(http://i1059.photobucket.com/albums/t422/huugooke/wisselaandrijving_zps066a89ba.jpg) (http://s1059.photobucket.com/user/huugooke/media/wisselaandrijving_zps066a89ba.jpg.html)
Titel: Re: e wissel
Bericht door: Benny op 27 augustus 2014, 15:07:02 PM
blij dat je terug bent hugo  ;)

thx voor de foto